Ο γνωστός σκιτσογράφος Αρκάς επιστρέφει με μία νέα αιχμηρή «Καλημέρα», αντλώντας έμπνευση από την πρόσφατη πυρκαγιά που έπληξε την Αττική. Στο σκίτσο του, που κυκλοφόρησε στις 14 Αυγούστου, ο Αρκάς σχολιάζει με τον δικό του χαρακτηριστικό τρόπο τις αντιδράσεις των χρηστών στα social media, καταδεικνύοντας την επιφανειακή φύση τους.
Η πυρκαγιά που έκαψε μεγάλες εκτάσεις στο βορειοανατολικό μέρος της Αττικής και άφησε πίσω της τραγικό απολογισμό, κυριάρχησε στις συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όμως, ο Αρκάς δεν αφήνει ασχολίαστη την προφανή τάση των χρηστών να αντιδρούν με έναν προβλέψιμο και πολλές φορές κενό τρόπο.
Στο σκίτσο, βλέπουμε ένα χέρι να κάνει “like” και ένα θυμωμένο emoji, σατιρίζοντας όλους εκείνους που περιορίζονται σε διαδικτυακές αντιδράσεις χωρίς να προχωρούν σε ουσιαστική δράση. Πάνω από το χέρι που κάνει “like”, ο Αρκάς γράφει: «Εκεί που καίγονται δέντρα θα φυτρώσουν ανεμογεννήτριες», μια φράση που υπαινίσσεται την εκμετάλλευση των καμένων εκτάσεων για άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Από την άλλη, κάτω από το θυμωμένο emoji, προσθέτει: «Όσο και να βελτιωθεί ο κρατικός μηχανισμός, η κλιματική κρίση θα είναι ένα βήμα μπροστά», επισημαίνοντας τη συνεχή πάλη με τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.
Μέσα από αυτή την «Καλημέρα», ο Αρκάς αναδεικνύει την ανάγκη για περισσότερη ουσία στις αντιδράσεις μας, απομακρύνοντάς μας από την παγίδα του επιφανειακού ακτιβισμού και υπενθυμίζοντάς μας ότι η πραγματική αλληλεγγύη απαιτεί δράση και όχι απλά κλικ.
Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.
Λόγω της αλλαγής του περιεχομένου και των πολιτικών μηνυμάτων των έργων του ανά τα χρόνια καθώς και της ανωνυμίας του ορισμένοι εικάζουν πως ο αυθεντικός Αρκάς έχει πεθάνει και πλέον τα υποτιθέμενα έργα του δημιουργούνται από τρίτους.

