Αντιφλεγμονώδης διατροφή: Συνδέεται με καλύτερη γνωστική υγεία και χαμηλότερο κίνδυνο άνοιας

Καθώς οι άνθρωποι γερνούν, η φλεγμονή στο ανοσοποιητικό τους σύστημα αυξάνεται, καταστρέφοντας τα κύτταρα. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι οι άνθρωποι που κατανάλωναν μια αντιφλεγμονώδη διατροφή που περιλαμβάνει περισσότερα φρούτα, λαχανικά, όσπρια και τσάι ή καφέ, είχαν μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια αργότερα στη ζωή τους. Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο διαδικτυακό τεύχος του Neurology®, ιατρικού περιοδικού της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας.

«Μπορεί να υπάρχουν κάποια ισχυρά διατροφικά εργαλεία στο σπίτι σας για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της φλεγμονής που θα μπορούσε να συμβάλει στη γήρανση του εγκεφάλου», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Νικόλαος Σκαρμέας, MD, PhD, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας. «Η διατροφή είναι ένας παράγοντας του τρόπου ζωής που μπορείτε να τροποποιήσετε και μπορεί να παίξει ρόλο στην καταπολέμηση της φλεγμονής, μιας από τις βιολογικές οδούς που συμβάλλει στον κίνδυνο για άνοια και γνωστική εξασθένηση αργότερα στη ζωή».

Η μελέτη εξέτασε 1.059 άτομα στην Ελλάδα με μέση ηλικία τα 73 που δεν είχαν άνοια. Κάθε άτομο απάντησε σε ένα ερωτηματολόγιο που αναζητούσε πληροφορίες για τις κύριες ομάδες τροφίμων που καταναλώθηκαν τον προηγούμενο μήνα, συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοκομικών προϊόντων, των δημητριακών, των φρούτων, των λαχανικών, του κρέατος, των ψαριών, των όσπριων, που περιλαμβάνουν φασόλια, φακές και μπιζέλια, πρόσθετα λίπη, αλκοολούχα ποτά, διεγερτικά και γλυκά. Μια πιθανή βαθμολογία διατροφικών φλεγμονωδών μπορεί να κυμαίνεται από -8,87 έως 7,98, με τις υψηλότερες βαθμολογίες να υποδηλώνουν μια πιο φλεγμονώδη διατροφή, η οποία περιλαμβάνει λιγότερες μερίδες φρούτων, λαχανικών, οσπρίων και τσαγιού ή καφέ.

Ο κ. Σκαρμέας σημειώνει ότι πολλά θρεπτικά συστατικά σε όλα τα τρόφιμα συμβάλλουν στη φλεγμονώδη φύση της διατροφής ενός ατόμου. Οι ερευνητές χώρισαν τους συμμετέχοντες σε τρεις ίσες ομάδες: εκείνη με τις χαμηλότερες διατροφικές φλεγμονώδεις βαθμολογίες, τις μέσες βαθμολογίες και τις υψηλότερες βαθμολογίες. Όσοι ανήκαν στην ομάδα με τις χαμηλότερες βαθμολογίες -1,76, υποδεικνύοντας μια πιο αντιφλεγμονώδη δίαιτα, έτρωγαν κατά μέσο όρο την εβδομάδα 20 μερίδες φρούτων, 19 λαχανικών, τέσσερις μερίδες φασολιών ή άλλων οσπρίων και 11 καφέ ή τσάι ανά εβδομάδα. Όσοι ήταν στην ομάδα με τις υψηλότερες βαθμολογίες, από 0,21 και άνω, υποδεικνύοντας μια πιο φλεγμονώδη διατροφή, έτρωγαν κατά μέσο όρο την εβδομάδα εννέα μερίδες φρούτων, 10 λαχανικών, δύο μερίδες με όσπρια και εννέα μερίδες καφέ ή τσάι. Οι ερευνητές παρακολούθησαν κάθε άτομο για κατά μέσο όρο τρία χρόνια. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, 62 άτομα, ή το 6%, εμφάνισαν άνοια. Τα άτομα που εμφάνισαν άνοια είχαν μέση βαθμολογία -0,06, σε σύγκριση με όσους δεν εμφάνισαν άνοια που είχαν βαθμολογία -0,70.

Μετά την προσαρμογή για την ηλικία, το φύλο και την εκπαίδευση, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι κάθε αύξηση κατά μία μονάδα στη βαθμολογία των διατροφικών φλεγμονών συσχετίστηκε με 21% αύξηση στον κίνδυνο άνοιας. «Τα αποτελέσματά μας μάς φέρνουν πιο κοντά στον χαρακτηρισμό και τη μέτρηση της φλεγμονώδους φύσης της διατροφής των ανθρώπων», είπε ο κ. Σκαρμέας. «Αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να βοηθήσει στην δημιουργία πιο προσαρμοσμένων και ακριβών διατροφικών συστάσεων και άλλων στρατηγικών για τη διατήρηση της γνωστικής υγείας».

Σημειώνεται ότι η μελέτη συνιστά μελέτη παρατήρησης και όχι κλινική δοκιμή. Συνεπώς, δεν αποδεικνύει ότι η κατανάλωση μιας αντιφλεγμονώδους διατροφής αποτρέπει τη γήρανση του εγκεφάλου και την άνοια, δείχνει μόνο μια συσχέτιση.

 

ΠΗΓΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here