5 Δεκεμβρίου 2025

Ακρίβεια: Πάνω από τους μισούς Έλληνες χωρίς διακοπές – Υποτονικές και οι θερινές εκπτώσεις


Η ακρίβεια εξακολουθεί να επιβαρύνει τα νοικοκυριά, περιορίζοντας τόσο τις καλοκαιρινές διακοπές όσο και τις αγορές στην περίοδο των εκπτώσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), 52% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, ενώ η κατανάλωση παραμένει χαμηλή, παρά τις θερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν στις 14 Ιουλίου και διαρκούν έως 31 Αυγούστου.

Η αύξηση των τιμών και η μείωση της αγοραστικής δύναμης οδηγούν τους καταναλωτές σε περιορισμένες αγορές, δίνοντας έμφαση στα απολύτως απαραίτητα και αναζητώντας χαμηλότερες τιμές.

Η εικόνα στην αγορά και στις εκπτώσεις

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Θεόδωρος Καπράλος, επισήμανε («Κοινωνία Ώρα MEGA») ότι «τα 2/3 των αγορών αφορούν βασικά είδη, ενώ η παρορμητική κατανάλωση έχει εξαφανιστεί». Τα στοιχεία δείχνουν μείωση 5,6% στον όγκο πωλήσεων και 4,4% στον τζίρο τον Μάιο.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, τόνισε ότι «ο μέσος μισθός δεν επαρκεί για να καλύψει στέγαση, ενέργεια, τρόφιμα και παράλληλα διακοπές ή ψώνια». Υπογράμμισε μάλιστα πως η χαμηλή αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με το υψηλό ποσοστό υπερχρέωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (60%), δεν αφήνουν περιθώρια για αισιοδοξία.

Διακοπές μόνο για τους μισούς

Η ακρίβεια επηρεάζει και τον τουρισμό, καθώς πάνω από τους μισούς Έλληνες δεν θα φύγουν φέτος διακοπές.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ιούνιος 2025, δείγμα 800 ατόμων) δείχνει τάση στροφής σε πιο οικονομικές λύσεις διαμονής: εξοχικές κατοικίες (54%), ενοικιαζόμενα δωμάτια (21%) και camping (5%). Πολλοί περιορίζουν τα έξοδα στην εστίαση, προτιμώντας να ετοιμάζουν γεύματα μόνοι τους και να αγοράζουν προϊόντα από σούπερ μάρκετ ή τοπικές επιχειρήσεις.

Συνολικά, 52% δηλώνει ότι δεν θα ταξιδέψει φέτος, ενώ το 48% θα κάνει διακοπές:

  • 33% περιορισμένες,

  • 14% όπως κάθε χρόνο,

  • 1% περισσότερες ημέρες.

Από όσους θα φύγουν, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να λείψουν 8–14 ημέρες, ενώ το 24% 4–7 ημέρες. Δημοφιλέστεροι παραμένουν οι εγχώριοι προορισμοί: 60% παραθαλάσσιες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και 28% τα νησιά.

Περιορισμένη διάρκεια και χαμηλότερες δαπάνες

Η μέση διάρκεια των διακοπών διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, με το βάρος των εξόδων να πέφτει σε τρόφιμα και βασικά είδη. Το 61% δηλώνει ότι θα μειώσει τις αγορές του, λόγω του περιορισμένου εισοδήματος.

Κυριότερο εμπόδιο παραμένει το χαμηλό διαθέσιμο εισόδημα (68%), αλλά σημαντικό ρόλο παίζουν και οι αυξημένες τιμές σε εισιτήρια, διαμονή, καύσιμα και εστίαση.

Παρά την πίεση, οι καταναλωτές δείχνουν στήριξη στην τοπική οικονομία, με το 53% να αγοράζει από τοπικούς προμηθευτές. Πρόκειται για μια στάση που συνδυάζει την ανάγκη εξοικονόμησης με την ενίσχυση της εγχώριας αγοράς.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ