Σημαντικά φορολογικά κίνητρα προβλέπονται για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που θα περάσουν στην «εποχή» της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσα σε διάστημα δύο μηνών από την ημερομηνία που θα ανακοινώσει επίσημα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Ήδη από την 1η Σεπτεμβρίου 2025 τέθηκε σε εφαρμογή η ηλεκτρονική τιμολόγηση για τις συναλλαγές B2G (Business to Government), δηλαδή τις δαπάνες των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Με το νέο σύστημα, η έκδοση τιμολογίων μέσω πιστοποιημένων παρόχων είναι πλέον υποχρεωτική και συνδέεται με την πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ.
Το πλαίσιο θα εφαρμοστεί σε δύο στάδια: πρώτα για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο από 200.000 ευρώ και άνω και στη συνέχεια για τις μικρότερες. Η ηλεκτρονική τιμολόγηση θεωρείται βασικό όπλο κατά της φοροδιαφυγής, καθώς αποκλείει την έκδοση πλαστών ή εικονικών παραστατικών.
Στην πράξη, οι επιχειρήσεις θα αποστέλλουν τα στοιχεία συναλλαγών τους σε έναν από τους 27 πιστοποιημένους παρόχους, οι οποίοι θα εκδίδουν το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Το έγγραφο θα αποστέλλεται στον εκδότη και στον παραλήπτη, ενώ ταυτόχρονα θα διαβιβάζεται σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA.
Με τον τρόπο αυτό, η φορολογική διοίκηση θα αποκτά άμεσα εικόνα για τον συνολικό όγκο συναλλαγών και τον αναλογούντα ΦΠΑ.
Όσοι υιοθετήσουν το σύστημα θα λάβουν σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις και κίνητρα, που αφορούν κυρίως στις δαπάνες για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό.
Συγκεκριμένα:
-
Η δαπάνη για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού και λογισμικού αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησης, προσαυξημένη κατά 100%.
-
Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση τιμολογίων για το πρώτο έτος εφαρμογής, εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα προσαυξημένη επίσης κατά 100%.
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση αναμένεται να προσφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο για τη φορολογική διοίκηση όσο και για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα ενισχύσει την ποιότητα πληροφόρησης στο myDATA, επιτρέποντας τον γρήγορο εντοπισμό μη υποβολής ή λανθασμένης υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ. Παράλληλα, θα περιορίσει τις απάτες τύπου carousel, προάγοντας τη διαφάνεια στις συναλλαγές.
Επιπλέον, θα μειώσει τα σφάλματα κατά την αποστολή δεδομένων, μειώνοντας το διοικητικό βάρος τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για την ΑΑΔΕ. Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι η ευκολότερη προετοιμασία των «προκατασκευασμένων δηλώσεων ΦΠΑ», διευκολύνοντας τη συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις.

