Αγώνας ενάντια στην «oμορφιά»

10/06/2019 00:36

Οι περισσότερες πλαστικές εγχειρήσεις παγκοσμίως γίνονται στη Νότια Κορέα. Η χώρα έχει περίπου 2.500 ασκούμενους πλαστικούς χειρουργούς, δίνοντάς της και το ρεκόρ των περισσότερων ανά κάτοικο οποιασδήποτε χώρας στον κόσμο. Στους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας, της Σεούλ, σχεδόν κάθε κτίριο διαθέτει ένα ή περισσότερα κέντρα αισθητικής, ενώ παντού Στο τρένο ή στο δρόμο, στις πλατείες και στα εμπορικά κέντρα υπάρχουν αμέτρητες διαφημίσεις ομορφιάς και επεμβάσεων για την απόκτησή της.

Και δεν είναι μόνο οι ντόπιοι της Νότιας Κορέας που θέλουν να τελειοποιήσουν δήθεν την εμφάνισή τους. Το αεροδρόμιο της Σεούλ πλημμυρίζει από τουρίστες από όλο τον κόσμο που ταξιδεύουν στη Νότια Κορέα για αισθητική χειρουργική, η οποία παρουσίασε ετήσια αύξηση 37% το 2018. Όλα αυτά έχουν αναδείξει τη Σεούλ ως την «παγκόσμια πρωτεύουσα της πλαστικής χειρουργικής».

Μάλιστα πολλοί από αυτούς που ταξιδεύουν από άλλες χώρες για να υποβληθούν σε πλαστική στη Νότια Κορέα αντιμετωπίζουν πρόβλημα κατά την επιστροφή τους, καθώς δεν μπορούν να περάσουν από τον έλεγχο διαβατηρίων, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα στην ιστοσελίδα Kotaku. Έτσι, αρκετές κλινικές χορηγούν «πιστοποιητικό αισθητικής επέμβασης» ώστε οι ασθενείς να μπορέσουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.

Στους δρόμους αντικρίζει κανείς, ομοιόμορφα, αψεγάδιαστα γυναικεία και ανδρικά πρόσωπα, τα οποία μαρτυρούν πως είναι αποτέλεσμα δεκάδων επεμβάσεων. Πρόσωπα με ωραία – χειρουργικά ενισχυμένα – χαρακτηριστικά, πορσελάνινο δέρμα και λαμπερά μαλλιά, με ψεύτικες μύτες, με ψεύτικα βλέφαρα, ψεύτικα χείλη, ενώ η τελευταία τάση είναι τα εμφυτεύματα στο κεφάλι, ώστε να το κάνουν πιο στρογγυλό και να βελτιώσουν το προφίλ.

Οι σχετικές εκπομπές περί γυναικείας και αντρικής ομορφιάς σε τηλεόραση και YouTube είναι απλώς άπειρες. Πρόκειται για μια κουλτούρα στην οποία οι άνδρες κρίνονται για την οικονομική τους κατάσταση και οι γυναίκες για την ομορφιά τους.

Η παράδοση και η βιομηχανία

Οπως αναφέρει το δημοσίευμα του Spiegel, οι πρακτικές του καλλωπισμού είναι επιβεβλημένες στις γυναίκες της Νότιας Κορέας περισσότερο ίσως από οποιοδήποτε άλλο γυναικείο πληθυσμό παγκοσμίως. Από μικρή ηλικία οι γυναίκες στη Νότια Κορέα βομβαρδίζονται με διαφημίσεις που τους υποδεικνύουν πως θα πρέπει να έχουν λεπτή σιλουέτα, απαλό δέρμα, αψεγάδιαστη επιδερμίδα και τέλειο ωοειδές πρόσωπο.

Η ικανότητα των γυναικών να αναπτυχθούν και να ζήσουν μια αυτόνομη ζωή σε ένα πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο ελέγχεται από τις τρομερά πιεστικές, σχεδόν καταναγκαστικές πλαστικές επεμβάσεις ομορφιάς και δίαιτας μετά την αποφοίτηση από τις σχολές, ώστε να μπορεί η νέα γυναίκα να ανταγωνισθεί στην αγορά εργασίας και να ξοδεύει χρήματα στις θεραπείες προσώπου, στα κομμωτήρια και στα προϊόντα καλλωπισμού.

Ακόμα και στα ανήλικα κορίτσια, είναι δύσκολο να βρει κανείς ένα κορίτσι του δημοτικού που δεν έχει κάνει μακιγιάζ, ενώ κάποιες σχολικές στολές έχουν εσωτερικές τσέπες για το lip-gloss. Από μικρά στα κορίτσια περνάει η άποψη ότι η έλλειψη μακιγιάζ είναι κοινωνική απρέπεια.

Σε μια χώρα που έχει το υψηλότερο ποσοστό αισθητικών επεμβάσεων ανά κάτοικο στον κόσμο, προφανώς και η εξωτερική εμφάνιση παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Συχνά, μάλιστα, συνδέεται με την επιτυχία. Σε δημοσκόπηση που έγινε πέρσι, το 88% των ατόμων που αναζητούν εργασία δήλωσε πως η εμφάνιση μετράει στην εύρεση δουλειάς, ενώ οι μισοί από τους ερωτηθέντες απάντησαν πως θα σκέφτονταν το ενδεχόμενο της αισθητικής επέμβασης προκειμένου να κερδίσουν μια θέση εργασίας.

«Οι άνθρωποι που με προσλαμβάνουν δεν γνωρίζουν ποια είμαι. Πρέπει να με κρίνουν με βάση το πώς δείχνω στη φωτογραφία. Θέλω λοιπόν να τους δώσω την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μου ώστε να τους κάνω καλή εντύπωση», λέει στο BBC η Kim Chu-hui. Η 23χρονη επισκέφθηκε ένα επαγγελματικό στούντιο φωτογράφισης προκειμένου να βγάλει την τέλεια φωτογραφία, αυτή που θα τη βοηθήσει να βρει δουλειά. «Μπορούμε να διορθώσουμε τη συμμετρία των ώμων αργότερα. Αλλά η έκφραση του προσώπου είναι η πιο σημαντική», τη συμβουλεύει ο φωτογράφος.

Παράλληλα ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός ανδρών παγιδεύεται επίσης στη βιομηχανία ομορφιάς. Η καλή εμφάνιση και η φυσική κατάσταση είναι ολοένα και πιο σημαντική, ειδικά για τους νεαρούς άνδρες, λέει ο καθηγητής Elfving-Hwang, ο οποίος σημειώνει ότι «η αισθητική K-pop το καθιστά αποδεκτό – οι νέοι άνδρες τώρα μπορούν να νοιάζονται για την εμφάνισή τους. Και, είναι πρόθυμοι να επενδύσουν πολλά».

Όπως και ο 33χρονος Park Tae Ha που λέει: «Θέλω να φαίνομαι φυσικός, αλλά θέλω επίσης να φαίνομαι ομορφότερος από άλλους». Όπως περιγράφει, έχει υποστεί δίαιτα για χρόνια, έχει αποκτήσει ευρείς ώμους, μαύρα μαλλιά κομμένα με ακρίβεια και λείο δέρμα. Έχει κάνει πέντε επεμβάσεις στο πρόσωπο, είκοσι φορές λέιζερ. και τέσσερις επεμβάσεις στην περιοχή των γνάθων.

Σε εφαρμογές, μάλιστα, όπως το Gangnam Unnie, οι χρήστες μπορούν να ανεβάσουν φωτογραφίες από τον εαυτό τους και να λάβουν συμβουλές από κλινικές online πριν επιλέξουν μια συγκεκριμένη επέμβαση. Η τελευταία δε τάση στην πλαστική χειρουργική διαδικασία ονομάζεται «επέμβαση της γραμμής V» και είναι το ξύρισμα του σαγονιού από άκρη σε άκρη για να σχηματίσει ενα πρόσωπο σε σχήμα V.

Σε αυτό το σύστημα οι βιομηχανίες καλλυντικών και ομορφιάς είναι τρομερά κερδοφόρες και ολόκληροι τομείς της οικονομίας καταδυναστεύονται από τα καλλυντικά, τη δίαιτα και τη μόδα. Η βιομηχανία της ομορφιάς στη Νότια Κορέα είναι μια από τις μεγαλύτερες σε παγκόσμιο επίπεδο με τζίρο κοντά στα 13 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.

«Αγωνίστριες ενάντια στην ομορφιά»

Νέες γυναίκες ξυρίζουν τα κεφάλια τους, αφαιρούν το μακιγιάζ από το πρόσωπό τους και δημοσιεύουν το αποτέλεσμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι μια «επανάσταση», ένα νέο κίνημα που έχει ως στόχο να αποδομήσει τα στερεότυπα ομορφιάς που η ίδια η κοινωνία επιβάλλει.

Οι νέες γυναίκες της Νότιας Κορέας που αυτο-αποκαλούνται «αγωνίστριες ενάντια στην ομορφιά», παλεύουν ενάντια στις πανίσχυρες και απίστευτα κερδοφόρες βιομηχανίες της ομορφιάς και των πλαστικών εγχειρήσεων.

Η καμπάνια ξεκίνησε όταν οι νέες γυναίκες της Κορέας-οι αγωνίστριες ενάντια στην ομορφιά-άρχισαν να αναρτούν τα πριν και μετά των επεμβάσεων και των άλλων μεθόδων καλλωπισμού, selfies, δείχνοντας τα αποτελέσματα της απόρριψης των μεθόδων της ομορφιάς, εικόνες κατεστραμμένων καλλυντικών και προϊόντων δίαιτας, στο διαδίκτυο.

Η Lina Bae είναι μια εγχώρια σταρ του YouTube, η οποία δίνει συμβουλές για make-up. Η 21χρονη αποφάσισε να ρισκάρει και από tips ομορφιάς να δημοσιεύει βίντεο στα οποία προωθεί την ιδέα της μη χρησιμοποίησης μακιγιάζ. Το σκέφτηκε πολύ καθώς στα μάτια κάποιων μπορεί όλο αυτό να έδειχνε υποκριτικό. Παρ’ όλα αυτά το τόλμησε.

«Νομίζω ότι πολλές Κορεάτισσες φορούν έναν «κορσέ εμφάνισης». Έχουν αυτόν τον τεράστιο φόβο για το πρόσωπο που δείχνουν στους άλλους. Οι γυναίκες αισθάνονται μεγάλη ντροπή όταν ακούν ότι είναι άσχημες. Έτσι ήμουν και εγώ», λέει η νεαρή γυναίκα στο BBC, μέλος και αυτή του νέου κινήματος.

Περισσότεροι από 5 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν παρακολουθήσει το βίντεο στο οποίο αφαιρεί τις ψεύτικες βλεφαρίδες της και σκουπίζει το κραγιόν από τα χείλη της. Η κίνησή της απέσπασε χιλιάδες θετικά σχόλια από ανθρώπους που στήριξαν αυτή την επιλογή της. Υπήρχαν ωστόσο και κάποιοι που ξεπέρασαν κάθε όριο εξαπολύοντας προσωπικές επιθέσεις. Δεν έλειψαν μάλιστα και οι απειλές για τη ζωή της. «Υπήρξαν μέχρι και απειλές θανάτου. Μου έλεγαν πως θα έρθουν να με βρουν και θα με σκοτώσουν. Η αλήθεια είναι πως φοβήθηκα για λίγο μετά από αυτή την απειλή και φοβόμουν να βγω από το σπίτι», λέει.

Το κίνημα πέραν της επιρροής που ασκεί έχει πετύχει ήδη μια νίκη. Το μετρό της Σεούλ, που κατευθύνει τους συρμούς και τα λεωφορεία στην πόλη με τον μεγαλύτερο πληθυσμό της χώρας, αποφάσισε να απαγορεύσει τις διαφημίσεις πλαστικών επεμβάσεων σε όλους τους σταθμούς του μέχρι το 2022.

Παράλληλα, η δημοσίευση του βιβλίου της Sheila Jeffreys, «Ομορφιά και Μισογυνισμός» έφερε νέα στοιχεία στο φως. Η βιομηχανία του σεξ στη Νότια Κορέα φαίνεται πως εκτός των άλλων συνδέεται όλο και περισσότερο με την πλαστική χειρουργική, καθώς τοκογλύφοι που δούλευαν για σωματέμπορους παγίδευαν νέες γυναίκες στα χρέη και, δίνοντάς τους δάνεια με υψηλό τόκο για να κάνουν πλαστικές, που οι ίδιες αδυνατούσαν να πληρώσουν, τις εξανάγκαζαν να εκδίδονται. Έτσι οι σωματέμποροι του σεξ τράφικινγκ, οι πλαστικοί χειρούργοι και οι τοκογλύφοι δούλευαν μαζί για το κέρδος, καταστρέφοντας τις νέες γυναίκες.

Τόση ασχήμια για μια ψεύτικη ομορφιά…


ΠΗΓΗ



ΣΧΟΛΙΑ

Ο παρών ιστότοπος δεν είναι υπεύθυνος για τα σχόλια των αναγνωστών

Μπορείτε να εγγραφείτε στην παρακολούθηση των σχολίων και των ανανεώσεων του άρθρου από το σύνδεσμο στο τέλος της ανάρτησης