ΗΠΑ:Σε ιστορική απεργία κατεβαίνουν αύριο (1/10) οι λιμενεργάτες στις Ανατολικές Ακτές και τον Κόλπο του Μεξικού, κινητοποίηση που απειλεί να μπλοκάρει την εφοδιαστική αλυσίδα και να κοστίσει στην αμερικανική οικονομία έως και 5 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα, παραμονές των προεδρικών εκλογών
Μεγάλη απεργιακή κινητοποίηση αναμένεται να παραλύσει τα λιμάνια στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και τον Κόλπο του Μεξικού από αύριο (1η Οκτωβρίου) με τους λιμενεργάτες από το Μέιν μέχρι το Τέξας να απειλούν με την πιο σοβαρή αναταραχή στην οικονομία των ΗΠΑ εδώ και δεκαετίες. Η απεργία θα μπορούσε να διακόψει την κυκλοφορία πολλών εμπορευμάτων – από μπανάνες μέχρι ποτά, ρούχα, παιχνίδια και αυτοκίνητα, επηρεάζοντας ακόμη και τα εξαρτήματα που χρειάζονται για να συνεχίσουν να λειτουργούν τα εργοστάσια της χώρας.
Οι εργαζόμενοι πρόκειται να προχωρήσουν σε απεργία τα μεσάνυχτα της Δευτέρας χωρίς να έχουν προγραμματιστεί συνομιλίες για να σταματήσει η διακοπή που απειλεί να σταματήσει την κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων, στοιχίζοντας στην οικονομία έως και 5 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα.
Αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι η πρώτη απεργία εδώ και σχεδόν 50 χρόνια από το σωματείο, που εκπροσωπεί τους λιμενεργάτες φαίνεται αναπόφευκτη και θα μπορούσε να επηρεάσει σχεδόν το ήμισυ (43%-49%) όλων των μηνιαίων εισαγωγών στις ΗΠΑ. Στη μία πλευρά των διαπραγματεύσεων είναι η United States Maritime Alliance (USMX) η οποία αντιπροσωπεύει τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες είναι όλες ξένης ιδιοκτησίας, καθώς και φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών και λιμενικές αρχές και στην άλλη είναι το σωματείο International Longshoremen’s Association (ILA) που εκπροσωπεί συνολικά 85.000 μέλη και διεκδικεί μισθολογικές αυξήσεις και νέες ευνοϊκές συμβάσεις εργασίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις κινδυνεύουν να κλείσουν συνολικά 36 λιμάνια, εκ των οποίων τα 6 μεγαλύτερα της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου του Μεξικού, από τα οποία διακινούνται περισσότερα από 13 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως. Ανάλογα με τη διάρκειά της σημειώνει το CNN μια απεργία μπορεί να προκαλέσει ελλείψεις καταναλωτικών και βιομηχανικών αγαθών, εκτοξεύοντας πιθανότατα ξανά τις τιμές και πλήττοντας μία οικονομία που αρχίζει σταδιακά να ανακάμπτει μετά το σοκ της πανδημίας.
Ελλείψεις σε μπανάνες, ποτά, σοκολάτες και κεράσια
Επιπλέον, η διακοπή της προμήθειας εξαρτημάτων που χρειάζονται τα εργοστάσια των ΗΠΑ θα μπορούσε να διαταράξει τη λειτουργία τους, ακόμη και να οδηγήσει σε προσωρινές απολύσεις. Στα λιμάνια που πιθανότατα θα επηρεαστούν είναι το λιμάνι της Νέας Υόρκης και το Νιου Τζέρσεϊ, το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας σε όγκο διακινούμενου φορτίου, καθώς επίσης και άλλα «εξειδικευμένα» λιμάνια, όπως το Πορτ Γουίλμινγκτον στο Ντέλαγουερ, το κορυφαίο «λιμάνι μπανάνας» της χώρας.
Σύμφωνα με το American Farm Bureau, 1,2 εκατομμύρια τόνοι του δημοφιλούς για τους Αμερικανούς φρούτου εισέρχονται από τα λιμάνια που θα μπορούσαν να απεργήσουν την επόμενη εβδομάδα, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ένα πέμπτο των μπανανών της χώρας. Σχεδόν το 90% των κερασιών, το 82% των πιπεριών και το 80% της εισαγόμενης σοκολάτας προέρχονται από δοχεία που εκφορτώνονται σε αυτά τα λιμάνια. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ποτά, με το 80% της εισαγόμενης μπύρας, του κρασιού, του ουίσκι και του scotch να φθάνει στα επηρεαζόμενα λιμάνια.
Ο Πήτερ Σαντ, αναλυτής θαλάσσιων μεταφορών στη Xeneta, διαβεβαιώνει ότι «οι συνέπειες θα είναι σοβαρές». Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ήδη πλοία που μεταφέρουν φορτία «δισεκατομμυρίων δολαρίων» στη θάλασσα με κατεύθυνση προς τις ΗΠΑ και δεν μπορούν να επιστρέψουν ή να εκτραπούν για να αποφύγουν την απεργία. Έκθεση της UBS αναφέρει επίσης ότι δύο εβδομάδες γενικής απεργίας θα μπορούσαν να αυξήσουν τους ναύλους.