Αρκάς: Σε ένα από τα χαρακτηριστικά του σκίτσα, ο σκιτσογράφος της καρδιάς μας μάς βάζει να αναλογιστούμε την πορεία του ανθρώπινου φόβου απέναντι στην τεχνολογία. «Ο παππούς φοβόταν την τηλεόραση, ο πατέρας τον υπολογιστή, ο γιος φοβάται την Τεχνητή Νοημοσύνη. Ραγδαία η εξέλιξη της τεχνοφοβίας». Με αυτή τη φράση αποτυπώνεται γλαφυρά η ψυχολογική απόσταση που πολλοί νιώθουν απέναντι σε κάθε νέο τεχνολογικό επίτευγμα.
Η τεχνοφοβία – ο φόβος για την τεχνολογία – δεν είναι νέο φαινόμενο. Από τα πρώτα μηχανήματα του 20ού αιώνα μέχρι τα σημερινά ρομπότ και τους αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης, πάντα υπήρχε ένα κύμα ανησυχίας, καχυποψίας ή ακόμα και άρνησης. Παλαιότερα ήταν η τηλεόραση που “θα μας αποβλάκωνε”, μετά ο υπολογιστής που “θα έκλεβε τις δουλειές”, σήμερα είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη που “θα μας αντικαταστήσει”.
Ωστόσο, το κοινό στοιχείο όλων αυτών των φόβων είναι η αδυναμία προσαρμογής στον ρυθμό της τεχνολογικής αλλαγής. Ο άνθρωπος τείνει να αισθάνεται ασφαλής με το γνώριμο και να αντιστέκεται στο καινούργιο, ειδικά όταν αυτό μοιάζει να απειλεί την εργασία, την αυτονομία ή ακόμα και την ταυτότητά του.
Αυτός ο φόβος, όσο αστείο και αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως, έχει πραγματική ψυχολογική βάση. Οι ειδικοί αναγνωρίζουν πλέον την τεχνοφοβία ως φαινόμενο με πολυπαραγοντική αιτιολογία: από την αίσθηση αδυναμίας κατανόησης της τεχνολογίας, μέχρι και ορμονικούς ή νευρολογικούς λόγους. Ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες, η έκθεση σε συνεχώς εξελισσόμενα εργαλεία και πλατφόρμες προκαλεί άγχος, ανασφάλεια και αίσθηση αποκλεισμού.
Η λύση δεν είναι η απόρριψη ή η δαιμονοποίηση της τεχνολογίας. Είναι η εκπαίδευση, η σταδιακή εξοικείωση και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Η τεχνολογία δεν είναι εχθρός – είναι εργαλείο. Το πώς θα τη χρησιμοποιήσουμε εξαρτάται από εμάς.
Όπως κάθε καινοτομία στην ιστορία, έτσι κι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα φέρει προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Το ζητούμενο είναι να μη μείνουμε θεατές από τον φόβο του αγνώστου, αλλά να γίνουμε ενεργοί συμμέτοχοι στη διαμόρφωση του μέλλοντος.

Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και «χοντροφοβικά». Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.

