Όπως αναφέρθηκε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Τουρκία θα συνεχίσει την υποστήριξή της
Ρόλο και λόγο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα επιδιώκουν να έχουν και οι Τούρκοι.
Υπενθυμίζεται ότι οι Τούρκοι δεν αναγνωρίζουν το φιρμάνι του Έλγιν. Υποστηρίζουν ότι τα «Γλυπτά του Παρθενώνα» μεταφέρθηκαν λαθραία από την Αθήνα στις αρχές του 19ου αιώνα, για να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο.
Ειδικές δηλώσεις στο Türkiye Today για το θέμα έκανε η Zeynep Boz, Προϊσταμένη του Τμήματος Καταπολέμησης του Λαθρεμπορίου στη Γενική Διεύθυνση Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας.
Αναλυτικά:
-Υποστηρίζεται ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα ελήφθησαν μεταξύ 1799 και 1803 με την άδεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Ποια ήταν η διαδικασία για τη χορήγηση τέτοιων αδειών;
Σε αυτή την περίοδο της Τουρκοκρατίας θα έπρεπε να υπήρχε διάταγμα για τα έργα που βγήκαν στο εξωτερικό, αυτή ήταν η βασικότερη απαίτηση και διαδικασία.
-Σκοπεύετε να συνεργαστείτε με την Ελλάδα σε διεθνές επίπεδο για την επιστροφή ιστορικών αντικειμένων όπως τα Γλυπτά του Παρθενώνα;
Ως αποτέλεσμα των ιστορικών εξελίξεων, οι χώρες σήμερα χωρίζονται χονδρικά σε χώρες προέλευσης και χώρες αγοράς. Αν και πρέπει να αποφύγουμε μια σαφή διάκριση μεταξύ των χωρών, μπορεί να ειπωθεί ότι η Τουρκία και η Ελλάδα μοιράζονται μια κοινή μοίρα με τις ιδιότητές τους ως χώρες προέλευσης. Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαζόμαστε με την Ελλάδα όχι μόνο για την επιστροφή ενός συγκεκριμένου αντικειμένου, αλλά και σε κάθε πτυχή της καταπολέμησης της λαθρεμπορίας πολιτιστικών αγαθών. Για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Τουρκία θα συνεχίσει την υποστήριξή της, την οποία έχει εκφράσει ανοιχτά εδώ και πολλά χρόνια, ως απαίτηση μιας δίκαιης προσέγγισης.
-Ποια είναι η στάση της Τουρκίας στις προσπάθειες της Ελλάδας να επιστρέψει αντικείμενα όπως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα;
Ένα μνημείο όπως τα Γλυπτά του Παρθενώνα , ή έργα που αποτελούν μέρος ενός ακίνητου πολιτιστικού αγαθού, δεν πρέπει να θεωρούνται κινητά αντικείμενα. Η απομάκρυνση τέτοιων κομματιών από το κτίριο στο οποίο ανήκουν είναι μια συνειδητή και προγραμματισμένη ενέργεια και ελλείψει σαφούς τεκμηρίωσης δεν μπορεί να θεωρηθεί θεμιτή, τουλάχιστον στη συνείδηση της ιστορίας.
Γνωρίζουμε και σεβόμαστε ότι το ζήτημα μπορεί να επιλυθεί μόνο με εποικοδομητικές αποφάσεις που θα λαμβάνονται από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελλάδα. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι το μέρος που ισχυρίζεται ότι τα έργα έχουν μεταφερθεί νόμιμα θα πρέπει να το αποδείξει με κάτι παραπάνω από ένα έγγραφο του οποίου τη μετάφραση ισχυρίζονται ότι έχουν. Η επιστροφή αυτών των έργων στην Ελλάδα και η ανακοίνωσή τους στον κόσμο με μηνύματα φιλίας και από τις δύο χώρες θα είναι μια αντανάκλαση του ενοποιητικού στοιχείου της πολιτιστικής κληρονομιάς.
-Τι σημασία έχει το γεγονός ότι δεν υπάρχουν στοιχεία στα αρχεία της Τουρκίας σχετικά με την άδεια ή το διάταγμα που φέρεται να ανήκει στην Οθωμανική περίοδο, από πλευράς διεθνούς δικαίου;
Λόγω της περιόδου κατά την οποία έλαβε χώρα το ζήτημα, δεν υπάρχει μια πτυχή που να μπορεί να αντιμετωπιστεί εντός του πεδίου εφαρμογής των πράξεων διεθνούς δικαίου. Η απουσία αυτού του διατάγματος είναι μια κατάσταση που έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της βρετανικής πλευράς ότι τα έργα αυτά αφαιρέθηκαν νόμιμα από τα σύνορα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

