Oruc Reis: Θρίλερ με την πορεία του – «Έσπασε» τα 12 μίλια από το Καστελόριζο


Στην κόψη του ξυραφιού βρίσκονται οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, με την Τουρκία να προκαλεί εκ νέου κρίση με το «Oruc Reis»

Με στόχο να οδηγήσει την Ελλάδα σε μια «απερισκεψία» που θα πυροδοτήσει σύγκρουση στα νερά της ανατολικής Μεσογείου, το καθεστώς Ερντογάν επιδίδεται σε πόλεμο νεύρων.

Μετά τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, στην οποία φάνηκε η απροθυμία των εταίρων μας να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία, η Άγκυρα κορυφώνει τις προκλήσεις, επιδιώκοντας να δημιουργήσει τετελεσμένα σε βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Αφενός με τον χάρτη που «οριοθετεί» την τουρκική περιοχή δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στα όρια αυτού που αποκαλεί «Γαλάζια Πατρίδα» “γκριζάροντας” το μισό Αιγαίο, στο όριο του 25ου μεσημβρινού, αφετέρου με την τακτική της σε σχέση με το Oruc Reis.

Ο Τούρκος πρόεδρος για άλλη μια φορά τραβά το σκοινί δοκιμάζοντας την ΕΕ και επαναλαμβάνοντας ότι θα προασπίσει τα συμφέροντα και την ασφάλεια της Τουρκίας σε κάθε περιοχή.

«Ο καταληκτικός ορίζοντας που έχει θέσει η ΕΕ προς την Τουρκία είναι ο Δεκέμβριος, ωστόσο υπάρχει και έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μέσα στο Νοέμβριο που φαίνεται ότι δρομολογείται», σημείωσε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.

«Έσπασε» τα 12 μίλια

Από το βράδυ του Σαββάτου (17/10), το ερευνητικό Oruc Reis άλλαξε ρότα κινούμενο προς το Σύμπλεγμα της Μεγίστης. Το πρωί της Κυριακής, το τουρκικό σκάφος έφτασε στο βόρειο τμήμα της τουρκικής NAVTEX, με τις κινήσεις του να προδίδουν τις εντολές του καθεστώτος για την πιο ακραία πρόκληση (μέχρι την επόμενη) κατά της Ελλάδας.

Λίγες ώρες μετά, το Oruc Reis άρχισε να στρίβει και πάλι αριστερά. Κατά την διαδικασία στροφής, το τουρκικό ερευνητικό πέρασε σε απόσταση 14 μιλίων από το νησί του Καστελόριζου, ενώ από το ανατολικότερο νησάκι του Συμπλέγματος της Μεγίστης, τη Στρογγύλη, φέρεται να «έσπασε» το όριο των 12 ναυτικών μιλίων. Με τα απλωμένα του καλώδια ενδέχεται και να «άγγιξε» και τα 11,5 μίλια!

Είναι η πρώτη φορά το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Oruc Reis «σπάει» το όριο των 12 ναυτικών μιλίων στο Καστελόριζο.

Η κίνηση του ερευνητικού έχει θέσει σε πλήρη επιφυλακή τις Ένοπλες Δυνάμεις και κυρίως το Πολεμικό Ναυτικό που έχει ενισχύσει αισθητά την παρουσία του στην περιοχή με ισχυρές μονάδες του Στόλου που παρακολουθούν στενά τις τουρκικές κινήσεις και δίνουν απευθείας εικόνα στην Αθήνα στο κέντρο επιχειρήσεων.

Χάρτης πρόκληση

Την άμεση και έντονη αντίδραση της ελληνικής πλευράς, προκάλεσε η νέα πρόκληση με την παράνομη διεύρυνση της τουρκικής περιοχής ευθύνης για έρευνα και και διάσωση.

Η Άγκυρα, ανακοίνωσε ευθαρσώς ότι, το μισό Αιγαίο μαζί με τα νησιά μας είναι περιοχές στις οποίες η Τουρκία έχει δικαίωμα για έρευνα και διάσωση. Δημοσίευσε δε και σχετικό χάρτη, με αναλυτές να εκτιμούν ότι η κίνηση αυτή φέρνει πιο κοντά ένα θερμό επεισόδιο.

Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών απάντησε στην Άγκυρα βάζοντάς την στην θέση της σχετικά με τα γεωγραφικά όρια στα οποία μπορεί να κινείται και χαρακτηρίζει παράνομες τις οριοθετήσεις των περιοχών ευθύνης έρευνας και διάσωσης.

«Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές», σημειώνει χαρακτηριστικά το ελληνικό ΥΠΕΞ.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΥΠΕΞ:

«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.

Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί».


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ