5 Δεκεμβρίου 2025

Χωρίς ναυαγοσώστες το 80% των παραλιών 


Με την τουριστική περίοδο να έχει ξεκινήσει και τις θερμοκρασίες να ανεβαίνουν, η πλειονότητα των πολυσύχναστων παραλιών της Ελλάδας παραμένει χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη. Σύμφωνα με ειδικούς του χώρου, περίπου το 80% των παραλιών που θεωρούνται πολυσύχναστες δεν έχουν ναυαγοσώστη, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των λουόμενων.

Αργοπορημένη οργάνωση από τους δήμους

Όπως εξηγούν οι επαγγελματίες του κλάδου, το πρόβλημα είναι χρόνιο και επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την πρόσληψη ναυαγοσωστών ξεκινούν με καθυστέρηση, συχνά λίγες εβδομάδες πριν την επίσημη έναρξη της περιόδου φύλαξης, που διαρκεί από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι πύργοι των ναυαγοσωστών να μένουν άδειοι τις πρώτες – και κρίσιμες – εβδομάδες της σεζόν.

«Το 80% των παραλιών χωρίς φύλαξη»

Ο Μάριος Μυρονάκης, πρόεδρος της Ένωσης Σχολών Ναυαγοσωστικής, επιβεβαιώνει την κατάσταση, δηλώνοντας ότι το 80% των πολυσύχναστων παραλιών δεν έχει καλυφθεί. Αντίστοιχα, ο Νίκος Γιοβανίδης της Ελληνικής Ναυαγοσωστικής Ακαδημίας επισημαίνει πως η αδράνεια των δήμων να κινήσουν έγκαιρα τις διαδικασίες είναι η βασική αιτία. «Ένα τόσο απαιτητικό και κρίσιμο έργο δεν μπορεί να στηρίζεται σε προχειρότητα», τόνισε.

Καθυστερημένη χρηματοδότηση και γραφειοκρατία

Η κρατική επιχορήγηση προς τους δήμους για την κάλυψη των εξόδων της ναυαγοσωστικής φύλαξης ανέρχεται φέτος στα 15 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, τα χρήματα άρχισαν να διανέμονται μόλις στις αρχές Μαΐου, με αποτέλεσμα αρκετοί δήμοι να μην προλάβουν να ολοκληρώσουν έγκαιρα τους διαγωνισμούς. Η γραφειοκρατία, με καθυστερήσεις από το ΑΣΕΠ και ενστάσεις για τις θέσεις, δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατάσταση.

«Όποιος πρόλαβε…»

Η Βάνια Βήχου της Πανελλήνιας Σχολής Ναυαγοσωστικής επισημαίνει ότι όσοι δήμοι κινήθηκαν γρήγορα και έγκαιρα, έχουν εξασφαλίσει ναυαγοσώστες. Παρόλα αυτά, αναγνωρίζει ότι πρόκειται για εποχικό επάγγελμα με περιορισμένη δεξαμενή ενδιαφερόμενων, κάτι που καθιστά την εξεύρεση προσωπικού ακόμα πιο δύσκολη.

Νομοθετικά κενά και ανάγκη κινήτρων

Οι δήμοι γνωρίζουν από το φθινόπωρο ποιες παραλίες πρέπει να έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη. Ωστόσο, η απουσία δεσμευτικού πλαισίου και κινήτρων καθιστά την κατάσταση ανεξέλεγκτη. Οι μισθοί των ναυαγοσωστών, οι οποίοι συχνά δεν ξεπερνούν τα 800 ευρώ, και το υψηλό κόστος διαμονής σε τουριστικές περιοχές λειτουργούν αποτρεπτικά για πολλούς νέους.

Ανησυχητικά στατιστικά

Ο αριθμός των θανάτων από πνιγμό στη χώρα παραμένει υψηλός. Το 2024, σημειώθηκαν 388 θανάσιμα ατυχήματα στη θάλασσα, ενώ ο μέσος όρος της τελευταίας τετραετίας είναι 353. Το 78% των περιστατικών αποδίδεται σε πνιγμό, ενώ το 83% των θυμάτων είναι άνω των 60 ετών. Αξίζει να σημειωθεί πως τα δύο τρίτα αυτών των ατυχημάτων συνέβησαν σε παραλίες χωρίς ναυαγοσωστική παρουσία.

Η ατομική ευθύνη παραμένει κρίσιμη

Οι ειδικοί τονίζουν πως, παρότι ο ναυαγοσώστης αποτελεί κρίσιμο παράγοντα ασφάλειας, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την προσωπική υπευθυνότητα. Οι ηλικιωμένοι πρέπει να συνοδεύονται και οι γονείς να μην αφήνουν τα παιδιά τους χωρίς επίβλεψη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η κα. Βήχου, «ο ναυαγοσώστης επιτηρεί εκατοντάδες άτομα – δεν είναι προσωπικός φρουρός του καθενός».


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ