Πολλοί προϊστάμενοι ή εργαζόμενοι σε θέση ισχύος προσπαθούν να είναι δίκαιοι και σωστοί. Ωστόσο, η ίδια η εξουσία συχνά οδηγεί στο να γίνονται οι λόγοι που η ομάδα φοβάται την «Δευτέρα».
Αυτό το ερώτημα εξετάζει η πρώην διευθύντρια μάρκετινγκ της Unilever και της Johnson & Johnson, Mita Mallick, στο νέο της βιβλίο «The Devil Emails at Midnight: What Good Leaders Can Learn from Bad Bosses» («Τα διαβολικά email τα μεσάνυχτα: Τι μπορούν να μάθουν οι καλοί ηγέτες από τους κακούς προϊσταμένους»).
«Οι κακοί προϊστάμενοι δεν γεννιούνται κακοί. Οι κακοί προϊστάμενοι γίνονται», σημειώνει η Mallick, που εργάστηκε στην Unilever μέχρι το 2020, μιλώντας στο Business Insider.
Ο τίτλος του βιβλίου παραπέμπει σε έναν από τους πρώτους της προϊσταμένους, που συνήθιζε να στέλνει αλλεπάλληλα email τα μεσάνυχτα. Μια τακτική που, όπως προειδοποιεί, μόνο καλή ιδέα δεν είναι.
Το βιβλίο αναλύει αρχετυπικούς τύπους κακών προϊσταμένων — από τον μικροδιαχειριστή έως αυτόν που κλέβει τα εύσημα, τον παράγοντα χάους και τον εκφοβιστή. Όλοι, κατά την Mallick, μπορούν να αλλάξουν, εφόσον οι ηγέτες είναι ειλικρινείς με τον εαυτό τους.
Ο «διάβολος» που στέλνει email τα μεσάνυχτα
Κατά τη διάρκεια μιας πρακτικής άσκησης, η προϊσταμένη της Mallick δεν της μιλούσε σχεδόν ποτέ από κοντά, αλλά έστελνε σωρεία email αργά τη νύχτα με «επείγουσες» εργασίες. Η Mallick απαντούσε από φόβο.
Σε όλο το καλοκαίρι συναντήθηκαν μόλις δύο φορές για 15 λεπτά.
Η συμβουλή της: Οργανώστε το ημερολόγιό σας, κρατήστε χώρο για την ομάδα σας εντός εργάσιμων ωρών. Αν εργάζεστε αργά, χρησιμοποιήστε την προγραμματισμένη αποστολή και διευκρινίστε ότι δεν απαιτείται απάντηση πριν το πρωί.
Ο προϊστάμενος που δίνει ανεπιθύμητα παρατσούκλια
Αυτός ο μάνατζερ μετονόμασε τη Mallick σε «Μοχάμεντ», επειδή το κανονικό της όνομα, Madhumita, του φαινόταν «δύσκολο». Οι υπόλοιποι το υιοθέτησαν, οδηγώντας τη Mallick στην παραίτηση.
Η συμβουλή της: Μάθετε και χρησιμοποιείτε σωστά τα ονόματα. Δημιουργήστε μια ομάδα που αναγνωρίζει και αντιμετωπίζει τις μικροεπιθέσεις έγκαιρα.
Ο υπναράς
Αυτός ο μάνατζερ κοιμόταν σε συναντήσεις, ανέθετε τα πάντα σε άλλους και έλεγε ανοιχτά ότι μισούσε τη δουλειά του. Παρότι αδιάφορος, η διοίκηση τον ανεχόταν.
Η Mallick τονίζει ότι οι ηγέτες πρέπει να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν την αποστασιοποίηση. Το μοντέλο της «να είσαι καθρέφτης» περιλαμβάνει ανατροφοδότηση, ειλικρίνεια και σαφή ευθύνη.
Ο «χασάπης»
Αυτός ο μάνατζερ ήθελε κοινοποίηση σε κάθε email, ασχολούνταν με λεπτομέρειες στη μορφοποίηση και ξανάφτιαχνε όλη τη δουλειά της ομάδας.
Η Mallick προειδοποιεί: Η μικροδιαχείριση φθείρει την εμπιστοσύνη. Εστιάστε στα αποτελέσματα, επιτρέψτε τα λάθη και αποφύγετε την ανάγκη για έλεγχο.
Ο «λευκός λαγός»
Αυτός ο προϊστάμενος έκανε κάθε εργασία να μοιάζει με κρίση: συνεχείς συναντήσεις, αλλαγές σε προθεσμίες, χάος και πίεση.
Η Mallick προτείνει: Ξεκαθαρίστε τι είναι πραγματικά επείγον. Το πλαίσιο της — «Ορισμός, Ιεράρχηση, Προστασία» — βοηθά τους ηγέτες να αποφύγουν την εξουθένωση της ομάδας.
Η «Μέδουσα»
Αυτός ο μάνατζερ φώναζε στο προσωπικό, προσέβαλε για τις επιλογές φαγητού και κάποτε πέταξε ένα επώνυμο παπούτσι σε συνάδελφο.
«Ο φόβος σκοτώνει την επικοινωνία, την εμπιστοσύνη και την καινοτομία», γράφει η Mallick. Καλεί τους ηγέτες να μη συγχέουν την ένταση με την εξουσία και να δημιουργούν ασφαλείς χώρους.
Ο μεγάλος υποκριτής
Όταν η Mallick ανακοίνωσε την εγκυμοσύνη της, ο μάνατζερ της αφαίρεσε έργα, της αρνήθηκε ευκαιρίες και της έστελνε «μικρές» επείγουσες εργασίες όσο βρισκόταν σε άδεια. Ταυτόχρονα παρουσιαζόταν ως υποστηρικτής των εργαζόμενων μητέρων.
Η συμβουλή της: Ρωτήστε τους ανθρώπους τι χρειάζονται — μην υποθέτετε. Συμπεριφορές που μοιάζουν με προστασία, αλλά βασίζονται σε προκατάληψη, συχνά καταλήγουν να αποκλείουν φιλόδοξους υπαλλήλους.
Πηγή: businessinsider.com

