5 Δεκεμβρίου 2025

Νέες τομές στον σιδηρόδρομο: Το νομοσχέδιο για ασφαλέστερα και σύγχρονα τρένα


Σε μια φιλόδοξη προσπάθεια αναδιοργάνωσης του σιδηροδρομικού τομέα προχωρά η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο το νέο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ. Το σχέδιο νόμου, το οποίο εισηγείται ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης, αποσκοπεί να φέρει ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του σιδηροδρόμου και αναμένεται να εγκριθεί έως το τέλος Μαΐου.

Δύο μήνες μετά τις μαζικές κινητοποιήσεις λόγω του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, η κυβέρνηση επιδιώκει να επουλώσει το κοινωνικό τραύμα και να επαναφέρει την εμπιστοσύνη στο σιδηροδρομικό δίκτυο, υλοποιώντας ένα όραμα για έναν ασφαλή και σύγχρονο σιδηρόδρομο, εναρμονισμένο με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Βασικά σημεία του νομοσχεδίου

Το νομοσχέδιο, το οποίο εκπονήθηκε σε στενή συνεργασία του κ. Κυρανάκη με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση του συστήματος γεωεντοπισμού HEPOS. Το σύστημα αυτό, με ακρίβεια πέντε εκατοστών, θα επιτρέπει τον συνεχή εντοπισμό κάθε τρένου στο δίκτυο. Τα δεδομένα θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο στο νέο Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το οποίο θα συγκεντρώνει την εικόνα από όλα τα κέντρα τηλεδιοίκησης, χωρίς όμως να επεμβαίνει άμεσα στην κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών.

Ένα από τα πιο καινοτόμα στοιχεία του σχεδίου είναι η δυνατότητα των πολιτών να παρακολουθούν την πορεία των τρένων μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, διασφαλίζοντας διαφάνεια και άμεση πληροφόρηση.

Ανθρώπινο δυναμικό και αξιολόγηση

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στο ανθρώπινο δυναμικό. Προβλέπεται επιτάχυνση των προσλήψεων για να καλυφθούν κρίσιμα κενά, ενώ το προσωπικό θα αξιολογείται μέσω ψυχομετρικών τεστ υπό την εποπτεία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, που διαθέτει την τεχνογνωσία από την εκπαίδευση πιλότων σε απαιτητικές συνθήκες.

Θεσπίζεται επίσης αυστηρότερο πλαίσιο πειθαρχίας: σε περίπτωση λάθους, ο εργαζόμενος θα υποβάλλεται σε επανεκπαίδευση, ενώ στο τρίτο λάθος θα κινείται η διαδικασία απόλυσής του. Επαναφέρεται, επίσης, ο ρόλος του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, ο οποίος είχε καταργηθεί τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας το πλέγμα ασφαλείας.

Ψηφιακός μετασχηματισμός και ΡΑΣ

Μία ακόμα σημαντική τομή αφορά την αναθεώρηση του κανονισμού κυκλοφορίας των τρένων, ο οποίος παραμένει αμετάβλητος από τη δεκαετία του 1960, όταν ακόμη οι σταθμοί επικοινωνούσαν μεταξύ τους με τηλεγραφήματα. Ο νέος κανονισμός θα βασίζεται σε σύγχρονα ψηφιακά συστήματα, σηματοδοτώντας τη μετάβαση του σιδηροδρόμου στη νέα εποχή.

Παράλληλα, προβλέπεται η ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία θα αποκτήσει σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία και νέο προσωπικό μέσω fast track διαδικασιών, προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις εποπτείας και ελέγχου.

Τέλος, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται να οριστεί νέα διοίκηση στη ΡΑΣ, καθώς η θητεία της προηγούμενης έχει λήξει εδώ και δύο χρόνια, κλείνοντας έτσι ένα ακόμα κρίσιμο μέτωπο στη συνολική μεταρρυθμιστική προσπάθεια.

Με τις αλλαγές αυτές, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να μεταμορφώσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε ένα αξιόπιστο, ασφαλές και ευρωπαϊκών προδιαγραφών δίκτυο, επαναφέροντας την εμπιστοσύνη των πολιτών και θέτοντας νέες βάσεις για το μέλλον.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ