Κάθε χρόνο, πληθυσμός που αντιστοιχεί σε ένα ολόκληρο χωριό σβήνει από τον χάρτη. Μια μικρή κωμόπολη ακρωτηριάζεται και ο πληθυσμός καταλήγει στα νοσοκομεία με μόνιμες αναπηρίες. Όσα και να ειπωθούν κι όσα μέτρα κι αν ληφθούν για την αποτροπή των τροχαίων ατυχημάτων, φαίνεται ότι τίποτα δεν είναι αποτελεσματικό, αν και πρόσφατα ανακοινώθηκε ο νέος, πιο αυστηρός, ΚΟΚ. Το πρόβλημα πρέπει επιτέλους να χτυπηθεί στη ρίζα του και στην ουσία του, και για να γίνει αυτό, υπάρχει μόνο ένας τρόπος…
Τα πάντα, «ξεκινάνε από το μυαλό», ειδικά για μια πολύπλοκη -πολύ περισσότερο από όσο νομίζουμε, όσο έμπειροι και να είμαστε ή να νιώθουμε- διαδικασία, όπως είναι η οδήγηση και κατ’ επέκταση η ασφαλής μετακίνηση. Αν διορθώσουμε τα λάθη ή τις παρερμηνείες που έχουμε στο μυαλό μας, πριν και κατά τη διάρκεια της οδήγησης, τότε αυτομάτως θα μειωθούν δραστικά οι πιθανότητες να βλάψουμε τον εαυτό μας ή τους γύρω μας, στους δρόμους της πόλης μας και στις εθνικές οδούς.
Το Newsbomb.gr βρέθηκε στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στα Σπάτα, που κατασκευάστηκε με ιδιωτική πρωτοβουλία, κι αν είχαμε περισσότερα, τότε σίγουρα η κατάσταση στους δρόμους μας θα ήταν πολύ καλύτερη και θα πληρώναμε πολύ λιγότερο «φόρο αίματος».
Δείτε το ρεπορτάζ:
Εκεί, συναντήσαμε αρχικά τον Χρήστο Γιαννούκα, Ανώτερο Σύμβουλο Οδικής Ασφάλειας, Εκπαιδευτή Οδήγησης & Κυκλοφοριακής Αγωγής, ο οποίος έχει εντρυφήσει στην ουσία του ζητήματος, πέρα από τις γνωστές παθογένειες, όπως είναι η οδήγηση με υπερβολικά γρήγορη ταχύτητα ή η κατανάλωση αλκοόλ.
«Η οδηγική μας συμπεριφορά, καλή ή κακή, επικίνδυνη ή ασφαλής, δεν εκδηλώνεται ποτέ από μόνη της. Πάντα κάτι υποβόσκει που βρίσκεται στον εσωτερικό ψυχισμό του καθενός. Από τα βιώματά μας, οικογενειακά και σίγουρα όχι μόνο, μέχρι και τη μάθηση, ουσιαστική ή όχι, που λάβαμε ή δεν λάβαμε για τη μετακίνησή μας», ξεκαθαρίζει, απαριθμώντας τα συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πριν και κατά τη διάρκεια της μετακίνησής μας.
«Το βασικότερο και το πρώτο -που δεν κάνουμε- είναι η λεγόμενη νοητική απογραφή. Σιγουρευόμαστε δηλαδή ότι είμαστε συγκεντρωμένοι κι ότι το μυαλό μας δεν είναι μπερδεμένο. Προετοιμαζόμαστε νοητικά και ελέγχουμε τα συναισθήματά μας και το άγχος μας -το άγχος μας για οποιονδήποτε λόγο. Ζούμε ενεργητικά στο εδώ και το τώρα ειδικά την ώρα της οδήγησης», ξεκαθαρίζει, παραθέτοντας ορισμένα παραδείγματα, τα οποία αν τα συνειδητοποιήσουμε, τότε είναι σίγουρο ότι θα οδηγούμε με… νου και σώματι αφοσιωμένα εκεί που πρέπει, δηλαδή στο τιμόνι και πουθενά αλλού.
«Για κάθε 1,6 χιλιόμετρα που διανύουμε λαμβάνουμε τουλάχιστον 20 αποφάσεις, ενώ διαθέτουμε μόλις 1 δευτερόλεπτο για να αντιδράσουμε. Αυτό το στοιχείο καταδεικνύει τον θανάσιμο κίνδυνο που μπορεί να επιφέρει η απόσπαση προσοχής, για οποιονδήποτε λόγο, συνήθως για το κινητό τηλέφωνο.
Εάν κινούμαστε με 80 χιλ. και παράλληλα στέλνουμε ένα γραπτό μήνυμα, τότε θα διανύσουμε ένα ολόκληρο γήπεδο ποδοσφαίρου κυριολεκτικά στα τυφλά!
Έως 27 δευτερόλεπτα, χρόνος τεράστιος, χρειάζονται για να αποκτήσουμε πλήρη επίγνωση του εξωτερικού περιβάλλοντος, εάν πριν μιλούσαμε στο κινητό – ακόμα και νόμιμα, με ανοιχτή ακρόαση. Το ίδιο, αν είμαστε συναισθηματικά απορροφημένοι για κάποιον λόγο, την ώρα της οδήγησης.
Και έως για 10 δευτερόλεπτα χάνουμε την οπτική επαφή με τον δρόμο εάν στέλνουμε εκείνη την ώρα κάποια… σέλφι», εξηγεί.
Όπως υπογραμμίζει ο Χρήστος Γιαννούκας, δίνοντας έμφαση και στη συμπεριφορά των πεζών, που πρέπει και αυτοί να τηρούν απαρέγκλιτα τον ΚΟΚ και τις ειδικά τις διαβάσεις, τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν σε ακτίνα πολύ μικρή γύρω από το σπίτι μας. Πώς εξηγείται αυτό;
«Πρόκειται για το φαινόμενο της «λευκής γραμμής». Όταν έχουμε κάνει μια διαδρομή πάρα πολλές φορές, τότε έχουμε «έτοιμες εικόνες» στο μυαλό, αφού οδηγούμε στον «αυτόματο πιλότο» και ο εγκέφαλος δυσκολεύεται να επεξεργαστεί νέα δεδομένα και οπτικά ερεθίσματα, τα οποία δεν τα είχε συνηθίσει, ενώ έχει επαναλάβει την ίδια διαδρομή με τις ίδιες ακριβώς κινήσεις και χιλιάδες φορές.
Απαιτείται ωστόσο, διαρκής εγρήγορση, ακόμα κι αν θεωρούμε ότι «το χουμε» και, χωρίς άγχος, να περιμένουμε πάντα το απρόσμενο, σε οποιαδήποτε κατάσταση. Κι αυτή είναι η διαφορά του «χειριστή» από τον «οδηγό».
Και καταλήγει:
«Δυστυχώς οι περισσότεροι υποτιμούμε τη διαδικασία της οδήγησης. Κι αυτό διότι νομίζουμε ότι αυτό που συμβαίνει γύρω μας -φριχτά τροχαία δυστυχήματα- δεν θα συμβεί ποτέ σε εμάς. Έχουμε λοιπόν δύο δρόμους – την αμάθεια, την ημιμάθεια και την έλλειψη ευσυνειδησίας που σκοτώνουν, ή αλλιώς να αναπτύξουμε γνώσεις για την ασφαλή μετακίνηση και να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθησή μας»…
Η Τροχαία του μέλλοντος
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Αποστολόπουλος, Στέλεχος/Αστυνομικός Τροχαίας, Ειδικός Σύμβουλος Προ.Πο και Οδικής Ασφάλειας Δημάρχου Σπάτων Αρτέμιδας, μιλώντας στο Newsbomb.gr, εστίασε κι αυτός στην ουσία και στη ρίζα του προβλήματος, προτείνοντας συγκεκριμένα καινοτόμα μέτρα, που θα μας πάνε στο επόμενο επίπεδο, από τις μέχρι τώρα λύσεις που εκ των πραγμάτων δεν φέρνουν το προσδωκόμενο αποτέλεσμα.
Ξεναγώντας μας στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, επισημαίνει ότι το καλό παράδειγμα δεν το περνάνε δυστυχώς οι γονείς στα παιδιά, «ούτε υπάρχει σοβαρή προσπάθεια για την κυκλοφοριακή εκπαίδευση. Πρέπει τα παιδιά από μικρή ηλικία να «βομβαρδίζονται» με πληροφορίες για τη σωστή κυκλοφοριακή αγωγή. Η Τροχαία έχει ξεκινήσει μαθήματα οδικής ασφάλειας, αλλά μάλλον πρόκειται μόνο για το έναυσμα, που θα πρέπει να τύχει της ανάλογης στήριξης».
Όπως αναφέρει ο αστυνομικός, τα μπλόκα, τα αλκοτέστ και άλλα αστυνομικά μέτρα έχουν μάλλον τιμωρητικό χαρακτήρα και δεν πετυχαίνουν το προσδωκόμενο αποτέλεσμα, όπως φαίνεται από τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων. Υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις, όπως τα έξυπνα φανάρια και τα ραντάρ, «που όμως συχνά αυτές δεν φτάνουν εκεί που πρέπει». Καινοτομίες συμβαίνουν στο εξωτερικό, όπως η εξέταση ακόμα και έξω από κέντρα διασκέδασης, με διάθεση νουθεσίας και ασφάλειας, κι όχι μόνο για να κοπούν πρόστιμα και να παρθούν τα διπλώματα…
«Χρειάζεται ολική αλλαγή του τροχονομικού δόγματος, με πλήρη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, περισσότερο προσωπικό που θα αξιοποιείται σε ουσιαστικά δράσεις τροχονομικών ελέγχων και αστυνόμευσης, διαφορετικό τρόπο εξέτασης για το δίπλωμα οδήγησης. Απαιτείται, πια, η υπέρβαση και το «κάτι παραπάνω» όχι μόνο από την Τροχαία, αλλά κι από άλλες υπηρεσίες», τονίζει.
«Και γιατί όχι», συνεχίζει ο Δημήτρης Αποστολόπουλος, «η νέα γενιά να νουθετεί πια την παλαιότερη, που μάλλον αλλάζει πολύ δύσκολα νοοτροπία… «Αν ακούσει ο γονιός από το παιδί του αυτό που κάνει λάθος, μάλλον δεν θα το ξεχάσει ποτέ»…
Νέος ΚΟΚ: Τι θα ισχύει για όρια ταχύτητας, κλήσεις, δίκυκλα – Πρόστιμα και για τους πεζούς
Με πολλές αλλαγές έρχεται ο νέος ΚΟΚ, ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός του Σεπτεμβρίου. Στόχος είναι να ελαχιστοποιηθούν, αν όχι να μηδενίσουν, τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα.
Σύμφωνα με όσα έχουν γνωστοποιηθεί μέχρι στιγμής, οι κατηγορίες παραβάσεων θα είναι:
Ε1: Οι παραβάσεις, χαμηλής επικινδυνότητας, για τις οποίες θα προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 10 ημέρες. Τέτοιες παραβάσεις μπορούν να είναι τυπικές, όπως η έλλειψη των εγγράφων που υποχρεούται να φέρει μαζί του ο οδηγός, ή η αντικανονική στάθμευση.
Ε2: Οι παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας, για τις οποίες το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 150 ευρώ, και θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.
Ε3: Στις υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και την αντικοινωνική οδήγηση, οι ποινές θα είναι αυστηρότατες. Σύμφωνα με το Άρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 5090/2024, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.
Πρόκειται για παραβάσεις όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και του ερυθρού σηματοδότη, «των παραβάσεων που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων»