Καλοσύνη: Οι άνθρωποι υποτιμούν τον αντίκτυπο των πράξεων καλοσύνης


Το να αγοράζεις σε κάποιον ένα φλιτζάνι καφέ μπορεί να μην φαίνεται κάτι σπουδαίο, αλλά μια νέα μελέτη δείχνει ότι οι μικρές πράξεις καλοσύνης έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο από ό,τι πιστεύουν οι άνθρωποι. Σε μια σειρά πειραμάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εκείνοι που δέχονταν μια ευγενική χειρονομία συνήθως την εκτιμούσαν περισσότερο από ό,τι περίμενε ο χορηγός.

Πράξεις καλοσύνης

Ένας λόγος, σύμφωνα με τα ευρήματα, μπορεί να είναι ότι οι παραλήπτες αισθάνονται τη ζεστασιά πίσω από τη χειρονομία, ενώ ο δωρητής συχνά το παραβλέπει. Το υπονοούμενο, είπαν οι ειδικοί, είναι αρκετά ξεκάθαρο: Εάν έχετε την ευκαιρία να είστε ευγενικοί, πάρτε το. “Μπορεί να νομίζετε ότι είναι μικρό πράγμα”, είπε ο ερευνητής Amit Kumar. “Αλλά για τον παραλήπτη, το νόημά του ξεπερνά το πράγμα που δίνεις”.  Και αν αποτύχετε να συνειδητοποιήσετε πόσο σημαίνουν μικρές καλοσύνη για τους άλλους ανθρώπους, είπε ο Kumar, ίσως να μην ενοχλείτε.

Σε ένα από τα πειράματα, οι συμμετέχοντες είπαν ότι θα ήθελαν να κάνουν “τυχαίες πράξεις καλοσύνης” πιο συχνά στην καθημερινή τους ζωή. “Λοιπόν, τι μας κρατάει πίσω;” είπε ο Kumar, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Austin McCombs School of Business. Με βάση αυτά τα ευρήματα, είπε, μπορεί να ευθύνεται εν μέρει η συνεχής υποτίμηση της καλοσύνης. “Αυτό είναι απολύτως λογικό”, είπε ο James Maddux, ανώτερος μελετητής στο Κέντρο του Πανεπιστημίου George Mason για την Προώθηση της Ευημερίας στο Fairfax, Va. Ο Maddux, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, είπε ότι τα ευρήματα συνάδουν με άλλες έρευνες που δείχνουν ότι οι άνθρωποι τείνουν να υποτιμούν τη δύναμη των μικρών χειρονομιών, όπως το να στείλουν ένα μήνυμα σε έναν γνωστό μόνο για να τον ρωτήσουν πώς τα πάει. Αυτό που είναι ενδιαφέρον για τη νέα έρευνα, είπε ο Maddux, είναι τι προτείνει για το “γιατί”. “Ο δότης μπορεί να έχει την τάση να σκέφτεται αυτό που θα ονόμαζα τη χρησιμότητα της πράξης, τη χρησιμότητά της”, είπε. “Αλλά ο παραλήπτης αντιλαμβάνεται τη ζεστασιά πίσω από αυτό”. Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο Journal of Experimental Psychology: General, βασίζονται σε μια σειρά πειραμάτων που εξετάζουν διαφορετικά σενάρια προσφοράς-λήψεων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο παραλήπτης ήταν κάποιος που γνώριζε τον δωρητή, ενώ σε άλλες ήταν ένας ξένος. Σε όλες τις περιπτώσεις, το “δώρο” ήταν μικρό, ένα στοχαστικό σημείωμα ή ένα φλιτζάνι ζεστή σοκολάτα, και ζητήθηκε από τους δωρητές να προβλέψουν τον θετικό αντίκτυπο που θα είχε στον παραλήπτη.

Σε όλα τα σενάρια, σύμφωνα με τη μελέτη, οι δωρητές συνειδητοποίησαν ότι η ευγενική χειρονομία θα ενίσχυε τη διάθεση του παραλήπτη. Αλλά υποτίμησαν τον βαθμό στον οποίο το έκανε, με τους παραλήπτες να θεωρούν σταθερά τη χειρονομία ως μεγαλύτερη υπόθεση από ό,τι οι χορηγοί. Ένα πείραμα, στο οποίο συμμετείχαν 200 άτομα και μερικά νόστιμα cupcakes, προσπάθησε να βρει τους λόγους. Μερικοί συμμετέχοντες έλαβαν ένα cupcake, αλλά ενώ σε κάποιους είπαν ότι ήταν απλώς για τη συμμετοχή τους στη μελέτη, άλλοι το έλαβαν ως δώρο από έναν ευγενικό άγνωστο. Αποδείχθηκε ότι η τελευταία ομάδα εκτίμησε περισσότερο το cupcake. Ωστόσο, άλλοι συμμετέχοντες στη μελέτη, στους οποίους ζητήθηκε να προβλέψουν την τόνωση της διάθεσης των παραληπτών του cupcake, περίμεναν παρόμοια αποτελέσματα, ανεξάρτητα από την προέλευση του cupcake. Όλα υποδηλώνουν ότι ενώ οι παρατηρητές πίστευαν ότι ένα cupcake είναι ένα cupcake, οι πραγματικοί παραλήπτες αντιλήφθηκαν την καλοσύνη πίσω από ένα δώρο από έναν ξένο.

Και τι είναι τόσο σημαντικό για αυτά τα ενισχυτικά διάθεσης; Ο Maddux είπε ότι τέτοιες “μικρές εκρήξεις θετικότητας” σε μια συνηθισμένη μέρα αθροίζονται για να υποστηρίξουν την ψυχική ευεξία των ανθρώπων, παρόμοιο με το πόσο σύντομες περιόδους περπάτημα όλη την ημέρα μπορούν να ωφελήσουν τη σωματική υγεία. Επιπλέον, η καλοσύνη μπορεί να γεννά καλοσύνη, προτείνουν τα νέα ευρήματα. Σε ένα ακόμη πείραμα, οι συμμετέχοντες έλαβαν αρχικά ένα δώρο, είτε από το εργαστήριο των ερευνητών είτε από έναν άλλο συμμετέχοντα. Έπειτα έπαιξαν ένα παιχνίδι όπου τους είπαν να μοιράσουν 100 $ μεταξύ τους και ενός άλλου, άγνωστου συμμετέχοντα στη μελέτη.

Στο τέλος, οι άνθρωποι που είχαν λάβει ένα δώρο από έναν άγνωστο ήταν πιο γενναιόδωροι από τους ομολόγους τους που είχαν χαριστεί από το εργαστήριο: Έδωσαν στον εαυτό τους λίγα μόνο δολάρια περισσότερα από όσα έδωσαν στον άγνωστο. Αυτό, είπε ο Kumar, υποδηλώνει ότι η καλοσύνη μπορεί να είναι μεταδοτική. Και ενώ το επίκεντρο των πειραμάτων ήταν η διάθεση των παραληπτών, και οι δότες ένιωσαν καλά. Δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό, σημείωσε ο Maddux: Αυτή η αμοιβαία τόνωση της διάθεσης μπορεί να ενθαρρύνει περισσότερη ευγένεια. “Όταν σκέφτεστε την καθημερινή σας ζωή”, είπε ο Kumar, “υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για καλοσύνη. Απλώς δοκιμάστε το. Ο αντίκτυπος θα είναι πιθανώς μεγαλύτερος από όσο νομίζετε.”

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ