Πότε λένε τις πρώτες φράσεις τα μωρά; Ασκήσεις για να μιλήσει το μωρό


Φλυαρεί συνεχώς, γιατί του αρέσει να βγάζει ήχους και προσπαθεί να τους μιμηθεί ώστε να είναι αναγνωρίσιμοι. Ο κύριος Στέλιος Μαντούδης αναπτυξιακός εργοθεραπευτής αναφέρει ότι σήμερα συναντάμε πολύ συχνά την καθυστέρηση λόγου.

Τα βιβλία είναι το καλύτερο μέσο για να μιλήσει το μωρό
Το μωράκι κοντά στο χρόνο θα πρέπει να έχει μάθει να κάθεται και να συνεργάζεται μαζί μας. Οπωσδήποτε πρέπει να μπορεί να καθίσει αδιάσπαστο για ένα λεπτό να δει μαζί με μας τις σελίδες ενός βρεφικού βιβλίου από σκληρό χαρτόνι.

Πώς να διαβάσω ένα βιβλίο μαζί με το μωράκι μου;
Αφήνουμε το παιδί να κρατά το βιβλίο και το προτρέπουμε να γυρίζει το ίδιο τις σελίδες. Σε βρέφη κοντά στο χρόνο είναι σωστότερο να μη διαβάζουμε κείμενο, αλλά να κοιτάμε τις εικόνες και να τις ονομάζουμε δείχνοντας με το δάκτυλό μας «να ο σκύλος». Πώς κάνει το σκυλάκι; Λέμε εμείς «γαβ ,γαβ». Απαντάμε ακόμα κι αν το παιδί δε δείχνει διάθεση να μας μιμηθεί και να επαναλάβει. Για μερικά μωρά χρειάζεται χρόνος και αρκετές επαναλήψεις καθημερινά.

Αν το μωρό δεν επαναλαμβάνει λέξεις ή ήχους
Ορισμένα παιδιά δείχνουν να μη θέλουν να επαναλάβουν μετά από εμάς. Τότε, τους ζητάμε να μας δείξουν αυτό που θέλουμε, κι αν πάλι δεν μπορούν να κάνουν ούτε αυτό, τότε τα βοηθάμε εμείς να δείξουν κατευθύνοντας το δάκτυλο τους «Να αυτό είναι το σκυλάκι».

Μπορούμε να παίξουμε με μινιατούρες ζωάκια
Υπάρχουν ζωάκια της φάρμας, ο σκύλος, η κότα, το παπί. Τοποθετούμε ένα ζωάκι μπροστά, στη συνέχεια το κρύβουμε κάτω από ένα δοχείο και ζητάμε να το βρει. «Πού πήγε το παπάκι; Πού κρύφτηκε;». Ζητάμε από το μωράκι να μας το δώσει.

Οικογενειακές φωτογραφίες
Στο μωράκι αρέσει να βλέπει φωτογραφίες με τη μαμά, τον μπαμπά και άλλα μέλη που συναναστρέφεται καθημερινά. Εκτυπώνουμε τις φωτογραφίες και τις βάζουμε σε ένα μικρό άλμπουμ ως εξής: Μόνο ο μπαμπάς, μόνο η μαμά, μόνο το παιδί το ίδιο, μαζί παιδί μαμά, μαζί παιδί μπαμπάς, όλοι μαζί, μια με παππού γιαγιά ή αδελφάκι. Αφήνουμε το παιδί να κρατά το φωτογραφικό άλμπουμ και ζητάμε να ονομάσει το κάθε μέλος «να η μαμά». Αν δεν μπορεί, το λέμε εμείς και του ζητάμε απλά να δείξει. Αν το μωράκι ονομάζει και δείχνει το κάθε άτομο σωστά κάθε φορά που το ρωτάμε, τότε τροποποιούμε την ερώτηση «να η μαμά», πώς τη λένε;«Μαρία».

Διαβάστε ένα βιβλίο με πολλά εικονογραφικά στοιχεία
Αν το μωράκι έχει κατακτήσει τις παραπάνω δεξιότητες σε έναν ικανοποιητικό βαθμό, μπορούμε να του δείξουμε εικόνες με περισσότερα στοιχεία, δηλαδή να έχει ένα σπίτι, μια γάτα, ένα δέντρο, κούνιες κ .α. Ζητάμε από το μωράκι να μας δείξει με το χέρι του και να ονομάσει ένα στοιχείο κάθε φορά «Πού είναι το δέντρο;» και να το αναγνωρίσει ανάμεσα στα υπόλοιπα.

Τι να κάνω αν το παιδί μου δεν έχει την πρόοδο που επιθυμώ
Ο Στέλιος Μαντούδης συστήνει να μη συγκρίνετε το παιδί με άλλα και να μην πανικοβάλλεστε!! Μιλήστε με κάποιον ειδικό σε ένα αναπτυξιακό κέντρο, συζητήστε την περίπτωση του παιδιού σας και θα σας καθοδηγήσει τι ακριβώς θα χρειαστεί να κάνετε. Η Αναπτυξιακή εξέταση και συγκεκριμένα το αναπτυξιακό check up plus μπορεί να σας δώσει ασφαλείς πληροφορίες σχετικά με το ρυθμό της ανάπτυξης του παιδιού.

Επιμέλεια: Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ