Σημαντικές αλλαγές στα τεκμήρια αυτοκινήτων έρχονται από το 2026, φέρνοντας ανατροπές στην αγορά και διαφοροποιήσεις στη φορολογία για χιλιάδες ιδιοκτήτες.
Τα τεκμήρια, δηλαδή το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που πρέπει να δηλώνει κάποιος για να συντηρεί το όχημά του, μέχρι σήμερα υπολογίζονται με βάση τα κυβικά. Από το 2026 και μετά, για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, το τεκμήριο θα καθορίζεται πλέον με βάση τις εκπομπές CO2, ακολουθώντας το μοντέλο που ισχύει ήδη για τα τέλη κυκλοφορίας.
Η νέα λογική προβλέπει κλιμακωτή χρέωση ανά γραμμάριο CO2, με τέσσερις ζώνες που καλύπτουν χαμηλές έως υψηλές εκπομπές. Όσο πιο χαμηλές οι εκπομπές, τόσο πιο μικρό το τεκμήριο. Αυτό σημαίνει ότι τα νεότερα ή πιο αποδοτικά μοντέλα θα έχουν ουσιαστικά μειωμένη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης, σε σχέση με το τρέχον σύστημα που αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο όλα τα αυτοκίνητα με βάση τον κυβισμό, ανεξάρτητα από τις πραγματικές εκπομπές ρύπων.
Η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται ιδιαίτερο όφελος για κατόχους υβριδικών, χαμηλού κυβισμού, οχημάτων μειωμένων ρύπων και φυσικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Πώς αλλάζει ο χάρτης της αυτοκίνησης
Η μετάβαση αυτή αναδιαμορφώνει τον «χάρτη της αυτοκίνησης» στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα, η κλίμακα τεκμηρίων με βάση τα κυβικά είναι:
-
Έως 1.200 κυβικά: 4.000 ευρώ για νέα οχήματα και 2.000 ευρώ για οχήματα άνω της δεκαετίας.
-
1.201–2.000 κυβικά: 600 ευρώ για νέα και 300 ευρώ για άνω 10ετίας.
-
2.001–3.000 κυβικά: 900 ευρώ για νέα και 450 ευρώ για άνω 10ετίας.
-
Πάνω από 3.000 κυβικά: 1.200 ευρώ για νέα και 600 ευρώ για άνω 10ετίας.
Από το 2026, η νέα κλίμακα με βάση τις εκπομπές CO2 για τα οχήματα μετά την 1/11/2010 διαμορφώνεται ως εξής:
-
20 ευρώ ανά γραμμάριο για 1–122 CO2
-
30 ευρώ ανά γραμμάριο για 123–139 CO2
-
45 ευρώ ανά γραμμάριο για 140–166 CO2
-
60 ευρώ ανά γραμμάριο για πάνω από 166 CO2
Για τα ηλεκτρικά οχήματα, η αντικειμενική δαπάνη παραμένει μηδενική έως τα 50.000 ευρώ, ενώ για τα μοντέλα με αξία άνω των 50.000 ευρώ μειώνεται από 4.000 ευρώ σε 2.000 ευρώ.

