Αρκάς: Το σκίτσο του διάσημου και αγαπημένου σκιτσογράφου με τον πρωτόγονο άνθρωπο που κρατά ένα κόκκαλο και αναγράφεται η φράση “Σαν να μην πέρασε μια μέρα…” μας υπενθυμίζει τη στασιμότητα της ανθρώπινης φύσης. Παρά την τεχνολογική πρόοδο και τις κοινωνικές αλλαγές, φαίνεται πως τα βασικά χαρακτηριστικά και οι συμπεριφορές του ανθρώπου παραμένουν αναλλοίωτα μέσα στον χρόνο.
Η εικονική αναπαράσταση
Στο σκίτσο, ο πρωτόγονος άνθρωπος απεικονίζεται να φωνάζει με θυμό, κρατώντας ένα μεγάλο κόκκαλο, σύμβολο δύναμης και βίας. Η στάση του σώματός του και η έκφραση του προσώπου του υποδηλώνουν μια επιθετική και πολεμική διάθεση. Η επιλογή του Αρκά να χρησιμοποιήσει έναν προϊστορικό άνθρωπο δεν είναι τυχαία. Αντιπροσωπεύει την άγρια και ακατέργαστη πλευρά της ανθρώπινης φύσης, που συχνά παραμένει αμετάβλητη, παρά την εξέλιξη και την πρόοδο.
Η φράση “Σαν να μην πέρασε μια μέρα…” είναι κλειδί για την κατανόηση του σκίτσου. Υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι, παρόλο που ζουν σε διαφορετικές εποχές και πολιτισμούς, συχνά επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη, συμπεριφέρονται με τον ίδιο τρόπο και διατηρούν τις ίδιες βασικές αρχές επιβίωσης και κυριαρχίας. Η χρήση της καθημερινής φράσης “Καλημέρα” στην κορυφή της εικόνας δίνει έναν ειρωνικό τόνο, ενισχύοντας την ιδέα ότι αυτή η επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά είναι μια καθημερινή πραγματικότητα.
Το εν λόγω σκίτσο αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ως μια κριτική της σύγχρονης κοινωνίας, όπου παρά την τεχνολογική πρόοδο και την αύξηση της γνώσης, οι βασικές ανθρώπινες συμπεριφορές και οι αρχές παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητες. Η βία, η επιθετικότητα, η ανάγκη για κυριαρχία και έλεγχο είναι ακόμη παρούσες και πολλές φορές οδηγούν τις πράξεις μας.
Όπως γίνεται αντιληπτό ο Αρκάς, με το χαρακτηριστικό του χιούμορ και την οξυδέρκεια, μας προσφέρει ένα δυνατό μήνυμα σχετικά με την ανθρώπινη φύση. Μας καλεί να αναλογιστούμε τις συμπεριφορές μας και να αναγνωρίσουμε τα στοιχεία που, αν και φαινομενικά ξεπερασμένα, παραμένουν βαθιά ριζωμένα μέσα μας. Το σκίτσο του δεν είναι απλώς μια εικόνα, αλλά μια υπενθύμιση ότι η πραγματική πρόοδος δεν έγκειται μόνο στην τεχνολογική ανάπτυξη, αλλά και στην εξέλιξη της ανθρώπινης ψυχής και συμπεριφοράς.

Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.
Λόγω της αλλαγής του περιεχομένου και των πολιτικών μηνυμάτων των έργων του ανά τα χρόνια καθώς και της ανωνυμίας του ορισμένοι εικάζουν πως ο αυθεντικός Αρκάς έχει πεθάνει και πλέον τα υποτιθέμενα έργα του δημιουργούνται από τρίτους.

