Γιατί η Ελλάδα θέλει να αγοράσει αυστραλιανές φρεγάτες για το πολεμικό ναυτικό της;

Την απόκτηση δύο αυστραλιανών φρεγατών κλάσης Adelaide των HMAS Melbourne και HMAS Newcastle εξετάζει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στο πλαίσιο της προσπάθειάς του να ενισχύσει τον στόλο επιφανείας του,

Οι δύο φρεγάτες του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, θα κοστίσουν περίπου 300 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν είναι μεγάλο, αλλά δεν είναι και διόλου ευκαταφρόνητο δεδομένης της δημοσιονομικής στενότητας και των άλλων αναγκών που έχει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, όπως διαβάζουμε στο «Νέο Κόσμο» Αυστραλίας.

Οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, μεταξύ άλλων, αφορούν την αγορά νέων τορπιλών για τα υποβρύχια 214, την αναβάθμιση των φρεγατών MEKO και των άλλων πλοίων του Στόλου, καθώς και την αγορά νέων πλοίων επιφανείας.
Το ΓΕΝ θα κληθεί, λοιπόν, να κατανείμει τον προϋπολογισμό του με ιδιαίτερη προσοχή, ζυγίζοντας όλες τις παραμέτρους, ώστε να κάνει τις καλύτερες δυνατές επιλογές για την διασφάλιση των θαλάσσιων συνόρων της πατρίδας μας, μια αποστολή που φέρνει εις πέρας με επιτυχία από την ημέρα της ίδρυσης του.
Όπως κάθε επιλογή, έτσι και η δυνητική επιλογή της απόκτησης των 2 μεταχειρισμένων Αυστραλιανών φρεγατών έχει τα υπέρ, αλλά και τα κατά της. Σας τα παραθέτουμε 10 θετικά και 9 αρνητικά σημεία, όπως τα κατέγραψε το NavalAnalyses.

Τα θετικά

1. Εισάγονται σε υπηρεσία ικανότατα συστήματα και όπλα νέας γενιάς: SM-2, MU90, Mk41, Rafael LRCR, Nulka, C-PEARL, Phalanx B1B Bas2, δίδυμος Nixie, Sonars, κ.α.
2. Μπορούν να φέρουν έκαστος δύο ελικόπτερα Seahawk
3. Ραντάρ μεγάλης εμβέλειας AN/SPS-49, παλαιάς γενιάς μεν, ικανότατο και αξιόπιστο δε.
4. Προστίθενται στο στόλο δύο ακόμη σκάφη με κάθετο εκτοξευτή Α/Α πυραύλων, με τετραπλάσιο φόρτο του ικανότερου σκάφους αυτή τη στιγμή σε υπηρεσία το ΠΝ (κλάση Ύδρα) με διπλό μείγμα πυραύλων και πολλαπλάσιας εμβέλειας.
5. Αρκετά τα κοινά συστήματα με αυτά των σκαφών του ΠΝ.
6. Τυχόν απόσυρση δύο φρεγατών Kortenaer αποδεσμεύει εκτοξευτές Harpoon και Phalanx για τοποθέτησή τους σε λοιπά πλοία του στόλου που τα έχουν ανάγκη, και πλήθος ανταλλακτικών.
7. Βελτίωση της μέσης ηλικίας των μεγάλων σκαφών επιφανείας.
8. Προστίθενται δύο επιπλέον σκάφη στο στόλο με VDS.
9. Τα Mini Typhoon, δεν εξοπλίζουν τα σκάφη, μπορούν όμως να τοποθετηθούν. Εξαρτάται βεβαίως αν αποδεσμευτούν. Θα είναι οι πρώτες μεγάλες μονάδες επιφανείας με RWS.
10. Τα σκάφη φέρουν ηλεκτροοπτικό σύστημα. Αν διατηρηθούν, αυτομάτως αποδεσμεύονται δύο τύπου Miltech για τοποθέτηση σε άλλα σκάφη του στόλου. Θεωρώ δεδομένη την απόσυρση αριθμού φρεγατών Kortenaer.

Τα αρνητικά

1. Παλαιός εκτοξευτής πυραύλων μεγάλης εμβέλειας.
2. Τα σκάφη δεν είναι αεράμυνας, αλλά συνοδείας.
3. Το σκάφος φέρει μεγάλο φόρτο αντιαεροπορικών πυραύλων, αδυνατεί να τους διαχειριστεί όμως όπως θα έκανε ένα πλοίο αεράμυνας.
4. Ερώτημα προκύπτει αν στη τιμή που γίνεται αναφορά, αποδεσμευτούν τα όπλα τους, αφού ο τύπος τους εξοπλίζει όλα τα μεγάλα σκάφη επιφανείας του RAN.
5. Οι Ύδρα θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν σε ικανότατο επίπεδο με τη διάθεση αυτού του ποσού.
6. Προκύπτει το ερώτημα αν το ΠΝ θα κάνει το άλμα προς τα εμπρός με την απόκτηση νέων σκαφών με οπλισμό και συστήματα νέας γενιάς.
7. Ύπαρξη νέων συστημάτων άρα και νέες ανάγκες υποστήριξης αυτών.
8. Τα γνωστά προβλήματα των Perry όπως η θέση του πυροβόλου αλλά και το θέμα κίνησης του πλοίου. Μπορεί να υπάρξει εν μέρει βελτίωση του δεύτερου με την προσθήκη ανασυρόμενων APU.
9. Ανάγκη αντικατάστασης του AN/SPS-49 με 3D σε μετέπειτα στάδιο.
Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχοντας σταθεί όρθιο, όπως και οι άλλοι δυο κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων, περιορίζοντας χάρη στην αυτοθυσία και την αφοσίωση των στελεχών του, τις απώλειες, στο διάβα του μέσα από την οικονομική στενωπό, είναι έτοιμο να λάβει τις αποφάσεις που θα καθορίσουν το μελάνι με το οποίο θα γραφτούν οι επόμενες σελίδες της θρυλικής ιστορίας του.
Είναι ξεκάθαρο ότι πέρα από την αδιαμφισβήτητη παράδοση ναυτοσύνης, η πρόσκτηση νέων ικανών πλοίων θα δώσει άλλον αέρα στον Ελληνικό Στόλο.
Τώρα, αν αυτά τα πλοία που θα αγοραστούν θα πρέπει να είναι καινούργια, μεταχειρισμένα ή ένας συνδυασμός των δύο, εφόσον κάτι τέτοιο επιτρέπεται από οικονομικής πλευράς, θα το αποφασίσει το ΓΕΝ και οι επιτελείς του, οι οποίοι δουλεύουν συστηματικά και μεθοδικά όλο αυτό το χρονικό διάστημα για να βρουν την καλύτερη δυνατή επιλογή για την χώρα μας.

Στο μεταξύ, η Αυστραλία, όπως είναι γνωστό, επέλεξε τον γαλλικό ναυπηγικό κολοσσό Naval Group για την ανάπτυξη και κατασκευή των νέων 12 υποβρυχίων της που θα ανήκουν σε μια νέα κατηγορία υποβρυχίων, η οποία θα ονομάζεται “Attack”. Η συμφωνία μαμούθ μεταξύ Αυστραλίας και της γαλλικής Naval Group θα αγγίζει τα 50 δις δολάρια Αυστραλίας, δηλαδή περίπου 35 δις δολάρια ΗΠΑ.
Το γνωστό ρητό λέει ότι «η επίθεση είναι η καλύτερη μορφή άμυνας» και η κυβέρνηση της Αυστραλίας φαίνεται να έχει λάβει υπόψη της το εν λόγω ρητό κατά την επιλογή του ονόματος της επόμενης γενιάς υποβρυχίων της Αυστραλίας.

Ο υπουργός Άμυνας της Αυστραλίας, Κρίστοφερ Πάιν, ανακοίνωσε ότι τα 12 υποβρύχια θα είναι “εφεξής γνωστά ως κατηγορία Attack”, δηλαδή “Επίθεση”.
Ο ίδιος ανακοίνωσε, επίσης, ότι η κυβέρνηση κατέληξε τελικά σε συμφωνία με τον Γαλλικό κολοσσό Naval Group και την Γαλλική Κυβέρνηση στην ανάπτυξη και κατασκευή 12 νέων υποβρυχίων κατηγορίας “Attack”.

Τα πρώτα νέα υποβρύχια της Αυστραλίας υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμα στις αρχές του 2030 και το κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 50 δις δολάρια. Τα υποβρύχια της κατηγορίας ‘Attack” θα βασίζονται στο σχέδιο υποβρυχίου Shortfin Barracuda της Naval Group.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Αυστραλός ΥΠΑΜ, Αυστραλία, Naval Group και Γαλλία θα υπογράψουν στις αρχές του 2019 ένα ευρύτερο πλαίσιο αμυντικής συνεργασίας.

Μαζί με την ανακοίνωση της συμφωνίας για τα νέα υποβρύχια του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού της Αυστραλίας, ο Αυστραλός ΥΠΑΜ ανακοίνωσε ότι η εταιρία Laing O’Rourke θα αναλάβει το έργο κατασκευής νέου ναυπηγείου υποβρυχίων, ώστε τα νέα υποβρύχια να ναυπηγηθούν στην Αυστραλία.

Βέβαια, υπάρχουν πολλοί που εκφράζουν αμφιβολίες για την εν λόγω συμφωνία και δηλώνουν πως το κόστος είναι αρκετά μεγάλο, ενώ χαρακτηρίζουν το χρονοδιάγραμμα παραγωγής των νέων υποβρυχίων ιδιαίτερα αισιόδοξο.


Πηγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here