Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει με κούκλες


Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τα παιδιά υποδύονται ρόλους και δημιουργούν διαλόγους, που ξεπερνούν το «βασικό σενάριο» και το επεκτείνουν: Η μία κούκλα μιλά στην άλλη για την οικογένειά της, για το σπίτι της, για τα καινούρια της ρούχα και παπούτσια, αλλά και για τα συναισθήματά της, για το πόσο αγαπά τα σκυλάκια της, το πόσο πονάει το χέρι της και γιατί ήρθε στον γιατρό. Είναι φανερό, σε όποιον παρακολουθεί τα παιδιά, πως μία σύνθετη διαδικασία εξελίσσεται εκείνη την ώρα και στα δύο παιδικά μυαλουδάκια, μία διαδικασία που σχετίζεται με τη γνώση και το συναίσθημα.

Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν καταγραφεί, με επιστημονικά στοιχεία και δεδομένα, τα πλεονεκτήματα του παιχνιδιού στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και ειδικά ως προς την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Στο τμήμα Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ όμως, μία ομάδα ειδικών επιστημόνων με επικεφαλής την Dr Sarah Gerson, εργάστηκε επί 18 μήνες, ώστε να απαντήσει στο εξής ερώτημα: «Ποια είναι τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες για το παιδί;».

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της νευροαπεικόνισης και καταγράφοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα συνολικά 33 παιδιών, αγοριών και κοριτσιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8 ετών, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες η ομάδα της Dr Gerson κατέληξε στο εξής συμπέρασμα: Όταν τα παιδιά παίζουν με κούκλες, είτε μόνα τους είτε με παρέα, τότε διεγείρεται η περιοχή του εγκεφάλου μέσω της οποίας αναπτύσσονται οι κοινωνικές μας δεξιότητες και η ενσυναίσθηση.

Στο νέο επεισόδιο του The DOLLcumentary, του ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να απαντήσει σε όλες τις απορίες των γονιών, η Dr Gerson και ακόμα έξι ειδικοί αναλύουν τα συμπεράσματα της μελέτης και εξηγούν με κάθε λεπτομέρεια τι σημαίνουν, ως προς την ανάπτυξη του παιδιού.

Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει

«Το παιδί, μέσα από το συμβολικό παιχνίδι, αναπτύσσει τις κοινωνικές του σχέσεις ή αν θέλετε την κοινωνικότητά του μέσα από το φαντασιακό, οπότε δεν χρειάζεται να έχει άλλα άτομα μαζί του για να παίξει», δηλώνει ο καθηγητής Ψυχολογίας και πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, Αναστάσιος Σταλίκας, μιλώντας στο The DOLLcumentary και σχολιάζοντας το βασικό συμπέρασμα της μελέτης, ότι δηλαδή τα παιδιά ακόμα και όταν παίζουν μόνα τους, μπορούν να αναπτύξουν την ενσυναίσθησή τους, εφόσον παίζουν με κούκλες.

Η ομάδα της Dr Gerson στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ αποτύπωσε για πρώτη φορά με επιστημονικές μεθόδους της νευροεπιστήμης, αυτό που μπορούμε να υποθέσουμε βάσει λογικής και εμπειρίας. Ότι δηλαδή, όταν ένα παιδί παίζει με κούκλες παίζει ένα συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι ρόλων, όπως ονομάζεται, τότε μπαίνει στη διαδικασία να υποδυθεί έναν χαρακτήρα και επομένως να σκεφτεί πώς λειτουργεί και πώς δρα ο χαρακτήρας αυτός. Το πρωτοποριακό της επιστημονικής μελέτης, η οποία έχει τίτλο «Εξερευνώντας τα Οφέλη του Παιχνιδιού με Κούκλες μέσω της Νευροεπιστήμης», είναι το ότι οι επιστήμονες «είδαν» με τη βοήθεια της τεχνικής της νευροαπεικόνισης τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού, κατά τη διαδικασία αυτή.

Οι κοινωνικές δεξιότητες και η ενσυναίσθηση, την οποία οι γονείς απαντούν σε παγκόσμια δημοσκόπηση της One Poll πως θεωρούν υψίστης σημασίας για το παιδί τους – σε ποσοστό 91% – είναι μεγάλο ζητούμενο για τα σημερινά παιδιά, που περνούν, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, αρκετό χρόνο μόνα τους. Ειδικά τα παιδιά μας σήμερα, που ζουν σε καθεστώς πανδημίας και κοινωνικής αποστασιοποίησης, είναι δεδομένο ότι επηρεάζονται ως προς την κοινωνικότητά τους.

Το γεγονός πως οι γονείς εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς τα δεδομένα αυτά, είναι λογικό. Η επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και η ανάλυση που γίνεται μέσω του The DOLLcumentary, δείχνουν στους γονείς αυτούς, πως υπάρχει αποδεδειγμένα τρόπος να φροντίσουν την ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων και μάλιστα είναι πολύ απλός: Το παιχνίδι με τις κούκλες!

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ