Καλημέρα! Ο Αρκάς σήμερα έχει επικριτική διάθεση και φυσικά μας βάζει σε βαθιές σκέψεις καθώς λέει μια πικρή αλήθεια πίσω από τις γευστικές προτιμήσεις των Ελλήνων. Για να μην το βαρύνουμε ωστόσο καθώς σήμερα οι τυχεροί απολαμβάνουν το τριήμερό τους θα εστιάσουμε αποκλειστικά στον καφέ.
Σήμερα, λοιπόν, θα μιλήσουμε για μία από τις πιο χαρακτηριστικές πολιτιστικές αλλαγές στην Ελλάδα τα τελευταία τριάντα χρόνια: την μετάβαση από τον φραπέ στον φρέντο. Αυτή η αλλαγή δεν είναι απλά μια εξέλιξη στις προτιμήσεις των καφέ, αλλά μια αντανάκλαση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και των μεταβαλλόμενων τάσεων της.

Η ιστορία του Φραπέ
Ο φραπές, ο αγαπημένος κρύος καφές των Ελλήνων, έκανε την εμφάνισή του στη δεκαετία του 1950. Η ιστορία λέει ότι ανακαλύφθηκε τυχαία στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, όταν ένας υπάλληλος μιας εταιρείας καφέ ανακάτεψε στιγμιαίο καφέ, νερό και πάγο σε ένα σέικερ. Το αποτέλεσμα ήταν ένας αφρώδης και δροσιστικός καφές που γρήγορα κατέκτησε την καρδιά των Ελλήνων.
Ο φραπές έγινε σύμβολο της ελληνικής κουλτούρας, συνδεδεμένος με την ανεμελιά και τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι παραλίες και τα καφέ γέμισαν με κόσμο που απολάμβανε τον χαρακτηριστικό αφρό και την δροσιά του φραπέ.
Η άνοδος του φρέντο
Ωστόσο, στις αρχές του 21ου αιώνα, μια νέα τάση εμφανίστηκε: ο φρέντο. Ο φρέντο καπουτσίνο και ο φρέντο εσπρέσο γρήγορα κέρδισαν έδαφος, αντικαθιστώντας τον φραπέ σε κάποιες περιπτώσεις. Ο φρέντο προσφέρει μια πιο πλούσια και γευστική εμπειρία καφέ, χρησιμοποιώντας εσπρέσο ως βάση, αναμεμιγμένο με πάγο και γάλα ή κρέμα.
Η άνοδος του φρέντο συνδέεται με την παγκοσμιοποίηση και την αυξημένη επαφή των Ελλήνων με άλλες κουλτούρες του καφέ, ειδικά την ιταλική. Τα καφέ και οι μπαρίστες στην Ελλάδα άρχισαν να πειραματίζονται με νέες συνταγές και τεχνικές, δημιουργώντας καφέδες υψηλής ποιότητας που ανταγωνίζονται τις καλύτερες καφετέριες του κόσμου.
Κοινωνικές και πολιτιστικές επιπτώσεις
Η μετάβαση από τον φραπέ στον φρέντο μπορεί να θεωρηθεί ως μια πολιτιστική αναβάθμιση της ελληνικής κοινωνίας. Αντικατοπτρίζει την εξέλιξη των γούστων και των προσδοκιών των καταναλωτών, καθώς και την προθυμία τους να αγκαλιάσουν νέες τάσεις και ιδέες.
Επιπλέον, η δημοφιλία του φρέντο έχει ενισχύσει την ελληνική οικονομία του καφέ, με πολλές ελληνικές αλυσίδες καφέ να επεκτείνονται και στο εξωτερικό, προωθώντας την ελληνική κουλτούρα του καφέ διεθνώς.
Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.
Λόγω της αλλαγής του περιεχομένου και των πολιτικών μηνυμάτων των έργων του ανά τα χρόνια καθώς και της ανωνυμίας του ορισμένοι εικάζουν πως ο αυθεντικός Αρκάς έχει πεθάνει και πλέον τα υποτιθέμενα έργα του δημιουργούνται από τρίτους.

