Πεζοπορία στα βουνά: Μικρός οδηγός επιβίωσης

Μια μέρα σε ένα βουνό είναι πάντα μια συναρπαστική μέρα. Η μετάβαση στη φύση, η αναπνοή του φρέσκου αέρα και η χαρά να βρίσκεσαι σε μέρη όπου το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να περπατάς απολαμβάνοντας το τοπίο από ψηλά, είναι αναμφισβήτητα κάτι πολύ ελκυστικό. Αλλά πριν ξεκινήσεις, είναι σημαντικό να προγραμματίσεις τα πάντα με λεπτομερή σχεδιασμό. Φυσικά, το πρώτο πράγμα που πρέπει να εξετάσεις είναι ο προορισμός (ανάλογα με το ποιο βουνό έχεις βάλει στόχο να περπατήσεις, αλλάζουν και οι συνθήκες προετοιμασίας), ενώ όλα τα άλλα που θα διαβάσεις παρακάτω, είναι το ίδιο χρήσιμα για κάθε περίπτωση -ακόμη και αν ετοιμάζεσαι για trekking στον πιο κοντινό λόφο της περιοχής σου.

Προτιμότερο να συνοδεύεσαι
Η ορειβασία με παρέα είναι διπλά σημαντική. Πέρα από το γεγονός ότι θα μοιραστείς με φίλους αυτή την εμπειρία κάνοντας την ανάβαση και την κατάβαση περισσότερο διασκεδαστική, το επίπεδο ασφάλειας της σωματικής σου ακεραιότητας πολλαπλασιάζεται. Και δεν μιλάμε για ένα σοβαρό ατύχημα. Ένα απλό διάστρεμμα αστραγάλου ή μια έντονη κράμπα απαιτεί οπωσδήποτε βοήθεια από ένα δεύτερο -τουλάχιστον- άτομο.

Έλεγξε τον καιρό μέρες (ή ώρες) πριν
Σε ένα ψηλό βουνό οι καιρικές συνθήκες είναι πολλές φορές ανεξέλεγκτες. Για να αποφύγεις δυσάρεστες εκπλήξεις, μπαίνεις στο YouWeather, τον ιστότοπο με τις πιο άμεσες προγνώσεις καιρού σε όλα τα ελληνικά βουνά, συν αναλυτικούς χάρτες και μετεωγράμματα. Μια μέρα με κακές καιρικές συνθήκες στο βουνό μπορεί να είναι μοιραία.

Έλεγξε τη δυσκολία της διαδρομής με βάση το προσωπικό σου επίπεδο φυσικής κατάστασης
Αν έχεις ήδη επιχειρήσει trekking σε κάποιο βουνό, έχεις μια ιδέα των αντοχών σου. Αν όμως είσαι εντελώς αρχάριος, τότε είναι σκόπιμο να επιλέξεις έναν προορισμό που δεν θα σε βγάλει νοκ άουτ στην πρώτη μεγάλη και δύσβατη ανηφόρα.
Σε κάθε περίπτωση, θυμήσου αυτό: όπως κάθε άλλο άθλημα, η ορειβασία απαιτεί γερές βάσεις στους μυς των ποδιών και στην καρδιαγγειακή λειτουργία. Και ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας κάθε βουνού φροντίζεις να ξέρεις ποια είναι τα όρια της φυσικής σου κατάστασης.
Και κάτι ακόμη σημαντικό: έχε μαζί σου έναν αναλυτικό χάρτη της διαδρομής (προτιμότερο σε χαρτί –τα κινητά, πολλές φορές χάνουν το σήμα τους εκεί πάνω) και τσέκαρε όλα τα σημεία κινδύνου (ποτάμια, γκρεμούς, χαράδρες), όπως και τα πιο πιθανά κοντινά καταφύγια στην ευρύτερη περιοχή.

Το σακίδιό σου, ο σύμμαχός σου
Υπάρχει ένας σοβαρός λόγος που στην αγορά κυκλοφορούν διαφορετικά ορειβατικά backpacks για καλοκαίρι και χειμώνα: σε μια διαδρομή υψηλού επιπέδου δυσκολίας (μεγάλο υψόμετρο ή/και χειμερινή περίοδος), το σακίδιό σου εκτός από ένα δεύτερο ζευγάρι ορειβατικά παπούτσια, αδιάβροχο φάκελο για τους χάρτες, δοχείο νερού, γυαλιά ηλίου, κινητό και σάντουιτς, πρέπει να χωράει επίσης γάντια, μάλλινες κάλτσες, έξτρα μπότες, αδιάβροχο μπουφάν, σκούφους και πλήρη εφεδρικό εσωτερικό ρουχισμό. Το ανοιξιάτικο-καλοκαιρινό σακίδιο είναι μεν μικρότερο και ελαφρύτερο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να αφήσεις απ’ έξω το πιο σημαντικό: ένα kit πρώτων βοηθειών.

Επένδυσε σε ρούχα και παπούτσια, που είναι σχεδιασμένα ειδικά για trekking στο βουνό
Είναι αλήθεια, ότι ο εξοπλισμός για μια τέτοια δραστηριότητα δεν είναι φτηνός. Πάντως, συγκριτικά με την χειμερινή εξάρτυση, οι ανοιξιάτικες πεζοπορίες απαιτούν λιγότερο κόστος. Το σίγουρο είναι ότι χρειάζεσαι ένα καλό ζευγάρι ορειβατικά παπούτσια -αδιάβροχα, ανθεκτικά, άνετα και ελαφριά- με κύριο γνώμονα την καλή πρόσφυση και την μέγιστη απορρόφηση κραδασμών. Το δεύτερο απαραίτητο αξεσουάρ είναι το αντιανεμικό/αδιάβροχο μπουφάν και τρίτο, ένα αδιάβροχο παντελόνι πεζοπορίας (όχι χειμερινής ορειβασίας, που είναι εφοδιασμένο με τριπλές στρώσεις), που θα σε βοηθά να νιώθεις το ίδιο άνετα είτε σκαρφαλώνεις, είτε πεζοπορείς, είτε περνάς ποτάμια με το νερό έως το γόνατο.

Μην ξεμείνεις από: τροφή, νερό και ηλεκτρολύτες
Η ανάβαση και η κατάβαση ενός “καλού” βουνού, μπορεί να είναι μια πιο εξαντλητική εμπειρία ακόμη και από έναν κλασικό μαραθώνιο. Αυτό σημαίνει ότι το σώμα σου θα χρειάζεται διαρκώς καύσιμα, επί ώρες. Το σάντουιτς, η σοκολάτα, τα καρύδια, οι ενεργειακές μπάρες, τα αποξηραμένα φρούτα και το νερό, πολλές φορές αρκούν για να ολοκληρώσεις την πεζοπορία σου.
Όμως, δώσε σημασία σ’ αυτό: πίνοντας σκέτο νερό, εξαιτίας της έντονης εφίδρωσης, οδηγείς σε περαιτέρω αραίωση των επιπέδων νατρίου στο σώμα σου. Αυτό μεταφράζεται σε κόπωση και κράμπες. Γι’ αυτό, ο καλύτερος τρόπος να διατηρηθούν επαρκή επίπεδα υγρών και ηλεκτρολυτών στο σώμα είναι να πίνεις ένα μείγμα ηλεκτρολυτών νατρίου και καλίου μαζί με υδατάνθρακες -με άλλα λόγια, ένα αθλητικό ποτό που το αγοράζεις είτε έτοιμο σε μπουκάλι είτε σε σκόνη (για είναι και πιο εύκολη η μεταφορά του).

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here