Ανάγνωση και γραφή: Σπάζοντας τον… κώδικα στην Α’ Δημοτικού


Ανάγνωση και γραφή: Καθώς η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει για τα καλά, τα πρωτάκια μας καλούνται να μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν. Θα έρθουν σε επαφή με την αποκωδικοποίηση, δηλαδή, με τον τρόπο κατά τον οποίο, τον γραπτό κώδικα, που αποτελείται από σύμβολα, τα γράμματα, θα τον μετατρέψουν σε ήχους. Έτσι, διαβάζοντάς τα και συνθέτοντάς τα, θα προφέρουν αρχικά συλλαβές και, προοδευτικά, λέξεις.

Η αντίστροφη διαδικασία είναι αυτό που ονομάζουμε κωδικοποίηση, και μας χρειάζεται προκειμένου να είμαστε σε θέση να γράψουμε. Κατά την κωδικοποίηση, οι νέοι μαθητές θα προσπαθήσουν να επαναλάβουν αρκετές φορές μια συλλαβή, ώστε να αντιληφθούν ακουστικά τους ήχους από τους οποίους αποτελείται και εν συνεχεία θα τους αποτυπώσουν με τα αντίστοιχα σύμβολα.

Παράλληλα, ένας άλλος σημαντικός λίθος στο οικοδόμημα της ανάγνωσης είναι η αναγνώριση των χαρακτηριστικών που έχει μια πρόταση και πώς αυτά αποτυπώνονται στο χαρτί. Πιο συγκεκριμένα, τα όρια της πρότασης, το γεγονός, δηλαδή, ότι απαραίτητα θα χρησιμοποιείται κεφαλαίο αρχίγραμμα και σημείο στίξης στο τέλος της, είναι βασικό για την κατάκτηση της αναγνωστικής δεξιότητας.

Ωστόσο, ο ρυθμός της αποκωδικοποίησης, αλλά και η κατανόηση του περιεχομένου μιας λέξης, μιας πρότασης ή ενός κειμένου είναι απαραίτητα στοιχεία για να μιλούμε για επιτυχημένη ανάγνωση.

Συνεπώς, οι νέοι μαθητές μας καλούνται να μάθουν να αποκωδικοποιούν (να διαβάζουν), να κατανοούν και να κωδικοποιούν (να γράφουν). Ας είμαστε υποστηρικτικοί στην προσπάθειά τους για νέα επιτεύγματα!

Γράφει η Δέσποινα Δοντά, ειδική παιδαγωγός

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ