Τι είναι καλύτερο για αποκατάσταση; Ζεστό ή κρύο μπάνιο;

Δεν υπάρχει τίποτα πιο αυτονόητο για έναν αθλητή αμέσως μετά από μια προπόνηση: με το που θα γυρίσει σπίτι θα μπει αμέσως κάτω από το ντους και θα κάνει μπάνιο. Σε επίπεδο ανάκαμψης ωστόσο, ποια είναι η πιο σωστή επιλογή για το μπάνιο μετά την προπόνηση; Πρέπει να είναι ζεστό ή πρέπει να είναι κρύο;

Στον κόσμο των προπονητών και των θεραπευτών η συζήτηση για το αν ένας αθλητής πρέπει να κάνει ζεστό ή κρύο μπάνιο αμέσως μετά το πρόγραμμα εκγύμνασής του είναι συνεχιζόμενη εδώ και χρόνια και η κάθε πλευρά εμπεριέχει και διαφορετικά επιχειρήματα.

Ας τα δούμε τα πλεονεκτήματα της κάθε πλευράς αναλυτικά:

Τα πλεονεκτήματα του κρύου μπάνιου

Κατά τη διάρκεια μιας προπόνησης το σώμα μας έρχεται αντιμέτωπο με την πιθανότητα διαφόρων τραυματισμών. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να γνωρίζει πως είναι η επαφή του σώματος με το κρύο νερό που ελαχιστοποιεί την εν λόγω πιθανότητα. Το λεγόμενο παγόλουτρο ή κρυοθεραπεία, θεραπεύει τα αιμοφόρα αγγεία και μειώνει τη μεταβολική δραστηριότητα, γεγονός που μειώνει τη διόγκωση και τη διάσπαση των ιστών. «Τα παγόλουτρα όχι μόνο καταστέλλουν τις πιθανότητες φλεγμονής αλλά βοηθούν επίσης στο να εξαφανιστούν τα επιβλαβή μεταβολικά θραύσματα από τους μύες σας”, εξηγεί ο αθλητικός γιατρός Ντέιβιντ Τέρι.

Με άλλα λόγια, για έναν αθλητή που ταλαιπωρείται από κάποια φλεγμονή ή προσπαθεί να αποτρέψει κάποιον τραυματισμό, η θεραπεία με βάση το κρύο νερό είναι ένα εξαιρετικό πλάνο αποκατάστασης. Με το κρύο νερό θα νιώσετε τους μύες σας να ανακουφίζονται από τον πόνο, κάτι που δεν έχει να κάνει μόνο με το ότι αισθάνεστε καλύτερα αλλά επίσης, είναι χρήσιμο και για την πρόοδο των προπονήσεών σας.

Τα πλεονεκτήματα του ζεστού μπάνιου

Από την άλλη είναι και το ζεστό μπάνιο που προσφέρει κάποια οφέλη αποκατάστασης στο σώμα ακόμα και αν υπάρχουν λιγότερα επιστημονικά στοιχεία που ενθαρρύνουν τη χρήση της θερμότητας. Η θερμότητα μπορεί να βοηθήσει στη χαλάρωση των μυών και να δημιουργήσει αλλαγές σε κυτταρικό επίπεδο επιτρέποντας στα υγρά να ρέουν πιο ελεύθερα μέσα στο σώμα σας. Το ζεστό νερό αυξάνει επίσης τη θερμοκρασία του μυϊκού σας ιστού καθιστώντας τον πιο ευλύγιστο.

Με άλλα λόγια, υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορεί το ζεστό μπάνιο να είναι ένας ιδανικός τρόπος αποκατάστασης. Ωστόσο όπως τονίζει ο Ρόμπερτ Τζιλάντερς, φυσικοθεραπευτής και εκπρόσωπος του Αμερικανικού Συλλόγου Φυσικοθεραπείας: «Αν το σώμα σας ανακάμπτει από τραυματισμό, αποφύγετε το ζεστό μπάνιο, το σώμα σας δεν το έχει καθόλου ανάγκη σε αυτή τη συγκυρία».

Τελικά τι είναι καταλληλότερο;

Παρόλο που υπάρχουν οφέλη και στο ζεστό μπάνιο, οι δρομείς θα ωφεληθούν περισσότερο από τα παγόλουτρα. «Το κρύο μπάνιο κερδίζει στη σύγκριση με το ζεστό. Στο τέλος της ημέρας, προσπαθούμε να προετοιμάσουμε το σώμα μας για την επόμενη προπόνηση και το κρύο μπάνιο είναι ένα καθοριστικό υλικό ανοικοδόμηση του σώματός μας μαζί με τον ύπνο και τη σωστή διατροφή», απαντάει ξεκάθαρα ο Τζιλάντερς.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here