Κατάθλιψη apps: Οι εφαρμογές και το διαδίκτυο βοηθούν στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης


Τα άτομα με συμπτώματα κατάθλιψης μπορεί να βρουν κάποια βοήθεια από διαδικτυακά προγράμματα ή εφαρμογές smartphone. Ωστόσο, το ανθρώπινο στοιχείο παραμένει το κλειδί, σύμφωνα με νέα έρευνα.  Δεν μπορούν όλοι με κατάθλιψη να φτάσουν εύκολα σε θεραπεία πρόσωπο με πρόσωπο – είτε λόγω χρόνου, απόστασης, χρημάτων ή στίγματος. Αλλά τα smartphone είναι σχεδόν καθολικά και χιλιάδες εφαρμογές υπόσχονται να βοηθήσουν τους ανθρώπους να διαχειριστούν προβλήματα ψυχικής υγείας. Αλλά αν λειτουργούν και για ποιον, είναι από τα διαφαινόμενα ερωτήματα. Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές ανέλυσαν 83 προηγούμενες δοκιμές που εξέτασαν τα αποτελέσματα των ψηφιακών παρεμβάσεων για την κατάθλιψη. Η μεγάλη πλειοψηφία αξιολόγησε διαδικτυακά προγράμματα, με μερικές δοκιμές εφαρμογών smartphone.

Κατά μέσο όρο, διαπίστωσαν οι ερευνητές, η ψηφιακή βοήθεια ήταν καλύτερη από το τίποτα και ακόμη καλύτερη από τη «θεραπεία ως συνήθως». Ωστόσο, η ανθρώπινη καθοδήγηση φαίνεται να κάνει μεγάλη διαφορά. Οι ψηφιακές παρεμβάσεις που περιελάμβαναν κάποιο είδος ανθρώπινης «θεραπευτικής» υποστήριξης – όπως η ανατροφοδότηση για τις εργασίες για το σπίτι – γενικά ξεπέρασαν τις προσεγγίσεις που ήταν εξ ολοκλήρου αυτοβοήθεια. Το πώς όλα αυτά ανταποκρίνονται στην παλαιάς κοπής πρόσωπο με πρόσωπο συμβουλευτική με έναν θεραπευτή παραμένει ασαφές. Μόνο τρεις δοκιμές συνέκριναν άμεσα τα δύο, σημείωσαν οι συγγραφείς της μελέτης. Και ενώ οι προσεγγίσεις φάνηκαν συγκρίσιμες σε αυτές τις μελέτες, είναι πολύ νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Λεπτομέρειες για την μελέτη

Ειδικότερα, οι εφαρμογές smartphone χρειάζονται πολύ περισσότερη μελέτη. Περισσότερες από 10.000 τέτοιες εφαρμογές υποτίθεται ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Αλλά μόνο τέσσερις καλά διεξαχθείσες δοκιμές έχουν δοκιμάσει καμία, είπε ο Isaac Moshe, επικεφαλής ερευνητής στην ανάλυση. “Αυτό υποδηλώνει ότι πολλές από τις εφαρμογές που είναι διαθέσιμες αυτήν τη στιγμή για λήψη δεν διαθέτουν ισχυρή βάση αποδεικτικών στοιχείων που να τις υποστηρίζει”, δήλωσε ο Moshe, από το Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, στη Φινλανδία. Οι εφαρμογές συχνά «δανείζονται» αρχές από τυπικές θεραπείες ομιλίας, όπως η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία, σύμφωνα με τον Moshe. “Αλλά δυστυχώς, για την πλειονότητα των εφαρμογών, υπάρχουν απλώς πολύ λίγες πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητά τους, τον τρόπο σχεδίασής τους και την ασφάλεια και το απόρρητό τους”.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν διαδικτυακά στις 13 Δεκεμβρίου στο περιοδικό Psychological Bulletin. Προέρχονται από 83 μελέτες στις οποίες συμμετείχαν περισσότερα από 15.500 άτομα με ήπια έως μέτρια κατάθλιψη. Η συντριπτική πλειοψηφία των μελετών παρακολούθησε τους συμμετέχοντες για ένα έτος ή λιγότερο. Ένα κοινό ζήτημα, όπως διαπίστωσε η ομάδα του Moshe, ήταν ότι οι άνθρωποι συχνά εγκατέλειπαν: Κατά μέσο όρο, μόνο το 54% περίπου των συμμετεχόντων στη μελέτη ολοκλήρωσε την πλήρη ψηφιακή παρέμβαση. Αντίθετα, η έρευνα διαπίστωσε ότι περίπου το 85% των ατόμων που συμβουλεύονται πρόσωπο με πρόσωπο μένουν με αυτό μέχρι το τέλος. Και αυτό είναι ένα βασικό σημείο, καθώς η ψηφιακή βοήθεια λειτούργησε καλύτερα όταν οι άνθρωποι την είδαν.

“Διαπιστώνουμε ότι όταν οι άνθρωποι ακολουθούν πραγματικά το περιεχόμενο αυτών των εφαρμογών, έχουν καλές πιθανότητες να βελτιώσουν την ψυχική τους υγεία. Έτσι, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όταν οι πιθανοί χρήστες αναζητούν «αποτελεσματικές λύσεις», μέρος αυτής της «αποτελεσματικότητας» βρίσκεται στα χέρια τους”. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι άνθρωποι μπορεί να εγκαταλείψουν μια εφαρμογή, δήλωσε ο Benjamin Miller, πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Well Being Trust στο Όκλαντ της Καλιφόρνια. “Η ποιότητα της παρέμβασης μπορεί να μην είναι αυτή που θέλουν ή ίσως βρήκαν έναν διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης”, είπε ο Μίλερ, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα. Τα άτομα ποικίλλουν, φυσικά, και για μερικούς ανθρώπους μια ψηφιακή παρέμβαση μπορεί να είναι αρκετή, σύμφωνα με τον Miller. Ο Μίλερ είπε ότι το ενδιαφέρον του για την υποστήριξη που βασίζεται σε εφαρμογές είναι ότι, όταν οι άνθρωποι πονούν, συχνά απευθύνονται σε οτιδήποτε για βοήθεια.

 

 

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ