Ταινίες πρώτης προβολής: Αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα ξεχωρίζει το αισθηματικό δράμα του καταξιωμένου Στεφάν Μπριζέ «Μαζί Ξανά» και η αστυνομική περιπέτεια «Άπληστοι Άνθρωποι» του Πότσι Πονσιρόλι.
Ωστόσο, η επανέκδοση του αριστουργηματικού φιλμ νουάρ «Ο Μεγάλος Ύπνος», με Μπόγκαρντ και Μπακόλ και με υπογραφή Χάουαρντ Χοκς, κλέβει την παράσταση.
Μαζί Ξανά (“Hors-Saison”) Αισθηματικό δράμα, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Στεφάν Μπριζέ, με τους Γκιγιόμ Κανέ, Άλμπα Ρορβάχερ, Σαρίφ Αντουρά, Λουσέτ Μποντίν κα.
Ο Στεφάν Μπριζέ, καταξιωμένος για το διεισδυτικό πολιτικό και κοινωνικό του σινεμά («Σε Πόλεμο», «Ο Νόμος της Αγοράς»), σε τούτη δω την τελευταία του ταινία, δοκιμάζει κάτι εντελώς διαφορετικό, μπαίνοντας στο χώρο της ρομαντικής δραμεντί και αποδεικνύοντας ότι μπορεί να τα καταφέρει πολύ καλύτερα ακόμη και από τους «μετρ» του είδους.
Ο Γάλλος σκηνοθέτης, με την ταινία του, που προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, φτιάχνει μια έξοχη δραμεντί, γεμάτη ευαισθησία, μελαγχολική ρομαντική ματιά, κινηματογραφώντας χαμηλόφωνα, ένα περίπλοκο ρομάντζο, μια σύντομη συνάντηση δυο παλαιών εραστών – των άψογων Γκιγιόμ Κανέ και Άλμπα Ρορβάχερ, που ξαναβρίσκονται τυχαία μετά από πολλά χρόνια για να θυμηθούν με ωριμότητα τη σχέση τους.
Ο Ματιέ, ένας ηθοποιός του σινεμά, λίγο πριν το ντεμπούτο του στο θέατρο, από το άγχος και τον πανικό εγκαταλείπει τα πάντα για να περάσει μια εβδομάδα, εκτός σεζόν, σε ένα παραθαλάσσιο κέντρο θαλασσοθεραπείας στη δυτική Γαλλία.
Η παρουσία του δεν θα περάσει απαρατήρητη από τους ντόπιους και σύντομα θα λάβει ένα μήνυμα από έναν παλιό του έρωτα, την Αλίτσε, η οποία κατά τύχη μένει εκεί κοντά.
Έτσι, δεκάξι χρόνια μετά τον χωρισμό τους, που οφείλεται στον Ματιέ, οι δυο τους θα ξανασυναντηθούν.
Κι εκεί που περιμένεις ένα ρομάντζο, που θα βρίθει από κλισέ, αισθηματικές κορυφώσεις και μελιστάλαχτες καταστάσεις, βρίσκεσαι μπροστά σε μια ταινία που κατορθώνει να ξεπεράσει τις όποιες προσδοκίες, να κινηθεί μακριά από συνταγές και μελοδραματισμούς, για να μιλήσει καθαρά για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον έρωτα, τη διαφορετική οπτική, την ουσία της ανθρώπινης ζωής.
Ο Μπριζέ, δουλεύοντας διεξοδικά τους χαρακτήρες των Κανιέ και Ρορβάχερ, θα προβάλλει την αλήθεια τους, θα τους δώσει σάρκα και οστά, αλλά και ψυχή.
Είναι αληθινοί, με αδυναμίες, ορισμένες φορές απροσδόκητοι και ευμετάβλητοι, όπως οι κανονικοί άνθρωποι, συνθέτοντας ένα από τα ομορφότερα και ιδιαίτερα ζευγάρια της μεγάλης οθόνης των τελευταίων χρόνων.
Το καλογραμμένο σενάριο, από τον Μπριζέ και την Μαρί Ντρικέρ, που εμπεριέχει αρκετές δόσεις χιούμορ και συγκίνησης, βρίσκει ευρηματικούς τρόπους να σκάψει βαθύτερα από το σύνηθες στις προσωπικότητες των ηρώων και να φέρει στο προσκήνιο την ουσία.
Για τους λόγους που ερωτευόμαστε, τους ανθρώπους που επιλέγουμε ή απορρίπτουμε, για τις καταστάσεις, την ψυχολογία και τα πρόσωπα που μας οδηγούν σε άλλες επιλογές συντρόφου, τον χρόνο που μας διαμορφώνει, για το πώς μας βλέπουν οι άλλοι και είναι δύσκολο να κατανοήσουμε.
Και βεβαίως, για τον τρόπο που ζούμε με τα «πρέπει» των άλλων, για τη μελαγχολική πλευρά της φύσης του ανθρώπου, που μπορεί να ξεπλυθεί από τα δάκρια ακόμη κι αν έχουν μια πίκρα αυτογνωσίας.
Ο Μπριζέ, είναι φανερό ότι η ενσυναίσθηση, με την οποία προσεγγίζει τα κοινωνικά προβλήματα με τα οποία καταπιάνεται και τον έχουν καθιερώσει, τον βοηθάει να εισέλθει και στα βαθιά πελάγη του συναισθηματισμού, που γίνονται αγριεμένα κύματα, όταν χτυπούν την ακτή στη δυτική Γαλλία.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Ματιέ, διάσημος ηθοποιός, καταφεύγει σε ένα πολυτελές σπα μιας μικρής παραθαλάσσιας πόλης της δυτικής Γαλλίας για να ξεφύγει από μία επαγγελματική αποτυχία, η οποία εντείνει το ψυχολογικό και υπαρξιακό του αδιέξοδο. Εκείνο που δεν ξέρει είναι ότι εκεί μένει η Αλίς, με την οποία έζησαν μια δυνατή ερωτική ιστορία πριν από δεκαπέντε χρόνια…
Μία Συνηθισμένη Υπόθεση (“Le Fil”) Αστυνομικό δράμα, γαλλικής παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντανιέλ Οτέιγ, με τους Ντανιέλ Οτέιγ, Γκρεγκορί Γκαντεμπουά, Ορόρ Οτελί, Σίντσε Μπάμπετ Κνούτσεν, Αλίς Μπελαϊντί, Γκαετάν Ρουσέλ κα.
Για την ακρίβεια, ένα συνηθισμένο δικαστικό δράμα, με το οποίο επιστρέφει ως σκηνοθέτης ο διάσημος Γάλλος ηθοποιός Ντανιέλ Οτέιγ, που κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, έχοντας μαζί του τον δυνατό καρατερίστα Γκρεγκορί Γκαντεμπουά.
Τα ωραία, όμως, ολοκληρώνονται με το ακαταμάχητο πρωταγωνιστικό δίδυμο, το οποίο κάνει ό,τι μπορεί για να κρατήσει το ενδιαφέρον ζωντανό μέχρι το τέλος, καθώς το σενάριο φαίνεται ότι έχει γραφτεί μόνο και μόνο για το φινάλε των ανατροπών.
Το φιλμ, που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ των Καννών, αλλά εκτός διαγωνισμού, βασίζεται στα κείμενα ενός δικηγόρου που άνοιξε ένα μπλογκ το 2008 και μεταφέρθηκαν σε ένα βιβλίο το 2011 και εμπεριέχονται σε αυτά πραγματικές δικαστικές ιστορίες.
Ο Ζαν Μονιέ, ένας απογοητευμένος δικηγόρος, καλείται να υπερασπιστεί τον Νίκολα Μίλικ, έναν άνδρα με πέντε παιδιά, που κατηγορείται για τη δολοφονία της αλκοολικής συζύγου του, μία ιστορία που φτάνει στη δικαστική αίθουσα έπειτα από πολλά χρόνια.
Ενώ όλα αρχικά δείχνουν την ενοχή του, ο Μονιέ αναλαμβάνει την υπόθεση πεπεισμένος για την αθωότητά του, καθώς πιστεύει ότι πρόκειται για έναν καλό άνθρωπο που δεν είχε κανένα κίνητρο, για να διαπράξει φόνο.
Καθώς οι έρευνές του τον στέλνουν πίσω στη νύχτα της δολοφονίας και στην οικογενειακή δυναμική, έρχεται ακόμη πιο κοντά με τον πελάτη του, αυξάνοντας την πίεση να τον υπερασπιστεί.
Ο Οτέιγ, επιλέγει να αναλύσει μεθοδικά, αλλά και υπερβολικά την υπόθεση, με τα πέρα δώθε μεταξύ των ακροάσεων, την ανάλυση των στοιχείων, τις μαρτυρίες, την ανάκριση και με αναδρομές στα τρία χρόνια έρευνας που ήταν φυλακισμένος ο κατηγορούμενος, ο οποίος μένει μακριά από τα πέντε παιδιά του, που μεγάλωσε μόνος του.
Η ταινία στέκεται υπερβολικά γύρω από τις συζητήσεις των δύο μοναχικών ανδρών (δικηγόρου – κατηγορούμενου) με τον δεύτερο να επιμένει ότι η γυναίκα του δεν επιστρέφει και πως το μόνο που έχει είναι τα παιδιά του.
Οι σκηνές εντός δικαστηρίου δεν διαφέρει από τις συνήθεις κινηματογραφικές μεταφορές δικαστικών δραμάτων, αλλά το βασικότερο πρόβλημα της ταινίας βρίσκεται στην εσκεμμένη επιβράδυνση του σεναρίου και άσκοπων πλάνων, που απλώς γεμίζουν το φιλμ και παρατείνουν χωρίς λόγο τη διάρκειά του, μερικές φορές εκνευριστικά, βάζοντας στο επίκεντρο τις κινήσεις και το ψυχολογικό βάρος του πρωταγωνιστή, σεναριογράφου και σκηνοθέτη, που μάταια προσπαθεί να ζωντανέψει την αγωνία και το ενδιαφέρον του θεατή και αποδεικνύοντας, για μια ακόμη φορά ότι μια καλή ιστορία – που ερμηνεύουν έξοχοι ηθοποιοί – δεν κάνει απαραίτητα και μια καλή ταινία.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ένας δικηγόρος θα πρέπει να υπερασπιστεί έναν άνδρα που κατηγορείται για τη δολοφονία της γυναίκας του. Ενώ, όλα δείχνουν την ενοχή του, ο δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση πεπεισμένος για την αθωότητά του.
Άπληστοι Άνθρωποι (“Greedy People”) Αστυνομική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Πότσι Πονσιρέλι, με τους Χιμς Πατέλ, Τζέιμς Γκόρντον Λέβιτ, Λίλι Τζέιμς, Τιμ Μπλέικ κα.
Ο φέρελπις σκηνοθέτης και σεναριογράφος Πότσι Πονσιρόλι, του αντισυμβατικού γουέστερν «Old Henry», θα στήσει μία σκοτεινή αστυνομική κωμωδία, με ήρωες βγαλμένους από το σύμπαν των αδελφών Κοέν.
Όμως, ο Πονσιρόλι ορισμένες φορές πιάνει και ανανεώνει ακόμη και εμπνεύσεις των Κοέν, ενώ οι επιρροές της ταινίας του με το «Φάργκο», είναι περισσότερες απ’ όσο ίσως θα έπρεπε, για να δείξει μέχρι πού μπορεί να φτάσει η απληστία του ανθρώπου.
Ο νέος και άπειρος αστυνομικός Γουίλ φτάνει μαζί με την ετοιμόγεννη γυναίκα του, στη μικρή ειδυλλιακή πόλη Πρόβιντενς της Ανατολικής Ακτής, για να ενταχθεί στο τοπικό αστυνομικό τμήμα, που πλήττει από την ησυχία.
Εκεί θα έχει για συνεργάτη τον ιδιόρρυθμο Τέρι. Όταν ο Γουίλ λαμβάνει μία κλήση για ληστεία και χωρίς να έχει δίπλα του τον συνεργάτη του, αποφασίζει να δράσει ο ίδιος, μπαίνοντας στο σπίτι απ’ το οποίο έγινε η κλήση και βρίσκεται αντιμέτωπος μόνο με την ιδιοκτήτριά του, που πανικόβλητη θα του επιτεθεί,
θα παλέψουν και από μία κακή στιγμή η μεσήλικας θα τραυματιστεί θανάσιμα.
Όταν καλεί τον συνάδελφό του, αυτός τυχαία θα ανακαλύψει ένα εκατομμύριο δολάρια και θα αποφασίσουν να κρατήσουν τα χρήματα και να παρουσιάσουν το περιστατικό ως εγκληματική ενέργεια.
Μόνο που η ιστορία αρχίζει να περιπλέκεται περαιτέρω όταν ο άντρας της νεκρής γυναίκας αποκαλύπτεται ότι είχε προσλάβει έναν φονιά για να τη βγάλει από τη μέση, η γυναίκα του Γουίλ ανακαλύπτει τα χρήματα και οι φήμες στη μικρή κοινωνία έχουν αρχίζει να καλπάζουν.
Η ταινία, που είναι πιο σκοτεινή απ’ όσο δείχνει, καταπιάνεται με το όχι και τόσο ορατό κομμάτι της Αμερικής, όπου η εξόφθαλμη γραφικότητα και το φαιδρό συνυπάρχει με την απληστία και την αθωότητα, που φτάνει στα όρια της χαζομάρας.
Οι υποϊστορίες πολλές φορές ξεφεύγουν, το μέτρο χάνεται, οι ήρωες φλερτάρουν με την καρικατούρα, αλλά παρά ταύτα το φιλμ διατηρεί σε καλό βαθμό το κομμάτι της σάτιρας, που είναι ορισμένες φορές διασκεδαστική.
Εκεί που χάνει η ταινία του Πονσιρόλι, είναι στην εμβάθυνση των χαρακτήρων και των πραγματικών αιτιών, που θα ήθελε να αναδείξει, όπως μοναδικά έχουν κάνει οι Κοέν. Είναι φανερό ότι ο θαυμασμός του προς τους Κοέν δεν αρκεί, όπως και οι αξιόλογες προσπάθειες του καστ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Όταν ένας αστυνομικός και ο πρωτάρης συνάδελφός του βρίσκουν ένα εκατομμύριο δολάρια δίπλα σε ένα πτώμα, αποφασίζουν να κρατήσουν τα χρήματα. Όταν η σύζυγος τού ενός ανακαλύψει τα λεφτά και οι φήμες για τη δολοφονία αρχίζουν να διαδίδονται στη μικρή νησιωτική κωμόπολη, η κατάσταση περιπλέκεται…
Μικρά Πράγματα που Πήγαν Λάθος Δραματική κομεντί, ελληνικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Χάρη Βαφειάδη, με τους Θάνο Τοκάκη, Μιχάλη Συριόπουλο, Χριστίνα Χειλά – Φαμέλη, Γαλήνη Χατζηπασχάλη κα.
Σκηνοθετικό ντεμπούτο, σε μεγάλου μήκους ταινία, από τον Χάρη Βαφειάδη, που αφήνει υποσχέσεις, με την προσωπική του κινηματογραφική οπτική, το ιδιαίτερο βλέμμα του, στο οποίο συνυπάρχει η οικουμενικότητα με την ελληνική ιδιομορφία.
Η ταινία του, που διακρίθηκε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ήταν υποψήφια για πέντε βραβεία Ίρις, είναι ένα καυστικό σχόλιο για τα ανδρικά πρότυπα και την αδιέξοδη πορεία της ελληνικής κοινωνίας, αντλώντας τη θεματική του από πραγματικά περιστατικά, που του δίνουν την ώθηση να προχωρήσει στην ανατομία μίας χώρας, που πρέπει να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, αφήνοντας πίσω της τη φούσκα μίας επίπλαστης ευημερίας.
Ο Φάνης ζει στον δικό του κόσμο. Όλα πήγαν στραβά, έπειτα από τη νίκη του στον πρώτο Big Brother. Έχασε την οικογένειά του, τα χρήματα από το ριάλιτι, για να καταντήσει ένας περιθωριακός, που ντύνεται ως Σπαρτιάτης στην Ακρόπολη για να βγάλει κάνα φράγκο από τους τουρίστες.
Σε μια επίσκεψή του στο σπίτι της πρώην γυναίκας του και της έφηβης κόρης του, θα προκαλέσει αναστάτωση, με τις φανφάρες του, τις μεγάλες υποσχέσεις για το μέλλον.
Η κόρη του τον βαριέται, η γυναίκα του τον λυπάται και η μόνη που του δείχνει την αγάπη της είναι η σκυλίτσα τους η Λίζα.
Από την άλλη, ένας χρηματιστής, που έχασε τη δουλειά του, ο Παύλος, αδυνατεί να παραδεχθεί την αποτυχία του, να ζητήσει τη βοήθεια της γυναίκας του να έρθει κοντά με τον μικρό γιο του.
Φεύγει κάθε πρωί από τη βίλα τους σαν να πηγαίνει κανονικά στο γραφείο και επιστρέφει το βράδυ.
Επίσης, δεν παραδέχεται την αποτυχία του γάμου του και συνεχίζει ψυχρά να μην βλέπει τον αλκοολισμό της γυναίκας του. Στη βίλα τους, η μόνη υγιής σχέση είναι αυτή του μικρού γιου του με τη σκυλίτσα τους, την Μαφίν.