Bαλτική Θάλασσα: Η τεράστια υποθαλάσσια σήραγγα που θα αλλάξει τον οδικό και σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης
Στις όχθες της Βαλτικής Θάλασσας, στα νότια της Δανίας, διαμορφώνεται ένα τεράστιο μηχανολογικό θαύμα που, όταν τελειώσει, θα επανασχεδιάσει δραστικά τους οδικούς και σιδηροδρομικούς χάρτες της Ευρώπης. Η σήραγγα Fehmarnbelt μπορεί να μη συγκίνησε τη λαϊκή φαντασία με τον ίδιο τρόπο που έκανε η σήραγγα της Μάγχης μεταξύ Βρετανίας και Γαλλίας πριν από περισσότερα από 30 χρόνια, αλλά αυτή η δομή είναι εξίσου εντυπωσιακή, αν όχι περισσότερο.
Συνδέοντας τη Δανία και τη Γερμανία, η σήραγγα Fehmarnbelt θα έχει οδικούς αυτοκινητόδρομους δύο λωρίδων κάτω από το νερό και προς τις δύο κατευθύνσεις, συν δύο ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές γραμμές – μια οδός πολλαπλών σωλήνων που θα βυθιστεί κάτω από τα κύματα σε μία από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες στον κόσμο.
Με μήκος 18 χιλιομέτρων, δεν θα είναι τόσο μακριά όσο η σήραγγα της Μάγχης (50 χλμ) αλλά από πολλές άλλες απόψεις θα είναι μεγαλύτερη. Το έργο θα είναι, στην πραγματικότητα, η μεγαλύτερη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο και η μεγαλύτερη βυθισμένη σήραγγα στον κόσμο.
Ως «βυθισμένη» σήραγγα, αντί να σκάβεται σε συμπαγή χερσαία μάζα όπως η σήραγγα της Μάγχης, η Fehmarnbelt κατασκευάζεται χρησιμοποιώντας προκατασκευασμένα τμήματα από σκυρόδεμα (στοιχεία ονομάζονται) που ρίχνονται σε μια τάφρο σκαμμένη στον πυθμένα της θάλασσας, συνδέονται μεταξύ τους και στη συνέχεια θάβονται.
Τον περασμένο μήνα, τον Φεβρουάριο του 2025, τα πρώτα προκατασκευασμένα τμήματα σήραγγας έφυγαν από το εργοστάσιο στο Rødbyhavn, στη Δανία, ολοκληρώνοντας το πρώτο μέρος ενός πρωτοποριακού ταξιδιού από στεριά σε θάλασσα που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2029.

Το έργο των 7,4 δισεκατομμυρίων ευρώ είναι ένα τεράστιο εγχείρημα, από κάθε άποψη. Κάθε τμήμα της σήραγγας είναι κολοσσιαίο. Αυτές οι κατασκευές από σκυρόδεμα έχουν μήκος 217 μέτρα, πλάτος 42 μέτρα και βάθος εννέα μέτρα, ζυγίζοντας 73.000 τόνους – ισοδύναμο με 10 Πύργους του Άιφελ.
Συνολικά, 79 από αυτά τα «τυποποιημένα» στοιχεία και 10 μικρότερα «ειδικά» στοιχεία μήκους 39 μέτρων (τα οποία θα στεγάσουν τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις της σήραγγας) θα τοποθετηθούν από άκρη σε άκρη, από το Rødbyhavn στο νησί Lolland έως το Puttgarden στο γερμανικό νησί Fehmarn, δημιουργώντας την πλήρη σήραγγα 400 μέτρων από τη θάλασσα.
τα πάντα γύρω από το έργο είναι τεράστια. Το ειδικά κατασκευασμένο εργοστάσιο είναι η μεγαλύτερη εγκατάσταση κατασκευής σήραγγας στον κόσμο και σε συνδυασμό με το λιμάνι εργασίας καλύπτει μια έκταση 2,2 τετραγωνικών χιλιομέτρων — το μέγεθος άνω των 300 γηπέδων ποδοσφαίρου.
Τρεις αίθουσες κατασκευής σπηλαίων που περιέχουν έξι γραμμές παραγωγής εργάζονται επί του παρόντος όλο το εικοσιτετράωρο παράγοντας ένα στοιχείο 217 μέτρων κάθε εννέα εβδομάδες. «Προσπαθούμε να εγκαταστήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο εξοπλισμό που θα χρειαστεί αργότερα στην ολοκληρωμένη σήραγγα», δήλωσε στο CNN η Denise Juchem, εκπρόσωπος της Femern A/S, της κρατικής δανικής εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το έργο
«Αυτό εξοικονομεί χρόνο αργότερα και μειώνει τις υλικοτεχνικές προκλήσεις για την εργασία στο βυθισμένο τούνελ. Επιπλέον, εγκαθίσταται εξοπλισμός παρακολούθησης ώστε να μπορούμε να ελέγχουμε το εσωτερικό του στοιχείου ανά πάσα στιγμή κατά τη μεταφορά και τη βύθιση.»

Οι δεξαμενές έρματος τοποθετούνται για σταθερότητα και τα χαλύβδινα διαφράγματα στερεώνονται σε κάθε άκρο κάθε τμήματος για να τα καταστήσουν στεγανά. Η στεγανοποίηση των στοιχείων με αυτόν τον τρόπο τους επιτρέπει να επιπλέουν, παρά την τεράστια χωρητικότητα τους. Η ημερομηνία για τη βύθιση του πρώτου «στοιχείου» δεν έχει οριστικοποιηθεί, αλλά οι προπαρασκευαστικές εργασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Είναι μια πολύ περίπλοκη και επίσης εξαρτώμενη από τις καιρικές συνθήκες διαδικασία.
Οι υποβρύχιες κάμερες και ο ειδικός εξοπλισμός εντοπισμού θέσης θα οδηγήσουν το στοιχείο στη θέση του με ακρίβεια έως και 12 χιλιοστών. Γιγαντιαία ελαστικά παρεμβύσματα και δευτερεύουσες σφραγίδες σχεδιασμένες να διαρκούν 120 χρόνια θα διασφαλίσουν ότι η σήραγγα είναι στεγανή. Όταν η πρώτη βύθιση πραγματοποιηθεί αργότερα φέτος, θα χρειαστούν περίπου 40 ώρες για να ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από το λιμάνι εργασίας. Το 22μελές πλήρωμα του πλωτήρα υποβάλλεται σε εντατική εκπαίδευση.
«Δεν θα υπάρξει δοκιμαστική λειτουργία για την πραγματική βύθιση», λένε οι υπεύθυνοι. «Πρέπει να δουλέψει την πρώτη φορά. Δεν θα κάνουμε συμβιβασμούς στην ποιότητα και την ασφάλεια. Γι’ αυτό αφιερώνουμε τον απαραίτητο χρόνο για να διασφαλίσουμε ότι είμαστε τέλεια προετοιμασμένοι»
Η κατασκευή των δύο πυλών σήραγγας στο Rødbyhavn και στο Puttgarden προχωρά. Και οι δύο τοποθεσίες βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τα λιμάνια που θα αντικαταστήσουν, μειώνοντας τους χρόνους ταξιδιού από 45 λεπτά με το πλοίο σε 10 λεπτά με το αυτοκίνητο και επτά λεπτά με το τρένο.
Ένας ταξιδιώτης που θέλει να πάρει το τρένο από το Αμβούργο για την Κοπεγχάγη έχει ένα ταξίδι σχεδόν πέντε ωρών προς το παρόν, αλλά αυτός ο χρόνος θα μειωθεί στο μισό όταν ανοίξει η σήραγγα. «Η σήραγγα Fehmarnbelt θα αλλάξει το παιχνίδι για τον τουρισμό στη Δανία και την ευρύτερη περιοχή της Σκανδιναβίας», δήλωσε στο CNN ο Mads Schreiner, Διευθυντής Διεθνούς Αγοράς στο VisitDenmark.
«Με τη σημαντική μείωση του χρόνου ταξιδιού μεταξύ Γερμανίας και Δανίας, θα καταστήσει τη χώρα μας πιο προσβάσιμη από ποτέ για επισκέπτες από την κεντρική Ευρώπη. Αναμένουμε να δούμε άνοδο στον τουρισμό αυτοκίνησης, τις διακοπές στην πόλη το Σαββατοκύριακο και τις βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές, όπως ο τουρισμός με τρένο και ποδηλασία.
Η σήραγγα συνοδεύεται επίσης από μια πρόκληση για τη Δανία να ανανεώσει και να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις για την αναμενόμενη εισροή νέων ταξιδιωτών. Αναπόφευκτα, με ένα τόσο μεγάλο έργο υποδομής, έχουν δημιουργηθεί ανησυχίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του στους θαλάσσιους και παράκτιους οικοτόπους.
Τον Νοέμβριο του 2020, ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Γερμανία απέρριψε προσφυγή κατά της έγκρισης του σχεδιασμού του έργου για μια σειρά αξιώσεων, συμπεριλαμβανομένων περιβαλλοντικών ανησυχιών. Και το 2022, μια αίτηση έκτακτης ανάγκης για διακοπή της βυθοκόρησης κοντά στο Puttgarden απορρίφθηκε επίσης.
Η Femern A/S λέει ότι έχει δεσμευτεί για την προστασία του περιβάλλοντος και όπου οι επιπτώσεις των κατασκευών είναι αναπόφευκτες, δημιουργούν νέες φυσικές περιοχές αλλού. Για παράδειγμα, τα 15 εκατομμύρια κυβικά μέτρα υλικών βυθού που ανασκάφηκαν από βυθοκόρηση έχουν αποτεθεί σε νέες περιοχές ανακτημένης γης στο Lolland και στο Fehmarn.

