Η ελληνική καθημερινότητα είναι αρκετά ταυτισμένη με τη γραφειοκρατία, τις χρονοβόρες διαδικασίες και τα αμέτρητα έγγραφα που απαιτούνται σε κάθε υπηρεσία. Από την εξυπηρέτηση σε υπηρεσίες του Δημοσίου, μέχρι τις online συναλλαγές, ο κόσμος έχει συνηθίσει να περιμένει ουρές και να συμπληρώνουν ατελείωτα έγγραφα. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια έντονη στροφή προς την απλότητα και πιο άμεσες διαδικασίες. Ο σύγχρονος Έλληνας καταναλωτής απαιτεί γρήγορες λύσεις, άμεση πρόσβαση στις υπηρεσίες που τον ενδιαφέρουν και γενικά διαδικασίες που δεν σπαταλούν τον χρόνο του.
Η γραφειοκρατία της ταυτοποίησης στοιχείων
Η διαδικασία ταυτοποίησης στοιχείων, γνωστή παγκοσμίως ως KYC (Know Your Customer), έχει καθιερωθεί σε πολλούς κλάδους για λόγους ασφάλειας και κανονιστικής συμμόρφωσης. Από τις τράπεζες και τις πλατφόρμες ψηφιακών πληρωμών μέχρι τα online καζίνο, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να ανεβάσουν έγγραφα, απόδειξη διεύθυνσης κατοικίας και άλλα προσωπικά στοιχεία, πριν μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν πλήρως τις υπηρεσίες μιας πλατφόρμας.
Παρόλο που ο στόχος είναι η προστασία από απάτες και το ξέπλυμα χρήματος, για τον καταναλωτή η διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα και κουραστική. Άλλωστε, απαιτούνται φωτογραφίες ταυτότητας, λογαριασμός ΔΕΚΟ, ακόμη και αναμονή αρκετών ημερών μέχρι να εγκριθεί ένας λογαριασμός. Το αποτέλεσμα είναι να αποθαρρύνεται η χρήση της υπηρεσίας ή να δημιουργείται δυσπιστία απέναντι στην πλατφόρμα.
Στον χώρο των διαδικτυακών καζίνο, αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι παίκτες. Η εγγραφή μπορεί να είναι γρήγορη, όμως η πλήρης πρόσβαση στα παιχνίδια και αναλήψεις χρημάτων συχνά κολλάνε στη διαδικασία ταυτοποίησης. Ένας λόγος που τα τελευταία χρόνια έχουν γνωρίσει τεράστια ζήτηση τα καζίνο χωρίς ταυτοποίηση, όπου η πρόσβαση είναι άμεση και οι συναλλαγές γίνονται χωρίς να απαιτούνται γραφειοκρατικές διαδικασίες. Μάλιστα, οι συγκεκριμένες πλατφόρμες εντάσσονται σε μια ευρύτερη τάση απλοποίησης, που ανταποκρίνεται στην απαίτηση του σύγχρονου Έλληνα καταναλωτή για ταχύτητα και άνεση.
Ταχύτητα στις ψηφιακές υπηρεσίες
Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν πλέον εξοικειωθεί με εφαρμογές που λειτουργούν με το πάτημα ενός κουμπιού. Η άνοδος των fintech εφαρμογών, όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια και οι υπηρεσίες πληρωμών μέσω κινητού, δείχνει ξεκάθαρα την ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη ευκολία. Αντίστοιχα, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εκπαιδεύσει το κοινό σε αγορές με 1-2 κλικ και express παραδόσεις.
Από το Δημόσιο στις ιδιωτικές υπηρεσίες
Η γραφειοκρατία εξακολουθεί να είναι βασικό χαρακτηριστικό του Ελληνικού Δημοσίου, με ουρές, έγγραφα και πολύωρες καθυστερήσεις, που κάνουν τον πολίτη να αισθάνεται ότι χάνει τον χρόνο του. Παρ’ όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα μέσω της πλατφόρμας gov.gr, η οποία συγκέντρωσε πολλές υπηρεσίες σε ψηφιακή μορφή. Η δυνατότητα έκδοσης πιστοποιητικών, ραντεβού με δημόσιες υπηρεσίες ή ακόμα και υπεύθυνων δηλώσεων online, έχει βελτιώσει αισθητά την καθημερινότητα των πολιτών.
Ωστόσο, η πρόοδος αυτή δεν έχει λύσει ολοκληρωτικά το πρόβλημα. Πολλές διαδικασίες παραμένουν περίπλοκες, με τα αιτήματα να απαιτούν φυσική παρουσία και χειροκίνητο έλεγχο, κάτι που επιβραδύνει σημαντικά την εξυπηρέτηση. Αντίθετα, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις και οι διεθνείς πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έχουν αντιληφθεί ότι για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και την προτίμηση του κοινού πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ταχύτητα και την ευκολία.
Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εφαρμόζουν πλέον online αιτήσεις για νέες συνδέσεις, οι τράπεζες αξιοποιούν το mobile banking για άμεσο άνοιγμα λογαριασμών ή χορήγηση δανείων, ενώ στον χώρο της ψυχαγωγίας οι ψηφιακές πλατφόρμες λειτουργούν με το πάτημα ενός κουμπιού. Ακόμη και στον δικαστικό τομέα έρχονται σημαντικές αλλαγές, με δίκες εξπρές και online διαθήκες.
Η ψυχολογία της απλότητας και ο ρόλος της τεχνολογίας
Η απλότητα δεν είναι μόνο ζήτημα χρόνου αλλά και ψυχολογίας. Όταν μια διαδικασία είναι γρήγορη και εύκολη, ο καταναλωτής αισθάνεται ότι η εταιρεία σέβεται τον χρόνο του. Αντίθετα, όταν συναντά εμπόδια και χρονοβόρες διαδικασίες, η εμπιστοσύνη μειώνεται. Αυτός είναι και ο λόγος που οι υπηρεσίες χωρίς γραφειοκρατία, όπως τα καζίνο χωρίς KYC, κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.
Η τεχνολογία είναι ο βασικός λόγος της αλλαγής αυτής. Μέσα από αυτοματοποιημένα συστήματα, ταυτοποιήσεις με e-banking και εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, πολλές διαδικασίες ολοκληρώνονται σε δευτερόλεπτα. Οι ξένες πλατφόρμες έχουν ήδη υιοθετήσει αυτά τα εργαλεία, πιέζοντας τις ελληνικές υπηρεσίες για εκσυγχρονισμό. Ο ανταγωνισμός στην περίπτωση αυτή έχει θετικά αποτελέσματα, αφού οδηγεί στην απλοποίηση διαδικασιών με στόχο να κερδίσουν το κοινό.
Οι κίνδυνοι της υπερβολικής ταχύτητας
Αν και η απλότητα είναι ένα βασικό ζητούμενο για τον καθένα μας, η αλλαγή αυτή συνοδεύεται και από ορισμένους κινδύνους. Στον τομέα της ταυτοποίησης στοιχείων για παράδειγμα, η έλλειψη της διαδικασίας μπορεί να δημιουργήσει θέματα ασφάλειας, είτε σε χρηματικές συναλλαγές είτε σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Η πρόκληση για τις επιχειρήσεις είναι να βρουν την ισορροπία ανάμεσα στην ταχύτητα και στην προστασία των πελατών τους. Οι καταναλωτές, από την άλλη πλευρά, πρέπει να προβαίνουν σε μια πιο προσεκτική έρευνα για την εταιρεία με την οποία συναλλάσσονται, ώστε να μπορούν να εμπιστευτούν τις υπηρεσίες τους.
Τελικά συμπεράσματα
Η μετάβαση από τη γραφειοκρατία στην ταχύτητα ολοκλήρωσης βασικών διαδικασιών, είναι εμφανής σε όλες τις καθημερινότητάς μας. Ο σύγχρονος καταναλωτής όχι μόνο προτιμάει, αλλά απαιτεί την απλότητα σε ότι κάνει, εγκαταλείποντας πλατφόρμες και υπηρεσίες που τον κουράζουν. Το σίγουρο είναι πως η Ελλάδα βαδίζει προς ένα καλύτερο μέλλον, με την γραφειοκρατία του Ελληνικού Δημοσίου να έχει ήδη αρχίσει να μειώνεται.
Μάλιστα, όλα δείχνουν ότι η απαίτηση για ταχύτητα θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Οι νεότερες γενιές καταναλωτών δεν ανέχονται καθυστερήσεις και αναζητούν άμεσες λύσεις. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις, είτε πρόκειται για τράπεζες και e-shops, είτε για πλατφόρμες ψυχαγωγίας, θα χρειαστεί να επενδύσουν ακόμη περισσότερο σε τεχνολογίες που μειώνουν τη γραφειοκρατία.

