Αύξηση 12% στη τιμή της αμόλυβδης από την αρχή του 2021


Σε τροχιά ανατιμήσεων κινείται το πρώτο εξάμηνο του έτους η αγορά των υγρών καυσίμων. Από την αρχή του χρόνου η αμόλυβδη βενζίνη έχει ακριβύνει κατά 0,175 ευρώ το λίτρο (17,5 λεπτά του ευρώ), ήτοι περίπου 12% έχοντας ανέβει στα 1,612 ευρώ το λίτρο έναντι 1,437 ευρώ που ήταν την πρωτοχρονιά του 2021.

Σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο η αύξηση της μέσης τιμής λιανικής πώλησης της βενζίνης είναι 18%, οπότε και το συγκεκριμένο προϊόν πωλούνταν προς 1,367 ευρώ ανά λίτρο.

Η κούρσα ανόδου της βενζίνης έχει φρενάρει το τελευταίο τρίμηνο, και συγκεκριμένα από την 1η Μαρτίου, οπότε και η μέση τιμή της κυμαίνεται στα επίπεδα των 1,6 με 1,612 ευρώ το λίτρο. Η προηγούμενη κούρσα ανόδου αποδίδεται στην ανάκαμψη των τιμών του αργού πετρελαίου. Το Μπρεντ είχε κατρακυλήσει πέρυσι τέτοια εποχή στα επίπεδα των 38 δολαρίων και χθες κινούνταν πάνω από τα 71 δολάρια το βαρέλι, έχοντας σχεδόν διπλασιάσει την τιμή του.

Οι περιορισμοί στην κυκλοφορία για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού είχαν σαν αποτέλεσμα τη βουτιά της καταναλωτικής ζήτησης με αποτέλεσμα το αργό να μείνει στα αζήτητα. Αντίστοιχη τροχιά ακολούθησαν και οι πωλήσεις των πετρελαιοειδών προϊόντων με αποτέλεσμα και στην ελληνική αγορά να σημειωθούν μεγάλες μειώσεις. Ωστόσο οι εκκινήσεις των προγραμμάτων εμβολιασμών σε συνδυασμό και με τη σταδιακή άρση των lockdown έφεραν την ανάκαμψη των τιμών του αργού πετρελαίου καθώς και των εσωτερικών πωλήσεων των υγρών καυσίμων. Το αποτέλεσμα είναι οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές λιανικής και φυσικά και η άνοδος του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων και των βιομηχανιών. Οι επιχειρήσεις μάλιστα με δεδομένη την πρωτοφανή πτώση των εσόδων που γνώρισαν το προηγούμενο διάστημα εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις, έχουν βρεθεί τώρα με υψηλά λειτουργικά κόστη.

Οι μεταβολές στο ενεργειακό μείγμα που επιβάλλουν οι στόχοι που έχουν τεθεί διεθνώς για την κλιματική αλλαγή και η αύξηση των δικαιωμάτων εκπομπών αέριων ρύπων έχουν σαν αποτέλεσμα να ενισχύσουν τις ανοδικές τάσεις του ενεργειακού κόστους. Και συγκεκριμένα τις τιμές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την ΕΕ. Αξίζει δε, να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μερίδιο καταλαμβάνουν ακόμη το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα. Ετσι, καταγράφονται ανατιμήσεις και στις αγορές λιανικής της ηλεκτρικής ενέργειας. Στην εγχώρια μάλιστα αγορά η ημιτελής εκκίνηση του νέου μοντέλου της χονδρεμπορικής αγοράς (target model) είχαν σαν αποτέλεσμα τη μεταβλητότητα των τιμών. Σε συνδυασμό και με την έκρηξη των τιμών των ρύπων που έχουν εκτιναχθεί στα 50 και 55 ευρώ τον τόνο από τα περίπου 25 με 30 ευρώ προ εξαμήνου είχε σαν αποτέλεσμα τη μετακύλιση του κόστους στην προμήθεια.

Μάλιστα, η ιστοσελίδα allazorevma.gr, που εξειδικεύεται στις συγκρίσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας έχει υπολογίσει πως στο εξάμηνο οι λογαριασμοί ρεύματος έχουν επιβαρυνθεί κατά περίπου 14%.

Την ίδια στιγμή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας υπέδειξε στη ΔΕΗ να αντικαταστήσει τη ρήτρα CO2 με ρήτρα αναπροσαρμογής χρέωσης προμήθειας. Η δημόσια εταιρεία προκειμένου να μην επιβαρύνει τους καταναλωτές, από τις 5 Αυγούστου θα προχωρήσει σε εκπτώσεις 30% σε όλα τα οικιακά τιμολόγια. Ετσι, η επιβάρυνση θα περιοριστεί στο 1,5 ευρώ ανά μεγαβατώρα μηνιαίως.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ