Ίσως ένας λόγος που εξηγεί την υψηλή νοημοσύνη των κεφαλόποδων
Μία πανάρχαια εξελικτική σύνδεση μοιράζονται οι άνθρωποι και τα χταπόδια, που βοηθά στην εξήγηση της αξιοσημείωτης νοημοσύνης των θαλασσίων πλασμάτων, αποκαλύπτεται σε νέα έρευνα.
Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύονται στο New Scientist, και τα δύο είδη θα μπορούσαν να εντοπίσουν τη γνωστική τους πολυπλοκότητα πίσω σε έναν κοινό πρόγονο που έζησε περίπου 518 εκατομμύρια χρόνια πριν.
Το κλειδί αυτής της πολυπλοκότητας βρίσκεται στα microRNAs (miRNAs) – μικρά, ρυθμιστικά μόρια που ελέγχουν τον τρόπο έκφρασης των γονιδίων.
Μια μελέτη με επικεφαλής τον Nikolaus Rajewsky στο Κέντρο Max Delbrück για τη Μοριακή Ιατρική αποκάλυψε ότι τα μαλακά κεφαλόποδα όπως τα χταπόδια παρουσίασαν μια «μαζική επέκταση του ρεπερτορίου γονιδίων miRNA».
Αυτή η σημαντική αύξηση φαίνεται να είναι ένας σημαντικός οδηγός πίσω από την εξέλιξη των προηγμένων εγκεφάλων τους, επιτρέποντας τη δημιουργία πιο διαφορετικών τύπων νευρώνων.
Αυτό που κάνει αυτό το εύρημα ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι εγκέφαλοι των χταποδιών και των ανθρώπων φαίνεται να έχουν γίνει πολύπλοκοι με έναν αξιοσημείωτα παρόμοιο τρόπο, παρά το γεγονός ότι ακολουθούν εντελώς ξεχωριστά εξελικτικά μονοπάτια.
Οι επιστήμονες περιγράφουν αυτό το φαινόμενο ως συγκλίνουσα εξέλιξη. Η επέκταση των microRNAs και στις δύο γενεαλογίες υποδηλώνει ότι η φύση μπορεί να ευνοήσει ορισμένους μοριακούς μηχανισμούς κατά την κατασκευή πολύπλοκων εγκεφάλων, ακόμη και σε πολύ διαφορετικούς οργανισμούς.
Αυτή η ανακάλυψη δείχνει μια κοινή βιολογική στρατηγική για την οικοδόμηση νοημοσύνης σε μακρινούς κλάδους της ζωής.
Η μελέτη αμφισβητεί τις παραδοσιακές ιδέες σχετικά με τη νοημοσύνη στο ζωικό βασίλειο. Τα χταπόδια έχουν από καιρό γοητεύσει τους ερευνητές με τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, την προσαρμοστικότητα και την περιέργειά τους, χαρακτηριστικά που τώρα γίνονται καλύτερα κατανοητά μέσω των καινοτομιών RNA τους.
Υπογραμμίζοντας το ρόλο των microRNAs στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του χταποδιού, οι επιστήμονες ανοίγουν ένα νέο παράθυρο στο πώς οι γνωστικές ικανότητες μπορούν να προκύψουν ανεξάρτητα σε πολύ διαφορετικές μορφές ζωής.

