Γενετική: Οι πρώιμες εμπειρίες της ζωής επηρεάζουν μακροπρόθεσμα τη γονιδιακή δραστηριότητα

Οι πρώιμες εμπειρίες της ζωής μπορούν να επηρεάσουν τη δραστηριότητα των γονιδίων μας πολύ αργότερα και ακόμη και να επηρεάσουν τη μακροζωία, διαπιστώνει μια νέα μελέτη σε μύγες φρούτων με επικεφαλής τους ερευνητές του UCL. Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nature Aging, οι επιστήμονες αναφέρουν ότι η γονιδιακή έκφραση «μνήμη» μπορεί να παραμείνει σε όλη τη διάρκεια της ζωής και μπορεί να αποτελέσει έναν νέο στόχο για τη βελτίωση της υγείας στα τέλη της ζωής.

Οι επιστήμονες βασίζονταν στην προηγούμενη έρευνά τους στην οποία ανακάλυψαν ότι οι μύγες των φρούτων που τρέφονταν με δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη νωρίς στη ζωή τους είχαν μικρότερη ζωή, ακόμη και μετά τη βελτίωση της διατροφής τους στην ενήλικη ζωή. Εδώ, αποκαλύπτουν τον μηχανισμό που πιθανώς εξηγεί το εύρημα. Στην προηγούμενη μελέτη τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη ανέστειλε έναν μεταγραφικό παράγοντα που ονομάζεται dFOXO, ο οποίος εμπλέκεται στο μεταβολισμό της γλυκόζης και είναι γνωστό από πολλές μελέτες ότι επηρεάζει τη μακροζωία.

Έτσι τώρα προσπάθησαν να επιφέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα αυξάνοντας άμεσα την δραστηριότητα του dFOXO. Οι παράγοντες μεταγραφής είναι πρωτεΐνες που ρυθμίζουν τη μεταγραφή ή την αντιγραφή πληροφοριών από το DNA σε αγγελιοφόρο RNA, το οποίο είναι το πρώτο και βασικό βήμα στη γονιδιακή έκφραση. Για αυτήν τη μελέτη, οι ερευνητές ενεργοποίησαν το dFOXO αυξάνοντας τα επίπεδά του στις θηλυκές μύγες φρούτων κατά τις τρεις πρώτες εβδομάδες της ενηλικίωσης της μύγας. Διαπίστωσαν ότι αυτές οι εμπειρίες πρώιμης ζωής προκάλεσαν αλλαγές στη χρωματίνη.

Ένα μείγμα DNA και πρωτεϊνών που μπορεί να θεωρηθεί ως η «συσκευασία» του DNA– που παρέμειναν και είχαν ως αποτέλεσμα τα γονίδια να εκφράζονται διαφορετικά αργά στη ζωή. Αυτό εξουδετέρωσε ορισμένες αλλαγές που θα αναμένονταν ως μέρος της κανονικής διαδικασίας γήρανσης, βελτιώνοντας τελικά την υγεία στα τέλη της ζωής και επηρεάζοντας τη διάρκεια ζωής των φρουτόμυγων περισσότερο από ένα μήνα (μισή διάρκεια ζωής μύγας φρούτων) αργότερα. Οι ερευνητές λένε ότι τα ευρήματά τους θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε τρόπους για να επηρεάσουν την υγεία των τελευταίων ετών και στους ανθρώπους.

Ο Δρ Alic είπε: “Αυτό που συμβαίνει νωρίς στη ζωή ενός ζώου ή ενός ατόμου μπορεί να επηρεάσει το τι κάνουν τα γονίδιά του αργά στη ζωή, καλώς ή κακώς. Μπορεί μια κακή διατροφή νωρίς στη ζωή, για παράδειγμα, να επηρεάσει το μεταβολισμό μας αργότερα στη ζωή, τροποποιώντας τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται τα γονίδιά μας, ακόμη και μετά από σημαντικές διατροφικές αλλαγές με την πάροδο των ετών – αλλά ευτυχώς, μπορεί κάλλιστα να είναι δυνατό να αντιστραφεί αυτό. Τώρα που γνωρίζουμε πώς η μνήμη έκφρασης γονιδίων μπορεί να παραμείνει σε όλη τη διάρκεια της ζωής για να επηρεάσει τη γονιδιακή δραστηριότητα, ίσως μπορέσουμε να αναπτύξουμε τρόπους για να εξουδετερώσουμε αυτές τις αλλαγές αργότερα στη ζωή για να διατηρήσουμε την υγεία και να επιτρέψουμε στους ανθρώπους να παραμείνουν υγιείς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα”.

Η μελέτη υποστηρίχθηκε από το Συμβούλιο Έρευνας Βιοτεχνολογίας και Βιολογικών Επιστημών και το Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας και συμμετείχαν ερευνητές από το UCL, το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης και το Imperial College του Λονδίνου. Έρευνα στο Ινστιτούτο Υγιεινής Γήρανσης του UCL επιδιώκει να ανακαλύψει τους βιολογικούς μηχανισμούς της γήρανσης προκειμένου να κατανοήσει τα αίτια των ασθενειών που σχετίζονται με την ηλικία και να βελτιώσει την ανθρώπινη υγεία σε μεγαλύτερες ηλικίες, με πρόσφατες μελέτες που εντοπίζουν γονίδια που συνδέονται με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του ανθρώπου και παρατείνουν τη διάρκεια ζωής της μύγας κατά 48% με θεραπεία συνδυασμού φαρμάκων.