«Hashtag»: Ποιος κρύβεται πίσω από το επαναστατικό σύμβολο των Social Media – Η άγνωστη ιστορία του


Τα «Hashtags» συνιστούν ένα τεράστιο κεφάλαιο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης άλλωστε δεν είναι και λίγες φορές που οι χρήστες του διαδικτύου παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους, μέσω του πληκτρολογίου.- Ο «νονός» του hashtag, Κρις Μεσίνα, που έβαλε το δικό του λιθαράκι στην επανάσταση των social media και της κοινωνικής τεχνολογίας μιλά για τη «δύναμη» του συμβόλου.

Την τελευταία δεκαετία, η τεχνολογία έχει εισβάλλει για τα καλά στις ζωές μας και πλέον η καθημερινότητά μας βασίζεται στις ηλεκτρονικές «δυνάμεις» συσκευών. Τα Social Media χρησιμοποιούνται ευρέως από όλες τις ηλικιακές κατηγορίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ότι παλαιότερα οι ριζικές μεταρρυθμίσεις γινόντουσαν με επανάσταση ενώ σήμερα γίνονται με ένα απλό «hashtag» μέσα σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Τι είναι όμως το «Hashtag»; Ποιος κρύβεται πίσω από τη δημιουργία του και πώς κατάφερε να «ενώσει φωνές», έστω και μέσω του διαδικτύου;

hastag.jpg
Η λέξη hashtag εμφανίζεται με το σύμβολο # και προέρχεται από την λέξη hash και tag, δηλαδή τη χρήση του συμβόλου # και μιας ετικέτας-λέξης.Pixabay

Τα «Hashtags» καταλαμβάνουν ένα μεγάλο κεφάλαιο για τα social media, μετρώντας ήδη σχεδόν 15 χρόνια παρουσίας στον κόσμο του διαδικτυακού κόσμου. Η λέξη hashtag προέρχεται από την ένωση των λέξεων «hash» και «tag», δηλαδή του συμβόλου της δίεσης «#» και μιας ετικέτας.

Η ιστορία των «Hashtags»

Η χρήση των συγκεκριμένων συμβόλων προτάθηκε αρχικά από τον Κρις Μεσίνα στις 23 Αυγούστου του 2007. Ο τεχνολόγος και σχεδιαστής προϊόντων τεχνολογίας, γνωστός με το παρατσούκλι «factoryjoe», αναζητώντας έναν τρόπο να οργανώσει τη χαοτική πληροφορία του Twitter, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το σύμβολο της δίεσης (#), για να ομαδοποιήσει μηνύματα, τάσεις και συμβάντα και να οργανώσει θεματικά τα tweets.

Πλέον η καινοτομία του Twitter είναι η «γέννηση» του συγκεκριμένου συμβόλου, το οποίο σπάνια απουσιάζει από κάποια ανάρτηση. Το «hashtag» καθιερώθηκε πολύ γρήγορα από τις περισσότερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (σ.σ. Facebook, Instagram, Tiktok, LinkedIn, YouTube, Twitter, Pinterest, Tumblr).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρήση του έχει ξεφύγει από τα όρια του ίντερνετ καθώς το συναντάμε και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, όπως για παράδειγμα στην τηλεόραση, είτε κάπου στην άκρη της οθόνης είτε ακόμη και σε ονομασίες εκπομπών.

Η λέξη ή φράση στην οποία προηγείται το σύμβολο της δίεσης (#) έχει ως αποτέλεσμα η λέξη αυτή να μετατρέπεται σε σύνδεσμο, ομαδοποιώντας δημοσιεύσεις που περιέχουν τουλάχιστον ένα όμοιο hashtag. Με άλλα λόγια είναι ένα είδος «ετικέτας» που κάνει το σχόλιο, την φωτογραφία ή το βίντεο που θα δημοσιεύσει κάποιος πιο εμφανές στους υπόλοιπους χρήστες αποκτώντας μεγαλύτερη αλληλεπίδραση. Το σύμβολο μπορεί να δώσει μεγαλύτερη αξία σε μία δημοσίευση η οποία υπό άλλες συνθήκες δεν είχε νόημα, διότι δείχνει σε τι αναφέρεται.

hashtag.jpg
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας στην Ελλάδα το #μενουμεσπιτι αποτέλεσε το πιο δημοφιλές hashtag ενώ αμέσως μετά ακολουθούσαν τα #κορονοιος, #covid-19 και #καραντίνα, σύμφωνα με την εταιρεία Clip News.pexels

Ο δημιουργός του, Κρις Μεσίνα, μιλώντας για τη δημιουργία του «Ηashtag» στο «The Economist Impact Events» είπε: «Τον Αύγουστο του 2007 έγραψα μία πρόταση η οποία έγινε γνωστή ως hashtag. Είπα ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάποιες ειδικές λέξεις για να σημάνουμε κάποιες ειδοποιήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Βρέθηκαν πολλοί που μοιράστηκαν αυτή την ιδέα κι έτσι έγινε πολύ δημοφιλές, μέσω του Twitter. Η πρότασή μου έπρεπε να είναι έξυπνη και ρεαλιστική, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εύκολα στα social media».

«Το κατάλαβα σύντομα ότι το hashtag έπρεπε να είναι εύκολο να το μάθει κανείς και να διαδοθεί μέσω της μίμησης. Έπρεπε να προσθέσει αξία στον δημιουργό μέσω ορατότητας και επικοινωνίας. Λίγους μήνες μετά την πρότασή μου, η όλη ιδέα βελτιώθηκε. Το 2007 ένας φίλος χρησιμοποίησε το Twitter για να ειδοποιήσει για τις φωτιές που μάστιζαν τη Νότια Καλιφόρνια. Διάφοροι οργανισμοί και Πυροσβεστική έπρεπε να ειδοποιηθούν και με τη χρήση του hashtag συνέβη αυτό. Πολλοί χρήστες μπόρεσαν να ακολουθήσουν το hashtag και να ενημερώνονται για τις πυρκαγιές», πρόσθεσε.

hashtag-2.jpg
Τα hashtags εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στο Twitter το 2007.Getty Images

«Πολλοί άρχισαν να το μιμούνται, χωρίς ακριβώς να καταλαβαίνουν τι ακριβώς έκανε, όμως είδαν πως γίνεται κάτι καινούργιο που έπρεπε να δοκιμάσουν, όπως συμβαίνει σήμερα με έναν viral χορό στο TikTok. Έτσι, απέκτησε ορατότητα και νομιμότητα. Ήταν ένα δώρο που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από όλους. Έδειξε τον δρόμο για τη δημιουργία κοινωνικών ομάδων που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους και να επικοινωνήσουν», συμπλήρωσε ο δημιουργός του αγαπημένου συμβόλου.

Τέλος ανέφερε ότι: «Δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη άδεια, είχαμε απλά κατά νου να δημιουργήσουμε ένα εύχρηστο εργαλείο προς όλους. Έπειτα από 15 χρόνια, ποια είναι η εμπειρία μου; Όπως ο Προμηθέας έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς, θεωρώ πως εγώ είμαι ένας αντίστοιχος που έδωσε το hashtag στην ανθρωπότητα».

Ο νονός του «Ηashtag» ρίχνει φως στο τεχνολογικό μας μέλλον

Ο «μπαμπάς» του γνωστού σε όλους τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης «hashtag», τεχνολόγος και σχεδιαστής προϊόντων τεχνολογίας Κρις Μεσίνα, έδωσε το «παρών» στο φετινό «The Economist Impact Events», που έλαβε χώρα στις 3 Μαρτίου 2023 στην Αθήνα.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στον μύθο του Προμηθέα συγκρίνοντας τη δύναμη που απέκτησαν οι άνθρωποι χάρη στη γνώση της φωτιάς με τη δύναμη που τους έχουν δώσει στην εποχή μας το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα.

«Οι περισσότεροι γνωρίζετε ότι ο Προμηθέας έφερε στους ανθρώπους τη γνώση μέσω της φωτιάς. Ο Δίας έβλεπε τους ανθρώπους σαν απειλή και ήθελε να τους έχει σε πρωτόγνωρη κατάσταση, όμως ο Προμηθέας τον αψήφησε και έδωσε τη γνώση στους θνητούς», είπε.

Και πρόσθεσε: «Το 2000 ο Προμηθέας ήρθε ξανά στον πλανήτη και μας έδωσε την ικανότητα να επικοινωνούμε μεταξύ μας μέσω του Internet, κάτι που δεν άρεσε σε πολλούς. Αυτή τη δύναμη μπορεί να απολαύσει ο καθένας μέσω των social media. Οι θεματοφύλακες (gate keepers), όπως ο Δίας στο παρελθόν, αποποιήθηκαν αυτήν τους την ιδιότητα και έδωσαν περαιτέρω τεχνολογία σε εμάς».

Ο Κρις Μεσίνα.cnbc

«Έτσι, ο Προμηθέας μάς έδωσε το ChatGPT 4 και συνεχίζει την κούρσα μέσω των μεγάλων πλατφορμών. Οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν και να επικοινωνήσουν άμεσα με οποιονδήποτε στον πλανήτη, με μία νοημοσύνη η οποία μπορεί να διαβάσει τα άρθρα μας και τα website μας. Οι άνθρωποι με λίγη βοήθεια από τον Προμηθέα έγιναν ο φόβος του Δία και είναι δύσκολο από τους θεούς να τους ελέγξουν. Τώρα εφευρίσκουμε τους δικούς μας τεχνο-θεούς», σημείωσε ακόμη ο Κρις Μεσίνα.

Μάλιστα επεσήμανε ότι είναι πολύ εύκολο να επικεντρωθεί κανείς στα αρνητικά της τεχνολογικής εξέλιξης ενώ εξήγησε πώς ανακαλύφθηκε και τι ανάγκες κάλυψε το «hashtag». Μεταξύ άλλων τόνισε ότι χάρη στη συλλογική νοημοσύνη έχουμε τη δυνατότητα να δρούμε μαζί με άλλους ανθρώπους οπουδήποτε αλλά και να συνεχίζουμε.

Η εξέλιξη-ορόσημο, που άλλαξε για πάντα την επικοινωνία μέσω των social media

Στέλνοντας το δικό του μήνυμα από το βήμα του «Economist Technology and Innovation 2023» ο Κρις Μεσίνα σημείωσε: «Τώρα βρισκόμαστε στην εποχή που όλοι μοιραζόμαστε. Αυτός είναι ο δρόμος της προόδου. Αν δεν το κάναμε ποτέ, τι θα γινόταν; Αν ακολουθούσαμε τον συντηρητισμό του Δία, πού θα βρισκόμασταν; Σίγουρα όχι εδώ που βρισκόμαστε τώρα».

«Το φιλελεύθερο πνεύμα του Προμηθέα έδωσε στους ανθρώπους την ευκαιρία να εξελίσσονται και να προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες. Τώρα με την τεχνητή νοημοσύνη μπορούμε να το κάνουμε αυτό ξανά και ξανά, ευτυχώς έχουμε πλέον πολύ περισσότερα από τη φωτιά. Μπορούμε να μιλήσουμε, να συνεργαστούμε και να δημιουργήσουμε», συμπλήρωσε.

Δείτε στο βίντεο την ομιλία του Κρις Μεσίνα μετά το 1:44:

 

«Όλοι μας μπορούμε να συνδράμουμε στην εξέλιξη και να θυμόμαστε πως όταν ο Δίας γίνεται έξω φρενών, υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να αλλάξουν την πορεία της ανθρωπότητας με μία κίνηση και να δώσουν δυνατότητες στους ανθρώπους», πρόσθεσε.

«Η συλλογική νοημοσύνη μάς κλείνει το μάτι και μας δίνει τη δυνατότητα να δρούμε με ανθρώπους και να συνεχίσουμε το έργο όσων επινόησαν κάτι στο παρελθόν. Όταν τα social media βρίσκονταν στα σπάργανα, επινοήθηκε το hashtag ως τρόπος επικοινωνίας για τον αποδέκτη κι εγώ μπορούσα να επικοινωνήσω με την ανθρωπότητα και η ανθρωπότητα μαζί μου», ανέφερε.

«Ένα μήνυμα για όλους μας είναι πως πρέπει να ενσκήψουμε πάνω στις αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως το ChatGPT, να μάθουμε πώς θα δουλεύουμε με αυτά τα εργαλεία και να αυξήσουμε την ανθρώπινη διάσταση. Ο Προμηθέας μάς έδωσε το μέσον και οι υπόλοιποι μάθαμε πώς να το χειριστούμε. Κάπως έτσι έγινε και με τα social media, μάθαμε να τα χειριζόμαστε και να επικοινωνούμε, χρησιμοποιώντας την ανθρώπινη γλώσσα», κατέληξε.

Κρις Μεσίνα: Ποιος είναι ο «βασιλιάς» του hashtag

Ο 42χρονος σήμερα Κρις Μεσίνα, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Κάρνεγκι Μέλον, σχέδιο και αυτοπροσδιορίζεται ως «Εφευρέτης του hashtag, τεχνολόγος και σχεδιαστής προϊόντων». Έχει εργαστεί ως προγραμματιστής όσο και ως σχεδιαστής προϊόντων στις εταιρείες Google και Uber, ενώ υπήρξε συνιδρυτής και σύμβουλος νεοφυών εταιρειών. Είναι co-founder της εταιρείας κοινωνικής τεχνητής νοημοσύνης Molly (YC W’18), ενώ εργάζεται ως επικεφαλής προϊόντων στη Republic, μια καινοτόμο εταιρεία χρηματοοικονομικής τεχνολογίας.

Έχει δημιουργήσει κινήματα όπως τα BarCamp, Spread Firefox και coworking, και επηρέασε την αλλαγή σε μεγάλους και μικρούς οργανισμούς, ξεκινώντας το 2004, όταν βοήθησε να οργανωθεί το κίνημα βάσης που ώθησε τον Mozilla Firefox στις πρώτες 100 εκατομμύρια λήψεις.

Το 2005 συνδιοργάνωσε το πρώτο BarCamp και στη συνέχεια διέδωσε το μοντέλο μη συνεδριακών εκδηλώσεων, το οποίο εξαπλώθηκε σε περισσότερες από 350 πόλεις παγκοσμίως. Το 2006 άνοιξε τον πρώτο coworking χώρο στον κόσμο, στο Σαν Φρανσίσκο, δίνοντας το έναυσμα για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου κινήματος.

Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ