Κατερίνα Κουτσογιάννη: Οι ασθενείς δεν είναι ισότιμοι συνομιλητές με την πολιτεία


Η κυρία Κατερίνα Κουτσογιάννη Πρόεδρος της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ρευματοπαθών Κρήτης ΡΕΥΜΑΖΗΝ μίλησε στην εκπομπή Opinion Health, με την Νικολέτα Ντάμπου για τους ασθενείς και πως βιώνουν την πανδημία αλλά και ποια είναι τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν και αν υπάρχουν ασθενείς οι οποίοι φοβούνται ή αρνούνται να κάνουν το εμβόλιο. Παράλληλα, μας είπε για το πώς η Ένωση Ασθενών Ελλάδος στηρίζει τους ασθενείς και ποιες είναι οι δράσεις της αλλά και ποια είναι τα αιτήματα των ασθενών προς το νέο Υπουργό Υγείας κύριο Αθανάσιο Πλεύρη.

Κυρία Κουτσογιάννη ποιο είναι το ποσοστό των ασθενών που έχουν εμβολιαστεί και ανήκουν στην Ένωση Ασθενών Ελλάδος.

Να σας πρώτα μερικά έτσι πραγματάκια για την Ένωση Ασθενών Ελλάδος. Είναι ένα Πανελλήνιο τριτοβάθμιο όργανο που καλύπτει 65 Οργανώσεις από όλη την Ελλάδα, οργανώσεις ασθενών και ομοσπονδίες. Επομένως είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι καλύπτει όλες τις θεραπευτικές κατηγορίες, λειτουργεί ουσιαστικά από το 2019, φαίνεται ότι ξεκινήσαμε τα πρώτα μας βήματα λίγο πριν την πανδημία και η προσπάθειά μας είναι, θα το πούμε και παρακάτω, το τι ακριβώς επιδιώκει η Ένωση Ασθενών Ελλάδος.Σχετικά με το ερώτημά σας, αριθμητικά δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς το ποσοστό που έχουμε των ευάλωτων ομάδων και των ασθενών, η αίσθησή μας όμως είναι, από την επικοινωνία που έχουμε με τα μέλη μας, ότι οι ασθενείς από την αγωνία που είχαν μέχρι και να αρχίσουν να εμβολιάζονται οι ευπαθείς ομάδες , πραγματικά έσπευσαν οι περισσότεροι ασθενείς να εμβολιαστούν. Και με το φόβο εάν προσβληθούν από τον ιό, ακούγαμε ότι είναι περισσότερο ευάλωτοι οι ασθενείς με κάποιο χρόνιο νόσημα και με υποκείμενα νοσήματα, επομένως αυτό απασχόλησε πάρα πολύ τους ασθενείς και μόλις είχαμε στα χέρια μας τα πρώτα εμβόλια και άνοιξε η πλατφόρμα για τους εμβολιασμούς, έσπευσαν οι περισσότεροι ασθενείς να εμβολιαστούν.

Υπήρχαν ασθενείς που φοβόντουσαν να εμβολιαστούν ή και άλλοι που αρνούνται ; Αντιμετωπίσατε τέτοιους ανθρώπους;

Να πω επίσης ότι στην Ένωση Ασθενών λειτουργεί από τις πρώτες κιόλας ημέρες της πανδημίας μία τηλεφωνική γραμμή στήριξης, η 11132, που στην ουσία είναι μία γραμμή ανταλλαγής πληροφοριών. Εκεί λοιπόν μας καλούσαν πολλοί ασθενείς βάζοντας διάφορες ανησυχίες και διάφορα ερωτήματα, πρέπει να πω ότι δεν έχουμε πολλούς αρνητές στις τάξεις των ασθενών. Ότι υπήρχαν κάποιες ανησυχίες σαφώς και υπήρχαν, γιατί είμαστε άτομα που υπάρχουν συννοσηρότητες και ακούγοντας τις διάφορες παρενέργειες των εμβολίων στην πορεία, σαφώς και υπήρχαν ανησυχίες και προσπαθούσαμε και με καθημερινή επαφή με την Εθνική Επιτροπή Εθνικού Εμβολιασμού να καθησυχάσουμε τους ασθενείς αλλά και όσο περνούσε ο καιρός θεωρώ ότι τα δεδομένα τα οποία είχαμε στα χέρια μας, τα επιστημονικά δεδομένα, μας έδιναν στοιχεία ότι είναι περισσότεροι οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς από την ίδια τη νόσο παρά από το εμβόλιο. Επομένως, αυτό από μόνο του ήταν ένα κίνητρο για τους ασθενείς μας να σπεύσουν να εμβολιαστούν. Επομένως, δεν μπορώ να πω ότι υπήρχαν στις τάξεις μας άνθρωποι οι οποίοι δεν ήθελαν να εμβολιαστούν.

Οπότε γενικά είσαστε ευχαριστημένη από την πορεία των εμβολιασμών των ασθενών, είναι πολύ σημαντικό αυτό. Ως Ένωση Ασθενών Ελλάδος, με ποιο τρόπο στηρίζετε τους ασθενείς; Μας είπατε τώρα μόλις για την γραμμή στήριξης πραγματοποιείται και άλλες δράσεις μέσα από τις οποίες στηρίζετε τους ασθενείς ;

Οι βασικοί στόχοι της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος είναι καταρχήν να προασπίζεται τα δικαιώματα των ασθενών. Κάτι το οποίο κάνει σε θεσμικό επίπεδο. Εκείνο το οποίο προσπαθούμε και το ξέρετε, παρακολουθείτε το χώρο των ασθενών και εσείς εδώ και πολλά χρόνια, η προσπάθεια των Οργανώσεων ασθενών εδώ και πολλά χρόνια είναι το να συμμετέχουν θεσμικά πια στη λήψη αποφάσεων για την υγεία. Η Ένωση Ασθενών Ελλάδος, βασικός στόχος της είναι αυτός και είναι πολύ θετικό το ότι δημιουργήθηκε η Ένωση που έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχει μία ενιαία φωνή των χρόνιων ασθενών στην Ελλάδα. Αυτό επομένως από μόνο του είναι ένα συν στο χώρο των ασθενών. Παρέχουμε πληροφορίες, στηριζόμαστε από επιστημονική επιτροπή, δεκαμελή επιστημονική επιτροπή, από όλους τους επιστημονικούς χώρους σχετική με την υγεία. Επίσης, μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η εκπαίδευση και η ενδυνάμωση των ασθενών, αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Και έχουμε όλο αυτό το διάστημα και μέσα στην πανδημία σεμινάρια που αφορούν τόσο την οργάνωση εσωτερικά των συλλόγων ώστε να βοηθηθούν οι οργανώσεις αλλά και για πολύ σημαντικά θέματα υγείας. Όλο το διάστημα αυτό πραγματοποιήσαμε μία σειρά εκπαιδεύσεων σε σχέση με τις κλινικές μελέτες, την έρευνα των φαρμάκων, την πορεία του φαρμάκου, ειδικά με την πανδημία ασχοληθήκαμε πάρα πολύ. Να πούμε ότι δημιουργήσαμε εκτός από την γραμμή και μία ιστοσελίδα που δίναμε πληροφορίες αποκλειστικά για την πανδημία, ασφαλείς πληροφορίες. Ξέρετε πολύ καλά ότι στο διαδίκτυο κυκλοφορούσαν πάρα πολλές πληροφορίες που δεν ήταν ασφαλείας. Επομένως, κύριο μέλημά μας ήταν η ασφαλής πληροφόρηση των ασθενών.

Πείτε μας πως λέγεται η σελίδα για να γίνει γνωστό.

Είναι το mazi.greekpatient.gr.

Πολύ σημαντικές δράσεις.

Βέβαια! Μπορούν να παίρνουν πληροφορίες. Να πούμε ότι πραγματοποιήσαμε ένα Συνέδριο, μία συνέντευξη Τύπου που προβάλλαμε το έργο της Ένωσης, webinars με λοιμωξιολόγους, είχαμε και τον κύριο Μόσιαλο σε μία εξαιρετική συνέντευξη που μας έδωσε πληροφορίες τότε που πραγματικά τις χρειαζόμασταν. Οι δράσεις μας θεωρώ ότι είναι σημαντικές παρά τα προβλήματα που υπήρχαν μες την πανδημία που για εμάς ήταν μία πρωτόγνωρη κατάσταση, νομίζω ότι ανταπεξήλθαμε και βέβαια παράλληλα γίνανε πολλές παρεμβάσεις στους θεσμούς, στο Υπουργείο Υγείας, στους φορείς για ζητήματα που αφορούν στους ασθενείς.

Κυρία Κουτσογιάννη, είπατε πριν, ότι τώρα πια οι ασθενείς και στην Ελλάδα βρίσκονται στα σημεία λήψης αποφάσεων, αυτό είναι ένα γεγονός. Πείτε μας όμως είσαστε ευχαριστημένοι από τη συμμετοχή σας; Δηλαδή, σας έχουν καλέσει για παράδειγμα να συμμετάσχετε ώστε να μεταφέρετε την εμπειρία σας και τις γνώσεις σας για την επαναδιαμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας; Πείτε μας την εμπειρία σας.

 Πραγματικά, είναι πολύ ωραίο το ερώτημά σας. Η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν έχει θεσμοθετηθεί, δηλαδή η συμμετοχή μας ακόμα γίνεται ad hoc περίπου. Να πούμε ότι συμμετέχουμε στην Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων στο Υπουργείο Υγείας, συμμετέχουμε επίσης στην Επιτροπή Παρακολούθησης Φαρμακευτικής Δαπάνης, Διαμόρφωσης Πρωτοκόλλου και Μητρώων Ασθενών. Είμαστε στην Επιτροπή Δεοντολογίας, μιλάμε για τους εκπροσώπους της Ένωσης, είμαστε στην Επιτροπή Δεοντολογίας για τις κλινικές μελέτες, συμμετείχαμε στην Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμού που από ότι σας είπα είχαμε μία καθημερινή επαφή αλλά ακόμα δεν είναι θεσμοθετημένη η συμμετοχή μας όπως είναι σε πολλά Ευρωπαϊκά κράτη, σχεδόν σε όλα.

Ναι δεν είναι θεσμοθετημένη ως προς το να ψηφίζετε, όμως μπορείτε να καταθέτετε την εμπειρία σας. Πείτε μας, έχετε την αίσθηση ότι εισακούγεστε;

 Θεωρώ ότι τα πράγματα είναι καλύτερα, από ότι ήταν παλιότερα. Θεωρώ ότι είναι και η δική μας θέση διαφορετική τώρα πια. Δηλαδή θεωρώ ότι και με τη δημιουργία της Ένωσης Ασθενών Ελλάδος που είναι, όπως σας είπα, ένα ενιαίο όργανο, επομένως υπάρχει μία ενιαία φωνή, ξέρετε πολύ καλά ότι τόσο καιρό ακούγαμε πολλές φορές ότι τελικά με ποιον από όλους να μιλήσω; Τώρα υπάρχει Οργάνωση που μπορεί να μιλάει εκ μέρους των ασθενών με μία ενιαία φωνή και με μία ενιαία άποψη. Επομένως αυτό από μόνο του είναι πολύ σημαντικό.

Και ήταν και ζητούμενο χρόνων κυρία Κουτσογιάννη να φτιαχτεί μία ενιαία Ένωση.

Το ξέρετε πολύ καλά γιατί το έχετε παρακολουθήσει, είναι μία προσπάθεια περίπου δέκα χρόνων, δεν έγινε από τη μία μέρα στην άλλη. Μέσα σε αυτά τα χρόνια λοιπόν και εμείς ως ασθενείς ωριμάσαμε, εκπαιδευτήκαμε, μάθαμε περισσότερα πράγματα, έχουμε βγει στην Ευρώπη, πολλά στελέχη της Ένωσης ασθενών είναι σε Ευρωπαϊκούς οργανισμού. Να πω εδώ ότι από τις πρώτες κιόλας μέρες της Ένωσης Ασθενών έχουμε γίνει μέλη της Ευρωπαϊκής πλατφόρμας ασθενών, το European Patients Forum, που είναι πολύ σημαντικό γιατί επικοινωνούμε με τους ασθενείς στην Ευρώπη. Ξέρετε το European Patients Forum είναι ένας πολύ ισχυρός οργανισμός που συμμετέχει στη διαμόρφωση της agenda για την υγεία στην Ευρώπη. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μία αλληλεπίδραση και μέσω της οργάνωσης αυτής. Άρα, είμαστε καλύτερα έχουμε ακόμα δρόμο όμως.

Κυρία Κουτσογιάννη τα προβλήματα που υπάρχουν στη συνολική λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, η οποία θα έλεγα εγώ έτσι λίγο ευγενικά, είναι σχεδόν ανύπαρκτη, πως επηρεάζει την ποιότητα ζωής των χρόνιων ασθενών;

Μία καλά οργανωμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας θα μπορούσε να λύσει πολλά ζητήματα, το είδαμε πολύ έντονα στην πανδημία. Εάν υπήρχαν δομές που θα μπορούσαν να απευθύνονται οι ασθενείς ή καλύτερα οι ασθενείς ξέρουμε και νομίζω ότι και εσείς είστε έμπειρη δημοσιογράφος στο χώρο της υγείας και το ξέρετε, οι ασθενείς όλο αυτό το διάστημα φοβούνταν να πλησιάσουν τα νοσοκομεία, συνεπώς, οι οργανωμένες δομές έξω από το χώρο των νοσοκομείων είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε καταθέσει προτάσεις ως Ένωση Ασθενών σε σχέση με την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, είμαστε σε επαφή με τους φορείς και θεωρώ ότι και με τη συμμετοχή τη δική μας αλλά και των επιστημονικών φορέων που έχουν εξαιρετικές προτάσεις, θα μπορέσουμε επιτέλους να έχουμε μία οργανωμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα.

Αυτή τη στιγμή, και μετά από 2 σχεδόν χρόνια που μείναμε για μεγάλο διάστημα σε καραντίνα, πιστεύετε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός παραμελημένων ασθενών και όταν λέω παραμελημένων εννοώ ότι αυτό που είπατε πριν ότι φοβόντουσαν να επισκεφθούν τον γιατρό τους στο νοσοκομείο και στις δημόσιες δομές υγείας. Έχετε στοιχεία ποιος μπορεί να είναι ο αριθμός αυτός; Ή  την αίσθηση αν δεν έχετε.

Να σας πω ότι στο πρώτο lockdown, πραγματοποιήσαμε μία έρευνα στο χώρο των ασθενών, που συμμετείχαν 2.500 ασθενείς. Αυτή λοιπόν η έρευνα έδειξε, παρ’ ότι ήταν στο πρώτο lockdown, θεωρώ ότι αργότερα ίσως να ήταν χειρότερα τα στοιχεία, έδειξε λοιπόν ότι το 62% των ασθενών είχαν κάποιο πρόβλημα σε σχέση με την πρόσβασή τους στο χώρο της υγείας. Το 28% των ασθενών είπε ότι ανέβαλε κάποιο ραντεβού που είχε, αν θυμάμαι καλά γύρω στο 16% είπε, μας δήλωσε ότι αναβλήθηκε κάποια χειρουργική επέμβαση που είχε προγραμματίσει. Επομένως, από αυτά τα στοιχεία φαίνεται ότι πραγματικά υπήρχε πρόβλημα. Εδώ να πω όμως ότι δεν είναι μόνο στην Ελλάδα πρόβλημα. Ξέρετε από έξω έρχονται πολύ υψηλά νούμερα, που δείχνουν ότι οι ασθενείς όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο και να πω και σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανέβαλαν πολλές από τις προγραμματισμένες θεραπείες τους ή κάποιο έλεγχο που έκαναν στην παρακολούθηση της υγείας τους. Και αυτό ήδη θεωρώ ότι αρχίζει να φαίνεται, μόλις αρχίσαμε λίγο να βγαίνουμε και να έχουν περιοριστεί τα μέτρα, είδαμε ότι υπήρχε πολύ μεγάλη προσέλευση στα νοσοκομεία από ασθενείς που είχαν θέματα έτσι κάποιας παραμέλησης στην παρακολούθηση της υγείας τους.

Υπήρχαν και προβλήματα στην πρόσβαση των ασθενών στις θεραπείες τους; Δηλαδή, υπήρχαν ασθενείς που έμειναν χωρίς θεραπεία;

Θεωρώ ότι το θέμα των θεραπειών πήγε σχετικά καλά. Λίγοι ασθενείς έμειναν χωρίς θεραπεία, ίσως είχαν κάποια καθυστέρηση αλλά τα δικά μας στοιχεία μας λένε ότι δεν έμεινε μεγάλος αριθμός ασθενών χωρίς θεραπεία. Δηλαδή ασθενείς που είχαν ανάγκη όπως καρκινοπαθείς ή ρευματοπαθείς, στην κατηγορία που ανήκω κι εγώ, δεν είχαμε πολλές αναβολές, κάποιες μεταθέσεις είχαμε, αλλά δεν είχαμε πολλά προβλήματα σε σχέση με τη θεραπεία, δηλαδή αντιμετωπίστηκε αρκετά καλά το θέμα των θεραπειών που ήταν απαραίτητα για την εξέλιξη των νοσημάτων μας.

Πολύ σημαντικό αυτό, γιατί θα έμπαινε και σε κίνδυνο η ζωή των ασθενών, σε διαφορετική περίπτωση. Πείτε μας, είσαστε και Πρόεδρος στην Πανελλήνια Ομοσπονδία ΡΕΥΜΑΖΗΝ,  θα πραγματοποιήσετε κάποιο Συνέδριο το Σεπτέμβριο, μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.

Η ΡΕΥΜΑΖΗΝ είναι μία Ομοσπονδία Συλλόγων Ασθενών με ρευματικά νοσήματα και γονέων παιδιών με ρευματικά νοσήματα. Οι δράσεις μας  και να πω ότι βραβευτήκαμε με το βραβείο τα Prix Galien για την πιο καλή εκστρατεία ενημέρωσης, είναι κάτι το οποίο το προσπαθούμε πάρα πολύ από την ίδρυσή μας, το να ενημερώσουμε το κοινό σχετικά με τη σοβαρότητα των ρευματικών νοσημάτων και την Πολιτεία βέβαια. Εκείνο που ετοιμάζουμε άμεσα, γιατί οι δράσεις μας είναι πολλές είναι να ξεκινήσει μία έρευνα σε σχέση με τη συμμόρφωση των ασθενών με ρευματικά νοσήματα στη θεραπεία τους, θα πιάσουμε και θέματα του Covid, δηλαδή μες την πανδημία κατά πόσο επηρεάστηκε η πρόσβαση των ασθενών στις θεραπείες τους, αν υπήρχαν ελλείψεις φαρμάκων, επίσης κατά πόσο βοηθά η τεχνολογία στο θέμα της υπενθύμισης των φαρμάκων, νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εκείνο που επίσης για το οποίο προετοιμαζόμαστε είναι η Παγκόσμια Ημέρα Αρθρίτιδας που είναι στις 12 Οκτωβρίου, που είναι μία αφορμή να ενημερώσουμε για τα ρευματικά νοσήματα. Το Δεκέμβρη ετοιμάζουμε ένα Συνέδριο για τα παιδιά με ρευματικά νοσήματα που νομίζω θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί θα θίξουμε και το θέμα των κλινικών μελετών στα παιδιά με ρευματικά νοσήματα που είναι ένα κομμάτι που δεν υπάρχει πολύ μεγάλη ενημέρωση αλλά είναι πολύ σημαντικό το να έχουν πρόσβαση σε νέες θεραπείες για τα παιδιά, έτσι αυτά να πω μέχρι το τέλος του χρόνου.

Υπάρχουν σκέψεις και για πολλά άλλα, συνεχίζουμε τα webinars που κάνουμε, που υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την εκπαίδευση των ασθενών, συνεχίζουμε μαθήματα κα συνεδρίες για την ψυχολογική στήριξη, η αίσθησή μας είναι ότι πιέστηκαν πάρα πολύ οι ασθενείς μέσα σε αυτό το διάστημα, ήδη είναι επιβαρυμένοι οι ρευματοπαθείς στο κομμάτι της ψυχολογίας τους, έχουν αρκετές καταθλίψεις, μες την πανδημία είχαμε μία όξυνση των προβλημάτων και έπρεπε επομένως να το αντιμετωπίσουμε, να πούμε ότι έχουμε γραμμή στήριξης για τους ασθενείς μας με ειδικευμένους ψυχολόγους, που μπορούν ανά πάσα στιγμή να έρθουν σε επαφή μαζί τους. Θεωρώ ότι προσπαθούμε να στηρίξουμε τους ασθενείς, να διεκδικήσουμε αλλά και να ενημερώσουμε τον κόσμο για την σοβαρότητα των νοσημάτων και την ανάγκη για έγκαιρη διάγνωση. Εκείνο που ήθελα να πω είναι ότι τα περισσότερα νοσήματα τα δικά μας δεν έχουν ίαση, για εμάς θεωρούμε ότι είναι επιτυχημένη μία θεραπεία όταν γίνει έγκαιρα και έχει αποτελέσματα για την εξέλιξη των νοσημάτων. Επομένως, ένα χρέος της ΡΕΥΜΑΖΗΝ είναι να ενημερώνει για τα συμπτώματα ώστε να πάνε έγκαιρα οι υποψήφιοι ασθενείς στον κατάλληλο γιατρό.

Κυρία Κουτσογιάννη στην προσπάθειά σας αυτή και από την Ομοσπονδία ΡΕΥΜΑΖΗΝ όσο και από την Ένωση Ασθενών Ελλάδας, πόσο η Πολιτεία είναι κοντά σας, σας στηρίζει και συγκεκριμένα το Υπουργείο Υγείας; Είσαστε ευχαριστημένοι, ας πούμε με τη συνεργασία σας με τον προηγούμενο Υπουργό που ήταν ο κύριος Κικίλιας, ήσασταν ευχαριστημένοι; Είχατε κάποια συνεργασία;

Η αλήθεια είναι ότι όποτε χτυπήσαμε την πόρτα του Υπουργείου μας άνοιξε η πόρτα, υπήρχαν άνθρωποι που μας άκουσαν. Όπως σας είπα, θεωρώ ότι ακόμα η κατάσταση δεν είναι έτσι όπως θα θέλαμε, δηλαδή οι ασθενείς ακόμα δεν είναι ισότιμοι συνομιλητές με την Πολιτεία όπως θέλουμε. Είναι καλύτερα τα πράγματα από ότι ήταν, θέλουμε όμως ακόμα καλύτερα. Θέλουμε να υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση απέναντι στα προβλήματα των ασθενών.

 

Πείτε μας ποια είναι τα αιτήματα των ασθενών ως προς το νέο Υπουργό Υγείας, τον κύριο Αθανάσιο Πλεύρη; Συνοπτικά πείτε μας.

Το βασικό είναι να είμαστε συνομιλητές.

Να σας κατανοούν εννοείται.

Ακριβώς. Να δέχονται τις απόψεις των ασθενών, έχουμε συγκεκριμένες θέσεις, όπως σας είπα έχουμε αρκετή εμπειρία, να αξιοποιηθεί η εμπειρία μας. Νομίζω ότι οι χρόνιοι ασθενείς έχουν την εμπειρία του συστήματος υγείας όσο κανένας άλλος. Ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή με το σύστημα υγείας. Επίσης, είναι πολύ σημαντική και η συμμετοχή μας και θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στην αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας, κάτι το οποίο δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής. Είναι κάτι το οποίο είναι καιρός να γίνει. Επομένως, θεωρώ ότι αυτά είναι τα βασικά θέματα τα οποία θα θέσουμε στον Υπουργό, να είμαστε συνομιλητές, να λαμβάνουμε υπόψη τις προτάσεις μας και εμείς προσφερόμαστε εθελοντικά να βοηθήσουμε. Θέλουμε να έχουμε συμμετοχή και να έχουμε και συνευθύνη στην λήψη αποφάσεων. Αυτό είναι πολύ σημαντικό θεωρώ

Κυρία Κουτσογιάννη κλείνοντας, θα ήθελα να σας ρωτήσω διότι  λαμβάνουμε πολλά e-mail κι εμείς από τους ασθενείς. Πείτε μας συνεχίζουν οι ασθενείς να βάζουν το χέρι βαθιά στην τσέπη για να μπορούν να χρησιμοποιούν ιδιωτικές δαπάνες υγείας ή καμιά φορά και δημόσιες;

Ναι αυτό είναι ένα πρόβλημα γενικότερο στο ελληνικό Σύστημα Υγείας. Υπάρχει μεγάλη συμμετοχή των ασθενών και στην αγορά των φαρμάκων, τώρα βέβαια με την μεγαλύτερη εισχώρηση των γενοσήμων ίσως είναι λιγότερη η συμμετοχή των ασθενών αλλά εξακολουθούν. Επίσης, με τις καθυστερήσεις στα ραντεβού όταν υπάρχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, αναγκαστικά απευθύνονται στον ιδιωτικό τομέα, που και αυτό είναι ένα θέμα, που θα πρέπει να το δούμε και να το αντιμετωπίσουμε αλλά θεωρώ ότι όσο βελτιώνεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τόσο λιγότερη επιβάρυνση θα έχουμε των ασθενών και στις υπηρεσίες και βέβαια και στα φάρμακα.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό κυρία Κουτσογιάννη και γι’ αυτό τώρα στην προσπάθεια που θα γίνει για την μεταρρύθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας πιστεύω ότι είναι απαραίτητο να φωνάξουνε και εσάς, την Πρόεδρο και τους εκπροσώπους της Ένωσης Ασθενών για να καταθέσετε την δική σας εμπειρία και γνώση.

Ακριβώς, αυτό πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητο να γίνει και θέλω να ελπίζω ότι πραγματικά θα γίνει. Εμείς όπως σας είπα έχουμε ως Ένωση Ασθενών Ελλάδος έχουμε απόψεις για την διαμόρφωση πολιτικών υγείας και έχουμε καταθέσει προτάσεις για όλα τα θέματα, έχουμε ανθρώπους έμπειρους, έχουμε στελέχη έμπειρα ασθενών που μπορούν να αρθρώσουν συγκεκριμένες προτάσεις, να καταθέσουμε την εμπειρία μας, συνεπώς θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα.

  • Κυρία Κουτσογιάννη θα σας ευχαριστήσω πάρα πολύ γι’ αυτή  την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη και για την παρουσία σας στο Opinion Health.
  • Ευχαριστώ κι εγώ πάρα πολύ. Και σας ευχαριστούμε που είστε όλα αυτά τα χρόνια κοντά μας.

 

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ