Ο «βασιλιάς του χόκει» και του επιχειρείν είναι ελληνο-αμερικανός

Ο Τεντ Λεόνσις είχε μια καλή χρονιά. Ο 61χρονος μεγιστάνας των σπορ, ένας Ελληνοαμερικανός δεύτερης γενιάς με καταγωγή από το Γύθειο, κατάφερε να βγάλει στους δρόμους της Ουάσιγκτον 750.000 ανθρώπους, πετυχαίνοντας ένα ρεκόρ που μόνο ο Μπαράκ Ομπάμα έχει ξεπεράσει τα τελευταία χρόνια, με την ορκωμοσία του. Ντυμένοι στα κόκκινα, χιλιάδες άνθρωποι πανηγύρισαν την κατάκτηση του Stanley Cup από την ομάδα χόκεϊ των Washington Capitals, μία από τις πολλές που ανήκουν στον Λεόνσις. Όπως έγραψε η Washington Business Journal, ήταν κάτι πολύ μεγαλύτερο από ένα εκπληκτικό αθλητικό επίτευγμα. Ήταν μία ψυχολογική ένεση για μία ολόκληρη πόλη, που την είχε πολύ ανάγκη. Γι αυτό και η εφημερίδα αποφάσισε να απονείμει στον Τεντ Λεόνσις τον τίτλο του επιχειρηματία της χρονιάς.

Ηταν μία ακόμα διάκριση γι αυτόν τον επιχειρηματία, επενδυτή, φιλάνθρωπο και βραβευμένο κινηματογραφιστή που αποτελεί πια μια προσωπικότητα αναγνωρίσιμη σε ολόκληρη την Αμερική. Αλλά και μία ακόμα απόδειξη του πόσο μακριά έχει φτάσει αυτός ο γιος μεταναστών από την εποχή που έκανε τα πρώτα του βήματα στις business, στήνοντας μια επιχείρηση κουρέματος γκαζόν χωρίς να διαθέτει καν… κουρευτική μηχανή.

Ο Λεόνσις δηλώνει υπερήφανος για τις ελληνικές ρίζες του και μιλά συχνά για την ιστορία του παππού του, που έβαλε όλα του τα υπάρχοντα σε ένα μπαούλο και ταξίδεψε με ατμόπλοιο από την Ελλάδα στην Αμερική. Εκείνος άλλαξε το επίθετο της οικογένειας από Λεουτσάκος σε Λεόνσις και εγκαταστάθηκε στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, μία πόλη με τόσο έντονο το ελληνικό στοιχείο ώστε αποκαλείται και «Αθήνα της Αμερικής».

Γιος ενός σερβιτόρου και μιας γραμματέως, ο Λεόνσις ήταν ο πρώτος από την οικογένειά του που έβγαλε το πανεπιστήμιο, κάτι που χρωστά στην καλοσύνη ενός αγνώστου. Μαθητής λυκείου ακόμα, και μάλλον αναποφάσιστος σε σχέση με το τι ήθελε να κάνει στο μέλλον, σκέφτηκε να πιάσει μια καλοκαιρινή δουλειά, για να βγάλει λίγα χρήματα. Κάπως έτσι αποφάσισε να κουρεύει γκαζόν. Το μόνο πρόβλημά του ήταν πως δεν είχε ιδέα από αυτά.

Δανείστηκε ένα βιβλίο για το κούρεμα του γκαζόν από τη βιβλιοθήκη και κρατώντας το στα χέρια του σαν διαφημιστικό φυλλάδιο, άρχισε να χτυπά πόρτες. Ο μοναδικός που δέχθηκε να τον προσλάβει ήταν ένας άγνωστος, ο Τζιμ Σάνον, ο ίδιος άνθρωπος που λίγο αργότερα θα τον συμβούλευε να κάνει αίτηση στο πανεπιστήμιο Τζορτζτάουν αλλά και θα τον βοηθούσε να γίνει δεκτός.

Αριστος φοιτητής, ο Λεόνσις αντιλήφθηκε από νωρίς τις προοπτικές των υπολογιστών και σε ηλικία μόλις 24 ετών έστησε την πρώτη του τεχνολογική εταιρεία, την οποία λίγο αργότερα πούλησε αντί 60 εκατομμυρίων δολαρίων. Ως πρόεδρος της AOL, για μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1990 και του 2000, έγραψε το όνομά του στην ιστορία ως ένας από τους «πατέρες» του ίντερνετ. Την εποχή εκείνη, μάλιστα, θέλησε να επενδύσει στην Ελλάδα, δημιουργώντας στη χώρα μας το ευρωπαϊκό call center αυτού του τεχνολογικού γίγαντα. Όμως οι συζητήσεις δεν προχώρησαν και πολύ. Η AOL διαπίστωσε γρήγορα ότι οι υποδομές, το θεσμικό πλαίσιο και η φορολογική αντιμετώπιση ήταν πολύ καλύτερες στο Λουξεμβούργο και στην Ιρλανδία, με αποτέλεσμα να διαλέξει αυτές τις δύο χώρες για τις χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που τελικά δημιούργησε.

Ωστόσο, η στιγμή που άλλαξε τη ζωή του Λεόνσις δεν ήταν άλλη από μια παρ’ ολίγον αεροπορική τραγωδία. Σε ηλικία 26 ετών, ως επιβάτης σε μία πτήση που λίγο έλειψε να συντριβεί, αποφάσισε να φτιάξει μία λίστα με τα 101 πράγματα που ήθελε να κάνει πριν πεθάνει. Το Νο40 της λίστας ήταν να αποκτήσει τη δική του αθλητική ομάδα, το Νο41 ήταν να κερδίσει ένα πρωτάθλημα. Κάπως έτσι αγόρασε τους Capitals, βάζοντας το πρώτο λιθαράκι για να χτίσει μια αθλητική αυτοκρατορία που περιλαμβάνει όχι μόνο ομάδες (Washington Capitals στο χόκεϊ, Washington Wizards στο NBA, Washington Mystics στο γυναικείο μπάσκετ, Washington Valor και Baltimore Brigade στο φούτμπολ και άλλες) αλλά και στάδια, τηλεοπτικά δικαιώματα, επιχειρήσεις gaming και εταιρείες στοιχηματισμού.

Δισεκατομμυριούχος πια, ο Λεόνσις φτιάχνει ταινίες, διατηρεί θέσεις στα διοικητικά συμβούλια μεγάλων επιχειρήσεων όπως η American Express και η Groupon, έχει γράψει μέχρι και βιβλίο με τον τίτλο «Οι business της ευτυχίας». Και βέβαια, δεν ξεχνά την Ελλάδα, αφού εμπλέκεται στον φιλανθρωπικό οργανισμό Ελληνική Πρωτοβουλία και αναζητά τρόπους να βοηθά ειδικά τη νέα γενιά των χτυπημένων από την κρίση Ελλήνων.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here