5 Δεκεμβρίου 2025

Δημογραφικό: Ποιοι κλάδοι βρίσκονται στο «κόκκινο»


Στη φετινή ΔΕΘ, το κυβερνητικό πακέτο των 1,5 δισ. ευρώ έχει στο επίκεντρο τις φοροελαφρύνσεις, οι οποίες συνδέονται άμεσα με το ζήτημα του δημογραφικού. Κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν συνεχώς ότι «έξυπνες» φορολογικές ελαφρύνσεις μπορούν να δώσουν ουσιαστική απάντηση στην πληθυσμιακή κρίση.

Η αύξηση του αφορολόγητου στις 10.000 ευρώ, οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών (από 22% σε 18%–15% για εισοδήματα 10.000–16.000 ευρώ και από 44% σε 42% για εισοδήματα 40.000–50.000 ευρώ), αλλά και το χρηματικό μπόνους 1.500–2.000 ευρώ για κάθε παιδί, δείχνουν καθαρά την κυβερνητική στόχευση: ανακούφιση των οικογενειών με παιδιά, που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος.

Δημογραφικό: Η διάσταση του προβλήματος

Η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρή μείωση γεννήσεων τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να μειώνεται η κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών που σχετίζονται με την παιδική ηλικία.

Αυτό έχει ως συνέπεια να πλήττεται άμεσα ένα σημαντικό κομμάτι του παραγωγικού ιστού. Από καρότσια και παιδικά ρούχα μέχρι σχολικά είδη και παιχνίδια, δεκάδες επιχειρήσεις εξαρτούν την ανάπτυξή τους από τη δυναμική του πληθυσμού.

Ο κλάδος της παιδικής αγοράς

Παρά τις πιέσεις, η αγορά παιδικών ειδών στην Ελλάδα παραμένει ενεργή. Ο τζίρος στον τομέα της παιδικής ένδυσης το 2022 ανήλθε στα 71 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 23,3% σε σχέση με το 2021, όταν το 2013 είχε φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ πριν συρρικνωθεί λόγω κρίσης.

Στα σχολικά είδη, η μεγαλύτερη εταιρεία της αγοράς (τετράδια, αρχειοθέτηση) εμφανίζει ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 9 εκατ. ευρώ. Στα παιχνίδια, το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκε αύξηση τζίρου κατά 45,5 εκατ. ευρώ (+8,9%), δείγμα ότι, παρά τα προβλήματα, οι δαπάνες για παιδιά εξακολουθούν να αποτελούν κινητήριο μοχλό του λιανεμπορίου.

Η δημογραφική κρίση δεν αποτελεί θεωρητική απειλή, αλλά έχει ήδη μετρήσιμες επιπτώσεις στην οικονομία. Η μείωση των γεννήσεων περιορίζει την κατανάλωση σε βασικά αγαθά, γεγονός που συμπαρασύρει ολόκληρους κλάδους. Οι επιχειρήσεις αυτές στηρίζουν όχι μόνο θέσεις εργασίας, αλλά και ολόκληρη εφοδιαστική αλυσίδα, από την παραγωγή μέχρι το λιανεμπόριο.

Η επιλογή της κυβέρνησης να συνδέσει τις φοροελαφρύνσεις με μέτρα για τις οικογένειες εξυπηρετεί διπλό σκοπό: αφενός ανακούφιση των νοικοκυριών με παιδιά, αφετέρου στήριξη των επιχειρήσεων που κινδυνεύουν να πληγούν ακόμη περισσότερο από τη μείωση του πληθυσμού. Το κρίσιμο ερώτημα, ωστόσο, είναι αν αυτά τα μέτρα θα έχουν την απαιτούμενη διάρκεια και ένταση ώστε να αναστρέψουν μια τάση που δεν επηρεάζει μόνο την αγορά, αλλά και το ίδιο το μέλλον της χώρας.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ