Pac-Man: Ο «βασιλιάς» των arcade παιχνιδιών


Πώς η κίτρινη τελίτσα με το στόμα «καταβρόχθισε» τα υπόλοιπα video games και κάθεται στο θρόνο από το 1980 έως σήμερα.

Μια κουκίδα με στόμα καταβροχθίζει τελίτσες και ενίοτε κερασάκια και την κυνηγούν μπλε μοχθηρά τερατάκια. Ο στόχος της είναι να μην αφήσει αφάγωτη ούτε μια τελίτσα.

Αυτή η απλή ιδέα, έγινε παιχνίδι, ονομάστηκε Pac-Man και έμελλε να γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις arcade παιχνίδι από την ημέρα που εμφανίστηκε έως σήμερα.

Πριν λίγες ημέρες ο Pac-Man έγινε 42 χρονών και είναι το παιχνίδι που έχει σαγηνέψει γενιές και γενιές.

Πρωτοεμφανίστηκε σε μηχανήματα με κέρματα, που τα παιδιά και οι νέοι της δεκαετίας του 80 τα «ασήμωναν» στα «ουφάδικα» όπου σύχναζαν εκεί… καθώς ήταν ο κυρίαρχος τρόπος διασκέδασης.

Στιγμιότυπο του δημοφιλούς παιχνιδιού

Πηγή έμπνευσης για έναν νεαρό Ιάπωνα ένα μισοφαγωμένο κομμάτι πίτσας

«Ο εμπνευστής του Pac-Man είναι ο Ιάπωνας Toru Iwatani, ο οποίος εργαζόταν στην Namco από το 1977. Το αρχικό όνομα του Pac-Man ήταν «Pakku-Man». Στα ιαπωνικά, το «paku-paku» σημαίνει ανοιγοκλείνω το στόμα μου. Από εκεί προήλθε και η ιδέα του σχεδιασμού η οποία τελειοποιήθηκε όταν ο Toru Iwatani πεινούσε, παρήγγειλε πίτσα και τρώγοντας το πρώτο κομμάτι είδε το σχήμα της πίτσας που είχε απομείνει στο κουτί κι αποφάσισε να το υιοθετήσει! Το 1979, η πρώτη έκδοση του παιχνιδιού ονομαζόταν «PUCK MAN», αλλά το 1980 η Midway, η οποία συνεργάστηκε με την Namco για την έκδοση του παιχνιδιού στην Αμερική, αναγκάστηκε να το ονομάσει «Pac-Man». Στην ομάδα ανάπτυξης του Pac-Man, συμμετείχαν και οι Hideyuki Mokajima (San- Programmer) και Toshio Kai (ήχος και μουσική). Η ανάπτυξη του παιχνιδιού χρειάστηκε 18 μήνες», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε εξιδεικευμένα sites των gamers.

Σίγουρα κανείς από τους δημιουργούς τους δεν περίμενε αυτή την εξάπλωση σε όλον τον κόσμο και πόσο μάλλον αυτή η βασιλεία του Pac-Man να κρατάει τέσσερις δεκαετίες.

Οι «φτωχός» δημιουργός του

Το μισοφαγωμένο κομμάτι της πίτσας που ήταν και η πηγή έμπνευσης του Pac-Man και αποτέλεσε μια ιδέα που προκαλεί ακόμη ντελίριο στους gamers όλου του κόσμου δεν έφερε σεντ παραπάνω στον εμπνευστή του.

Μπορεί μέσα σε 18 μήνες από την κυκλοφορία του, το Pac-Man κατόρθωσε να πουλήσει 350.000 μηχανήματα, αποφέροντας εκατομμύρια δολάρια σε κέρδη και να εξελιχθεί σε διεθνές φαινόμενο αλλά ο Toru Iwatani, όπως και πολλοί σχεδιαστές και προγραμματιστές της Ιαπωνίας της εποχής εκείνης, δεν κέρδισε επιπλέον χρήματα από την επιτυχία. Το ίδιο είχε συμβεί άλλωστε και με το δημιουργό του Space Invader, Tomohiro Nishikado. «Η αλήθεια για το θέμα αυτό είναι ότι δεν υπάρχουν ανταμοιβές per se για την επιτυχία του Pac-Man. Ήμουν απλά ένας υπάλληλος. Δεν υπήρξε μεταβολή του μισθού μου, ούτε μπόνους, ούτε επίσημη μνεία οποιουδήποτε είδους», είχε δηλώσει το 1987 ο Toru Iwatani.

Ο πιτσιρικάς φαίνεται να είναι γερός παίχτης

Διάστημα Vs PacMan

Την περίοδο που εμφανίστηκε η λαίμαργη, για κουκίδες και κερασάκια, κίτρινη φάτσα στα διπλανά μηχανήματα μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον παιχνίδια του… διαστήματος. Ο παίχτης έπαιρνε ένα διαστημόπλοιο και προσπαθούσε με ακτίνες λέιζερ να καταρρίψει τα αεροσκάφη των εξωγήινων. Όταν στήθηκε η οθόνη του Pac-Man λίγοι ήταν αυτοί που δεν θα πιλόταραν ένα διαστημόπλοιο με ένα κέρμα για περάσουν την ώρα τους περνώντας λαβυρίνθους τρώγοντας κουκίδες. Κι όμως όταν η αρχή έγινε ήταν εθιστική. Ουρές ατελείωτες για το Pac-Man.

Η τεχνητή νοημοσύνη που εντυπωσιάζει μέχρι σήμερα

Παρόλο που ο Iwatani ήταν η δημιουργική δύναμη πίσω από το Pac-Man, η ζωή του παιχνιδιού έπεσε σε μια ομάδα τεσσάρων υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένου του προγραμματιστή Shigeo Funaki και του σχεδιαστή ήχου Toshio Kai. Η ανάπτυξη του παιχνιδιού διήρκεσε περίπου 18 μήνες – μια ασυνήθιστα χρονοβόρα παραγωγή για την εποχή – με τη συμπεριφορά των φαντασμάτων να αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση.

Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο Iwatani, «Δεν υπάρχει πολλή ψυχαγωγία σε ένα παιχνίδι φαγητού, οπότε αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε εχθρούς για να δώσουμε λίγο ενθουσιασμό και ένταση».

Μια από τις πιο έξυπνες πτυχές του Pac-Man είναι ότι κάθε φάντασμα συμπεριφέρεται διαφορετικά – ένα απλά κυνηγά τον παίκτη, δύο προσπαθούν να επιτεθούν στον Pac-Man από μπροστά, ενώ το τέταρτο θα κυνηγήσει και μετά θα αλλάξει απότομα πορεία.

«Ήταν δύσκολο γιατί οι κινήσεις των τεράτων είναι αρκετά περίπλοκες», είπε ο Iwatani. «Αυτή είναι η καρδιά του παιχνιδιού… Η τεχνητή νοημοσύνη σε αυτό το παιχνίδι με εντυπωσιάζει μέχρι σήμερα!».

Σε σκαμπό πάνω για να φθάνουμε και την οθόνη

Η Mrs. PacMan

Ο κος Pac-Man καθήλωνε τον κόσμο όλο, μέχρι το 1982 όπου εμφανίστηκε η κυρία του. Η Mrs. Pac-Man με καλύτερα γραφικά και φυσικά με ένα ροζ χαρακτηριστικό κοκαλάκι στο κεφάλι.

Αυτό ήταν. Και τα κορίτσια της εποχής «υποκλίθηκαν» στο παιχνίδι και άρχισαν να ξοδεύουν τα ψιλά από το χαρτζιλίκι τους για να οδηγήσουν την Mrs. Pac-Man σε νέους λαβυρίνθους να φάει όσο πιο πολλές κουκίδες μπορούσε, ξεφεύγοντας από τα μοχθηρά φαντάσματα που την κυνηγούσαν.

Ο πυρετός του PacMan το 1982 σε τηλεόραση και μουσική

Και ενώ στα «Ουφάδικα» ο Pac-Man και η Mrs. Pac-Man κυριαρχούσαν η τηλεοπτική βιομηχανία αλλά και η μουσική έπιασαν το timing και πάτησαν πάνω στις κίτρινες πεινασμένες φατσούλες μεγαλώνοντας τα φήμη τους.

Συγκεκριμένα το 1982 βγήκε κινούμενο σχέδιο παραγωγής Hanna-Barbera Productions, Inc. Με ήρωα τον Pac-Man. Ξεκινά την πρώτη του μετάδοση στα κανάλια του τηλεοπτικού δικτύου ABC, επιτυγχάνοντας ποσοστά τηλεθέασης έως και 56%.

Την ίδια χρονιά οι Buckner & Garcia κυκλοφορούν το επιτυχημένο σινγκλ «PAC-MAN Fever», το οποίο έφτασε μέχρι την 9η θέση στο Hot 100 chart του Billboard, ενώ το δισκογραφικό άλμπουμ έφτασε μέχρι και την 24η θέση στα μουσικά charts.

Η Mrs. Packman σαγήνεψε τους gamers

Το 1989 «χώθηκε» στο Gameboy

Ένα πάντρεμα πολύ δυνατό ήταν αυτό του Pac-Man με το Gameboy. Η ασπρόμαυρη φορητή κονσόλα της Nintendo είχε φέρει την επανάσταση. Γεννήθηκε και αυτή στην Ιαπωνία και δεν άργησε ο Pac-Man να μεταπηδήσει από τα ουφάδικα σε μικρή κασέτα και να μπει στο πίσω μέρος του Gameboy. Η εξάπλωση του Gameboy που το κάθε παιδί μπορούσε να το είχε μαζί του όπου βρισκόταν μαζί με το Pac-Man προκαλέσαν ντελίριο.

Δεν υπήρχε πιτσιρικάς που να μην αγόραζε την συγκεκριμένη κασέτα για τη μικρή φορητή του κονσόλα.

Ο μύθος του τερματισμού που καταρρίφτηκε

Όσο καλός και να ήταν κάποιος στο Pac-Man κάπου κόλλαγε. Δεν μπορούσε με τίποτα να το «μηδενίσει» -όπως λέγανε οι παλιότεροι gamers.

Κάποιοι είχαν πει πως η αιτία που συνέβαινε αυτό ήταν οι περιορισμένες κινήσεις στο gameplay. Ισχύει όμως κάτι τέτοιο.

Υπάρχει μόνο ένας τερματισμός καταγεγραμμένος του Pac-Man.

Στα site τα εξιδεικευμένα των gamers αναφέρεται χαρακτηριστικά, «Κάποιοι έχουν την εντύπωση ότι το Pac-Man δεν τερματίζεται ποτέ. Αυτό όμως διαψεύστηκε στις 3/7/1999, όταν ο Billy Mitchell (της “Twin Galaxies”, αμερικανικής ομάδας που πραγματοποιεί ρεκόρ σε video games) πραγματοποίησε το ακατόρθωτο εγχείρημα να φτάσει στο Level 256 (!) χωρίς να φαγωθεί ούτε μία φορά! Συνολικά συγκέντρωσε 3,333,360 πόντους. Εκεί αναγκάστηκε να χάσει, διότι το παιχνίδι στην τελευταία πίστα εμφανίζει bug στο δεξί μέρος της οθόνης».

Το Pac-Man είναι και σήμερα αρκετά δημοφιλές με φανατικούς φίλους, πολλούς κλώνους και κλεψίτυπες εκδόσεις. Το μαρτυρούν τα δημοψηφίσματα, που διοργανώνονται συχνά – πυκνά από τα περιοδικά του χώρου και το κατατάσσουν στην κορυφή των ηλεκτρονικών παιχνιδιών όλων των εποχών.

8 πληροφορίες για PacMan που ξέρουν μόνο οι «δυνατοί παίχτες»

  • Το 1979 κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην Ιαπωνία με τίτλο Puck που προέρχεται από Ιαπωνικά PakuPaku που υποδηλώνει τη δράση της με το άνοιγμα και το κλείσιμο του στόματος.
  • Το παιχνίδι, που δημιουργήθηκε από Tohru Iwanati για την ιαπωνική εταιρεία
  • Περισσότερα από 40 χρόνια αφότου άνοιξε τον δρόμο με γυναικείους χαρακτήρες βιντεοπαιχνιδιών, η Ms. Pac-Man εισήχθη στο World Video Game Hall of Fame
  • Το 1988, PacMan σιγά-σιγά επιστρέφει στην αγορά με την κυκλοφορία του Παιχνίδι PACMANIA διαθέσιμα Megadrive και NES.
  • Το πιο σημαντικό Παγκόσμιο PacMan, κυκλοφόρησε το 2001 για το Playstation
  • Το 2002, το Pac Man World 2 κυκλοφορεί στις Gamecube και Playstation 2,
  • Το 2005, το Pac-Pix Pac’n’roll και έξω για το Nintendo DS
  • Tα ονόματα των φαντασμάτων: ο επιθετικός Blinky είναι το κόκκινο φάντασμα, η Pinky είναι η γυναίκα της παρέας και πιο γρήγορη συγκριτικά με τους υπόλοιπους, ο ευφυής μπλε Inky και ο πορτοκαλί Clyde, που είναι δικαίως ο πιο ύπουλος, γιατί η συμπεριφορά του μέσα στον λαβύρινθο είναι ίσως η πιο απρόβλεπτη.



Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ