Τα αγόρια βλέπουν, ακούνε και σκέφτονται διαφορετικά από τα κορίτσια

Έμεινα έκπληκτη όταν έμαθα ότι τα αγόρια έχουν πολλές φυσικές και διανοητικές διαφορές από τα κορίτσια. Ένα ενδιαφέρον βιβλίο που διάβασα πρόσφατα ήταν του Δρ. Leonard Sax με τίτλο «Why gender matters: What Parents and Teachers Need to Know about the Emerging Science of Sex Differences» που ασχολείται κυρίως με τα θέματα των φύλων.Το συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνει πολλές επιστημονικές αποδείξεις που αποδεικνύουν ότι τα αγόρια δεν συμπεριφέρονται μόνο διαφορετικά από τα κορίτσια, αλλα ακούνε διαφορετικά, βλέπουν διαφορετικά, σκέπτονται διαφορετικά και αντιδρούν διαφορετικά σε κατατάσεις άγχους. Τα πράγματα που μπορούν να μάθουν τα αγόρια είναι πολύ παρόμοια, αλλά ο τρόπος με τον οποίο μαθαίνουν είναι πολύ διαφορετικός. 

Είναι πραγματικά τόσο διαφορετικά τα αγόρια και τα κορίτσια; Πριν 2ο χρόνια οι περισσότεροι ειδικοί πίστευαν ότι οι διαφορές στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται τα κορίτσια και τα αγόρια οφείλονται κυρίως σε διαφορές ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν από τους γονείς, τους δασκάλους και τους φίλους τους.

Σήμερα, έρευνες έχουν δείξει ότι οι βιολογικές διαφορές φύλου είναι πιο σημαντικές και βαθύτερες από ό, τι νομίζουμε. Οι διαφορές φύλου είναι πραγματικές, βιολογικά προγραμματισμένες και σημαντικές για το πώς τα παιδιά μεγαλώνουν, πειθαρχούν και εκπαιδεύονται.

Σε ό, τι αφορά το ζήτημα των φύλων, ο ψυχολόγος και οικογενειακός γιατρός, ο Δρ Leonard Sax οδηγεί τους γονείς μέσα από τον μυστηριώδη κόσμο των διαφορών των φύλων εξηγώντας τους βιολογικά διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους τα παιδιά σκέφτονται, αισθάνονται και ενεργούν και δείχνει πώς τα αγόρια και τα κορίτσια αντιδρούν με προβλέψιμους τρόπους σε διαφορετικές καταστάσεις.

Παρά την άποψη πολλών εκπαιδευτών και ειδικών για την παιδική ηλικία ότι οι διαφορές φύλου πρέπει να αγνοηθούν ή να ξεπεραστούν, οι γονείς και οι δάσκαλοι θα μπορούσαν να «δουλέψουν» καλύτερα με ένα παιδί χρησιμοποιώντας αυτές τις βιολογικές διαφορές.

Τα αγόρια βλέπουν διαφορετικά
Έρευνες έχουν δείξει πως ο αρσενικός και ο θηλυκός εγκέφαλος ακολουθούν την διαδικασία αναγνώρισης των χρωμάτων με ελαφρώς διαφορετικούς τρόπους. Τα αρσενικά έχουν περισσότερες «ραβδώσεις» στα μάτια τους που βοηθούν να δούμε την απόσταση και την ταχύτητα. Τα θηλυκά έχουν περισσότερους «κώνους». Οι κώνοι μας βοηθούν να δούμε χρώμα και σχήμα. Λόγω αυτής της διαφοράς, τα περισσότερα αγόρια τείνουν να ζωγραφίζουν με μικρές παραλλαγές χρωμάτων στις εικόνες τους, ενώ τα κορίτσια τείνουν να χρησιμοποιούν πολλά διαφορετικά χρώματα. Όταν ζητήθηκε από την Sally να ζωγραφίσει κάτι, σχεδίασε ένα σπίτι με ανθρώπους και λουλούδια και πολλά όμορφα χρώματα. Ο Steve, από την άλλη ζωγράφισε έναν ανεμοστρόβιλο που χτυπάει ένα σπίτι – και η εικόνα του έμοιαε με μια μεγάλη μαύρη «μουτζούρα» στροβιλισμού.

Οι άντρες για παράδειγμα, πασχίζουν να διακρίνουν λεπτές διαφορές στις αποχρώσεις του κίτρινου, του πράσινου και του μπλε. Η διαφορά μπορεί να ειναι πολύ μικρή, αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η επιλογή ενός απόχρωση του χρώματος μέσα από δεκάδες άλλα σε ένα δειγματολόγιο, είναι μια δουλειά στην οποία ανταποκρίνεται καλύτερα μια γυναίκα.

Επίσης, οι γυναίκες έχει αποδεχτεί ότι έχουν μεγαλύτερο εύρος περιφερειακής όρασης βλέπουν δηλαδή τι συμβαίνει αριστερά, δεξιά του κεφαλιού και πάνω- κάτω από τη μύτη, ενώ οι άνδρες έχουν σηραγγώδη όραση μεγάλων αποστάσεων, βλέπουν δηλαδή καθαρά σε μεγάλη απόσταση. Ένα καθημερινό παράδειγμα που το αποδεικνύει είναι η απεγνωσμένη προσπάθεια ενός άνδρα να βρει τη ζάχαρη στο ντουλάπι ενώ η γυναίκα τη βρίσκει σχεδόν αυτόματα αφού βλέπει καλύτερα περιφερειακά σε σχέση με τον άνδρα.

Τα αγόρια ακούνε διαφορετικά
Τα κορίτσια από μωρά, μπορούν να ακούσουν δέκα φορές καλύτερα από τα αγόρια, και αυτή η διαφορά γίνεται ακόμα μεγαλύτερη όσο μεγαλώνουν. Τα αγόρια μπορούν να ακούσουν μόνο κάθε 3η λέξη ενός δασκάλου με ήπιο λόγο. Όταν δεν μπορούν να ακούσουν τι λέει ο δάσκαλός τους, τείνουν να παρασυρθούν – και να γίνονται ζωηρά, να κάνουν θορύβους με το στυλό, να κινούντα διαρκώς στη καρέκλα τους κ.λ.π με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να θεωρούνται υπερκινητικά.

Τα αγόρια σκέφτονται διαφορετικά
Δεν γνωρίζουμε όλες τις διαφορές στον τρόπο σκέψης των αγοριών και των κοριτσιών, αλλά τώρα γνωρίζουμε ότι οι εγκέφαλοί τους είναι διατεταγμένοι διαφορετικά. Όλοι έχουμε ακούσει ότι χρησιμοποιούμε την αριστερή πλευρά του εγκεφάλου μας για λεκτικές δραστηριότητες και τη δεξιά πολευρά για την τέχνη. Στην πραγματικότητα, τώρα γνωρίζουμε ότι αυτό ισχύει μόνο στους άνδρες.

Οι άνδρες που μπορεί, μεγαλώνοντας, να πάθουν ένα εγκεφαλικό επεισόδιο στην αριστερή πλευρά του εγκεφάλου τους χάνουν το 80% της λεκτικής τους ικανότητας. Η λεκτική ικανότητα στα θηλυκά που μπορεί να «χτυπηθούν» από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο στην αριστερή πλευρά του εγκεφάλου τους επηρεάζεται πολύ λιγότερο, αποδεικνύοντας ότι η ικανότητα αυτή είναι «απλωμένη» και στις δύο πλευρές του εγκεφάλου τους.

Τα αγόρια βλέπουν τον εαυτό τους διαφορετικά
Τα αγόρια είναι συνήθως πιο ριψοκίνδυνα από τα κορίτσια. Ο κίνδυνος που δίνει στα αγόρια ένα ευχάριστο συναίσθημα ευφορίας, προκαλεί αίσθημα ανασφάλειας στα κορίτσια. Επίσης το ελαφρύ στρες βοηθά τα αγόρια να αποδίδουν καλύτερα, καθώς η αδρεναλίνη προκαλεί τη ροή περισσότερου αίματος στον εγκέφαλό τους. Από την άλλη το στρες έχει την αντίθετη επίδραση στα κορίτσια. Γι’ αυτό αν για παράδειγμα υπάρχει μια δουλειά που πρέπει να γίνει ΤΩΡΑ, ο αρσενικός εγκέφαλος είναι περισσότερο προσαρμοσμένος σε κάτι τέτοιο , διότι η προσθοπίσθια δράση είναι πιο έντονα συνδεδεμένη.

Πάντως ερευνητές με βάση την ανασκόπησή τους για τις διαφορές μεταξύ των φύλων καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι άνδρες και οι γυναίκες περισσότερο μοιάζουν παρά διαφέρουν, με την απόσταση μεταξύ τους να είναι περισσότερο σαν την απόσταση μεταξύ δύο κοντινών πόλεων παρά απόσταση μεταξύ των πλανητών. Δεν πρέπει να πέσουμε, λένε οι ερευνητές, στον κίνδυνο της υπερεκτίμησης των διαφορών μεταξύ των φύλων, αλλά από την άλλη, το να προσποιούμαστε ότι οι διαφορές τους είναι μικρότερες, στερεί από τους ανθρώπους ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της γνώσης για τον εαυτό τους και τους άλλους.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here