Οι απαντήσεις Καραμανλή στη Βουλή και το «Είμαι παρών στον δημόσιο διάλογο»


Κώστας Καραμανλής: Ο πρώην υπουργός Μεταφορών περιέγραψε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, τα 5 ψέματα (όπως είπε) της αντιπολίτευσης για την τραγωδία των Τεμπών και μίλησε για μονταζιέρα της Κουμουνδούρου

Με τρόπο θεσμικό και αποφεύγοντας συνθήκες πόλωσης, ο Κώστας Αχ. Καραμανλής τοποθετήθηκε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τα πεπραγμένα επί θητείας του στο υπουργείο Μεταφορών, στη σκιά του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη. «Ποτέ στη ζωή μου δεν κρύφτηκα, ποτέ δεν δίστασα να αναλάβω τις ευθύνες μου. Παραιτήθηκα και δεν απέδωσε ευθύνες στους υφισταμένους μου γιατί σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα ούτε έχω καμία εξάρτηση από κυβερνητική θέση» είπε ο Κ. Καραμανλής παραδεχόμενος ότι η σύμβαση για την τηλεδιοίκηση δεν ολοκληρώθηκε «δυστυχώς στο 100%» αλλά και αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για τις χρόνιες παθογένειες που δεν αντιμετωπίστηκαν όπως ο ίδιος θα επιθυμούσε.

Σε πολιτικό επίπεδο ο κ. Καραμανλής απέφυγε οιαδήποτε κομματική αντιπαράθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, αν και από πολλά γαλάζια στελέχη θεωρούν ότι η στοχοποίησή του από τον ΣΥΡΙΖΑ έχει στόχο να δημιουργήσει εσωτερικά ρήγματα στη ΝΔ, «όπως επιχειρήθηκε πολλές φορές στο παρελθόν με δηλώσεις των πρώην πρωθυπουργών Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή», τόνιζαν στο Newsbomb.gr στελέχη της Πειραιώς.

Στην δευτερολογία του ο Κ. Καραμανλής ζήτησε από όλους να δουν τα πράγματα με ψυχραιμία και δήλωσε παρών στο δημόσιο διάλογο, γεγονός που ερμηνεύεται ότι δεν σκοπεύει να αποσυρθεί από τα πολιτικά δρώμενα. Μάλιστα με αφορμή το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που επιρρίπτει συγκεκριμένες ευθύνες σε διοικητικό προσωπικό ο Κ. Καραμανλής δεν απέκλεισε να υπάρχουν διαχειριστικές ευθύνες που θα τις διερευνήσει η δικαιοσύνη. Έδωσε απαντήσεις και για τις συναντήσεις του με συνδικαλιστές, για τις οποίες υποστήριξε ότι ποτέ δεν του τέθηκαν ζητήματα ασφαλείας αλλά μόνο θέματα μισθολογικά, αφήνοντας αιχμές και για την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ότι όψιμα ασχολήθηκε με θέματα ασφαλείας στα τρένα, ενώ ήταν η πλέον αρμόδια. Απέδωσε δε σε μονταζιέρα την αποκοπή της φράσης του στη Βουλή περί ασφάλειας του σιδηροδρόμου, λέγοντας πως η ερώτηση ήταν για το τρενάκι του Πηλίου. Έδωσε πλήρεις απαντήσεις και για την περίπτωση του μοιραίου σταθμάρχη, ότι δεν ήταν ρουσφέτι και πως δεν υπήρχε κανένα όριο ηλικίας στο νόμο για την κινητικότητα με τον οποίο τοποθετήθηκε στη θέση ούτε στον κανονισμό του ΟΣΕ.

Για την σύμβαση 717 που διατρέχει τις θητείες τουλάχιστον τριών υπουργών, Μ. Χρυσοχοίδη (2013-15), Χρήστο Σπίρτζης (2015 – 19), Κώστας Αχ. Καραμανλής (2019 – 2023) ο παραιτηθείς υπουργός επεσήμανε ότι ήταν κολλημένη στο 18% όταν ανέλαβε η κυβέρνηση της ΝΔ την ξεκόλλησε και την πήγαμε στο 70%. Αμφισβήτησε δε, τους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ κι όσα υποστήριξε ο πρώην υπουργός του Χρήστος Σπίρτζης περί ολοκλήρωσης του 60% του έργου μέχρι το 2019. «Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε καμία εργασία«», ανέφερε και απέδωσε την καθυστέρηση ολοκλήρωσης στον κατακερματισμό των εργολαβιών.

– Για τον σταθμό της Λάρισας ο πρώην υπουργός υποστήριξε ότι διέθετε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, με τον Γ. Γεραπετρίτη να καταθέτει στη Βουλή και τα αντίστοιχα πρωτόκολλα και πως ήταν εγκατεστημένο από το Νοέμβριο του 2022, ενώ μάλιστα αυτό χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12 της μοιραίας νύχτας, αλλά ήταν προσωπική επιλογή του σταθμάρχη να κάνει χειροκίνητη τη χάραξη και πως όποιο σύστημα ηλεκτρονικό δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει. Τη χάραξε χειροκίνητα και επιπλέον ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα. Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά, να δει ότι το τραίνο βρισκόταν σε λάθος πορεία.

Ο Κ. Καραμανλής παρουσίασε και τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν αλλά παρακάμφθηκαν και περιέγραψε τα πέντε ψέματα – όπως είπε – της αντιπολίτευσης για την τραγωδία των Τεμπών.

ΥΠΗΡΧΑΝ ΔΙΚΛΕΙΔΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Δικλείδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.

Δικλείδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ που αγνοήθηκε.

Δικλείδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο. Όμως δεν ακολουθήθηκαν

Δικλείδα ασφαλείας ήταν ότι επί 12 λεπτά περίπου, υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τραίνο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε, δεν το είδαν.

-Σε ότι αφορά το σύστημα ETCS o K. Καραμανλής υπογράμμισε ότι ακόμα κι αν υπήρχε δεν είναι σίγουρο ότι το ατύχημα θα είχε αποφευχθεί και αυτό διότι ο σταθμάρχης παρέκαμψε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό σύστημα. «Έδωσε εντολή παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη κανένα σύστημα δεν θα σταματούσε την κίνηση του τρένου. Και το ETCS και η σηματοδότηση θα είχε απενεργοποιηθεί. Με το σύστημα αυτό ναι θα είχε περισσότερες δυνατότητες ο σταθμάρχης αλλά δεν ξέρουμε να θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα γιατί όλα τα συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους», είπε.

-Ο Κ. Καραμανλής απάντησε και για την ραδιοκάλυψη GSMR , καθώς σύμφωνα με ορισμένους μπορεί να είχαμε προλάβει το κακό. «Το GSMR τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Το σύστημα αυτό που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται είναι αυτό που χρησιμοποιήθηκε και ακούσαμε τους διαλόγους που έχουν δοθεί σε δημοσιότητα», σημείωσε.

– Για τον υποτιθέμενο πύργο ελέγχου, δηλαδή το άτυπο κέντρου της οδού Καρόλου. Λειτουργεί και σήμερα, αλλά χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train που είναι ιδιωτική εταιρεία. Αυτό που ονομάζουν δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου δεν ήταν τίποτα περισσότερο παρά ένα κέντρο παρακολούθησης των δρομολογίων.

-Για τους σταθμάρχες: Ουδέν αναληθέστερο ότι δεν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, καθώς υπάρχουν πρακτικά βάρδιες . Οι άλλοι δύο σταθμάρχες έπρεπε να είναι στη θέση τους, αλλά δεν ήταν.

Για την χρηματοδότηση: Ο ΟΣΕ ελάμβανε σταθερά 45 εκατ. Από το 2020 αυξήθηκε και έφτασε το 2023 στα 75 εκατ. ευρώ. Προβλέφθηκαν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Από το 2022 η ετήσια αυτή χρηματοδότηση αυξήθηκε κατά 66% και έφτασε τα 75 εκατομμύρια. Επιπλέον, όπως γνωρίζετε, προβλέφθηκαν 270 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την αναβάθμιση των υποδομών του ΟΣΕ».

Για μείωση προσωπικού: Έγινε διαγωνισμός που καλύπτει 117 θέσεις υπαλλήλων εκ των οποίων οι 36 σταθμάρχες και με έναν δεύτερο που καλύπτει 100 θέσεις υπαλλήλων εκ των οποίων οι 22 σταθμάρχες. Επι ΣΥΡΙΖΑ, έγιναν μόλις 24 προσλήψεις εκ των οποίων οι 13 ήταν σταθμάρχες. Πέρα από την κινητικότητα προσελήφθησαν 200 εργαζόμενοι με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των οποίων οι 73 ήταν σταθμάρχες. Έτσι, μετά από 13 χρόνια που ο αριθμός των υπαλλήλων συνεχώς μειωνόταν, από το 2022 άρχισε ξανά να αυξάνεται. 200 υπάλληλοι με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και πρόβλεψη 227 θέσεων μέσω ΑΣΕΠ. Σύνολο 427 νέες θέσεις εργασίας.

Για τη Hellenic Train. Το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφασίζει να διαγράψει χρέη προς το Δημόσιο, του ΟΣΕ και να πουλήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. ευρώ. Το 2022 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποχρεώθηκε- πλέον Hellenic Train- για πρώτη φορά να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που πραγματικά εκτελεί, να πληρώνει για τη μίσθωση της σιδηροδρομικής υποδομής και να πραγματοποιήσει επενδύσεις, με συνολικό όφελος για το ελληνικό δημόσιο που φθάνει τα 600 εκατομμύρια ευρώ εκτός από τη συμμετοχή στα κέρδη, αφού συμφωνήσαμε το ελληνικό Δημόσιο να λαμβάνει το 20% των κερδών της εταιρείας ετησίως.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ