9 Ιουλίου 2025

Τέμπη: Στη Βουλή ο φάκελος Καραμανλή – Νέες διώξεις και καθοριστικές εξελίξεις στην έρευνα


Σε νέα φάση περνά η έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών, καθώς ο φάκελος που αφορά πιθανές ποινικές ευθύνες του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή διαβιβάζεται στη Βουλή. Η διαδικασία αυτή ανοίγει τον δρόμο για την πιθανή συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής, η οποία θα εξετάσει τον ρόλο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου κατά την περίοδο του δυστυχήματος.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται έπειτα από τις καταθέσεις δύο ανώτερων στελεχών του υπουργείου Μεταφορών, οι οποίοι, απολογούμενοι, κατέθεσαν κρίσιμα έγγραφα που έδειχναν πως είχαν προειδοποιήσει την πολιτική ηγεσία για τις ελλείψεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, την υποστελέχωση του ΟΣΕ και την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της σύμβασης 717, μεταξύ άλλων ζητημάτων που επηρέασαν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Οι απολογίες τους, που έλαβαν χώρα πριν το Πάσχα, συνοδεύονται από σημαντικά τεκμήρια και θα αποτελέσουν μέρος της δικογραφίας που αποστέλλεται στη Βουλή μέσω της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, Γεωργίας Αδειλίνη.

Η κυβερνητική πλειοψηφία αναμένεται να λάβει θέση για το αν θα προχωρήσει η διερεύνηση των ευθυνών του Κώστα Καραμανλή, με την κυβέρνηση να έχει δηλώσει ήδη πως δεν θα σταθεί εμπόδιο σε μια τέτοια διαδικασία.

Στο προσκήνιο και ο Χρήστος Σπίρτζης, αλλά μόνο πολιτικά

Η έρευνα του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη εκτείνεται χρονικά από το 2016 έως το 2023, γεγονός που εμπλέκει και τον πρώην υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Ωστόσο, τυχόν ποινικές ευθύνες για τον Σπίρτζη έχουν παραγραφεί, λόγω της παρέλευσης δύο κοινοβουλευτικών συνόδων, όπως προβλέπει το Σύνταγμα. Ο ίδιος, παρ’ όλα αυτά, έχει δηλώσει πως επιθυμεί τη διερεύνηση της θητείας του για λόγους πολιτικής διαφάνειας.

Για τον Κώστα Καραμανλή, όμως, τα αδικήματα που ενδέχεται να του αποδοθούν παραμένουν ενεργά, καθώς δεν έχουν παραγραφεί – τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο. Μάλιστα, υπάρχουν απόψεις που στηρίζουν ότι με τις πρόσφατες νομοθετικές αλλαγές, οι διατάξεις περί σύντομης παραγραφής για υπουργικά αδικήματα έχουν καταργηθεί, κάτι που θα μπορούσε να παρατείνει περαιτέρω το χρονικό περιθώριο για τη δίωξη του πρώην υπουργού.

Τα έγγραφα που έφεραν τις εξελίξεις

Κεντρικό ρόλο στην υπόθεση παίζουν δύο συγκεκριμένα έγγραφα του 2021, που κατατέθηκαν από ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών. Το πρώτο, από τις 10 Σεπτεμβρίου 2021, ενημέρωνε την πολιτική ηγεσία για την ελλιπή χρηματοδότηση και τη δραματική υποστελέχωση του ΟΣΕ, υπογραμμίζοντας ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών. Το δεύτερο έγγραφο, με ημερομηνία 21 Σεπτεμβρίου 2021 και σήμανση «ΕΠΕΙΓΟΝ», κατέγραφε την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης του ΟΣΕ, λόγω και της άρνησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να καταβάλει τέλη υποδομής.

Και τα δύο κείμενα προειδοποιούσαν για τον κίνδυνο ατυχημάτων και την αδυναμία του ΟΣΕ να διασφαλίσει την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία του δικτύου, λόγω της χρόνιας υποχρηματοδότησης και της έλλειψης προσωπικού.

Επεκτείνεται η έρευνα σε γενικούς γραμματείς

Ο εφέτης ανακριτής δεν περιορίζει την έρευνα μόνο σε επίπεδο υπουργών. Στο μικροσκόπιό του βρίσκονται και οι γενικοί γραμματείς του υπουργείου Μεταφορών από το 2016 έως το 2023. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να ασκηθούν κατηγορίες και σε αρκετούς από αυτούς, καθώς η συμβολή τους στην (μη) επίλυση των προβλημάτων του σιδηροδρόμου θεωρείται καθοριστική.

Επιπλέον, ο ανακριτής αναμένει εντός των επόμενων ημερών το πόρισμα του καθηγητή Δημήτρη Καρώνη από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, που αφορά την πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε κατά τη σύγκρουση των τρένων. Το πόρισμα αυτό αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ειδικά μετά την καθυστερημένη δημοσιοποίηση των βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία, τα οποία, παρότι κρίθηκαν αυθεντικά, δεν δείχνουν μεταφορά εμπορευμάτων.

Η έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών βαθαίνει, φέρνοντας στο φως νέα δεδομένα και επαναφέροντας στο επίκεντρο της πολιτικής και δικαστικής σκηνής κρίσιμα ερωτήματα για τη διαχρονική διαχείριση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ