Η προσωπικότητα του παιδιού παίζει ρόλο στις επιδόσεις του σε ανάγνωση και μαθηματικά


Η προσωπικότητα του παιδιού μπορεί να επηρεάσει τις επιδόσεις του στην ανάγνωση και στα μαθηματικά, σύμφωνα με μια νέα μελέτη ψυχολόγων από το Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Journal of Personality and Social Psychology».

«Κλειδί» η «ανοιχτή» προσωπικότητα
Συγκεκριμένα οι ερευνητές είδαν ότι όταν τα παιδιά έχουν πιο «ανοιχτή» προσωπικότητα, όταν έχουν αυτοπεποίθηση αλλά και συνεχή περιέργεια να μαθαίνουν νέα πράγματα εμφανίζουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν καλύτερες επιδόσεις τόσο στην ανάγνωση όσο και στα μαθηματικά. Αντιθέτως, τα παιδιά που είναι πιο «κλειστά», σχολαστικά και επίμονα δεν εμφανίζουν τόσο καλές επιδόσεις τόσο στην ανάγνωση όσο και στα μαθηματικά.

«Τα ευρήματά μας παρέχουν επιπλέον γνώση σχετικά με το πολύπλοκο «παζλ» των δεξιοτήτων που αλληλεπιδρούν και οδηγούν σε διαφορές στην ακαδημαϊκή επιτυχία μεταξύ παιδιών. Δείχνουν επίσης την πολυπλοκότητα της γενετικής αρχιτεκτονικής της ακαδημαϊκής επιτυχίας, η οποία απαρτίζεται από πολύ περισσότερα κομμάτια εκτός από την ευφυΐα» ανέφερε η κύρια συγγραφέας της νέας μελέτης, Μαργκερίτα Μαλανκίνι, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας και στο Ερευνητικό Κέντρο σχετικά με τον Πληθυσμό του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Οστιν.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι οι διαφορές στις ακαδημαϊκές επιδόσεις μεταξύ παιδιών σχετίζονται με τις διαφορές που έχουν στον αυτοέλεγχο – στο πόσο καλά δηλαδή το κάθε παιδί μπορεί να ελέγξει τη συμπεριφορά του όταν έρχεται αντιμέτωπο με δύσκολες, αντικρουόμενες καταστάσεις, με καταστάσεις που αποσπούν την προσοχή, με τις παρορμήσεις και τα ένστικτά του.

Ωστόσο η έννοια του αυτοελέγχου είναι πολύ ευρεία και ενσωματώνει τόσο τις νοητικές ικανότητες του παιδιού όπως η εκτελεστική λειτουργικότητά του όσο και χαρακτηριστικά της προσωπικότητας όπως η σχολαστικότητά του.

Μελέτη σε πάνω από 1.000 διδύμους
Για να ξεκαθαρίσουν αυτό το «θολό», ευρύ τοπίο, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τέξας συνέλεξαν στοιχεία για περισσότερους από 1.000 διδύμους ηλικίας οκτώ ως 14 ετών που συμμετείχαν στο «Texas Twin Project», μια μεγάλη πληθυσμιακή μελέτη που βασίζεται σε ζευγάρια διδύμων και διευθύνεται από τους αναπληρωτές καθηγητές Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Τέξας Ελιοτ Τάκερ-Ντρομπ και Πέιτζ Χάρντεν. Οι μελέτες διδύμων επιτρέπουν στους επιστήμονες να απομονώσουν και να παρατηρήσουν την επίδραση τόσο των γενετικών όσο και των περιβαλλοντικών παραγόντων στους ανθρώπους;

Όπως έδειξε η μελέτη των διδύμων, ακόμα και όταν οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τους την ευφυΐα του κάθε παιδιού, εντόπισαν ισχυρή σύνδεση μεταξύ της εκτελεστικής λειτουργικότητας – πρόκειται για την ικανότητα σχεδιασμού, οργάνωσης και ολοκλήρωσης διαφορετικών καθηκόντων – και των καλών επιδόσεων στην ανάγνωση και στα μαθηματικά. Η σύνδεση αυτή φάνηκε να έχει τη ρίζα της κυρίως σε γενετικούς παράγοντες.

Μεγαλύτερη η επίδραση των γενετικών παραγόντων
Από τα ευρήματα προέκυψε επίσης ότι τα παιδιά που είχαν υψηλότερα σκορ στην εκτελεστική λειτουργικότητα ήταν εκείνα που διέθεταν πιο «ανοιχτό» χαρακτήρα και είχαν μεγαλύτερη περιέργεια να μαθαίνουν πράγματα και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Αυτές οι σχέσεις φάνηκε να επηρεάζονται κατά 60% από γενετικούς παράγοντες και κατά 40% από περιβαλλοντικούς. Αντιθέτως, τα παιδιά που ήταν πιο «κλειστά», πιο σχολαστικά και επιμελή δεν φάνηκε να έχουν αντίστοιχα υψηλά σκορ στην εκτελεστική λειτουργικότητα.

«Τα αποτελέσματα αυτά μαρτυρούν ότι ορισμένοι από τους γενετικούς παράγοντες που προδιαθέτουν τα παιδιά να έχουν καλές επιδόσεις στο σχολείο είναι οι ίδιοι γενετικοί παράγοντες που τα προδιαθέτουν να είναι πιο ανοιχτά στις νέες προκλήσεις, να είναι πιο δημιουργικά, πιο περίεργα και με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές τους» εξήγησε ο καθηγητής Τάκερ-Ντρομπ.

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ