Ψυχική υγεία βρέφη: Η σημασία της αξιολόγησης της ψυχικής υγείας του βρέφους είναι ανεκτίμητη

Η ψυχική υγεία των βρεφών (IMH) ορίζεται ως η ικανότητα του μικρού παιδιού να βιώνει, να ρυθμίζει και να εκφράζει συναισθήματα, να δημιουργεί στενές και ασφαλείς σχέσεις, καθώς και να εξερευνά το περιβάλλον του και να μαθαίνει, ιδιαίτερα από τους κύριους φροντιστές του. Ο όρος ψυχική υγεία των βρεφών (IMH) καθιερώθηκε αρχικά στις αρχές της δεκαετίας του 1970 υπό τη διεύθυνση της Slema Fraiberg. Αυτή τη στιγμή, η Fraiberg και οι συνεργάτες της εστίασαν στα κοινωνικά, συναισθηματικά και γνωστικά πρότυπα υγείας όλων των παιδιών κάτω των τριών ετών. Έτσι, το IMH έγινε ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την ευημερία των βρεφών και των νηπίων, καθώς και των γονιών τους.

Ένα από τα κύρια σημεία εστίασης του IMH είναι το πώς η σχέση γονέα-παιδιού συμβάλλει στην ανάπτυξη του παιδιού:

  • κοινωνική
  • συμπεριφορική
  • γνωστική
  • σωματική

Επιπλέον, η ικανότητα των γονέων να φροντίζουν, να ανταποκρίνονται και να είναι συνεπείς στη μεταχείρισή τους προς το παιδί είναι μια κρίσιμη πτυχή του τρόπου με τον οποίο διαμορφώνονται τόσο οι εξωτερικές όσο και οι εσωτερικές εμπειρίες του βρέφους. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ορισμένες περιστάσεις έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην IMH. Αυτά περιλαμβάνουν:

  • τη φτώχεια
  • την έλλειψη βασικών πόρων
  • την παρουσία ενδοοικογενειακής βίας
  • το ιστορικό προηγούμενου τραύματος
  • τη μητρική κατάθλιψη και άλλα ζητήματα ψυχικής υγείας
  • καθώς και το ιστορικό των γονιών των γονέων

Που στοχεύουν οι υπηρεσίες βρεφικής ψυχικής υγείας;

Συνολικά, οι υπηρεσίες IMH προσπαθούν να προάγουν τη βέλτιστη ευημερία των βρεφών. Αυτή ξεκινά από την εγκυμοσύνη και συνεχίζει μέχρι τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Με αυτό τον τρόπο, οι υπηρεσίες IMH στοχεύουν στην πρόληψη αναπτυξιακών, συμπεριφορικών και σχέσεων διαταραχών στο παιδί. Παράλληλα προσφέρουν παρεμβάσεις σε περίπτωση που εντοπιστούν οποιοιδήποτε βιολογικοί, περιβαλλοντικοί ή/και ψυχοκοινωνικοί παράγοντες κινδύνου, ιδιαίτερα στην σχέση γονέα-παιδιού. Οι υπηρεσίες IMH μπορούν να παρέχονται σε οικογένειες στο νοσοκομείο, στην κλινική, στις κοινότητες ή στο σπίτι τους. Αυτές οι υπηρεσίες μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες του παιδιού. Ενδέχεται να περιλαμβάνουν:

  • εκπαιδευτική
  • αναπτυξιακή υποστήριξη
  • και υποστήριξη που βασίζεται σε σχέσεις

Κατά την στιγμή του τοκετού, οι υπηρεσίες IMH μπορούν να περιλαμβάνουν τη διανομή πρακτικών πληροφοριών και εκπαίδευσης στους μελλοντικούς γονείς σχετικά με την εγκυμοσύνη, τον τοκετό, καθώς και τη βέλτιστη φροντίδα του παιδιού που επικεντρώνεται στα κοινωνικά, συναισθηματικά και συναισθηματικά του προβλήματα και γνωστική ανάπτυξη. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του παιδιού, ορισμένες εξετάσεις, αξιολογήσεις και παραπομπές, όταν είναι απαραίτητο, μπορούν επίσης να γίνουν από επαγγελματίες υγείας, ψυχικής υγείας και πρώιμης παιδικής ηλικίας. Εάν διαπιστωθεί ότι ένα παιδί κινδυνεύει για μια ορισμένη αναπτυξιακή καθυστέρηση, μια διαταραχή των σχέσεων ή μια κοινωνική/συναισθηματική διαταραχή, μπορούν επίσης να παρέχονται εργαλεία προσυμπτωματικού ελέγχου και αξιολόγησης. Οι στρατηγικές παρέμβασης που προσφέρονται σε αυτό το σημείο μπορεί να είναι αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές σχεσιακές ή/και ψυχοθεραπευτικές.

Διαδικασία αξιολόγησης

Όταν το IMH εστιάζει στην υγεία του παιδιού, υπάρχουν διάφορες ερωτήσεις που μπορούν να κάνουν οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης για να προσδιορίσουν την ανάπτυξη, τη συμπεριφορά και τα πρότυπα σχέσης τους. Μερικές από τις αρχικές ερωτήσεις που θα κάνει ο πάροχος υγειονομικής περίθαλψης περιλαμβάνουν την ηλικία του βρέφους, την ηλικία κύησης κατά τη γέννησή του και οποιοδήποτε ιστορικό ιατρικών επιπλοκών. Μόλις αποκτηθούν αυτές οι πληροφορίες, ο πάροχος μπορεί στη συνέχεια να ρωτήσει τους γονείς εάν το παιδί είναι σε θέση να επικοινωνήσει τις ανάγκες του/της. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τους τύπους αντιδράσεων που έχει το παιδί όταν είναι βρεγμένο, πεινασμένο, κουρασμένο, άβολο και στενοχωρημένο.

Δεν είναι μόνο σημαντικό να αναγνωρίσουμε πώς το παιδί επικοινωνεί τις ανάγκες του στους γονείς του σε αυτά τα σημεία. Αλλά είναι επίσης σημαντικό να προσδιοριστεί πώς αντιδρούν οι γονείς στο παιδί σε αυτές τις στιγμές. Όταν το παιδί συναντά τον γονέα, φαίνεται να απολαμβάνει την αλληλεπίδραση; Πώς αντιδρούν; Για παράδειγμα, γίνεται το παιδί σε εγρήγορση, κοιτάζει προσεκτικά, κινείται και/ή φωνάζει κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεών του με τον γονέα; Αυτό το είδος πληροφοριών θα επιτρέψει στον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης να προσδιορίσει εάν το παιδί βλέπει τον γονέα του ως πηγή παρηγοριάς, στοργής, ενδιαφέροντος ή ηρεμίας.

Η σημασία της αξιολόγησης της ψυχικής υγείας του βρέφους

Συνολικά, αυτά τα είδη ερωτήσεων επιτρέπουν στους ειδικούς του IMH να κατανοήσουν καλύτερα την σχέση μεταξύ του βρέφους και των γονιών τους. Επιπλέον, επιτρέπει στον ειδικό να αναγνωρίσει τις συναισθηματικές ικανότητες του βρέφους, καθώς και τις ικανότητες φροντίδας των γονέων. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα σε στιγμές που το παιδί μπορεί να είναι φασαριόζικο/δύσκολο στον χειρισμό. Εν τέλει, αυτού του είδους οι πληροφορίες επιτρέπουν στον ειδικό να κατανοήσει τόσο τα δυνατά όσο και τα τρωτά σημεία που υπάρχουν μεταξύ γονέα και παιδιού.

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here