Μια συναρπαστική βόλτα στο μυστηριώδες μεσαιωνικό νεκροταφείο των Βογομιλων


Οι Βογόμιλοι εμφανίζονται στον χώρο της Μακεδονίας και της Θράκης από τον 10ο αιώνα, ενώ μέσα στους επόμενους αιώνες εξαπλώνονται σε Βουλγαρία, Σερβία και Βοσνία. Οι πιστοί μπορεί να πιστεύουν στον Χριστό, ο οποίος ήρθε στη γη για να σώσει τον άνθρωπο, ωστόσο χωρίζουν τον κόσμο σε δύο μέρη. Τη Γη, την «αμαρτωλή», την οποία κυριεύει ο Σαταναήλ, ο μεγαλύτερος γιος του Θεού για τους ίδιους, και τον Ουρανό του πραγματικού Θεού.

Οι ίδιοι αποκαλούν τους εαυτούς τους «καλούς Χριστιανούς» και θεωρούν πως οι ορθόδοξοι, με τη ζωή που κάνουν, υμνούν τον Σατανά, τον μεγαλύτερο γιο του Θεού. «Έλεγαν πως δεν μπορεί να είσαι ταυτισμένος με την ύλη και την εξουσία και από την άλλη να λες ότι πιστεύεις στον Θεό».

Δεν πιστεύουν στις εικόνες, τις οποίες θεωρούν μορφή ειδωλολατρίας, ενώ εκκλησίες δεν έχουν, παρά μόνο μερικούς χώρους συνάθροισης στους οποίους ο ιερέας τελεί τα μυστήρια.Οι ιερείς είναι οι μοναδικοί που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τελετές μύησης στον βογομιλισμό, ενώ αποκαλούνται από τους πιστούς ως «τέλειοι» ή «εκλεκτοί».

Από τα κείμενα που έχουν διασωθεί, μαθαίνουμε πως πρόκειται για μοναχούς περιπλανώμενους από περιοχή σε περιοχή μ’ έναν σάκο στον ώμο. Ακολουθούν ασκητική ζωή, δεν τρώνε κρέας, δεν εργάζονται, ενώ θεωρούν αμαρτία ακόμη και την εκρίζωση φυτών.

Οι Βογόμιλοι εμφανίζονται στην ελληνική επαρχία μέχρι και την εξάπλωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όταν και οι περισσότεροι από αυτούς εξισλαμίζονται, ωστόσο, κρατούν τα νεκροταφεία ως έχουν, για να τιμούν τους νεκρούς προγόνους τους που είχαν ταφεί σ’ αυτά με το παλαιό δόγμα. Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα του νεκροταφείου στην Νέα Χαλκηδόνα, η εκκλησία του οποίου είχε μετατραπεί σε τζαμί εκείνη την περίοδο.

Ο εξισλαμισμός ήταν ένας τρόπος, ουσιαστικά, προκειμένου να γλιτώσουν από τις διαρκείς και σφοδρές διώξεις των ορθοδόξων και του Πατριαρχείου που τους θεωρούσε αιρετικούς.Οι μαρτυρίες λένε πως ο διωγμός ξεκινά επίσημα όταν ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Αλέξιος Α’ διατάσσει να καεί σε δημόσια πυρά ο αιρεσιάρχης των Βογόμιλων, Βασίλειος, ένας δικηγόρος από την Κωνσταντινούπολη ο οποίος αρνείται να αλλάξει τα πιστεύω του.

Συνήθως αποτελούνταν από αντιφεουδαρχικά, αγροτικά κινήματα. Από κει έβρισκαν κοινό. Στη συνέχεια στηρίχθηκαν από τους εξαθλιωμένους των πόλεων. Μια υπόθεση είναι πως το υπόβαθρο του κινήματος των ζηλωτών και η επανάσταση στη Θεσσαλονίκη το 1345 είχε να κάνει με τους Βογόμιλους, που ήταν κατά κάποιο αντιεξουσιαστές. Οι επιθέσεις δεν σταματούν, ενώ στη Βοσνία, εκεί που ο πληθυσμός τους είναι μεγαλύτερος, οι διώκτες έχουν το ελεύθερο να κόβουν τις μύτες και τα αυτιά των πιστών. Η πλειοψηφία των σημερινών Μουσουλμάνων Σλάβων είναι σήμερα απόγονοί τους.Και ενώ οι Βογόμιλοι φαίνεται να εξαφανίζονται από τον παγκόσμιο χάρτη μέχρι τις αρχές του 1800, ακόμη και μέχρι σήμερα τα νεκροταφεία τους δεν τυχαίνουν αναγνώρισης. Σχεδόν σε κανένα από αυτά στην Ελλάδα δεν αναγράφεται πως είναι βογομιλικού τύπου, ενώ δεν έχουν λείψει και τα φαινόμενα σύλησης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση του νεκροταφείου στην Παλιά Πέλλα, όπου ο τοπικός ιερέας, το 2002, ζητά να καταστραφούν οι σταυροί. Σήμερα αν φτάσει κανείς εκεί, θα δει τα πέτρινα μνημεία να είναι παρατημένα και τυλιγμένα με λειχήνες και κλαδιά στην άκρη.Το νεκροταφείο στην Νέα Χαλκηδόνα, ωστόσο, το οποίο διατηρεί ακόμη μέχρι σήμερα αρκετούς σταυρούς, φαίνεται πως γλίτωσε από την καταστροφή, μετά τον χαρακτηρισμό του, το 1988, από την τότε υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, ως μεσαιωνικό και διατηρητέο.


ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ