Γονείς Διαπαιδαγώγηση: Ενθάρρυνση παιδιού να μην εγκαταλείπει στα δύσκολα

Γονείς Διαπαιδαγώγηση: Το παιδί σας «εγκαταλείπει» πολύ εύκολα μια δύσκολη εργασία; Πώς μεγαλώνουμε τα παιδιά μας ώστε να επιμένουν σε δύσκολες εργασίες προκειμένου να πετύχουν; Ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του 2021 στο περιοδικό Child Development διαπίστωσε ότι τα παιδιά έχουν λιγότερες πιθανότητες να επιμείνουν σε μια δύσκολη εργασία όταν ένας ενήλικας αναλαμβάνει τη θέση τους.

Το άρθρο αυτό περιελάμβανε μια σειρά από μελέτες. Η πρώτη μελέτη παρατήρησης περιελάμβανε 34 παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών• διαπίστωσε ότι οι γονείς που τείνουν να παίρνουν τη θέση του παιδιού τους σε μια δύσκολη εργασία είναι πιο πιθανό να αξιολογήσουν το παιδί τους ως λιγότερο επίμονο. Μια δεύτερη πειραματική μελέτη περιελάμβανε 150 παιδιά ηλικίας 4-5 ετών και εξέτασε τον βαθμό στον οποίο η ανάληψη της ευθύνης από τον γονέα προκαλεί αλλαγές στην επιμονή των παιδιών. Τα αποτελέσματα αυτού του πειράματος έδειξαν ότι τα παιδιά γίνονταν λιγότερο επίμονα σε μια εργασία όταν οι ενήλικες αναλάμβαναν για λογαριασμό τους μια δύσκολη εργασία σε σχέση με όταν τα βοηθούσαν λεκτικά στην εργασία χωρίς να την αναλαμβάνουν.

Οι ίδιοι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι πιο πιθανό να επιμείνουν σε μια εργασία όταν η επιμονή γίνεται παράδειγμα προς μίμηση γι’ αυτά (δηλαδή όταν βλέπουν έναν ενήλικα να αποτυγχάνει σε μια εργασία και στη συνέχεια να πετυχαίνει). Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν ο ενήλικας έπρεπε να δουλέψει σκληρά για την επιτυχία και τόνισαν τη σημασία της προσπάθειας που καταβάλλουν.

Ορισμένοι τεκμηριωμένοι τρόποι να ενθαρρύνουμε την επιμονή των παιδιών

– Μην προσπαθείτε να αναλάβετε την εργασία όταν αυτή γίνεται δύσκολη. Να είστε υπομονετικοί και να περιμένετε περισσότερο απ’ όσο νομίζετε απαραίτητο για να δείτε αν το παιδί σας μπορεί να το καταλάβει μόνο του. Περιμένετε μέχρι να ζητήσουν βοήθεια για να την παράσχετε και στη συνέχεια παρέχετε μόνο προφορική βοήθεια με τη μορφή υποδείξεων ή πιθανών επόμενων βημάτων.

– Μιλήστε για μια φορά που αποτύχατε και στη συνέχεια πετύχατε σε μια δύσκολη εργασία. Εξηγήστε πώς η σκληρή δουλειά και η προσπάθειά σας σάς βοήθησαν να πετύχετε. Μπορείτε ακόμη να προσπαθήσετε να βρείτε στιγμές που το παιδί σας θα σας παρακολουθεί πραγματικά να αναλαμβάνετε δύσκολα καθήκοντα και να τα πετυχαίνετε (για παράδειγμα, να σχεδιάζετε να τρέξετε έναν μαραθώνιο ή να μάθετε μια ξένη γλώσσα). Έρευνες δείχνουν ότι βλέποντας έναν γονέα να καταβάλλει προσπάθεια για ένα δύσκολο έργο και στη συνέχεια να το πετυχαίνει, τα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιμείνουν και τα ίδια.

– Βοηθήστε το παιδί σας να αναλύσει τα δύσκολα ή πολύπλοκα καθήκοντα σε μικρότερα διαχειρίσιμα βήματα ή βοηθήστε το παιδί σας να θέσει μικρότερους στόχους που θα το βοηθήσουν να επιτύχει έναν μεγαλύτερο στόχο.

– Επιβραβεύστε την προσπάθειά τους καθώς εργάζονται σε μια δύσκολη εργασία (προσέχοντας να επαινέσετε μόνο την προσπάθειά τους και όχι τα αποτελέσματα της εργασίας τους). Η έρευνα έχει διαπιστώσει ότι αυτός ο τύπος επαίνου, που αναφέρεται ως «έπαινος διαδικασίας», ενισχύει τα κίνητρα του παιδιού να επιμένει σε μια δύσκολη εργασία.

– Παρατηρήστε και αναγνωρίστε όταν το παιδί σας επιμένει σε μια δύσκολη εργασία ή επιδεικνύει επιμονή, ακόμη και όταν η επιμονή του περιλαμβάνει την απαίτηση βοήθειας από εσάς (αυτό δεν σημαίνει ότι ενδίδουμε στις απαιτήσεις του, αλλά μόνο ότι αναγνωρίζουμε ότι είναι επίμονο στο να ζητά αυτό που θέλει).

– Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δοκιμάζει νέες και απαιτητικές εργασίες. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τα ενθαρρύνουμε να δοκιμάζουν δραστηριότητες που είναι τόσο δύσκολες όσο και ευχάριστες γι’ αυτά.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here