Οι σαρωτικές αλλαγές και τα big deals της ναυτιλίας


Οι νέες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και οι αλλαγές που επέρχονται στους στόλους κυριαρχούν στην ατζέντα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, την ίδια στιγμή που το 2018 αποδεικνύεται μια χρονιά γεμάτη από σημαντικά deals και κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων, στο πλαίσιο της προετοιμασίας των επιχειρηματιών του κλάδου για την επόμενη ημέρα. Άλλωστε για τη συμμόρφωση στα νέα δεδομένα απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις και πρόσβαση σε κεφάλαια που μόνο μεγάλα σχήματα μπορούν να αντεπεξέλθουν. Και βέβαια σημαντικές ανακατατάξεις έχουν επέλθει όχι μόνο στην ποντοπόρο αλλά και στην ακτοπλοΐα με επίκεντρο τις εξελίξεις στον κυρίαρχο πόλο της αγοράς την Attica.

Προκλήσεις

Σε κάθε περίπτωση η ναυτιλιακή αγορά όπως αναφέρει και το Lloyd’s List στην περίφημη έκδοση που κάθε χρόνο αποτελεί σημείο αναφοράς για τη βιομηχανία, θύμισε τον τελευταίο χρόνο τρενάκι roller coaster με την πολιτική αναταραχή αλλά και το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο να αλλάζει διαρκώς τα δεδομένα αλλά και το οικονομικό περιβάλλον. Άλλωστε η μεγάλη αβεβαιότητα που προκαλεί ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας επηρεάζει συνολικά τις προβλέψεις για την παγκόσμια ανάπτυξη και το ρυθμό αύξησης του εμπορίου.

Στο περιβάλλον αυτό, η ναυτιλία θα κληθεί σε έναν χρόνο από σήμερα να εφαρμόσει το νέο κανονισμό για χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Η συμμόρφωση με τον κανονισμό που αποτελεί το κυρίαρχο θέμα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και αναμένεται να αλλάξει συνολικά το χάρτη μπορεί να επιτευχθεί με δυο τρόπους: με τη χρήση καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας που θα έχουν υψηλότερο κόστος ή με την χρήση εξοπλισμού αποθείωσης των καυσαερίων που όμως απαιτεί σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί επιπρόσθετα ότι εκτός από τον κανονισμό ΙΜΟ 2020, ήδη η βιομηχανία κλήθηκε – χωρίς επιτυχία όπως προειδοποίησε πρόσφατα η μεγαλύτερη διεθνής ναυτιλιακή ένωση BIMCO – να προσαρμοστεί στον νέο περιβαλλοντικό κανονισμό για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος. Πάντως η μεγαλύτερη περιβαλλοντική πρόκληση για την ναυτιλία ακόμη είναι μπροστά και αφορά στη μείωση κατά 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία μέχρι το 2050.

Deals

Υπό το πρίσμα αυτό οι κινήσεις των μεγάλων εφοπλιστών αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, ενώ εκτιμάται ότι σημαντικό ποσοστό των εξαγορών και συγχωνεύσεων της περασμένης χρονιάς έγινε ακριβώς στο πλαίσιο της προετοιμασίας των επιχειρήσεων για τις σημαντικές αλλαγές που επέρχονται.

Ποια ήταν λοιπόν τα μεγαλύτερα deals της χρονιάς που κλείνει στην αγορά της ναυτιλίας;

Καταρχάς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκαν οι κινήσεις που έγιναν στην ανερχόμενη αγορά του LNG. Στο βιβλίο των παραγγελιών για τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου προστέθηκαν το 2018 πάνω από 50 πλοία, με αποτέλεσμα πλέον σε παραγγελία να ξεπερνούν τα 100. Ο όμιλος Αγγελικούση, η Gaslog (Λιβανός) TMS Cardiff Gas (Οικονόμου), Latsco (Λάτσης) Thenamaris (Μαρτίνος) είναι οι ναυτιλιακές με τις μεγαλύτερες παραγγελίες την περασμένη χρονιά. Το καλοκαίρι εξάλλου έκλεισε και η συμφωνία γι ατην κατασκευή έως και 10 νέων LNG carriers ύψους έως 2 δις δολαρίων από την Capital του Ε. Μαρινάκη.

Επίσης τα φώτα της δημοσιότητας τράβηξαν οι συμφωνίες που έκλεισαν στο πλαίσιο των φετινών Ποσειδωνίων από τον Γ. Αγγελικούση αξίας 1,2 δις για 4 δεξαμενόπλοια LNG και 4 VLCC. Τόσο ο ίδιος ο εφοπλιστής όσο και η κόρη του Μαρία, επιμένουν να διατηρούν τον όμιλό τους εκτός χρηματαγορών, με αποτέλεσμα ο στόλος τους να παραμένει ο μεγαλύτερος ιδιωτικός στον κόσμο.

Σε ό,τι αφορά την προετοιμασία για το νέο ρυθμιστικό περιβάλλον, πρωταγωνιστές για την εγκατάσταση scrubbers στους στόλους τους αναδείχθηκαν οι εταιρείες Maran (Αγγελικούσης) Star Bulk (Πέτρος Παππάς), Safe Bulkers (Π. Χατζηιωάννου), Costamare (Κ.Κωσταντακόπουλος).

Και βέβαια τα νερά της αγοράς τάραξε το deal ύψους 1,65 δις δολαρίων μεταξύ της Capital Product Partners (Μαρινάκης) και της Diamond Shipping (συμφερόντων Wilbur Ross) για τη συγχώνευση των στόλων δεξαμενόπλοιων των δύο εταιρειών, που θα δημιουργήσει τη 3η μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή μεταφοράς προϊόντων πετρλεάιου και την 5η μεγαλύτερη εισηγμένη δεξαμενόπλοιων αργού.

Σημαντικές αγοραπωλησίες πλοίων πραγματοποίησε το 2018 και η Star Bulk (Παπάς) η οποία ανακοίνωσε την εξαγορά 16 φορτηγών από τις Augustea Atlantica SpA και York Capital Management, μέσω συναλλαγής που περιλάμβανε και μετοχές.

Στις αρχές του μήνα εξάλλου ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των Navios Maritime Acquisition Corporation και Navios Maritime Midstream Partners, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, που συγκέντρωσε σε μία εταιρεία όλο το στόλο δεξαμενόπλοιων της πλοιοκτήτριας δημιουργώντας ένα σχήμα με ενισχυμένη βάση περιουσιακών στοιχείων και καλύτερο πιστωτικό προφίλ.

Στην τελική ευθεία εξάλλου βρίσκεται και το μεγάλο deal αξίας 2,7 δις δολαρίων για τη συγχώνευση της Ocean Rig (Οικονόμου) με την ελβετική Transocean.

Ακτοπλοΐα

Τέλος στην εγχώρια ακτοπλοϊκή αγορά ξεχωρίζουν οι πρόσφατες εξελίξεις γύρω από την Attica Group, και την απόφαση της εταιρείας για ολοσχερή αποπληρωμή του μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου της Fortress ύψους 87 εκατ. ευρώ από την εταιρεία. Είχε προηγηθεί των εξελίξεων, η απόφαση της Fortress να εξασκήσει το δικαίωμα ανταλλαγής των ομολογιών με μετοχές που αντιστοιχούν στο 28,63%, κίνηση που φέρεται να έγινε σε γνώση – αν όχι σε συνεννόηση – με τη διοίκηση της Attica. Υπενθυμίζεται ότι Fortress και Attica βρίσκονταν σε διαπραγματεύσεις από τον περασμένο Μάιο με αντικείμενο την ενδεχόμενη απόκτηση του ελέγχου της εταιρείας από το fund. Οι διαπραγματεύσεις πήραν παράταση το Σεπτέμβριο, χωρίς ωστόσο να βρεθεί κοινό σημείο επαφής.

Του Χάρη Φλουδόπουλου

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ