Η μελέτη για τις χρωστικές των χρωμάτων που χρησιμοποιούνται στις τοιχογραφίες της Πομπηίας αντιπροσωπεύει «ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στην κατανόηση των τεχνικών ζωγραφικής των αρχαίων Ρωμαίων»
Για να δημιουργήσουν τις εξαιρετικές τοιχογραφίες τους, οι καλλιτέχνες της αρχαίας Πομπηίας ανακάτεψαν επιδέξια πρώτες ύλες για να αποκτήσουν μια αμέτρητη γκάμα χρωματικών τόνων.
Και ανάμεσά τους, μια γκρι χρωστική ουσία με μοναδικές αποχρώσεις ξεχωρίζει ως απόλυτη καινοτομία στον ρωμαϊκό κόσμο. Αυτό είναι ένα επιστημονικό άρθρο με τίτλο «Pompeian pigments. Μια ματιά στα αρχαία ρωμαϊκά χρωματικά υλικά», που δημοσιεύτηκε στο έγκριτο διεθνές περιοδικό «Journal of Archaeological Science».
Η έρευνα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας και της ερευνητικής ομάδας Ορυκτολογίας και Πετρογραφίας του Τμήματος Επιστήμης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου του Sannio, σε συνεργασία με μελετητές του Τμήματος Επιστημών Γης, Περιβάλλοντος και Πόρων του Πανεπιστημίου Federico II της Νάπολης.
Ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα της μελέτης ήταν η πρώτη γνωστή χρήση ενός νέου γκρι χρώματος στο οποίο η παρουσία βαρίτη και αλουνίτη παρέχει τις πρώτες ενδείξεις για τη χρήση θειικού βαρίου στη Μεσόγειο κατά την αρχαιότητα.
Η έρευνα επικεντρώθηκε στη μελέτη χρωστικών ουσιών που βρέθηκαν σε ορισμένα εξαιρετικά περιβάλλοντα της Πομπηίας, που χρονολογούνται από τον 3ο αιώνα π.Χ. έως την έκρηξη του 79 μ.Χ., καλύπτοντας σχεδόν ολόκληρη την εικονογραφική παλέτα των αρχαίων ζωγράφων. Η χρωματική γκάμα αποτελείται από φυσικές και συνθετικές, ανόργανες και οργανικές χρωστικές και η σύνθεση των χρωστικών αποκαλύφθηκε χάρη σε μια μη επεμβατική αναλυτική προσέγγιση που συνδυάζει τη μικροσκοπία με τη φασματοσκοπία, σχεδιασμένη να διατηρεί αυτά τα στοιχεία για το μέλλον.
Η επιστημονική αυτή συνεργασία περιλαμβάνει και τη μελέτη των χρωμάτων στις τοιχογραφίες της Πομπηίας, αξιοποιώντας τις επιστημονικές δυνατότητες που προσφέρουν τα νέα ευρήματα στις συνεχιζόμενες ανασκαφές, όπου διεξάγονται μη επεμβατικές διαγνωστικές αναλύσεις σε συντονισμό με τις εργασίες αποκατάστασης.

