Με το σημερινό του σκίτσο, ο γνωστός σκιτσογράφος Αρκάς μάς προσκαλεί σε έναν ιστορικό αναστοχασμό, επιλέγοντας να αποτυπώσει μια σκηνή εμπνευσμένη από τη Διάσκεψη της Γιάλτας του 1945. Ωστόσο, μια σημαντική απουσία κάνει αίσθηση καθώς λείπει ο Βρετανός πρωθυπουργός Ουίνστον Τσόρτσιλ, ένα από τα τρία πρόσωπα που ηγήθηκαν της συνάντησης.
Το σκίτσο φέρει τη φράση «Καλημέρα» και τις χρονολογίες «1945-2025», υποδηλώνοντας ίσως μια ιστορική συνέχεια ή μια σύγκριση ανάμεσα στο τότε και το σήμερα. Οι δύο εναπομείναντες ηγέτες, ο Αμερικανός πρόεδρος Φραγκλίνος Ρούσβελτ και ο Σοβιετικός ηγέτης Ιωσήφ Στάλιν, παραμένουν στις θέσεις τους, αλλά η απουσία της Βρετανίας δεν περνά απαρατήρητη. Μια καλλιτεχνική επιλογή που μπορεί να ερμηνευθεί ποικιλοτρόπως, ίσως ως σχόλιο για τη σύγχρονη γεωπολιτική πραγματικότητα.
Η Διάσκεψη της Γιάλτας: Ένα σημείο καμπής στην ιστορία
Η Διάσκεψη της Γιάλτας, που πραγματοποιήθηκε από τις 4 έως τις 11 Φεβρουαρίου 1945, υπήρξε καθοριστική για την πορεία του κόσμου μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκεί, οι τρεις ηγέτες των συμμάχων δυνάμεων –Ρούσβελτ, Τσόρτσιλ και Στάλιν– διαπραγματεύτηκαν τη διαμόρφωση της μεταπολεμικής Ευρώπης. Οι αποφάσεις που ελήφθησαν στη Γιάλτα έθεσαν τις βάσεις για τον Ψυχρό Πόλεμο και επηρέασαν βαθιά τη γεωπολιτική σκηνή του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.
Ο Αρκάς, μέσα από το σκίτσο του, μας υπενθυμίζει ότι η ιστορία δεν είναι στατική, αλλά διαμορφώνεται συνεχώς. Η απουσία του Τσόρτσιλ μπορεί να αποτελεί μια συμβολική αναφορά στις μεταβαλλόμενες ισορροπίες δυνάμεων. Ίσως υποδηλώνει ότι σήμερα δύο είναι οι κυρίαρχες γεωπολιτικές δυνάμεις, όπως τότε οι ΗΠΑ και η Σοβιετική Ένωση.
Με το σκίτσο του, ο Αρκάς δεν αποτυπώνει μόνο ένα ιστορικό γεγονός, αλλά μας προσκαλεί να προβληματιστούμε για τη σημερινή παγκόσμια κατάσταση και τη θέση της Ευρώπης σε αυτήν.

Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και «χοντροφοβικά». Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.

