20 Ιουλίου 2025

Air India – Boeing 787 Dreamliner: Πάνω από 290 νεκροί – Τα επικρατέστερα σενάρια για τη συντριβή


Το Boeing 787 συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή του Αχμενταμπάντ – Μαρτυρίες, υποθέσεις για σύγκρουση με πουλιά και τα πρώτα ευρήματα από την έρευνα

Μια από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες των τελευταίων ετών σημειώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 12 Ιουνίου στην Ινδία, όταν η πτήση AI171 της Air India, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωσή της από το διεθνές αεροδρόμιο Sardar Vallabhbhai Patel του Αχμενταμπάντ. Το αεροσκάφος τύπου Boeing 787-8 Dreamliner, που μετέφερε συνολικά 242 άτομα (230 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος), κατέπεσε σε κατοικημένη περιοχή, προκαλώντας ανείπωτη καταστροφή και δεκάδες θανάτους στο έδαφος.

Η περιοχή της συντριβής, η Meghani Nagar, μετατράπηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σε ένα τοπίο καταστροφής, καθώς το αεροπλάνο συνετρίβη σε πολυώροφο κτίριο που φιλοξενούσε γιατρούς και φοιτητές ιατρικής του τοπικού ιατρικού κολεγίου. Ο απολογισμός είναι τραγικός: περισσότεροι από 290 νεκροί, δεκάδες τραυματίες και ένα ερώτημα να πλανάται: τι πήγε τόσο στραβά σε μια πτήση που διήρκεσε μόλις… μισό λεπτό;

Η μαρτυρία του μοναδικού επιζώντα

Ανάμεσα στους επιβαίνοντες, μόνο ένας επέζησε: ο 40χρονος Vishwash Kumar Ramesh, Βρετανός υπήκοος ινδικής καταγωγής, που καθόταν στη θέση 11A. Σύμφωνα με τον ίδιο, όλα συνέβησαν «σε λιγότερο από ένα λεπτό». «Τριάντα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, ακούστηκε ένας εκκωφαντικός θόρυβος. Έπειτα χάος. Σηκώθηκα με αίματα, με πτώματα γύρω μου. Έτρεξα. Κάποιος με έβαλε σε ασθενοφόρο», αφηγείται μέσα από το νοσοκομείο Asarwa στο Αχμενταμπάντ, όπου νοσηλεύεται με τραύματα στο στήθος και τα πόδια.

Η επιβίωσή του θεωρείται θαύμα. Ο ίδιος και ο αδελφός του Ajay Kumar Ramesh βρίσκονταν σε διαφορετικές σειρές, ταξιδεύοντας πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από οικογενειακή επίσκεψη. Ο Ajay είναι μεταξύ των δεκάδων αγνοούμενων που ακόμη αναζητούνται στα συντρίμμια.

Η θέση 11A και το παιχνίδι της μοίρας

Η επιβίωση του Vishwash φέρνει στο προσκήνιο τη θέση 11A – μια θέση που σε πολλά αεροπλάνα θεωρείται «δύσκολη». Σε ορισμένα μοντέλα δεν έχει παράθυρο, βρίσκεται κοντά στην τουαλέτα ή στην κουζίνα και δέχεται περισσότερο θόρυβο ή ψυχρά ρεύματα. Σε αυτή την τραγωδία, αποδείχθηκε σωτήρια. Ίσως η θέση του στο σκάφος, δίπλα στην έξοδο κινδύνου ή σε πιο προστατευμένο σημείο της καμπίνας, να του έδωσε την ελάχιστη πιθανότητα επιβίωσης.

Τα πρώτα στοιχεία για τα αίτια

Η αιτία της τραγωδίας δεν έχει ακόμη επισήμως επιβεβαιωθεί, ωστόσο εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τα πλάνα από τις κάμερες ασφαλείας και τις πρώτες εικόνες του δυστυχήματος υποστηρίζουν ότι το αεροσκάφος δεν κατάφερε ποτέ να ανακτήσει επαρκές ύψος. Η πορεία του παρέμεινε χαμηλή και ασταθής, μέχρι τη στιγμή που συνετρίβη με σφοδρότητα στο έδαφος.

Μαρτυρίες από τον πύργο ελέγχου αλλά και τεχνικοί δείκτες δείχνουν ότι το Boeing εξέπεμψε σήμα SOS δευτερόλεπτα μετά την απογείωση. Το ύψος πτήσης δεν ξεπέρασε τα 625 πόδια, ενώ το σήμα στο Flightradar24 χάθηκε απότομα, δείγμα πιθανής σοβαρής τεχνικής αστοχίας ή απώλειας ισχύος.

Ο πρώην κυβερνήτης Σάουραμπ Μπατνάγκαρ ανέφερε ως πιθανό σενάριο την εισρόφηση πουλιών στους κινητήρες. «Εάν υπήρξε σύγκρουση με σμήνος πουλιών, αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει την απώλεια ώθησης», είπε. Από την άλλη, άλλοι ειδικοί όπως ο Μάρκο Τσαν μιλούν για ανθρώπινο λάθος: σε βίντεο της συντριβής φαίνεται το σύστημα προσγείωσης εκτεταμένο, ενώ τα πτερύγια (flaps) έχουν ανασυρθεί, κάτι που δεν συνάδει με τα πρωτόκολλα απογείωσης. Αν πράγματι έγινε πρόωρη αναδίπλωση, το Dreamliner δεν θα μπορούσε να πάρει σωστά ύψος.

Θρήνος στην Ινδία – Εθνικό σοκ

Η τραγωδία συγκλόνισε την Ινδία. Οι συγγενείς των επιβατών συγκεντρώθηκαν στο πολιτικό νοσοκομείο του Αχμενταμπάντ αναζητώντας πληροφορίες, ενώ οι αρχές ξεκίνησαν τεστ DNA για την ταυτοποίηση των σορών. Η πτήση μετέφερε κυρίως Ινδούς (169), αλλά και Βρετανούς (53), Πορτογάλους (7) και έναν Καναδό.

Θρήνος επικρατεί και στο Ιατρικό Κολέγιο BJ, καθώς τουλάχιστον πέντε φοιτητές σκοτώθηκαν στον κοιτώνα όπου έπεσε το αεροπλάνο, ενώ πολλοί άλλοι τραυματίστηκαν προσπαθώντας να διαφύγουν πηδώντας από τα παράθυρα του γεμάτου κτιρίου.

Το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας εξέφρασε συλλυπητήρια στην ινδική κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για «τραγωδία που συγκλονίζει την παγκόσμια κοινή γνώμη».

Το ιστορικό του Boeing 787 και οι συνέπειες για την Boeing

Το Dreamliner, ένα από τα πιο προηγμένα και αποδοτικά αεροσκάφη της Boeing, έχει μέχρι σήμερα πραγματοποιήσει πάνω από 5 εκατομμύρια πτήσεις χωρίς θανατηφόρο δυστύχημα. Περισσότερα από 1.175 αεροσκάφη του τύπου πετούν σε εταιρείες παγκοσμίως. Η Air India διαβεβαίωσε ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε περάσει επιτυχώς όλους τους ελέγχους.

Η Boeing, που ήδη βρίσκεται υπό πίεση λόγω προβλημάτων με τα 737 MAX και πρόσφατα τεχνικά σφάλματα, εξέδωσε ανακοίνωση δηλώνοντας πως βρίσκεται σε άμεση επαφή με την Air India και τις ινδικές αρχές, ενώ εκφράζει τη θλίψη της για το συμβάν. Ωστόσο, το δυστύχημα αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τη φήμη της εταιρείας και θέτει εκ νέου ερωτήματα για την αξιοπιστία των κατασκευαστικών διαδικασιών.

Συνεχίζεται η έρευνα – Το ερώτημα παραμένει

Η υπόθεση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η Υπηρεσία Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων της Ινδίας έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες ανάκτησης των μαύρων κουτιών, ενώ συνεργάζεται με τεχνικούς της Boeing και διεθνείς εμπειρογνώμονες.

Το ερώτημα παραμένει αναπάντητο: ήταν τεχνικό σφάλμα, ανθρώπινο λάθος ή εξωτερικός παράγοντας η αιτία της τραγωδίας; Όποια κι αν είναι η απάντηση, για τις οικογένειες των θυμάτων θα παραμείνει μια ανοιχτή πληγή.


Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ