Μυωπία Παιδιά: Η γενετική σε συνδυασμό με τα πολλά χρόνια σχολικής φοίτησης μπορεί να οδηγήσει στη διαταραχή

Μυωπία Παιδιά: Ερευνητές διαπιστώνουν ότι η γενετική σε συνδυασμό με τα πολλά χρόνια σχολικής φοίτησης μπορεί να οδηγήσει σε μυωπία στα παιδιά. Ερευνητές εντόπισαν πέντε γενετικές παραλλαγές που αυξάνουν όλο και περισσότερο τον κίνδυνο ενός ατόμου να κάνει μυωπία όσο περισσότερο μένει στο σχολείο. Μια ομάδα με επικεφαλής τον Jeremy Guggenheim του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, στο Ηνωμένο Βασίλειο, δημοσίευσε τα ευρήματα αυτά στις 17 Νοεμβρίου στο περιοδικό ανοικτής πρόσβασης PLOS Genetics. Η μυωπία σχετίζεται με μια σειρά οφθαλμικών διαταραχών, καθιστώντας την κύρια αιτία μη αναστρέψιμης εξασθένησης της όρασης σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Ωστόσο, οι άνθρωποι συχνά γίνονται μυωπικοί από παιδιά και η πάθηση φαίνεται να προκύπτει από ένα μείγμα γενετικής, πολύ λίγου χρόνου που περνούν στην ύπαιθρο και πολλών ετών εκπαίδευσης. Γενετικές μελέτες έχουν εντοπίσει περισσότερες από 450 γενετικές παραλλαγές που σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο μυωπίας, αλλά λίγες έχουν αποδειχθεί ότι αυξάνουν τον κίνδυνο ειδικά σε άτομα με τους σχετικούς παράγοντες του τρόπου ζωής.

Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν γενετικά και υγειονομικά δεδομένα από περισσότερους από 340.000 συμμετέχοντες με ευρωπαϊκή καταγωγή. Πραγματοποίησαν μια μελέτη σε όλο το γονιδίωμα για να εντοπίσουν γενετικές παραλλαγές που καθιστούν τους ανθρώπους πιο επιρρεπείς στο να γίνουν μυωπικοί σε συνδυασμό με εντατική σχολική εκπαίδευση. Από τη μελέτη προέκυψαν πέντε γενετικές παραλλαγές που αυξάνουν προοδευτικά τον κίνδυνο να κάνουν τα άτομα μυωπία, όσο περισσότερο χρόνο περνούν στο σχολείο -ιδιαίτερα για τα άτομα που είχαν αποκτήσει εκπαίδευση σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Τρεις από αυτές τις παραλλαγές ήταν προηγουμένως άγνωστες, ενώ δύο είχαν βρεθεί σε μελέτες ανατολικοασιατικών κοορτών, όπου περίπου το 80% των παιδιών αποκτούν μυωπία. Συγκριτικά, περίπου το 30% των παιδιών αναπτύσσουν μυωπία στη Δύση. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι τα ευρήματα αυτά παρέχουν νέες γνώσεις σχετικά με τα βιολογικά μονοπάτια που προκαλούν μυωπία, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να κατανοηθεί πώς αυτά τα μονοπάτια αλληλεπιδρούν με παράγοντες του τρόπου ζωής για να προκαλέσουν την πάθηση. Ο Guggenheim προσθέτει: “Εκτός του ότι απαιτεί την ανάγκη χρήσης γυαλιών ή φακών επαφής, η μυωπία είναι η κύρια αιτία μη διορθώσιμης οπτικής εξασθένησης. Με βάση την προηγούμενη έρευνά μας που συνδέει την εκπαίδευση και τη μυωπία, η νέα μελέτη εντοπίζει πέντε γονίδια που σχετίζονται με την ανάπτυξη της μυωπίας, των οποίων οι επιδράσεις ενισχύονται με τα επιπλέον χρόνια εκπαίδευσης”.