Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ: Ποια είναι τα θέματα προτεραιότητας για τον ESM

Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) δεν έχει καμία εμπλοκή και κανένα ρόλο στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, παρά την ειδική σχέση που έχει με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το γνωστό Υπερταμείο.

Εκπρόσωπος του ESM απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις αποσαφήνισε τα εξής:

«Δεν είναι ο ρόλος του ESM να εγκρίνει ή να απορρίψει την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ. Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου είναι μια εμπορική απόφαση (commercial decision). Η προτεραιότητα του ESM είναι η διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων του κράτους να γίνεται με επαγγελματικό και ανεξάρτητο τρόπο, σε πλήρη συμφωνία με τις τυπικές διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης που ισχύουν για τις εισηγμένες εταιρείες και με την ανεξάρτητη συμμετοχή (independent involvement) του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας».

Το ερώτημα ετέθη στον ESM, καθώς στη δανειακή σύμβαση του Αυγούστου 2015 (ν. 4336/2015) μεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και της Ελληνικής Δημοκρατίας προβλέπεται ότι, κατά τη διανομή κερδών από το Υπερταμείο ποσοστό 50% θα καταβάλλεται ως μέρισμα στο Ελληνικό Δημόσιο και θα διατίθεται για την αποπληρωμή των δόσεων που οφείλονται βάσει της δανειακής σύμβασης στον ESM, ενώ από το υπόλοιπο 50%, το 25% θα καταβάλλεται στο Δημόσιο για επενδύσεις και το 25% θα το χρησιμοποιεί το Υπερταμείο για επενδύσεις (ή το διακρατεί για να καλυφθούν πιθανές μελλοντικές ζημιές).

Τίποτα από τα παραπάνω δεν θα γίνει όμως με την περίπτωση της ΔΕΗ. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ θα οδηγήσει στη μείωση του ποσοστού του Δημοσίου στην επιχείρηση από το 51,1% στο 33,3% , χωρίς να υπάρξει καμία πρόσοδος για το Υπερταμείο.

Ήδη υπάρχουν ερωτήματα κατά πόσο αυτό είναι συμβατό με το άρθρο 185 του Ν. 4389/2016, του συστατικού νόμου του Υπερταμείου, το οποίο αναφέρει πως το Υπερταμείο «λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» και πως διαχειρίζεται και αξιοποιεί τα περιουσιακά του στοιχεία προκειμένου να συνεισφέρει πόρους για την υλοποίηση της επενδυτικής πολιτικής της χώρας και για την πραγματοποίηση επενδύσεων που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και να συμβάλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας, σύμφωνα με το ν. 4336/2015.

Το ίδιο άρθρο ξεκαθαρίζει πως το Υπερταμείο «κατέχει συμμετοχές του Δημοσίου σε επιχειρήσεις του ν. 3429/2005, τις οποίες διαχειρίζεται επαγγελματικά, επαυξάνει την αξία τους και αξιοποιεί σύμφωνα με βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ, όσον αφορά την εταιρική διακυβέρνηση, την εταιρική συμμόρφωση, την εποπτεία και τη διαφάνεια των διαδικασιών, καθώς και σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές σε θέματα κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνης επιχειρηματικότητας και διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα με τις δημόσιες επιχειρήσεις μέρη».

Το άρθρο 201 του Ν. 4389/2016 αναφέρει ακόμη: «Πριν από την αξιοποίηση οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου της Εταιρείας ή των άμεσων θυγατρικών της, πλην των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ, απαιτείται να γίνει τελική αποτίμηση της αξίας του εν λόγω περιουσιακού στοιχείου σύμφωνα με τα αναφερόμενα στον Εσωτερικό Κανονισμό. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας ή των άμεσων θυγατρικών της, εκτός των ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ, είναι δυνατόν, αντί της αποτίμησης που αναφέρεται στο προηγούμενο εδάφιο, να δοθεί αιτιολογημένη γνώμη (fairness opinion) πιστωτικού ιδρύματος ή εταιρείας επενδύσεων για το δίκαιο και το εύλογο της προτεινόμενης συναλλαγής».

Για τον ESM η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ δεν εμφανίζει κανένα πρόβλημα από τη στιγμή που οι αποφάσεις από το ΔΣ του Υπεραταμείου έχουν ληφθεί με επαγγελματικό και ανεξάρτητο τρόπο και έχουν ακολουθηθεί κατά γράμμα οι κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης.


Πηγή

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here