6 Δεκεμβρίου 2025

ΗΠΑ: Το ελικόπτερο της θανατηφόρας σύγκρουσης στην Ουάσινγκτον είχε ελαττωματικό μετρητή υψομέτρου


Η πρώτη ημέρα της ακρόασης για την τραγωδία στον αέρα, όπου ένα ελικόπτερο Black Hawk συγκρούστηκε με επιβατικό αεροσκάφος, επικεντρώθηκε στα συστήματα μέτρησης υψομέτρου, επιδόσεων και πλοήγησης του στρατιωτικού ελικοπτέρου.

Το στρατιωτικό ελικόπτερο Black Hawk που ενεπλάκη στη θανατηφόρα εναέρια σύγκρουση με επιβατικό αεροσκάφος στην Ουάσινγκτον τον Ιανουάριο, με αποτέλεσμα 67 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, φαίνεται να είχε ελαττωματικό μετρητή υψομέτρου, με αποτέλεσμα να πετάει ψηλότερα από το προβλεπόμενο, ανέφεραν οι ερευνητές του δυστυχήματος.

Τα ευρήματα, που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια ακρόασης του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ, δείχνουν ότι οι μετρητές υψομέτρου του ελικοπτέρου – συσκευές που λένε στους πιλότους πόσο ψηλά βρίσκονται από το έδαφος – παρουσίαζαν αποκλίσεις που κυμαίνονταν από 80 πόδια (24,4 μέτρα) έως 130 πόδια (39,6 μέτρα).

Και οι 64 επιβάτες και το πλήρωμα της πτήσης της American Airlines, καθώς και τρία μέλη του πληρώματος του ελικοπτέρου, σκοτώθηκαν στη συντριβή της 29ης Ιανουαρίου.

Οι ερευνητές δεν αναμένεται να προσδιορίσουν την αιτία της συντριβής κατά την ακρόαση, αλλά θα παρουσιάσουν πληροφορίες για το τι οδήγησε στην τραγωδία.

«Εργαζόμαστε επιμελώς για να βεβαιωθούμε ότι γνωρίζουμε τι συνέβη, πώς συνέβη και για να αποτρέψουμε να ξανασυμβεί», δήλωσε η πρόεδρος του NTSB Jennifer Homendy, κατά την έναρξη της τριήμερης ακρόασης την Τετάρτη.

Οι οικογένειες των θυμάτων του δυστυχήματος παρακολούθησαν την ακρόαση, ορισμένοι φορώντας φωτογραφίες των αγαπημένων τους προσώπων στο λαιμό τους ή σε κουμπιά.

Εναέρια σύγκρουση Ουάσινγκτον

Μέλη της οικογένειας των θυμάτων της πτήσης 5342 της American Airlines που έχασαν τη ζωή τους σε σύγκρουση με στρατιωτικό ελικόπτερο των ΗΠΑ, αντιδρούν ενώ παρακολουθούν βίντεο από τη στιγμή της συντριβής, κατά τη διάρκεια της ακρόασης για την σύγκρουση, στην αίθουσα συνεδριάσεων του Εθνικού Συμβουλίου Μεταφορών και Ασφάλειας, την Τετάρτη 30 Ιουλίου 2025, στην Ουάσιγκτον. (AP Photo/Rod Lamkey, Jr.)

AP

Ο Tim Lilley, του οποίου ο γιος Sam ήταν ο πρώτος αξιωματικός του αεροσκάφους, δήλωσε στο CBS News ότι ελπίζει πως η ακρόαση θα τον βοηθήσει να μάθει περισσότερα για τις τελευταίες στιγμές.

“Ξέρω ότι ο γιος μου είδε το ελικόπτερο ένα δευτερόλεπτο πριν από τη σύγκρουση και προσπάθησαν πολύ σκληρά να το αποφύγουν“, δήλωσε ο κ. Lilley.

“Ο Σαμ ήταν καλός πιλότος και θα προσπαθούσε να πετάξει το αεροσκάφος μέχρι τέλους, μέχρι τον πάτο”.

Στο επίκεντρο τα συστήματα πλοήγησης του ελικοπτέρου

Η πρώτη ημέρα της ακρόασης επικεντρώθηκε στα συστήματα μέτρησης υψομέτρου, επιδόσεων και πλοήγησης του στρατιωτικού ελικοπτέρου.

Παρουσιάστηκε επίσης ένα βίντεο animation που έδειξε πώς το ελικόπτερο πετούσε πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των 60 μέτρων (200 ποδιών) σχεδόν σε όλη τη διαδρομή του κατά μήκος του ποταμού Ποτόμακ.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης υπέδειξε ότι τα βαρομετρικά υψόμετρα του Black Hawk, που μετρούν το ύψος, έδειξαν στον πιλότο ότι το αεροσκάφος πετούσε 80 έως 130 πόδια χαμηλότερα από το πραγματικό του ύψος.

“Υπάρχει πιθανότητα αυτό που είδε το πλήρωμα να ήταν πολύ διαφορετικό από το πραγματικό ύψος“, δήλωσε η πρόεδρος του NTSB, Homendy.

Ανεπαρκής διαφορά ύψους από τα αεροπλάνα

Οι αξιωματούχοι του στρατού στην ακρόαση δήλωσαν ότι οι αποκλίσεις μέχρι 100 πόδια δεν αποτελούσαν αιτία συναγερμού στο ελικόπτερο, επειδή οι πιλότοι αναμένεται να διατηρούν το ύψος τους συν ή πλην 100 πόδια.

Η μεγαλύτερη ανησυχία, είπαν, ήταν ότι οι εγκεκριμένες από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) διαδρομές γύρω από το αεροδρόμιο Reagan National είχαν ανεπαρκείς αποστάσεις κατακόρυφου διαχωρισμού μεταξύ ελικοπτέρων και αεροσκαφών κατά την προσγείωση.

“Κατά τη γνώμη μου, το μέγεθος της απόστασης μεταξύ της διαδρομής του ελικοπτέρου και ενδεχομένως του αεροσκάφους που περνούσε από πάνω του ήταν ανησυχητικό”, δήλωσε η Kylene Lewis, πιλότος δοκιμών ελικοπτέρου του στρατού.

Τον Μάρτιο, η πρόεδρος του NTSB Homendy είχε επίσης δηλώσει ότι ο διαχωρισμός μεταξύ ελικοπτέρων και αεροσκαφών στην περιοχή ήταν ανεπαρκής, αυξάνοντας τις «πιθανότητες σύγκρουσης στον αέρα».

Μηνιαία ενεργοποίηση συναγερμού εξαιτίας της μικρής διαφοράς ύψους

Τα δεδομένα που χρησιμοποίησε το NTSB για την προκαταρκτική του έκθεση δείχνουν ότι η εγγύτητα μεταξύ ελικοπτέρων και αεροσκαφών έχει προκαλέσει τουλάχιστον έναν συναγερμό ανά μήνα μεταξύ 2011 και 2024.

Το εθνικό αεροδρόμιο Reagan National, που βρίσκεται λίγο έξω από την Ουάσινγκτον, είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια των ΗΠΑ, με σχεδόν 400 καθημερινές πτήσεις προς 98 προορισμούς.

Την Τετάρτη, το NTSB έδωσε επίσης στη δημοσιότητα σχεδόν 10.000 σελίδες αποδεικτικών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των απομαγνητοφωνημένων καταγραφών από το πιλοτήριο τόσο του αεροσκάφους της American Airlines όσο και του στρατιωτικού Black Hawk, καθώς και των μεταδόσεων του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας προς όλα τα αεροσκάφη της περιοχής.

Έπαιξε ηχητικά αποσπάσματα των επικοινωνιών μεταξύ των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια των λεπτών πριν από τη συντριβή, συμπεριλαμβανομένου ενός αιτήματος προς το αεροσκάφος της American Airlines να μετακινηθεί σε διαφορετικό διάδρομο προσγείωσης.

Η απομαγνητοφώνηση δείχνει ότι καθώς οι πιλότοι πλησίαζαν για προσγείωση, είχαν οπτική επαφή με τον διάδρομο ένα, όταν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας τους ζήτησαν να αλλάξουν και να πάρουν τον διάδρομο 33.

Οι πιλότοι το συζήτησαν μεταξύ τους, με τον έναν να λέει: «Πραγματικά δεν το θέλω, αλλά υποθέτω…», και στη συνέχεια είπε: «Δεν πειράζει», προσθέτοντας: «Πες τους ότι είμαστε εντάξει, θα κάνουμε το τρία-τρία, θα το κάνουμε».

Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ημερών, το NTSB θα καλέσει επιπλέον μάρτυρες, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού του πύργου ελέγχου, αξιωματούχους της FAA και την ηγεσία της αεροπορίας του στρατού.

Η τελική έκθεση σχετικά με τα αίτια της σύγκρουσης στον αέρα αναμένεται να εκδοθεί τον Ιανουάριο του 2026, ένα χρόνο μετά τη συντριβή, με πιθανές συστάσεις πολιτικής.


Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ