Νέο ντοκιμαντέρ εξερευνά τα παιδικά τραύματα, την απώλεια της Νταϊάνα και τις πρόσφατες ασθένειες που σμίλεψαν τον χαρακτήρα του Ουίλιαμ
Ήταν μόλις 15 ετών όταν η μητέρα του, η πριγκίπισσα Νταϊάνα, έχασε τη ζωή της σε τροχαίο δυστύχημα στο Παρίσι, προσπαθώντας να ξεφύγει από τους παπαράτσι. Αυτή η τραυματική εμπειρία, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες οικογενειακές κρίσεις, βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου ντοκιμαντέρ τριών μερών με τίτλο «Ουίλιαμ – Τα μοιραία χρόνια ενός διαδόχου του θρόνου», το οποίο είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του ARD.
Το ντοκιμαντέρ των Claire Walding και Andreas Fauser εξερευνά πώς οι απώλειες, η πίεση των μέσων ενημέρωσης και το βάρος του στέμματος σμίλεψαν τον χαρακτήρα του 43χρονου σήμερα πρίγκιπα Ουίλιαμ.
Από τον παραμυθένιο γάμο στις διαδοχικές κρίσεις
Υπήρχαν εποχές που το κλίμα στο Μπάκιγχαμ ήταν πολύ διαφορετικό. Την άνοιξη του 2011, ο γάμος του Ουίλιαμ με την Κέιτ Μίντλετον μάγευε την κοινή γνώμη, δίνοντας μια πνοή ανανέωσης στην απαξιωμένη μοναρχία.
Δεκαπέντε χρόνια μετά, η λάμψη εκείνων των ημερών έχει επισκιαστεί από σκληρά χτυπήματα της μοίρας:
Η απομάκρυνση του αδελφού του, πρίγκιπα Χάρι, από τα βασιλικά καθήκοντα.
Ο θάνατος της γιαγιάς του, Βασίλισσας Ελισάβετ Β’.
Οι ταυτόχρονες διαγνώσεις καρκίνου για τον πατέρα του, Βασιλιά Κάρολο Γ’, και τη σύζυγό του, Κέιτ.
«Βάζουμε τον πρίγκιπα Ουίλιαμ στον “καναπέ” του ψυχολόγου», εξηγούν οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ. «Όχι για να κάνουμε διάγνωση, αλλά για να κατανοήσουμε τα σημάδια που αφήνει μια ζωή που σημαδεύτηκε τόσο νωρίς από την απώλεια, τον χωρισμό και τις προσδοκίες».
Ο εξομολογητής της Νταϊάνα και η μάχη με τα ΜΜΕ
Το ντοκιμαντέρ υπενθυμίζει ότι τη δεκαετία του ’90, τα ΜΜΕ εκμεταλλεύτηκαν ανελέητα το διαζύγιο του Καρόλου και της Νταϊάνα. Σε εκείνη τη δύσκολη περίοδο, ο έφηβος Ουίλιαμ έγινε ο στενότερος σύμβουλος και εξομολογητής της μητέρας του. «Γνώριζε ακριβώς τι συνέβαινε στην περίπλοκη και ταραγμένη ζωή της», σχολιάζει ο πρώην ανταποκριτής του BBC, Wesley Kerr.
Αυτή η διαρκής καταδίωξη από τους παπαράτσι –την οποία βίωσε αργότερα και η Κέιτ Μίντλετον ως σύντροφός του– εξηγεί την τωρινή στάση του Ουίλιαμ. Ο διάδοχος του θρόνου επιλέγει πλέον να τροφοδοτεί ο ίδιος τα social media της οικογένειας με φωτογραφίες που τραβάει η σύζυγός του, κρατώντας τον Τύπο όσο το δυνατόν πιο μακριά από τη ζωή των τριών παιδιών του (Τζορτζ, Σάρλοτ και Λούι).
Κέιτ Μίντλετον: Το «μυστικό διπλωματικό όπλο»
Από το δεύτερο επεισόδιο και μετά, η πριγκίπισσα Κέιτ αναδεικνύεται σε κεντρικό πρόσωπο. Πέρα από στυλοβάτης του Ουίλιαμ στην προσωπική του ζωή, η Κέιτ περιγράφεται από την πρώην ανταποκριτή του ARD στο Λονδίνο, Annette Dittert, ως το «κρυφό διπλωματικό όπλο» της βρετανικής κυβέρνησης.
Ως παράδειγμα αναφέρεται η επίσημη επίσκεψη του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος γοητεύτηκε από τη λάμψη του παλατιού, με την Κέιτ να αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στην υποδοχή του στο Κάστρο του Ουίνδσορ.
«Δεν υπάρχει βασιλιάς Ουίλιαμ χωρίς τη βασίλισσα Κέιτ. Είναι το αλεξικέραυνό του, είναι η χρυσόσκονη του παλατιού», αναφέρει χαρακτηριστικά η ιστορικός Tessa Dunlop, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο το επόμενο ιστορικό ντοκιμαντέρ της σειράς να είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στη μελλοντική βασίλισσα της Μεγάλης Βρετανίας.
Ο 74χρονος Βόλφγκανγκ Κουμπίκι θεωρείται εντός του FDP ως «δεξιός φιλελεύθερος» και ήταν επί χρόνια ο Νο.2 του κόμματος
Ο Βόλφγκανγκ Κουμπίκι είναι ο νέος αρχηγός των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP), ο οποίος θα κληθεί να διαχειριστεί την υπαρξιακή κρίση που πλήττει το κόμμα μετά την αποτυχία του να εισέλθει στην Bundestag στις τελευταίες εκλογές, αλλά και τα καταστροφικά αποτελέσματα στις κρατιδιακές αναμετρήσεις που ακολούθησαν.
Ο κ. Κουμπίκι ήταν μέχρι σήμερα ο μοναδικός υποψήφιος, την τελευταία στιγμή ωστόσο ανακοίνωσε την υποψηφιότητά της και η ευρωβουλευτής Μαρί-‘Αγκνες Στρακ-Τσίμερμαν. Ο νικητής έλαβε 390 ψήφους (59,27%) έναντι 259 της αντιπάλου του, επί συνόλου 658 ψηφισάντων, ενώ υπήρξαν και τέσσερις αποχές.
«Χαίρομαι που δύο παλιά άλογα κούρσας αξιοποιούνται τώρα στην πράξη», δήλωσε ο κ. Κουμπίκι λίγο πριν από την έναρξη της ψηφοφορίας, καλωσορίζοντας την υποψηφιότητα της κυρίας Στρακ-Τσίμερμαν. «Δεν βρίσκομαι εδώ για να αντιπαρατεθώ με κανέναν, αλλά επειδή το κόμμα μας μου είναι πολύ σημαντικό», απάντησε η ευρωβουλευτής, η οποία μόλις χθες το βράδυ, αναφερόμενη στην αποχώρηση του Χένινγκ Χένε από τη διεκδίκηση της ηγεσίας, είχε επικρίνει τη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, τονίζοντας ότι «το κόμμα θα ήθελε να είχε μια πραγματική επιλογή».
Ο 74χρονος Βόλφγκανγκ Κουμπίκι θεωρείται εντός του FDP ως «δεξιός φιλελεύθερος» και ήταν επί χρόνια ο Νο.2 του κόμματος, ο οποίος ασκούσε συχνά κριτική στον αρχηγό του Κρίστιαν Λίντνερ, ενώ η 68χρονη Μαρί-‘Αγκνες Στρακ-Τσίμερμαν εκπροσωπεί έναν περισσότερο «σοσιαλφιλελεύθερο» προσανατολισμό. Στην κυβέρνηση SPD-Πρασίνων-FDP υπό τον Όλαφ Σολτς είχε υπηρετήσει ως πρόεδρος της Επιτροπής ‘Αμυνας της Bundestag, ενώ και ως ευρωβουλευτής προεδρεύει της αντίστοιχης επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου. Τα δύο στελέχη θεωρούνται εδώ και καιρό εσωκομματικοί αντίπαλοι.
Προειδοποίηση της Ελληνικής Αστυνομίας για νέο παραπλανητικό e–mail με το όνομα του αρχηγού του Σώματος, αντιστράτηγο Δημήτρη Μάλλιο
Η Ελληνική Αστυνομία εφιστά την προσοχή των πολιτών σχετικά με νέο ηλεκτρονικό μήνυμα – απάτη (phishing e–mail) που διακινείται το τελευταίο διάστημα, κάνοντας παράνομη χρήση της επωνυμίας της Ελληνικής Αστυνομίας, της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, ευρωπαϊκών φορέων κυβερνοασφάλειας, αλλά και του ονόματος του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Αρχηγείου, το μήνυμα εμφανίζεται να αποστέλλεται από τη διεύθυνση: [email protected] και φέρει ως θέμα «Εισβολή κυβερνοεγκλήματος».
Στο περιεχόμενο, αναφέρεται ψευδώς ότι η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας έχει εντοπίσει κυβερνοαπειλές που συνδέονται με τον παραλήπτη, ενώ γίνεται επίκληση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Κυβερνοεγκλήματος (EC3) και άλλων ευρωπαϊκών οργανισμών, με στόχο να προσδοθεί αξιοπιστία στο μήνυμα.
Όπως επισημαίνει η Ελληνική Αστυνομία, οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν διατυπώσεις που δημιουργούν αίσθημα φόβου και επείγοντος, κάνοντας λόγο για «άμεσες απαντήσεις», «κυρώσεις» και ακόμη και για «σύλληψη εντός 24 ωρών» σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Παράλληλα, το e–mail επιχειρεί να παρουσιαστεί ως επίσημο έγγραφο, περιλαμβάνοντας στοιχεία υπηρεσιών και φορέων, ενώ εμφανίζει ως υπογράφοντα τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, αντιστράτηγο Δημήτριο Μάλλιο, χωρίς φυσικά να έχει οιαδήποτε σχέση με το συγκεκριμένο μήνυμα.
Η Ελληνική Αστυνομία ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για απόπειρα ηλεκτρονικής απάτης και υπενθυμίζει ότι οι επίσημες ηλεκτρονικές διευθύνσεις της δεν χρησιμοποιούν υπηρεσίες όπως το Gmail. Επιπλέον, τονίζει ότι δεν αποστέλλει e–mail με τα οποία ζητά από πολίτες να δώσουν εξηγήσεις για δήθεν ποινικά αδικήματα, ούτε απειλεί με συλλήψεις, ποινικές κυρώσεις ή προθεσμίες συμμόρφωσης μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Οι πολίτες καλούνται να μην απαντούν σε τέτοιου είδους μηνύματα, να μην ανοίγουν συνημμένα αρχεία ή συνδέσμους, να μην καταχωρούν προσωπικά ή τραπεζικά στοιχεία και να διαγράφουν άμεσα το μήνυμα.
Σε περίπτωση που έχουν αλληλεπιδράσει με αυτό ή έχουν αποκαλύψει προσωπικά δεδομένα, συνιστάται να ενημερώσουν άμεσα τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας.
Το Σώμα υπογραμμίζει ότι οι δράστες τέτοιων επιθέσεων εκμεταλλεύονται συχνά το κύρος δημόσιων φορέων και κρατικών αξιωματούχων για να πείσουν τα θύματά τους να αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες ή να προχωρήσουν σε οικονομικές συναλλαγές.
Για αυτόν τον λόγο, οι πολίτες καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί απέναντι σε μηνύματα που δημιουργούν αίσθημα πίεσης, φόβου ή κατεπείγοντος και να επαληθεύουν πάντοτε την ταυτότητα του αποστολέα.
Οι συγκρούσεις ανάμεσα στις ισραηλινές δυνάμεις και την Χεζμπολάχ είναι σχεδόν καθημερινές
Το Ισραήλ έπληξε και πάλι σήμερα τον νότιο Λίβανο και ο στρατός συνέχισε την προέλασή του εις βάθος στην χώρα αγνοώντας την εκεχειρία που ισχύει υποτίθεται από τις 17 Απριλίου και ουδέποτε τηρήθηκε και ενώ συνομιλίες διεξάγονται στην Ουάσινγκτον ανάμεσα στις στρατιωτικές αντιπροσωπείες του Ισραήλ και του Λιβάνου.
Οι συγκρούσεις ανάμεσα στις ισραηλινές δυνάμεις και την Χεζμπολάχ είναι σχεδόν καθημερινές. Σήμερα το πρωί, ο ισραηλινός στρατός κάλεσε τους κατοίκους δέκα χωριών να τα εκκενώσουν εν όψει επιδρομών, που έπληξαν πολλές κοινότητες του νοτίου Λιβάνου, σύμφωνα με το λιβανικό πρακτορείο ειδήσεων Ani.
Ο στρατός του Λιβάνου ανακοίνωσε ότι ισραηλινή «στοχευμένη» επίθεση τραυμάτισε σοβαρά δύο λιβανέζους στρατιώτες που επέβαιναν σε όχημα στον νότιο Λίβανο σήμερα, μία ημέρα μετά την συνάντηση ανάμεσα στις στρατιωτικές αντιπροσωπείες του Λιβάνου και του Ισραήλ στην Ουάσινγκτον.
«Δύο στρατιώτες που επέβαιναν σε όχημα τραυματίσθηκαν σοβαρά αφού βρέθηκαν στο στόχαστρο εχθρικού ισραηλινού drone» κοντά στην πόλη της Ναμπατίγια, αναφέρεται σε ανακοίνωση του λιβανικού στρατού.
Πυρά πυροβολικού έπληξαν ζώνες κοντά στο μεσαιωνικό φρούριο Μποφόρ, μία ημέρα αφού ο υπουργός Πολιτισμού του Λιβάνου έκανε γνωστό ότι οι ισραηλινές επιθέσεις απειλούν τόσο το μεσαιωνικό αυτό φρούριο, όσο και άλλους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους στον νότιο Λίβανο.
Από την πλευρά της η Χεζμπολάχ ανακοίνωσε ότι έπληξε με ρουκέτες το έδαφος του βορείου Ισραήλ. Ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε ότι αναχαίτισε τις περισσότερες από αυτές.
Σε ανακοίνωση, ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν και ο πρωθυπουργός Ναουάφ Σαλάμ κατήγγειλαν «τις καταδικαστέες πρακτικές του Ισραήλ», την επέκταση των ισραηλινών επιθέσεων στις περιοχές της Τύρου και της Ναμπατίγια, καθώς και «την συνέχιση των βομβαρδισμών και την καταστροφή με εκσκαφείς κατοικιών και ιστορικών χώρων».
Ο ισραηλινός στρατός έχει εντείνει τις τελευταίες ημέρες τις αεροπορικές και χερσαίες επιδρομές στον Λίβανο, όπου δηλώνει ότι βάλλει κατά στόχων της Χεζμπολάχ με σκοπό τον αφοπλισμό της. Η φιλοϊρανική οργάνωση αρνείται το αφοπλισμό της και είναι αντίθετη σε συνομιλίες Ισραήλ-Λιβάνου.
Εκεχειρία, υποχρεωτικό στάδιο για την πρόοδο των συνομιλιών
Οι στρατιωτικές αντιπροσωπείες των δύο χωρών συναντήθηκαν χθες στην Ουάσινγκτον για την προετοιμασία νέου γύρου συνομιλιών για τις 2 και 3 Ιουνίου, του τέταρτου γύρου από τον πόλεμο που ξεκίνησε στις αρχές του Μαρτίου.
Συνολικά, από την έναρξη του τελευταίου αυτού πολέμου, οι ισραηλινές επιθέσεις στον Λίβανο έχουν προκαλέσει τον θάνατο 3.355 ανθρώπων και έχουν εκδιώξει από τις εστίες τους περισσότερο του ενός εκατομμυρίου κατοίκων, σύμφωνα με τις λιβανικές αρχές. Μόνο την εβδομάδα που πέρασε, 15 παιδιά σκοτώθηκαν και 62 τραυματίσθηκαν σύμφωνα με την Unicef.
Το Ισραήλ ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα ότι θεωρεί ένα μεγάλο μέρος του εδάφους του νοτίου Λιβάνου «εμπόλεμη ζώνη».
Και σύμφωνα με τον πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, οι ισραηλινοί στρατιώτες «διέσχισαν» χθες τον ποταμό Λιτάνι, που βρίσκεται σε απόσταση 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα.
Η Χεζμπολάχ ανακοίνωσε ότι επετέθη κατά ισραηλινών δυνάμεων που προσπαθούσαν να προωθηθούν στην περιοχή του φρουρίου Μποφόρ και κατά ισραηλινών στρατιωτικών υποδομών στο βόρειο Ισραήλ σε απόσταση 30 περίπου χιλιομέτρων από τα σύνορα. Ο ισραηλινός στρατός δεν επιβεβαίωσε αυτές τις επιθέσεις της Χεζμπολάχ.
Ο Λίβανος και το Ισραήλ ξεκίνησαν τον Απρίλιο υπό την αιγίδα της Ουάσινγκτον διαπραγματεύσεις για την επίτευξη συμφωνίας ασφαλείας. Οι χθεσινές συνομιλίες θα χρησιμεύσουν, σύμφωνα με το αμερικανικό Πεντάγωνο, ως βάση των πολιτικών συνομιλιών που θα διεξαχθούν στις 2 και 3 Ιουνίου.
Ο πρόεδρος του Λιβάνου προειδοποίησε τον υπουργό Εξωτερικών της κυβέρνησης Τραμπ Μάρκο Ρούμπιο ότι η εφαρμογή εκεχειρίας είναι ένα υποχρεωτικό στάδιο για οποιαδήποτε πρόοδο των διαπραγματεύσεων.
Έρευνα του Πανεπιστημίου Johns Hopkins ανατρέπει τα παλαιότερα δεδομένα για τη σύσταση των γιγάντιων αέριων πλανητών του γαλαξία
Καλώς ορίσατε στον WASP-94A b. Έναν μακρινό κόσμο όπου κάθε πρωί, σύννεφα από λιωμένα πετρώματα εξατμίζονται, θυμίζοντας μια ακραία εκδοχή της πρωινής ομίχλης που καλύπτει τη Νότια Καλιφόρνια στις αρχές του καλοκαιριού. Με την καταλυτική συνδρομή του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb, η ανθρωπότητα συνεχίζει να διευρύνει τις γνώσεις της για τους εξωπλανήτες.
Αυτή τη φορά, επιστημονική ομάδα από το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins έθεσε στο μικροσκόπιο τις ατμόσφαιρες αρκετών πλανητών στον αστερισμό του Μικροσκοπίου. Στο επίκεντρο της έρευνας βρέθηκε το άστρο WASP-94A, το οποίο βρίσκεται σε απόσταση 700 ετών φωτός από τη Γη. Γύρω του περιφέρεται ένας γιγάντιος αέριος πλανήτης, σε απόσταση αναπνοής από το μητρικό του άστρο – πολύ πιο κοντά απ’ ό,τι ο Ερμής στον δικό μας Ήλιο.
Η «ομίχλη» που εμπόδιζε τους επιστήμονες
Αυτές οι ακραίες συνθήκες δημιούργησαν ένα μοναδικό πλανητικό περιβάλλον, το οποίο ο David Sing, διακεκριμένος καθηγητής Γης και Πλανητικών Επιστημών στο Johns Hopkins, ανυπομονούσε να μελετήσει. Απομονώνοντας τα σύννεφα του πλανήτη, ο Sing και η ομάδα του κατάφεραν να μετρήσουν με πρωτοφανή ακρίβεια την ατμόσφαιρά του, προσφέροντας μια από τις πιο καθαρές εικόνες που έχουμε λάβει μέχρι σήμερα για τη σύσταση ενός εξωπλανήτη.
«Μελετώ τους εξωπλανήτες εδώ και 20 χρόνια και η παρουσία νεφών ήταν πάντα ένα μεγάλο αγκάθι στην έρευνά μας», δήλωσε ο Sing. «Γνωρίζαμε ότι οι “Θερμοί Δίες” καλύπτονται από πυκνά σύννεφα, γεγονός εκνευριστικό, καθώς ήταν σαν να προσπαθούσαμε να παρατηρήσουμε έναν πλανήτη μέσα από ένα θολωμένο παράθυρο. Τώρα, όχι μόνο καθαρίσαμε το πεδίο, αλλά μπορούμε επιτέλους να προσδιορίσουμε από τι αποτελούνται αυτά τα σύννεφα, πώς υγροποιούνται και πώς εξατμίζονται καθώς κινούνται γύρω από τον πλανήτη».
Αν και η ύπαρξή τους είχε προβλεφθεί θεωρητικά προ πολλού, ο πρώτος εξωπλανήτης εντοπίστηκε το 1991. Έκτοτε, η ποικιλομορφία τους αποδεικνύεται εντυπωσιακή. Η επιστήμη έχει καταγράψει πλανήτες σχεδόν τόσο μεγάλους όσο το άστρο τους, άλλους που περιφέρονται γύρω από δύο ήλιους (όπως ο Τατουίν στο Star Wars), πλανήτες με μόνιμη σκοτεινή και φωτεινή πλευρά, έναν με την πυκνότητα ενός ζαχαρωτού, ακόμη και έναν σε σχήμα λεμονιού όπου βρέχει διαμάντια.
Ακραία καιρικά φαινόμενα: Πρωινή ομίχλη από πυριτικό μαγνήσιο
Για να αναλύσουν τον WASP-94A b, οι ερευνητές αξιοποίησαν το James Webb για να καταγράψουν τη διέλευση του πλανήτη μπροστά από το άστρο του. Η ομάδα πραγματοποίησε ξεχωριστές μετρήσεις στην «ανατολική» πλευρά του (καθώς άρχιζε να περνά μπροστά από το άστρο) και στη «δυτική» πλευρά του (καθώς ολοκλήρωνε τη διέλευση). Στην πρώτη περίπτωση, τα ρεύματα αέρα κινούνται από τη νυχτερινή προς την ημερήσια πλευρά (πρωινό), ενώ στη δεύτερη, ο αέρας μεταφέρεται από την καυτή μέρα στη νύχτα (βράδυ).
Οι παρατηρήσεις αποκάλυψαν ότι το πρωί και το βράδυ στον WASP-94A b έχουν εντελώς διαφορετικό καιρό. Τα πρωινά κυριαρχούν πυκνά σύννεφα από πυριτικό μαγνήσιο – ένα κοινό ορυκτό που συναντάται στα πετρώματα της Γης– ενώ τα βράδια ο ουρανός είναι εντελώς καθαρός.
Το φαινόμενο αυτό θυμίζει το «κάψιμο» της πρωινής ομίχλης στη Γη, αλλά σε κολοσσιαία κλίμακα:
Τα σύννεφα σχηματίζονται στο απόλυτο σκοτάδι της νυχτερινής πλευράς.
Καθώς μεταφέρονται στην ημερήσια πλευρά, όπου οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 1.000 βαθμούς Κελσίου, τα χημικά στοιχεία βράζουν και τα σύννεφα κυριολεκτικά εξατμίζονται.
Μια εναλλακτική θεωρία θέλει τους ισχυρούς ανέμους να σηκώνουν τα σύννεφα ψηλά στην ψυχρή πλευρά και στη συνέχεια να τα παρασύρουν στα βάθη του εσωτερικού του πλανήτη, όταν περνούν στην καυτή πλευρά.
Ανατρέποντας τα παλιά δεδομένα
Επειδή τα βράδια στον πλανήτη είναι καθαρά, οι επιστήμονες μπόρεσαν να μελετήσουν την ατμόσφαιρά του χωρίς εμπόδια – κάτι που ήταν αδύνατο να επιτευχθεί με το παλαιότερο τηλεσκόπιο Hubble, όπως εξήγησε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Sagnick Mukherjee.
Στρέφοντας το τηλεσκόπιο στον καθαρό βραδινό ουρανό, ανακάλυψαν ότι ο WASP-94A b μοιάζει τελικά με τον Δία πολύ περισσότερο απ’ ό,τι πίστευαν. Στο παρελθόν, όταν τα δεδομένα των νεφών αναμειγνύονταν στις μετρήσεις, οι επιστήμονες θεωρούσαν λανθασμένα ότι ο πλανήτης διέθετε εκατοντάδες φορές περισσότερο οξυγόνο και άνθρακα από τον Δία – ένα εύρημα που δεν μπορούσε να εξηγηθεί από καμία θεωρία σχηματισμού πλανητών. Τα νέα, καθαρά δεδομένα έδειξαν ότι η περίσσεια αυτών των στοιχείων είναι τελικά ελάχιστη.
Χρησιμοποιώντας τον WASP-94A b ως σημείο αναφοράς, η ομάδα εξέτασε άλλους οκτώ θερμούς γίγαντες αερίων και εντόπισε τον ίδιο ακριβώς κύκλο νεφών σε δύο ακόμη κόσμους: τον WASP-39 b και τον WASP-17 b.
Η έρευνα επιβεβαίωσε δύο βασικές υποθέσεις: ότι η σύσταση που προσομοιάζει στον Δία και ο συγκεκριμένος κύκλος νεφών δεν είναι σπάνια φαινόμενα στον γαλαξία μας. Το επόμενο βήμα για τον καθηγητή Sing είναι να συγκρίνει τους θερμούς γίγαντες αερίων με άλλους αέριους γίγαντες που βρίσκονται στη λεγόμενη «κατοικήσιμη ζώνη» των άστρων τους.
Η εξόδιος ακολουθία για τον εκλιπόντα υφυπουργό Περιβάλλοντος θα τελεστεί στη 13:00 στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του Αποστόλου Παύλου, στην Κόρινθο.
Η σορός θα βρίσκεται στον ναό από τις 10:00 της ίδιας μέρας.
Μετά την τελετή, η ταφή θα πραγματοποιηθεί στην ιδιαίτερη πατρίδα του, στο Χιλιομόδι Κορινθίας, όπως γνωστοποίησε ο γιος του αείμνηστου πολιτικού, Χρήστος Ταγαράς.
Ακόμη, ανέφερε πως αντί στεφάνων, όσοι επιθυμούν, μπορούν να ενισχύσουν τον Σύλλογο Γονιών Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια «Η Φλόγα», μέσω ειδικού κυτίου που θα υπάρχει στον Ιερό Ναό, στη μνήμη του πατέρα του.
Τουρίστες πηδούσαν στη θάλασσα καθώς το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε μια ώρα
Στιγμές απόλυτου τρόμου έζησαν 148 άνθρωποι, ανάμεσά τους και πολλοί ξένοι τουρίστες, όταν το θεματικό τουριστικό σκάφος «Big Boss Diamond» άρχισε να βυθίζεται ανοικτά των τουρκικών ακτών στη Μεσόγειο.
Το περιστατικό σημειώθηκε την Παρασκευή κοντά στο «Νησί του Παραδείσου» (Paradise Island), κατά τη διάρκεια ημερήσιας κρουαζιέρας. Το εντυπωσιακό σκάφος, το οποίο οι διαχειριστές του διαφημίζουν ως το μεγαλύτερο «πειρατικό» πλοίο στην Τουρκία, άρχισε να μπάζει νερά στον κόλπο Akvaryum, με αποτέλεσμα να βυθιστεί εντός μίας μόλις ώρας.
Σκηνές πανικού και άμεση κινητοποίηση
Στο πλοίο επέβαιναν και 20 παιδιά, καθώς το συγκεκριμένο δρομολόγιο αποτελούσε δημοφιλή επιλογή για οικογένειες, προσφέροντας παράλληλα πάρτι με απεριόριστο αλκοόλ.
Βίντεο και φωτογραφίες που είδαν το φως της δημοσιότητας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτυπώνουν τον πανικό που επικράτησε, με δεκάδες τουρίστες που φορούσαν τα μαγιό τους να πηδούν στη θάλασσα για να σωθούν, ενώ άλλοι προσπαθούσαν να κρατηθούν από το κατάστρωμα του πλοίου που έγερνε επικίνδυνα.
«Το μόνο που σκέφτομαι είναι ότι είμαι ζωντανή και κατάφερα να βγω από εκεί μέσα», δήλωσε μια Βρετανίδα τουρίστρια. Αρκετοί επιβάτες απέδωσαν το ατύχημα σε μηχανική βλάβη, με έναν από αυτούς να αναφέρει ότι εκδηλώθηκε φωτιά στον κινητήρα, ενώ ένας άλλος δήλωσε: «Η μηχανή εξερράγη και έπρεπε να πηδήξουμε από το ένα σκάφος στο άλλο».
Αίσιο τέλος στην επιχείρηση διάσωσης
Η κινητοποίηση των τουρκικών αρχών και των παραπλεόντων σκαφών ήταν άμεση, αποτρέποντας μια μεγάλη τραγωδία.
Σε επίσημη ανακοίνωσή της, η Κυβερνήτης της Μούγλα ανέφερε: «Μετά τη σχετική αναφορά, δυνάμεις που έσπευσαν στην περιοχή συντόνισαν την εκκένωση των πολιτών με τη συνδρομή κοντινών σκαφών. Από τους ελέγχους διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξαν θύματα, τραυματισμοί ή προβλήματα υγείας. Όλοι οι απομακρυνθέντες μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στην ξηρά».
Λίγες ώρες πριν από το ατύχημα, οι επιβάτες διασκέδαζαν στο κατάστρωμα, χωρίς να υποψιάζονται τι θα ακολουθούσε. Η εταιρεία που διαχειρίζεται το πλοίο εξέδωσε ανακοίνωση στο Instagram, ευχαριστώντας το κοινό για το ενδιαφέρον, επιβεβαιώνοντας ότι όλοι είναι καλά στην υγεία τους και ενημερώνοντας ότι οι κρουαζιέρες θα συνεχιστούν προσωρινά με άλλο σκάφος της εταιρείας.
Προφυλακιστέο κρίθηκε το ζευγάρι για την άγρια κακοποίηση 3χρονου κοριτσιού στα Χανιά: Οι αντιφάσεις, οι απάτες και η μαρτυρία – «κλειδί»
Στη φυλακή οδηγήθηκαν το μεσημέρι του Σαββάτου (30/05), μετά τις απολογίες τους, η 25χρονη μητέρα και ο συνομήλικος Πακιστανός σύντροφός της, οι οποίοι κατηγορούνται για απόπειρα ανθρωποκτονίας εις βάρος της 3χρονης κόρης της γυναίκας.
Οι δύο κατηγορούμενοι αρνούνται κάθε εμπλοκή και επιμένουν ότι ο σοβαρός τραυματισμός του παιδιού προήλθε από ατύχημα, εκδοχή που δεν έχει γίνει αποδεκτή από τις Αρχές, που πιστεύουν ότι το παιδί ήταν θύμα συστηματικής κακοποίησης.
Καθοριστικής σημασίας για τη διερεύνηση της υπόθεσης θεωρείται η κατάθεση του οδηγού ταξί που κλήθηκε στα Χωραφάκια προκειμένου να μεταφέρει το παιδί στο Νοσοκομείο Χανίων. Ο οδηγός κατέθεσε ότι στο σημείο βρίσκονταν τόσο η μητέρα όσο και ο 25χρονος σύντροφός της, σύμφωνα με πληροφορίες του zarpanews.gr. Μάλιστα, όπως ανέφερε, ο άνδρας δίπλωσε το καρότσι της μικρής και το τοποθέτησε στο πορτμπαγκάζ του ταξί, χωρίς ωστόσο να επιβιβαστεί στο όχημα.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη μαρτυρία αστυνομικού που μετέβη στο νοσοκομείο μετά την ενημέρωση από τους γιατρούς για το κακοποιημένο παιδί, η 25χρονη υποστήριξε αρχικά ότι ο 25χρονος δεν ήταν δικός της σύντροφος αλλά της υποτιθέμενης αδελφής της, η οποία όμως δεν εντοπίστηκε ποτέ.
Ο 25χρονος είναι υπήκοος Πακιστάν και σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, διατηρούσε σχέση με την 25χρονη. Το ζευγάρι έχει αποκτήσει μαζί ένα παιδί ηλικίας 1 έτους και διέμενε σε αυτοσχέδιο κατάλυμα εντός του χώρου θερμοκηπίων όπου εργαζόταν ο άνδρας, στην περιοχή των Χωραφακίων Ακρωτηρίου.
Το 1 έτους βρέφος, καθώς και δύο ακόμη παιδιά της 25χρονης, φιλοξενούνται με εισαγγελική εντολή στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων. Η τρίχρονη εξακολουθεί να νοσηλεύεται στη ΜΕΘ Παίδων του ΠΑΓΝΗ, με τους γιατρούς να χαρακτηρίζουν την κατάστασή της κρίσιμη αλλά σταθερή.
Παράλληλα και οι δύο κατηγορούμενοι έχουν ήδη καταδικαστεί, χωρίς αναστολή, στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας. Η 25χρονη κρίθηκε ένοχη για ψευδείς δηλώσεις σχετικά με ΑΜΚΑ, την υποτιθέμενη αδελφή της και άλλα στοιχεία που είχε παρουσιάσει στις Αρχές, ενώ ο 25χρονος καταδικάστηκε για παράνομη παραμονή στη χώρα.
Οι κατηγορίες εις βάρος τους για το κακούργημα της απόπειρας ανθρωποκτονίας απαγγέλθηκαν την περασμένη Τετάρτη, καθώς οι Αρχές εκτιμούν ότι φέρουν ευθύνη για τον σοβαρό τραυματισμό του 3χρονου κοριτσιού.
Η σημαία κατέρρευσε κατά την επίσημη τελετή έπαρσης – Η viral αντίδραση του Βασιλιά Φελίπε και το βλέμμα όλο νόημα
Ένα απρόσμενο περιστατικό σημάδεψε τον εορτασμό της Ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων στην Βίγο της βορειοδυτικής Ισπανίας, καθώς κατά τη διάρκεια της επίσημης τελετής έπαρσης της εθνικής σημαίας, παρουσιάστηκε τεχνικό πρόβλημα (σε συνδυασμό με τις ριπές ανέμων) που οδήγησε στην πτώση της σημαίας μπροστά στα βλέμματα των επισήμων και χιλιάδων παρευρισκομένων.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία του βασιλιά Φελίπε, της διαδόχου του ισπανικού θρόνου, πριγκίπισσα Λεονόρ, καθώς και υψηλόβαθμων στρατιωτικών και πολιτικών αξιωματούχων. Την ώρα που η σημαία υψωνόταν στον ιστό, το σύστημα ανάρτησης παρουσίασε δυσλειτουργία, με αποτέλεσμα να αποσυνδεθεί και να πέσει στο έδαφος.
Το αμήχανο βλέμμα του Φελίπε (με τα μάτια «καρφωμένα» στη σημαία) καθώς αυτή καταλήγει στο έδαφος, έχει γίνει viral στο διαδίκτυο. Οι κάμερες κατέγραψαν την αντίδραση του Ισπανού μονάρχη, ο οποίος παρακολουθούσε την εξέλιξη του απρόοπτου από την εξέδρα των επισήμων, δίπλα στην κόρη του.
Το περιστατικό προκάλεσε στιγμιαία αμηχανία στην εξέδρα των επισήμων, καθώς η έπαρση της σημαίας αποτελεί μία από τις σημαντικότερες και πλέον συμβολικές στιγμές της τελετής. Οι στρατιωτικοί που συμμετείχαν στο πρωτόκολλο, αντέδρασαν άμεσα, περισυνέλεξαν τη σημαία με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και αποκατέστησαν την τάξη χωρίς να διακοπεί η εκδήλωση.
Τα ισπανικά Μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν εικόνες από τη στιγμή της πτώσης της σημαίας, οι οποίες έκαναν γρήγορα τον «γύρο» των κοινωνικών δικτύων και προκάλεσαν πλήθος σχολίων.
Η εφετινή διοργάνωση επηρεάστηκε και από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή. Η βροχή και οι ισχυροί άνεμοι οδήγησαν στην ακύρωση ορισμένων προγραμματισμένων δραστηριοτήτων, μεταξύ των οποίων η αεροπορική επίδειξη και η παραδοσιακή πτώση αλεξιπτωτιστή που μεταφέρει τη μεγάλη εθνική σημαία κατά την έναρξη των εορτασμών.
Παρά τις δυσκολίες, οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με μεγάλη συμμετοχή πολιτών, οι οποίοι βρέθηκαν στους δρόμους της πόλης για να παρακολουθήσουν τη στρατιωτική παρέλαση και να τιμήσουν τις ισπανικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Ο Πιτ Χέγκσεθ, ο υπουργός Αμυνας της κυβέρνησης Τραμπ, επανέλαβε σήμερα την επίθεση κατά των ευρωπαίων συμμάχων της Ουάσινγκτον, προσάπτοντάς τους ότι «για υπερβολικά πολύ καιρό» αγνόησαν τις προσκλήσεις να ενισχύσουν την άμυνά τους και καλώντας τους «να σταματήσουν τα κηρύγματα».
Κατά την ομιλία του στην διάσκεψη του Διαλόγου του Σάνγκρι-Λα, προειδοποίησε επίσης ότι έρχονται «σημαντικές αποφάσεις» σχετικά με την ασφάλειας στην Ευρώπη.
Εγκωμίασε τις ασιατικές χώρες που θεωρεί ότι «έχουν από καιρό αντιληφθεί ότι το κλειδί για μία βιώσιμη σύμπραξη δεν είναι οι ιδεαλιστικές αξίες, αλλά συγκεκριμένη σύγκλιση εθνικών συμφερόντων».
«Οταν τα συμφέροντά μας συγκλίνουν, ενεργούμε μαζί με αποφασιστικότητα. Οταν τα συμφέροντά μας αποκλίνουν, προσαρμοζόμαστε με ρεαλισμό, χωρίς δράματα και χωρίς να κάνουμε κηρύγματα. Πιστεύω ότι η δυτική Ευρώπη θα μπορούσε να πάρει ένα μάθημα».
Επαναλαμβάνοντας τις πολύ επικριτικές θέσεις της κυβέρνησης Τραμπ απέναντι στους Ευρωπαίους, ο Χέγκσεθ κατηγόρησε τις ευρωπαϊκές χώρες ότι είχαν υιοθετήσει για μεγάλο διάστημα «μία κούφια γκλομπαλιστική ρητορική στο θέμα μίας διεθνούς τάξης βασισμένης σε κανόνες την ώρα που οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες άνοιγαν διάπλατα τα σύνορά τους και άδειαζαν τους στρατούς τους από περιεχόμενο».
«Η Ευρώπη και το ΝΑΤΟ έχουν να λάβουν σημαντικές αποφάσεις και θα τις μάθετε σύντομα», είπε.
«Επί μακρόν, οι προσκλήσεις προς τους ευρωπαίους συμμάχους μας για να δαπανήσουν περισσότερα για την άμυνά τους έμειναν νεκρό γράμμα. Εν τέλει αρχίζουν να αναπληρώνουν το χαμένο έδαφος».
Ο Ντόναλντ Τραμπ απαιτεί από τους Ευρωπαίους να αναλάβουν περισσότερα βάρη ως προς την ευρωπαϊκή ασφάλεια. Εχει ασκήσει πιέσεις, και αποσπάσει τελικά την δέσμευση, για την αύξηση στο 5% του ΑΕΠ των αμυντικών δαπανών των νατοϊκών χωρών και έχει την πρόθεση να μειώσει την αμερικανική στρατιωτική παρουσία στην Ευρώπη.
Η ατμόσφαιρα βάρυνε τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της άρνησης των ευρωπαϊκών χωρών να υποστηρίξουν τον Τραμπ στον πόλεμο που ο ίδιος ξεκίνησε, χωρίς την παραμικρή διιαβούλευση ή ενημέρωση, κατά του Ιράν.
Μηχανική βλάβη παρουσιάστηκε πριν από λίγο στο «Δελφίνι» «Ήλιδα Ντόλφιν», κατά τη διάρκεια του προγραμματισμένου δρομολογίου του από την Κέρκυρα με προορισμό τους Παξούς.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το σκάφος παρουσίασε πρόβλημα στην αριστερή κύρια μηχανή του. Στο υδροπτέρυγο επιβαίνουν 49 επιβάτες και 6 μέλη πληρώματος, οι οποίοι είναι όλοι καλά στην υγεία τους.
Το «Ήλιδα Ντόλφιν» συνεχίζει το ταξίδι του προς το λιμάνι των Παξών με μειωμένη ταχύτητα, ενώ ο κυβερνήτης του πλοίου δεν έχει αιτηθεί συνδρομή, καθώς η κατάσταση παραμένει πλήρως ελεγχόμενη. Στην περιοχή πνέουν νότιοι άνεμοι έντασης 3 Μποφόρ, γεγονός που διευκολύνει την ασφαλή πλεύση του σκάφους.
Ύστερα από κινηματογραφική καταδίωξη στους δρόμους της Έδεσσας, συνελήφθη αλλοδαπός που εμπλέκεται σε τηλεφωνικές απάτες εις βάρος ηλικιωμένων γυναικών
Στη σύλληψη ενός αλλοδαπού άνδρα προχώρησαν αστυνομικοί στην Έδεσσα, στο πλαίσιο έρευνας για τηλεφωνικές απάτες με θύματα ηλικιωμένες γυναίκες.
Η επιχείρηση εξελίχθηκε επεισοδιακά, καθώς ο κατηγορούμενος δεν συμμορφώθηκε σε σήμα των αστυνομικών για έλεγχο και επιχείρησε να διαφύγει αναπτύσσοντας ταχύτητα. Κατά την πορεία του προσέκρουσε αρχικά σε σταθμευμένο όχημα, ενώ, στη συνέχεια προκάλεσε ζημιές σε ακόμη δύο οχήματα, ένα μοτοποδήλατο και ένα ΙΧ.
Σύμφωνα με την Αστυνομία, λίγο νωρίτερα συνεργός του είχε επικοινωνήσει τηλεφωνικά με ηλικιωμένη γυναίκα σε χωριό της Πέλλας, προσποιούμενος τον λογιστή.
Με το πρόσχημα ότι ο γιος της είχε προσαχθεί από τις αρχές και κινδύνευε με φυλάκιση, κατάφερε να την πείσει να παραδώσει τρεις χρυσές λίρες και κοσμήματα συνολικής αξίας περίπου 5.000 ευρώ, σύμφωνα με την καταγγελία της παθούσας. Τα αντικείμενα φέρεται να παρέλαβε ο συλληφθείς.
Οι δράστες επιχείρησαν με την ίδια μεθοδολογία να εξαπατήσουν ακόμη δύο ηλικιωμένες γυναίκες στην πόλη της Έδεσσας, χωρίς όμως να καταφέρουν να αποσπάσουν χρήματα ή τιμαλφή.
Στην κατοχή του συλληφθέντα, έπειτα από την αστυνομική καταδίωξη, βρέθηκαν δύο χρυσές λίρες και μέρος των κοσμημάτων που απέσπασε
Χειροπέδες σε αλλοδαπό άνδρα πέρασαν αστυνομικοί στην Εδεσσα για τηλεφωνικές απάτες σε βάρος ηλικιωμένων γυναικών. Η σύλληψη του ήταν επεισοδιακή καθώς σε σήμα των αστυνομικών ο δράστης ανέπτυξε ταχύτητα και κατά τη διαφυγή του προσέκρουσε σε σταθμευμένο αυτοκίνητο, προκαλώντας ακολούθως ζημιές και σε άλλα δύο οχήματα, ένα μοτοποδήλατο και ένα ακόμη Ι.Χ.
Λίγο νωρίτερα, συνεργός του συλληφθέντα είχε τηλεφωνήσει σε ηλικιωμένη σε χωριό της Πέλλας προσποιούμενος τον λογιστή και ισχυρίστηκε ότι ο γιος της έχει προσαχθεί και κινδύνευε να φυλακιστεί.
Με αυτόν τον τρόπο κατάφεραν να της αποσπάσουν τρεις χρυσές λίρες και κοσμήματα, συνολικής αξίας 5.000 ευρώ, σύμφωνα με δήλωση της παθούσας, τα οποία παρέλαβε ο συλληφθείς αλλοδαπός άνδρας. Με τον ίδιο τρόπο προσπάθησαν να εξαπατήσουν ακόμα δύο ηλικιωμένες στην πόλη της Έδεσσας, χωρίς ωστόσο να καταφέρουν να αποσπάσουν χρήματα ή κοσμήματα.
Στην κατοχή του συλληφθέντα, έπειτα από την αστυνομική καταδίωξη, βρέθηκαν δύο χρυσές λίρες και μέρος των κοσμημάτων που απέσπασε, τα οποία και αποδόθηκαν στην παθούσα, δύο κινητά τηλέφωνα και 600 ευρώ, ενώ όπως διαπιστώθηκε το όχημα που χρησιμοποιούσε είχε υπεξαιρεθεί από εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων.
Η έρευνα των αστυνομικών συνεχίζεται τόσο για την εξακρίβωση των στοιχείων ταυτότητας του συνεργού του, όσο και για την τυχόν συμμετοχή τους και σε άλλες παρόμοιες αξιόποινες πράξεις. Ο συλληφθείς, με τις κατηγορίες της απάτης, της υπεξαίρεσης και της απείθειας, θα οδηγηθεί στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Έδεσσας.
Ο στρατός του Λιβάνου ανακοίνωσε ότι ισραηλινή «στοχευμένη» επίθεση τραυμάτισε σοβαρά δύο λιβανέζους στρατιώτες στον νότιο Λίβανο σήμερα, μία ημέρα μετά την συνάντηση ανάμεσα στις στρατιωτικές αντιπροσωπείες του Λιβάνου και του Ισραήλ στην Ουάσινγκτον.
«Δύο στρατιώτες που επέβαιναν σε όχημα τραυματίσθηκαν σοβαρά αφού βρέθηκαν στο στόχαστρο εχθρικού ισραηλινού drone» κοντά στην πόλη της Ναμπατίγια, αναφέρεται σε ανακοίνωση του λιβανικού στρατού.
Οι εκδρομείς από τρίτες χώρες, Σκόπια, Σερβία και Αλβανία δεν διαμαρτύρονται ιδιαίτερα
Μεγάλες καθυστερήσεις καταγράφονται στο τελωνείο των Ευζώνων, καθώς η αυξημένη κίνηση για το τριήμερο και η εφαρμογή του νέου ψηφιακού συστήματοςβιομετρικώνελέγχων δοκιμάζουν τις αντοχές των οδηγών.
Όταν το διάστημα αναμονής πλησιάζει ή και ξεπερνάει τη 1,5 ώρα, τότε το σύστημα βιομετρικών ελέγχων δεν εφαρμόζεται και γίνεται η αναζήτηση με τον παραδοσιακό τρόπο για να μην καθυστερούν περισσότερο οι ταξιδιώτες.
Οι εκδρομείς από τρίτες χώρες, Σκόπια, Σερβία και Αλβανία δεν διαμαρτύρονται ιδιαίτερα, μιας και γνωρίζουν ότι αυτή είναι μία ευρωπαϊκή οδηγία, που πρέπει να ολοκληρωθεί και δηλώνουν ότι έχουν κατανόηση.
Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία, πρέπει να κατέβουν οι επιβάτες και να περάσουν από τον έλεγχο και τα 50 άτομα, που βρίσκονται σε κάθε ένα από αυτά. Θεωρητικά, κάθε άτομο χρειάζεται, αν ληφθούν βιομετρικά στοιχεία, δύο λεπτά για να περάσει τα σύνορα και να γίνει ο ακριβής έλεγχος ως προς τα δεδομένα και να δημιουργηθεί ο φάκελος για κάθε πολίτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΤ, από τις έξι το πρωί μέχρι αυτήν την ώρα ελέγχθηκαν περίπου 88.585 διαβατήρια για την είσοδο στη χώρα, με τον φόρτο εργασίας για τους αστυνομικούς να είναι τεράστιος και τις ουρές επίσης.
Την αντίστροφη πορεία Πίστης ακολούθησε ο Alper Tolga Eker, από αυτήν που συνήθως υποβάλλονταν με τη βία εκατομμύρια Χριστιανοί της Ανατολίας
Το να συναντήσει κανείς στην Αθήνα έναν Τούρκο επιστήμονα, γεννημένο και μεγαλωμένο στην Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη, που όχι μόνο μετανάστευσε μόνιμα στην Ελλάδα αλλά άφησε πίσω του το Ισλάμ και βαπτίστηκε χριστιανός ορθόδοξος, δεν είναι κάτι συνηθισμένο. Είναι ακόμη πιο σπάνιο όταν αυτή η απόφαση δεν έχει καμία σχέση με «χαρτιά», άδειες παραμονής ή πρακτικά οφέλη, αλλά είναι προϊόν μακράς εσωτερικής αναζήτησης, επίμονης αμφισβήτησης και προσωπικού κόστους.
Το Newsbomb γνώρισε τον Alper Tolga Eker, έναν 36χρονο βιοχημικό από την Κωνσταντινούπολη με μεταπτυχιακές σπουδές στη Σμύρνη και σχεδόν μια δεκαετία ζωής στην Ελλάδα, όχι σε κάποιο αυστηρά εκκλησιαστικό περιβάλλον αλλά σε ένα τραπέζι φαγητού, με τη σύζυγό του δίπλα του, την Anna Eker, μια ψυχολόγο από την Ουκρανία. Ο ίδιος εργάζεται πια στη χώρα μας σε υπεύθυνη θέση μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας.
Στη μακρά μας συζήτηση, μας εξήγησε πώς ένας άνθρωπος που μεγάλωσε ως σουνίτης μουσουλμάνος πέρασε από τη ρήξη με το θρησκευτικό περιβάλλον των παιδικών του χρόνων, στη μελέτη πολλών θρησκειών, και τελικά βρήκε την αλήθεια στην Ορθοδοξία. Σημειώνεται ότι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ο Alper αναμένει την τελική έγκριση για την απόδοση της ελληνικής υπηκοότητας.
Διαβάστε τη συνέντευξη:
Newsbomb: Πού γεννήθηκες και πώς ήταν τα πρώτα σου χρόνια στην Τουρκία; Γιατί αποφάσισες να φύγεις;
Alper Tolga Eker: Γεννήθηκα το 1990 στην Κωνσταντινούπολη, στην ασιατική πλευρά. Μεγάλωσα σε μια τυπική τουρκική οικογένεια, σουνίτες μουσουλμάνοι, ούτε φανατικοί ούτε αδιάφοροι για τη θρησκεία. Αργότερα βρέθηκα στη Σμύρνη για σπουδές, όπου σπούδασα βιοχημεία και έκανα μεταπτυχιακό στη διατροφική επιστήμη και μηχανική, στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου (σ.σ. της Τουρκίας). Δούλευα ως βοηθός διδασκαλίας, έκανα έρευνα, είχα μια πορεία που έδειχνε ότι θα συνέχιζα κανονικά τη ζωή μου στην Τουρκία, ακαδημαϊκά και επαγγελματικά.
Η απόφαση να φύγω δεν ήρθε από περιέργεια ή από κάποιο όνειρο για το εξωτερικό. Ήρθε από φόβο και από εξάντληση. Εκείνα τα χρόνια, το 2016 και το 2017, η τρομοκρατία στην Τουρκία είχε γίνει μέρος της καθημερινότητας. Επιθέσεις στην Κωνσταντινούπολη, στην Άγκυρα, στη Σμύρνη. Ζούσες με την αίσθηση ότι δεν ξέρεις πότε και πού θα γίνει το επόμενο χτύπημα.
Δύο εβδομάδες πριν φύγω, έγινε μια τρομοκρατική επίθεση στη Σμύρνη, δίπλα στο σπίτι μου, σε απόσταση περίπου 200 μέτρων. Εκεί σκοτώθηκε ένας γνωστός μου, αστυνομικός, προσπαθώντας να υπερασπιστεί το δικαστικό μέγαρο. Όταν έγινε αυτό, είπα μέσα μου: «Αρκεί. Αυτό μπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε, οπουδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή. Πρέπει να φύγω». Εκείνη ήταν η στιγμή που πήρα οριστικά την απόφαση.
Επέλεξα την Ελλάδα και για έναν πολύ πρακτικό λόγο και για έναν βαθύτερο. Ο πρακτικός λόγος ήταν ότι είχα έναν φίλο, επίσης Alper, που είχε παντρευτεί γυναίκα από τη Μυτιλήνη και είχε ήδη εγκατασταθεί στην Αθήνα. Τον ρώτησα αν υπάρχει δουλειά, αν μπορεί κανείς να σταθεί στα πόδια του εδώ, και μου είπε να του στείλω το βιογραφικό μου. Δούλευα ήδη στην Turkish Airlines, είχα εμπειρία σε call center, και τρεις μήνες αργότερα ήμουν στην Αθήνα.
Ο βαθύτερος λόγος ήταν ότι η Ελλάδα, παρά τις δυσκολίες της εποχής, μου ήταν οικεία. Ήρθα στα χρόνια του capital control και θυμάμαι ότι για να μαζέψω το ενοίκιό μου έπρεπε να πάω τέσσερις φορές σε ΑΤΜ. Κι όμως, δεν ένιωσα ξένος. Υπάρχει μια τουρκική έκφραση που λέει «μοιραστήκαμε το ίδιο πιάτο για 400 χρόνια». Αυτό ακριβώς ένιωσα. Ο ίδιος ουρανός, η ίδια θάλασσα, το ίδιο φως, παρόμοιοι άνθρωποι, κοινές συνήθειες.
Από πού ερχόταν αυτή η αίσθηση οικειότητας με την Ελλάδα;
Δεν ήρθε ξαφνικά όταν πάτησα το πόδι μου εδώ. Είχε χτιστεί από πολύ νωρίς. Όταν ζούσα στη Σμύρνη, είχαμε ένα εξοχικό απέναντι από τη Σάμο. Τα βράδια βλέπαμε τα φώτα από το νησί, τα αυτοκίνητα στην παραλία, και στο ραδιόφωνο πιάνει συχνά σταθμούς από τη Σάμο. Σχεδόν όλα όσα ακούγαμε ήταν ελληνικά. Μεγάλωσα με αυτά τα ακούσματα.
Ακόμη πιο σημαντικές ήταν οι ιστορίες της γιαγιάς μου. Ήταν από την Καισάρεια και είχε μεγαλώσει σε περιοχή όπου ζούσαν μαζί Έλληνες, Αρμένιοι και Τούρκοι. Μας μιλούσε για εκείνον τον κόσμο σαν για κάτι φυσικό, όχι σαν ένα εχθρικό περιβάλλον. Μου έλεγε ιστορίες για την ανταλλαγή πληθυσμών, ακόμη και για μωρά που δόθηκαν σε άλλες οικογένειες για να σωθούν. Μου έλεγε ότι η θεία της είχε πάρει δύο δίδυμα μωρά από οικογένεια που έφευγε και είχε υποσχεθεί να τα προσέχει ώσπου να γυρίσουν να τα πάρουν. Δεν γύρισαν ποτέ. Τα παιδιά έμειναν εκεί, μεγάλωσαν, άλλαξαν όνομα. Αυτές οι ιστορίες σε σημαδεύουν.
Γι’ αυτό λέω ότι εγώ δεν μεγάλωσα με την ιδέα ότι οι Έλληνες είναι εχθροί. Στην οικογενειακή μας μνήμη υπήρχε τραύμα, αλλά υπήρχε και συνύπαρξη. Όταν ήρθα στην Ελλάδα, ένα από τα πράγματα που με ξάφνιασαν ήταν ότι εδώ συνάντησα πολύ πιο έντονα αυτή την καχυποψία και αυτή την ιστορική εχθρότητα απέναντι στον «Τούρκο». Για μένα αυτό ήταν ένα πολιτισμικό σοκ.
Μέχρι και ποντιακούς χορούς έμαθες, σωστά;
Ναι, και αυτό είναι άλλο ένα παράδειγμα του πόσο πιο σύνθετα είναι τα πράγματα από τα στερεότυπα. Στην Τουρκία είχα μάθει να χορεύω ποντιακά. Ήμουν σε πανεπιστημιακή χορευτική ομάδα και χορεύαμε ποντιακούς χορούς με αυθεντικές φορεσιές που είχαν φέρει από την Κωνσταντινούπολη. Μας έλεγαν καθαρά ότι πρόκειται για ποντιακή, ελληνική, ορθόδοξη παράδοση. Δεν υπήρχε καμία αίσθηση ότι «αγγίζουμε κάτι εχθρικό». Υπήρχε σεβασμός. Κάτι συνέβη ιστορικά, ναι, αλλά δεν υπήρχε μίσος. Αυτό το κουβαλούσα μέσα μου πριν ακόμη μετακομίσω εδώ.
Πότε άρχισες να αμφισβητείς σοβαρά το Ισλάμ;
Πάρα πολύ νωρίς, περίπου στα έξι μου χρόνια. Στην Τουρκία, πολλά παιδιά τα στέλνουν το καλοκαίρι στο τζαμί για να μάθουν να διαβάζουν το Κοράνι στα αραβικά και να γνωρίσουν τις βασικές πρακτικές. Εγώ είχα ένα Κοράνι που είχε και τουρκική μετάφραση. Διάβαζα, όσο μπορούσε φυσικά να καταλάβει ένα παιδί, και άρχιζα να ρωτάω πράγματα που δεν μου έβγαζαν νόημα.
Ο χότζας δεν το πήρε καλά. Στην ισλαμική διδασκαλία, όπως την έζησα εγώ τότε, μπορείς να αναλύσεις το Κοράνι αλλά δεν μπορείς να το αμφισβητήσεις, επειδή θεωρείται ο λόγος του Θεού. Εγώ όμως από παιδί ήμουν άνθρωπος που ρωτά. Θέλω να καταλάβω γιατί κάτι είναι σωστό ή λάθος. Εκεί είχα την πρώτη μεγάλη σύγκρουση. Εξαιτίας των ερωτήσεών μου ουσιαστικά με έδιωξαν από εκείνον τον κύκλο.
Από τότε άρχισα να απομακρύνομαι εσωτερικά. Δεν έγινε από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά ήταν η αρχή. Όσο μεγάλωνα και διάβαζα περισσότερο, τόσο περισσότερο έβλεπα πράγματα που δεν μπορούσα να δεχτώ ως αιώνια αλήθεια.
Τι ήταν αυτό που δεν μπορούσες να δεχτείς;
Πρώτα απ’ όλα, ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Για παράδειγμα, τα κείμενα για την κληρονομιά και το πώς μοιράζεται η περιουσία μετά τον θάνατο ίσως είχαν νόημα σε κοινωνίες του 6ου ή του 7ου αιώνα, αλλά σήμερα, που αναγνωρίζουμε ίσα δικαιώματα σε άνδρες και γυναίκες, δεν μπορώ να τα δεχτώ αδιαπραγμάτευτα.
Το ίδιο ισχύει για τις αναφορές σε σκλάβους, για την ιδέα ότι αν δεν μπορείς να πάρεις ελεύθερη γυναίκα μπορείς να πάρεις σκλάβα. Και πολλά ακόμη. Με βάση όσα γνωρίζουμε σήμερα για τη βιολογία και τη φύση του ανθρώπου, αυτά για μένα δεν στέκουν. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι ένας δίκαιος Θεός θα έφτιαχνε ανθρώπους με έναν συγκεκριμένο τρόπο μόνο και μόνο για να τους καταδικάσει.
Υπήρχαν και ζητήματα πρακτικής που δεν μου έβγαζαν νόημα. Για παράδειγμα, η ιδέα ότι αν ανήκεις σε μια συγκεκριμένη τάση του Ισλάμ και αγγίξεις μια γυναίκα πρέπει να πλυθείς ξανά για να είσαι έτοιμος για προσευχή. Για μένα όλα αυτά έμοιαζαν περισσότερο με ιστορικά και πολιτισμικά κατάλοιπα παρά με ζωντανή αλήθεια.
Πότε άρχισε η συστηματική αναζήτησή σου σε άλλες θρησκείες;
Γύρω στα είκοσί μου. Τότε είχα φτάσει στο σημείο να λέω ότι μάλλον είμαι αγνωστικιστής. Δεν ήξερα αν υπάρχει Θεός ή όχι, αλλά ήξερα ότι αν υπάρχει, δεν μπορεί να μου ζητά να σταματήσω να σκέφτομαι. Έτσι άρχισα να διαβάζω συστηματικά. Όχι μόνο τις αβρααμικές θρησκείες, αλλά και Βουδισμό, Ινδουισμό, Σιντοϊσμό, σαμανισμό, σκανδιναβικές παγανιστικές θρησκείες, ακόμη και την αρχαία ελληνική θρησκεία.
Με ενδιέφερε όχι μόνο το τι διδάσκει κάθε θρησκεία, αλλά και πώς διαμορφώθηκε ιστορικά. Για παράδειγμα, η ιστορία του Νώε υπάρχει σε πολύ παλιότερες παραδόσεις, στους Ασσυρίους, στους Χετταίους, ακόμη και στην ελληνική μυθολογία με τον Δευκαλίωνα και την Πύρρα. Άρα ο άνθρωπος ανακυκλώνει διαρκώς ορισμένα μεγάλα υπαρξιακά μοτίβα. Ήθελα να δω πού υπάρχει αλήθεια και πού μόνο επανάληψη συμβόλων.
Το έψαξες μόνο θεωρητικά ή αναζήτησες και τους λατρευτικούς χώρους;
Μπήκα και στην πράξη. Πήγα σε προτεσταντικές εκκλησίες στη Σμύρνη, σε αγγλικανικό ναό όπου τελούνταν προτεσταντικές ακολουθίες, σε αφρικανικές εκκλησίες με γκόσπελ, τραγούδι και έντονη συμμετοχή, και πήγα και σε συναγωγή για να μιλήσω με ραβίνο.
Στον προτεσταντισμό βρήκα ανθρώπους ανοιχτούς, πρόθυμους να απαντήσουν, πρόθυμους να ερευνήσουν μαζί μου. Αυτό το εκτίμησα πολύ. Είναι ένας χώρος που, τουλάχιστον όπως τον γνώρισα εγώ, δεν φοβάται τη λογική. Όμως η λατρεία δεν με γέμιζε. Τα τραγούδια, οι κιθάρες, η ατμόσφαιρα ήταν ίσως ζεστή, αλλά δεν μου έδινε αυτή τη βαθιά πνευματική πληρότητα που αναζητούσα.
Στη συναγωγή ένιωσα κάτι διαφορετικό: ότι πρόκειται για μια θρησκεία πολύ δεμένη με κοινότητα και καταγωγή. Τη σεβάστηκα, αλλά δεν ένιωσα ότι εκεί βρίσκεται αυτό που έψαχνα. Δεν έψαχνα απλώς μια λογική θρησκεία. Έψαχνα μια αλήθεια που να μιλά και στην ψυχή και στη λογική.
Πώς μπήκε ο χριστιανισμός στη ζωή σου;
Μπήκε σταδιακά. Στη Σμύρνη είχα φίλους που είχαν ήδη ασπαστεί τον χριστιανισμό, κυρίως προτεσταντικές κοινότητες. Μια φίλη μου, που είχε κι εκείνη μεταστραφεί από το Ισλάμ στον προτεσταντισμό, συζητούσε πολύ μαζί μου. Αν δεν ήξερε κάτι, το έψαχνε και επέστρεφε με απάντηση. Αυτό από μόνο του ήταν σημαντικό, γιατί για πρώτη φορά ένιωθα ότι κάποιος δεν με θεωρεί απειλή επειδή ρωτάω.
Με την Ορθοδοξία η επαφή ήταν πιο δύσκολη στην αρχή. Αν ψάξεις στο διαδίκτυο, ειδικά αν δεν ξέρεις ελληνικά, βρίσκεις πολύ περισσότερα πράγματα για καθολικούς και προτεστάντες παρά για ορθοδόξους. Προσπάθησα να μάθω τις διαφορές, ταξίδεψα ακόμη και στη Ρώμη, πήγα στο Βατικανό, έμεινα για ώρα στην ουρά, και μετά βρέθηκα σε μια άλλη εκκλησία, του Αγίου Βαλεντίνου. Εκεί ρώτησα έναν καθολικό ιερέα ποια είναι η διαφορά μεταξύ καθολικών και ορθοδόξων. Η απάντησή του ήταν ουσιαστικά να με διώξει. Μου είπε να φύγω, ότι κάνει κάτι άλλο. Για μένα αυτό ήταν πολύ ισχυρή εμπειρία. Όταν αναζητάς ειλικρινά και ο άνθρωπος που υποτίθεται ότι υπηρετεί τον Θεό σου κλείνει την πόρτα έτσι, το θυμάσαι. Ήταν το αντίθετο από αυτό που θα περίμενα από χριστιανική συμπεριφορά.
Άρα η ουσιαστική επαφή με την Ορθοδοξία έγινε στην Ελλάδα;
Ναι, εδώ έγινε η πραγματική επαφή. Στην Αθήνα γνώρισα ανθρώπους που είχαν έρθει κι αυτοί από την Τουρκία και είχαν βαπτιστεί χριστιανοί. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό, γιατί συνειδητοποίησα ότι δεν είμαι κάποια απολύτως μοναδική περίπτωση. Υπάρχουν κι άλλοι που έχουν περάσει την ίδια διαδρομή ή βρίσκονται καθ’ οδόν.
Ταυτόχρονα, γνώρισα και την Άννα, που αργότερα έγινε γυναίκα μου. Για εκείνη ήταν πολύ σημαντικό ο άνθρωπος που θα είχε δίπλα της να μοιράζεται την ίδια πίστη. Όταν πρωτογνωριστήκαμε, με είχε ρωτήσει αν υπάρχουν χριστιανοί στη χώρα μου. Της έδειξα τον σταυρό που ήδη φορούσα. Δεν είχα ακόμη βαπτιστεί ορθόδοξος, αλλά ήδη έψαχνα πολύ σοβαρά αυτή την πορεία.
Ήταν εύκολο να σε δεχτεί η ελληνική Εκκλησία;
Όχι, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να λέγεται ειλικρινά. Το πιο δύσκολο δεν ήταν οι θεολογικές απορίες. Ήταν η καχυποψία. Πολλοί ιερείς, όταν έβλεπαν έναν Τούρκο να ζητά κατήχηση και βάπτιση, υποψιάζονταν ότι το κάνει για πρακτικό λόγο, για κάποιο πιστοποιητικό, για άδεια παραμονής, για ιθαγένεια, για «χαρτιά».
Το καταλαβαίνω ως έναν βαθμό, γιατί ξέρω ότι δεν έχουν όλοι καθαρές προθέσεις. Όμως για κάποιον που το ζητά υπαρξιακά, είναι πολύ επώδυνο. Μου συνέβη να μιλήσω με ιερείς, να μου πουν «διάβασε αυτό για κατήχηση και έλα ξανά», και όταν επανήλθα να έχουν απλώς εξαφανιστεί. Να μη σηκώνουν τηλέφωνα, να μην απαντούν. Αυτό σε πληγώνει.
Σε μεγάλο βαθμό είναι και κοινωνικό φαινόμενο. Στην Ελλάδα, αν δεν είσαι ήδη μέσα σε μια παρέα, είναι δύσκολο να μπεις. Το ίδιο συμβαίνει και με την ενορία. Αν δεν έχεις μια γέφυρα, κάποιον να σε συστήσει, μένεις απέξω.
Τότε όμως άλλαξαν όλα. Η Άννα ήταν τελικά ο άνθρωπος που με έφερε στον σωστό ιερέα. Στον Άγιο Δημήτριο στου Ψυρρή γνώρισα τον πάτερ Νικόλαο και από την πρώτη στιγμή είδα έναν άνθρωπο καθαρό, ισορροπημένο, χωρίς φόβο αλλά και χωρίς επιπολαιότητα.
Δεν μου είπε «έλα αύριο να βαπτιστείς». Μου είπε να κάνουμε κατήχηση, να μιλήσουμε, να διαβάσουμε, να καταλάβω βαθιά τι ζητώ. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για μένα. Δεν ήθελα μια τυπική τελετή. Ήθελα να ξέρω πού μπαίνω και γιατί.
Πηγαίναμε σχεδόν κάθε Σάββατο, επί έξι ή επτά μήνες, ίσως και περισσότερο. Μαζί με την Άννα. Εκείνη δεν ήταν απλώς συνοδός μου. Ήθελε κι εκείνη να μάθει περισσότερο, γιατί είχε το δικό της υπόβαθρο και τις δικές της απορίες. Μιλούσαμε για τη Γραφή, για το Σύμβολο της Πίστεως, για τις Οικουμενικές Συνόδους, για τις διαφορές με καθολικούς και προτεστάντες, για το τι σημαίνει Εκκλησία και τι είναι τα μυστήρια.
Τι ήταν αυτό που σε έπεισε λοιπόν βαθύτερα για να ασπαστείς την Ορθοδοξία;
Το πρώτο ήταν ότι μπορούσα να κάνω ερωτήσεις χωρίς να αντιμετωπίζομαι σαν πρόβλημα. Στο Ισλάμ, τουλάχιστον όπως το έζησα εγώ, η ερώτηση είχε όριο: μέχρι εκεί που δεν θίγει το δόγμα. Στην Ορθοδοξία κατάλαβα ότι υπάρχει δόγμα, αλλά υπάρχει και βαθιά θεολογία, ιστορία, σκέψη. Δεν μου ζήτησαν να κλείσω τα μάτια μου. Μου ζήτησαν να ψάξω πιο βαθιά.
Το δεύτερο ήταν ότι βρήκα απαντήσεις που συνέδεαν τη λογική με το μυστήριο. Για παράδειγμα, είχα απορίες για τη φράση «αν σε χτυπήσουν στο ένα μάγουλο, γύρισε και το άλλο». Ρωτούσα: σημαίνει αυτό ότι δεν πρέπει να αμύνεσαι ποτέ; Ο πάτερ Νικόλαος μου εξήγησε ότι άλλο η εκδικητικότητα και άλλο η μαρτυρία της πίστης, κι ότι η Εκκλησία δεν καταργεί την ευθύνη του ανθρώπου να προστατεύει τον εαυτό του και τον άλλον από το κακό. Αυτές οι εξηγήσεις για μένα είχαν βάθος.
Το ίδιο και με πρακτικά ζητήματα της Παλαιάς Διαθήκης, όπως οι διατροφικές απαγορεύσεις. Συζητήσαμε γιατί υπήρχαν ιστορικά, σε ποιο υγειονομικό και κοινωνικό πλαίσιο γεννήθηκαν, και πώς ο χριστιανισμός δεν έμεινε κλειδωμένος εκεί αλλά άνοιξε σε όλη την ανθρωπότητα. Ή ακόμη και το θέμα της Αγίας Τριάδας, που για πολλούς ανθρώπους φαίνεται ακατανόητο: όταν μου εξηγήθηκε σωστά, δεν μου φάνηκε παράλογο αλλά βαθύ.
Το τρίτο ήταν η ίδια η λατρευτική εμπειρία. Στον προτεσταντισμό βρήκα λογική και διάθεση για διάλογο. Στην Ορθοδοξία βρήκα και κάτι άλλο: μυστήριο, σιωπή, ιερότητα, αίσθηση ότι δεν βρίσκομαι απλώς σε μια συνάθροιση αλλά μπροστά σε κάτι που με υπερβαίνει. Εκεί ένιωσα πραγματική πνευματική πληρότητα.
Πώς βίωσες το βάπτισμά σου;
Το βίωσα με πολλή συγκίνηση αλλά και με επίγνωση. Δεν ήταν μια ρομαντική στιγμή που ήρθε ξαφνικά. Ήταν το αποτέλεσμα πολλών χρόνων εσωτερικής σύγκρουσης, μελέτης, δοκιμής και αναμονής. Όταν βαπτίστηκα, δεν ένιωσα ότι αλλάζω απλώς θρησκεία. Ένιωσα ότι αλλάζω σχέση με την αλήθεια.
Ο πάτερ Νικόλαος στάθηκε δίπλα μου σαν αληθινός πνευματικός πατέρας. Δεν έκανε τίποτα επιδεικτικό. Ήταν απλός, ουσιαστικός, παρών. Η Άννα ήταν επίσης εκεί, όχι μόνο ως σύζυγος αλλά ως άνθρωπος που περπάτησε μαζί μου αυτή τη διαδρομή. Μετά το βάπτισμα ένιωσα μια ηρεμία που δεν είχα ξανανιώσει. Όχι επειδή λύθηκαν ξαφνικά όλα τα προβλήματα της ζωής μου, αλλά επειδή ήξερα πλέον ότι δεν ψάχνω άλλο στο σκοτάδι.
Πώς αντιμετώπισε η οικογένειά σου πίσω στην Τουρκία αυτή την επιλογή;
Η σχέση μου με την οικογένειά μου διαταράχθηκε βαθιά. Με τους γονείς μου δεν μιλάω εδώ και χρόνια· ουσιαστικά κρατώ επαφή μόνο με την αδερφή μου. Ο πατέρας μου είναι άνθρωπος πολύ σκληρός ιδεολογικά, εθνικιστής, και δεν μπορούσε να αποδεχθεί ούτε ότι έφυγα από την Τουρκία ούτε, πολύ περισσότερο, ότι βαπτίστηκα ορθόδοξος στην Ελλάδα.
Για την οικογένειά μου, στην αρχή, όλο αυτό έμοιαζε προσωρινό. Πίστευαν ότι θα γυρίσω σε τρεις μήνες. Τελικά έχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια. Έχω άλλη ζωή, άλλη οικογένεια, άλλη πνευματική ταυτότητα. Αυτά δεν γίνονται χωρίς κόστος.
Σήμερα υπάρχουν κι άλλοι σαν εσένα;
Ναι, και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Δεν είμαι μόνος. Υπάρχουν κι άλλοι άνθρωποι από την Τουρκία που έχουν βαπτιστεί χριστιανοί, είτε ορθόδοξοι είτε σε άλλες χριστιανικές κοινότητες, και άλλοι που βρίσκονται σε πορεία αναζήτησης.
Μάλιστα, μέσα από τη δική μας διαδρομή, μαζί με την Άννα, έχουμε βοηθήσει κι άλλους Τούρκους να έρθουν σε επαφή με την Εκκλησία. Υπάρχουν ήδη άνθρωποι που έχουν ολοκληρώσει κατήχηση και περιμένουν το βάπτισμά τους, και άλλοι που βρίσκονται στη διαδικασία. Αυτό δείχνει ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένο παράδοξο, αλλά για ένα υπαρκτό, έστω μικρό, ρεύμα αναζήτησης.
Έχουμε ακούσει ότι υπάρχουν ακόμη και κρυπτοχριστιανοί στην Τουρκία…
Ναι, και αυτό είναι ένα πολύ ευαίσθητο αλλά πραγματικό κομμάτι της ιστορίας. Από την οθωμανική περίοδο και μετά υπήρξαν άνθρωποι και οικογένειες που δήλωσαν επίσημα μουσουλμάνοι για να επιβιώσουν, αλλά διατήρησαν χριστιανικές ρίζες, μνήμες ή και πρακτικές. Στην Τουρκία υπάρχουν ακόμη γενεαλογικά ίχνη που οδηγούν σε τέτοιες ιστορίες.
Μπορείς να δεις σε αρχεία και οικογενειακά μητρώα γραμμές που μαρτυρούν μεταστροφές, αλλαγές ονομάτων, παλιές ταυτότητες που χάθηκαν προς τα έξω αλλά όχι εντελώς προς τα μέσα. Υπάρχουν επίσης τουρκόφωνες ορθόδοξες εκκλησιαστικές παραδόσεις, με λειτουργικά ίχνη που δείχνουν πόσο μπλεγμένες υπήρξαν οι ταυτότητες στη Μικρά Ασία. Αυτά τα πράγματα δεν είναι θεωρίες συνωμοσίας. Είναι κομμάτια μιας ιστορίας που για δεκαετίες έμεινε στο ημίφως.
Έκανα και ο ίδιος τεστ DNA και βγήκε ότι έχω περίπου 25% ελληνική καταγωγή. Δεν λέω ότι ένα τεστ DNA καθορίζει την πίστη ή την ταυτότητα ενός ανθρώπου. Όμως δείχνει κάτι που πολλοί αρνούνται να δουν: ότι οι λαοί της περιοχής είναι πολύ πιο ανακατεμένοι ιστορικά απ’ όσο θέλουν να παραδεχτούν. Οι άνθρωποι που ζούσαν εκεί πριν από χίλια χρόνια, σε μεγάλο βαθμό, είναι οι ίδιοι άνθρωποι που ζουν εκεί και σήμερα, έστω με άλλα ονόματα, άλλες γλώσσες και άλλες δηλωμένες θρησκείες.
Πώς βλέπεις σήμερα τη σχέση Ελλάδας και Τουρκίας;
Πιστεύω ότι οι απλοί άνθρωποι είναι πολύ πιο κοντά απ’ όσο δείχνει η πολιτική. Ο Γιώργος και ο Αχμέτ δεν έχουν κάτι να χωρίσουν από μόνοι τους. Τα μεγάλα προβλήματα τροφοδοτούνται συχνά από την πολιτική, την προπαγάνδα, τα συμφέροντα, τους εθνικισμούς. Όταν όμως οι άνθρωποι καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, τρώνε σχεδόν τα ίδια πράγματα, γελάνε με παρόμοιο τρόπο, μοιράζονται οικογενειακές ιστορίες που μοιάζουν εκπληκτικά.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν τραύματα ή πραγματικά ιστορικά εγκλήματα. Υπάρχουν, και είναι βαθιά. Αλλά αν με ρωτάς τι έχω δει εγώ ζώντας και στις δύο πλευρές, θα σου πω ότι η κοινωνική απόσταση είναι πολύ μικρότερη από την πολιτική απόσταση. Και ίσως η πίστη, όταν είναι αληθινή, να μπορεί να χτίσει γέφυρες εκεί που η ιστορία έχτισε τείχη.
Αν γυρνούσες πίσω και μιλούσες στον νεότερο εαυτό σου, τι θα του έλεγες;
Θα του έλεγα να μη φοβηθεί να ρωτήσει μέχρι τέλους. Να μη δεχθεί ποτέ μια πίστη που τρομάζει μπροστά στην ερώτηση. Αν η αλήθεια είναι αλήθεια, δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την έρευνα, την απορία, την πάλη.
Θα του έλεγα επίσης να έχει υπομονή, γιατί η αναζήτηση δεν είναι ευθεία γραμμή. Θα περάσεις από αμφιβολία, από θυμό, από απογοήτευση, από κλειστές πόρτες. Μπορεί να συναντήσεις ανθρώπους της θρησκείας που θα σε πληγώσουν. Μπορεί να χάσεις σχέσεις. Μπορεί να πληρώσεις κόστος. Αλλά αν επιμείνεις ειλικρινά, θα φτάσεις εκεί όπου η ψυχή και η λογική δεν θα πολεμούν πια μεταξύ τους.
Εγώ αυτό το βρήκα στην Ορθοδοξία. Δεν το κληρονόμησα, δεν μου το επέβαλε κανείς, δεν το επέλεξα για συμφέρον. Το βρήκα στο τέλος μιας δύσκολης πορείας. Γι’ αυτό και για μένα έχει αλήθεια.
Τροχαίο ατύχημα με ανατροπή ενός ΙΧ σημειώθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου στον Κηφισό, στο ρεύμα προς Πειραιά, λίγο πριν τη συμβολή με τη Λεωφόρο Αθηνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο όχημα επέβαινε ένας άνδρας, ο οποίος πάρα τη σφοδρή ανατροπή του αυτοκινήτου, υπέστη μόνο λίγες εκδορές.
Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο που τον μετέφερε σε νοσοκομείο, δύναμη της Πυροσβεστικής -καθώς υπήρχε διαρροή καυσίμων και λαδιών στο οδόστρωμα και αστυνομικοί που έκλεισαν για λίγη ώρα την κυκλοφορία.
Ο σύμβουλος του Αλεξη Τσίπρα, Νίκος Μαραντζίδης διαψεύδει με δήλωσή του το πρωτοσέλιδο του αυριανού φύλλου της εφημερίδας Documento, το οποίο τον συνδέει με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, βασιζόμενο σε παλαιότερη αποκάλυψη Νίκος Μαραντζίδης – Πώς απαντά στο πρωτοσέλιδο που τον συνδέει με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες
Ο σύμβουλος του Αλεξη Τσίπρα, Νίκος Μαραντζίδης διαψεύδει με δήλωσή του το πρωτοσέλιδο του αυριανού φύλλου της εφημερίδας Documento, το οποίο τον συνδέει με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, βασιζόμενο σε παλαιότερη αποκάλυψη των Anonymous.
Στο προωθητικό κείμενο της εφημερίδας αναφέρεται: “Ο σύμβουλος του Τσίπρα σε μισθοδοσία βρετανικών υπηρεσιών. Από σκοτεινό δίκτυο διαμόρφωσης πολιτικών εξελίξεων στο rebranding. Τι είχαν αποκαλύψει οι Anonymous για τη συνεργασία του Νίκου Μαραντζίδη με ΜΚΟ αντιρωσικής προπαγάνδας που χρηματοδοτούνταν από το Φόρεϊν Όφις. Τι συνδέει τον πρώην πρωθυπουργό με τον εκφραστή του ιστορικού αναθεωρητισμού και σκληρό επικριτή της «πρώτης φοράς Αριστερά»”.
Η απάντηση του Νίκου Μαραντζίδη
Σε δήλωση του ο Νίκος Μαραντζίδης χαρακτηρίζει ανυπόστατο το δημοσίευμα και προαναγγέλλει νομικές ενέργειες κατά της εφημερίδας, ενώ προχωρά και σε σύνδεση της υπόθεσης με τις υποκλοπές.
Η δήλωση του Νίκου Μαραντζίδη έχει ως εξής:
“Η φύση των επιστημονικών μου μελετών, μου έχει διδάξει να έχω βαθιά κατανόηση της πολιτικής εχθρότητας και της σκοπιμότητας. Καθώς και γνώση του σε ποιες ακρότητες μπορεί αυτή να φτάσει.
Ο Τσίπρας άλλωστε δεν υπήρξε ποτέ ένας άχρωμος πολιτικός, αλλά ένα πολιτικό πρόσωπο που γεννά συναισθήματα αγάπης αλλά και μίσους. Καμιά φορά και τις μεταπτώσεις από την αγάπη στο μίσος. Αυτό οδηγεί σε περίεργα και σκοτεινά μονοπάτια.
Ένα τέτοιο μονοπάτι φαίνεται ότι έχει πάρει αυτός που σήμερα, θέλοντας να χτυπήσει τον Τσίπρα, αναδεικνύει ένα άθλιο και παντελώς ανυπόστατο πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα Documento.
Που ούτε λίγο ούτε πολύ με εμφανίζει ως πράκτορα των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών που συμβουλεύει τον Τσίπρα και άρα και τον ίδιο τον Τσίπρα ως φερέφωνο σκοτεινών ξένων δυνάμεων.
Εντάξει, για μένα θα μπορούσε να είναι άλλο ένα καλαμπούρι, από σκαιός αντικομουνιστής αναβαθμίστηκα. Έγινα Τζειμς Μποντ.
Για την υπόθεση της ΕΛ.Α.Σ όμως, και του Αλέξη Τσίπρα, που η επιστροφή του στην ενεργό πολιτική στοχεύει να γκρεμίσει το σάπιο και διεφθαρμένο σύστημα του Μαξίμου, καθώς και τις παραφυάδες του που παρακολουθούσαν το μισό πολιτικό σύστημα, δημιοσιογράφους, επιχειρηματίες αλλά και πολίτες, δεν είναι ένα αστείο.
Ίσως εκτός από τον προφανή στόχο της συκοφαντίας, να κρύβεται κι ένας ακόμη. Αφού γράφουν ότι ο Τσίπρας έχει δίπλα του πράκτορες, δικαιούμαστε να τον ακούμε για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Λέτε να είναι υπερβολική η σκέψη μου; Να μη γίνονται αυτά σε μια ευνομούμενη δημοκρατία; Θα δείξει. Αν και η κυβέρνηση έχει φροντίσει δια νόμου να μην μπορούμε ούτε να μάθουμε πλέον αν μας παρακολουθούν.
Σε κάθε περίπτωση και όποιες και αν είναι οι προθέσεις τους, επειδή αυτή η υπόθεση δεν αφορά μόνο εμένα, θα προβώ άμεσα σε όσα δικαιώματα ο νόμος προβλέπει απέναντι στους συκοφάντες, προκειμένου να υπερασπιστώ την αλήθεια”.
Νίκος Μαραντζίδης, καθηγητής Πανεπιστημίου Μακεδονίας Anonymous.
Στο προωθητικό κείμενο της εφημερίδας αναφέρεται: “Ο σύμβουλος του Τσίπρα σε μισθοδοσία βρετανικών υπηρεσιών. Από σκοτεινό δίκτυο διαμόρφωσης πολιτικών εξελίξεων στο rebranding. Τι είχαν αποκαλύψει οι Anonymous για τη συνεργασία του Νίκου Μαραντζίδη με ΜΚΟ αντιρωσικής προπαγάνδας που χρηματοδοτούνταν από το Φόρεϊν Όφις. Τι συνδέει τον πρώην πρωθυπουργό με τον εκφραστή του ιστορικού αναθεωρητισμού και σκληρό επικριτή της «πρώτης φοράς Αριστερά»”.
Η απάντηση του Νίκου Μαραντζίδη
Σε δήλωση του ο Νίκος Μαραντζίδης χαρακτηρίζει ανυπόστατο το δημοσίευμα και προαναγγέλλει νομικές ενέργειες κατά της εφημερίδας, ενώ προχωρά και σε σύνδεση της υπόθεσης με τις υποκλοπές.
Η δήλωση του Νίκου Μαραντζίδη έχει ως εξής:
“Η φύση των επιστημονικών μου μελετών, μου έχει διδάξει να έχω βαθιά κατανόηση της πολιτικής εχθρότητας και της σκοπιμότητας. Καθώς και γνώση του σε ποιες ακρότητες μπορεί αυτή να φτάσει.
Ο Τσίπρας άλλωστε δεν υπήρξε ποτέ ένας άχρωμος πολιτικός, αλλά ένα πολιτικό πρόσωπο που γεννά συναισθήματα αγάπης αλλά και μίσους. Καμιά φορά και τις μεταπτώσεις από την αγάπη στο μίσος. Αυτό οδηγεί σε περίεργα και σκοτεινά μονοπάτια.
Ένα τέτοιο μονοπάτι φαίνεται ότι έχει πάρει αυτός που σήμερα, θέλοντας να χτυπήσει τον Τσίπρα, αναδεικνύει ένα άθλιο και παντελώς ανυπόστατο πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα Documento.
Που ούτε λίγο ούτε πολύ με εμφανίζει ως πράκτορα των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών που συμβουλεύει τον Τσίπρα και άρα και τον ίδιο τον Τσίπρα ως φερέφωνο σκοτεινών ξένων δυνάμεων.
Εντάξει, για μένα θα μπορούσε να είναι άλλο ένα καλαμπούρι, από σκαιός αντικομουνιστής αναβαθμίστηκα. Έγινα Τζειμς Μποντ.
Για την υπόθεση της ΕΛ.Α.Σ όμως, και του Αλέξη Τσίπρα, που η επιστροφή του στην ενεργό πολιτική στοχεύει να γκρεμίσει το σάπιο και διεφθαρμένο σύστημα του Μαξίμου, καθώς και τις παραφυάδες του που παρακολουθούσαν το μισό πολιτικό σύστημα, δημιοσιογράφους, επιχειρηματίες αλλά και πολίτες, δεν είναι ένα αστείο.
Ίσως εκτός από τον προφανή στόχο της συκοφαντίας, να κρύβεται κι ένας ακόμη. Αφού γράφουν ότι ο Τσίπρας έχει δίπλα του πράκτορες, δικαιούμαστε να τον ακούμε για λόγους εθνικής ασφάλειας.
Λέτε να είναι υπερβολική η σκέψη μου; Να μη γίνονται αυτά σε μια ευνομούμενη δημοκρατία; Θα δείξει. Αν και η κυβέρνηση έχει φροντίσει δια νόμου να μην μπορούμε ούτε να μάθουμε πλέον αν μας παρακολουθούν.
Σε κάθε περίπτωση και όποιες και αν είναι οι προθέσεις τους, επειδή αυτή η υπόθεση δεν αφορά μόνο εμένα, θα προβώ άμεσα σε όσα δικαιώματα ο νόμος προβλέπει απέναντι στους συκοφάντες, προκειμένου να υπερασπιστώ την αλήθεια”.
Νίκος Μαραντζίδης, καθηγητής Πανεπιστημίου Μακεδονίας
Η ανάρτηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για τα 85 χρόνια από την ηρωική πράξη του Μανώλη Γλέζου και του Λάκη Σάντα
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας με ανάρτηση στο κοινωνικό δίκτυο Χ αναφέρει: «Ογδόντα πέντε χρόνια πριν, ο Μανώλης Γλέζος – τον οποίο είχα την τιμή να γνωρίζω προσωπικά – και ο Λάκης Σάντας, κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης».
Και υπογράμμισε: «Μία από τις πρώτες και πλέον εμβληματικές πράξεις αντίστασης στην κατεχόμενη Ελλάδα».
85 χρόνια πριν, ο Μανώλης Γλέζος – τον οποίο είχα την τιμή να γνωρίζω προσωπικά – και ο Λάκης Σάντας, κατέβασαν τη ναζιστική σημαία από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης.
Μία από τις πρώτες και πλέον εμβληματικές πράξεις αντίστασης στην κατεχόμενη Ελλάδα. pic.twitter.com/egFawy0aBD
Ο ανεμοστρόβιλος παρέσυρε τέντες, σιδεριές και διάφορα αντικείμενα, χωρίς, ευτυχώς, να σημειωθούν τραυματισμοί
Μεγάλη αναστάτωση προκλήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής (29/05) στο Λάκκωμα της Χαλκιδικής, όταν ένας ανεμοστρόβιλος «σάρωσε» τα πάντα στον διάβα του σε πίστα karting.
Ο ανεμοστρόβιλος παρέσυρε τέντες, σιδεριές και διάφορα αντικείμενα, χωρίς, ευτυχώς, να σημειωθούν τραυματισμοί ή σοβαρές ζημιές στην εγκατάσταση.
Ο διεθνής αγώνας καρτ ξεκίνησε στις 29 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 31 Μαΐου. Η διοργάνωση συνεχίζεται κανονικά σήμερα, μετά την αποκατάσταση των ζημιών.
Πέντε άνθρωποι έχουν πλέον διασωθεί, έπειτα από πάνω από μία εβδομάδα εγκλωβισμού σε σπήλαιο στο Λάος
Διασώστες ανέσυραν τέσσερα άτομα από το πλημμυρισμένο σπήλαιο στο Λάος σήμερα (30/05), μερικές ώρες μετά τη διάσωση ενός ακόμη άνδρα αργά το βράδυ της Παρασκευής, σύμφωνα με Ταϊλανδούς εθελοντές που συμμετέχουν στην επιχείρηση.
Ο Κενγκκάρντ Μπονγκκαγουόνγκ, Ταϊλανδός δύτης σπηλαίων που συμμετέχει στην επιχείρηση, ανέφερε ότι και οι τέσσερις εγκλωβισμένοι που βρίσκονταν ακόμη μέσα στο σπήλαιο κατάφεραν να βγουν με ασφάλεια.
Οι πέντε άνδρες είχαν εντοπιστεί από την Τετάρτη, ωστόσο, παρέμεναν εγκλωβισμένοι λόγω των δύσκολων συνθηκών μέσα στο σπήλαιο. Οι Αρχές ανακοίνωσαν ότι συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των δύο αγνοουμένων.
Στην επιχείρηση συμμετέχει και ομάδα εθελοντών από τη γειτονική Ταϊλάνδη, ενώ, ενισχύσεις έχουν φτάσει από τη Φινλανδία, τη Γαλλία, την Ινδονησία, τη Μαλαισία, την Ιαπωνία και την Αυστραλία.
Στη διεθνή ομάδα διάσωσης συμμετέχουν και μέλη που είχαν λάβει μέρος στην προσπάθεια διάσωσης των νεαρών ποδοσφαιριστών και του προπονητή τους από το πλημμυρισμένο σπήλαιο Θαμ Λουάνγκ στη βόρεια Ταϊλάνδη το 2018, μία επιχείρηση που διήρκεσε 17 ημέρες και συγκέντρωσε παγκόσμιο ενδιαφέρον.
Ο Περιφερειάρχης ανέφερε πως το επερχόμενο Ευρωπαϊκό Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2028-2034 θα πρέπει να σέβεται την επικουρικότητα, να προστατεύει την τοπική αυτονομία και να διασφαλίζει ότι καμία περιφέρεια και κανένας πολίτης δεν πρόκειται να μείνει πίσω»
Δυναμικό παρών έδωσε ο Περιφερειάρχης Αττικής και Α’ Αντιπρόεδρος της Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών (EPP-CoR) Νίκος Χαρδαλιάς, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής (External Group Meeting) του ΕΛΚ, που πραγματοποιήθηκε στο εμβληματικό Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου της Ρόδου, με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 Περιφερειαρχών και Δημάρχων από ολόκληρη την Ευρώπη.
Στο επίκεντρο των εργασιών βρέθηκε το μέλλον του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2028 – 2034, που συμπίπτει με μια κρίσιμη συγκυρία για τη συνοχή, την ανταγωνιστικότητα και την εδαφική ανάπτυξη της Ευρώπης.
Ο κ. Χαρδαλιάς τάχθηκε αναφανδόν υπέρ του κοινού ψηφίσματος που υιοθετήθηκε από την Εκτελεστική Επιτροπή (Διακήρυξη της Ρόδου), το οποίο υπερτονίζει τη σημασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσον αφορά το μέλλον της ευρωπαϊκής συνοχής, επισημαίνοντας παράλληλα στην ομιλία του, ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να οικοδομηθεί μέσω του συγκεντρωτισμού, αλλά μέσω της εμπιστοσύνης προς τις Περιφερειες της.
Το μήνυμά του ήταν σαφές: Η συζήτηση για τον επόμενο προϋπολογισμό της Ε.Ε. «δεν μπορεί να αποτελεί μία στείρα τεχνοκρατική άσκηση επί χάρτου, είναι μια καθοριστική υπαρξιακή μάχη για το μελλοντικό μοντέλο ανάπτυξης του κάθε κράτους – μέλους της Ε.Ε.». Ανέφερε επίσης ότι η πολιτική συνοχής είναι μια από τις σαφέστερες εκφράσεις της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης και πως μαζί με την Κοινή Αγροτική Πολιτική συγκαταλέγεται στις λίγες πολιτικές της Ε.Ε. που οι πολίτες μπορούν να βιώσουν τον αντίκτυπο στην καθημερινότητά τους.
«Η Ευρώπη των Περιφερειών δεν μπορεί να οικοδομηθεί μέσω ενός μεγαλύτερου συγκεντρωτισμού, αλλά μέσω μιας μεγαλύτερης εμπιστοσύνης στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι Περιφέρειες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως απλοί μεσάζοντες ή εκτελεστές αποφάσεων της εκάστοτε κεντρικής κυβέρνησης. Αποτελούν στρατηγικούς παράγοντες με γνώση, εμπειρία και ευθύνη να σχεδιάζουν και να υλοποιούν επενδύσεις που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες του τοπικού πληθυσμού. Το μήνυμα που πρέπει να στείλουμε από τη Ρόδο είναι πως το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο θα πρέπει να σέβεται την επικουρικότητα, να προστατεύει την τοπική αυτονομία και να διασφαλίζει ότι καμία περιφέρεια και κανένας πολίτης δεν πρόκειται να μείνει πίσω» υπογράμμισε.
Οι τρεις κρίσιμοι πυλώνες
Ο Περιφερειάρχης Αττικής υπογράμμισε παράλληλα ότι η Περιφέρεια Αττικής, όπως και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, αναδεικνύει τρεις κρίσιμους πυλώνες:
1. Διασφάλιση δίκαιης κατανομής πόρων για όλες τις Περιφέρειες
«Ζητάμε έναν ειδικό, προστατευμένο προϋπολογισμό για την πολιτική συνοχής που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες περιφερειών. Οι νέες προτεραιότητες, όπως η άμυνα και η ασφάλεια, είναι κρίσιμες, αλλά δεν πρέπει να χρηματοδοτηθούν εις βάρος της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής. Η συνολική χρηματοδότηση πρέπει να ανέρχεται στο 1,27% του ΑΕΠ της ΕΕ, ώστε να καλυφθούν οι νέες προκλήσεις χωρίς να θυσιαστούν οι παραδοσιακές πολιτικές» σημείωσε.
2. Δεσμευτική συμμετοχή στη διαχείριση των πόρων
«Οι Περιφέρειες δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως απλοί «διαμεσολαβητές» ή εκτελεστές κεντρικών επιλογών. Είμαστε οι Αρχές που γνωρίζουν τις ανάγκες του πολίτη και τις ιδιαιτερότητες της αγοράς. Οι περιφερειακές διαχειριστικές αρχές θα πρέπει να είναι υπεύθυνες για τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τη διαχείριση και την υλοποίηση και να συνεργάζονται άμεσα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση δεν αποτελεί θεσμική πολυτέλεια αλλά προϋπόθεση αποτελεσματικότητας» όπως είπε.
Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε ειδικά στην Αττική, σημειώνοντας ότι «αποτελεί το ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να επιτύχει η Πολιτική Συνοχής όταν εφαρμόζεται σωστά. Έργα όπως το Μητροπολιτικό Πάρκο «ΑΕΝΑΟΝ» στον Φαληρικό Όρμο, μια επένδυση 370 εκατομμυρίων ευρώ, δεν είναι απλές γραμμές σε έναν προϋπολογισμό. Είναι επενδύσεις γενεών στην ποιότητα ζωής, που μεταμορφώνουν την παράκτια ζώνη σε έναν πράσινο και πολιτιστικό πνεύμονα».
3. Προστασία της τοπικής αυτονομίας
Ο κ. Χαρδαλιάς υποστήριξε επίσης τη θέσπιση ενός ισχυρού μηχανισμού διασφάλισης, όπου σε περιπτώσεις κατά τις οποίες οι εθνικές κυβερνήσεις δεν συμμορφώνονται με τα ορόσημα αρμοδιότητάς τους, οι πόροι να ανακατανέμονται απευθείας στις τοπικές και περιφερειακές διοικήσεις. «Οι τελικοί δικαιούχοι και οι πολίτες δεν πρέπει να τιμωρούνται για τις όποιες ενδεχόμενες αστοχίες ή καθυστερήσεις των κεντρικών κυβερνήσεων» σημείωσε.
Κλείνοντας, τόνισε ότι: «Αν οι πόλεις και οι περιφέρειες αποκλειστούν από τη λήψη αποφάσεων, υπονομεύεται η ίδια η δημοκρατική νομιμότητα της Ένωσης. Η Πολιτική Συνοχής και η Ανταγωνιστικότητα δεν είναι έννοιες αντικρουόμενες, είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Δεν μπορεί να υπάρξει παγκόσμια ανταγωνιστική Ευρώπη αν οι περιφέρειές της δεν είναι ανθεκτικές, συνδεδεμένες και ικανές να καινοτομούν. Το μέλλον της κάθε χώρας απαιτεί «γραφεία με θέα στην περιφέρεια». Απαιτεί τολμηρές αποφάσεις που ενισχύουν τη διοικητική αυτονομία και δίνουν τα εργαλεία σε εμάς, που βρισκόμαστε πλησιέστερα στον πολίτη, να χτίσουμε μια πιο δίκαιη και ευημερούσα κοινωνία».
Στο περιθώριο των εργασιών, ο Περιφερειάρχης Αττικής είχε την ευκαιρία να συναντηθεί και να συνομιλήσει με κορυφαίους Ευρωπαίους θεσμικούς αξιωματούχους, μεταξύ των οποίων η Φινλανδή Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Επιτροπή των Περιφερειών Sari Rautio και ο Ισπανός Α’ Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών, Περιφερειάρχης Ανδαλουσίας Manuel Moreno Bonilla. Την σύνοδο φιλοξένησε ο Περιφερειάρχης Νότιου Αιγαίου και μέλος της Ομάδας του ΕΛΚ στην CoR Γιώργος Χατζημάρκος, ενώ στις διεργασίες συμμετείχαν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος Κωστής Χατζηδάκης, οι Ευρωβουλευτές της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Αυτιάς και Φρέντι Μπελέρης, καθώς και ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και τακτικό μέλος της δωδεκαμελούς Ελληνικής Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών Δημήτρης Πτωχός.
Έχοντας ζήσει σε τέσσερις διαφορετικές χώρες, η 43χρονη Renae Wasik βρήκε στην Ελλάδα τον τόπο που θέλει να περάσει το υπόλοιπο της ζωής της
Σε μία εποχή που πολλοί Έλληνες αναζητούν καλύτερη ποιότητα ζωής στο εξωτερικό, μία οικογένεια από το Ηνωμένο Βασίλειο βρήκε στην Ελλάδα τον «παράδεισό» της.
Η Renae Wasik και ο σύζυγός της, Pavel αποφάσισαν να εγκαταλείψουν το Χερτφορντσάιρ της Αγγλίας και να εγκατασταθούν μόνιμα στην Λευκάδα, αναζητώντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής για την 2χρονη κόρη τους.
Η Renae Wasik με την κόρη της
Αυτό το μικρό χρονικό διάστημα που έχουν γίνει μόνιμοι κάτοικοι του νησιού η ζωή τους έχει αλλάξει σημαντικά. Δεν υπάρχει τίποτα που να της λείπει από την καθημερινότητά της στην Αγγλία. Ακόμη και η άνεση του να έχεις ένα delivery στην πόρτα σου σε 30’, όπως θα πει χιουμοριστικά, είναι μηδαμινής αξίας, μπροστά στον συνδυασμό της οικογενειακής ζωής στη φύση με το καλό φαγητό, την ελληνική κουλτούρα και την ζεστασιά των ντόπιων.
Η Renae Wasik με τον σύζυγό της, την κόρη τους και φίλους τους στην Λευκάδα
Έχοντας ζήσει σε τέσσερις διαφορετικές χώρες, η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ο «παράδεισός» της, αναφέρει χαρακτηριστικά στο Newsbomb.
Η απόφαση να εγκαταλείψουν την Αγγλία για την Λευκάδα
«Βρήκαμε την Λευκάδα όταν είχαμε έρθει εδώ κάποτε για να μάθουμε να δουλεύουμε πάνω στα ιστιοπλοϊκά. Είδαμε ένα κομμάτι γης και σκεφτήκαμε πως θα ήταν υπέροχο να ζήσουμε εδώ. Είχε αρχίσει να μας κουράζει η ζωή στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά δεν είχαμε πάρει την απόφαση να φύγουμε μόνιμα. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια προσφορά και να “δούμε τι θα γίνει” και εκείνοι είπαν ναι, οπότε η απόφαση ουσιαστικά πάρθηκε από μόνη της για εμάς», αναφέρει η Renae στο Newsbomb.
Η Renae Wasik με τον σύζυγό της και την κόρη τους στην Λευκάδα
Παρά τα προβλήματα που υπάρχουν στην Ελλάδα, οι τρεις τους έχουν βρει στην Λευκάδα το ιδανικό πρότυπο ζωής.
«Το λατρεύουμε πραγματικά. Για εμάς, ο συνδυασμός οικογενειακής ζωής, εκπληκτικού φαγητού, ελληνικής κουλτούρας και των υπέροχων νέων Ελλήνων φίλων μας σημαίνει ότι ζούμε στον παράδεισο. Ξέρω ότι εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά προβλήματα με τους μισθούς στην Ελλάδα, την πολιτική, τις υποδομές κ.λπ., αλλά έχω ζήσει πλέον σε τέσσερις διαφορετικές χώρες και η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ο παράδεισός μου».
«Είμαστε περήφανοι που μπορούμε να προσφέρουμε στην κόρη μας τα παιδικά χρόνια που ζήσαμε και εμείς»
Η μεγαλύτερη επιβράβευση για την Renae και τον σύζυγό της είναι ότι έπειτα από αυτήν την απόφαση, να αλλάξουν ρότα στη ζωή τους, βλέπουν την κόρη τους να μεγαλώνει παίζοντας όπως έπαιζαν εκείνοι όταν ήταν παιδιά.
Η Renae Wasik με τον σύζυγό της και την κόρη τους στην Λευκάδα
«Έχουμε μια κόρη δυόμισι ετών, η οποία έχει αλλάξει εντελώς από τότε που ήρθαμε εδώ. Μπορεί να παίζει πολύ περισσότερο έξω, να κολυμπά στη θάλασσα, να έχει πολύ περισσότερη επαφή με τη φύση, τα ζώα και τα φρέσκα υλικά και προϊόντα. Γι’ αυτό είμαστε πολύ περήφανοι, γιατί μπορούμε να της προσφέρουμε τα παιδικά χρόνια που είχαμε κι εμείς μεγαλώνοντας στις δικές μας χώρες», προσθέτει η Renae στο Newsbomb.
«Σκοπεύουμε να περάσουμε το υπόλοιπο της ζωής μας εδώ»
Το μόνο πράγμα που θα έλεγε ότι της λείπει είναι η άνεση να μπορεί να παραγγείλει φαγητό από όποια κουζίνα του κόσμου επιθυμεί ή να κάνει online αγορές και να τα έχει στην πόρτα της σε 30′, αλλά σίγουρα δεν θα άλλαζε με τίποτα την «όαση» που έχει βρει στην Λευκάδα και δεν θα μετάνιωνε ποτέ για την επιλογή της να περάσει την υπόλοιπη ζωή της εκεί.
Η Renae Wasik με την κόρη της στην Λευκάδα
Screenshot
«Ως γυναίκα, αυτό είναι απίστευτα βολικό και κάτι που λάτρευα, αλλά σε γενικές γραμμές, το να το θυσιάσω για τη ζωή που ζω τώρα δεν ήταν καθόλου δύσκολο και δεν το έχω μετανιώσει», προσθέτει η Renae Wasik στο Newsbomb.
Καταλήγοντας, η 43χρονη αναφέρει ότι: «σκοπεύουμε να περάσουμε το υπόλοιπο της ζωής μας εδώ. Θα χτίσουμε ένα σπίτι, θα μεγαλώσουμε εδώ το παιδί μας, θα γεράσουμε μαζί και, αν όλα πάνε καλά, θα ταφούμε κι εδώ επίσης. Σκοπεύουμε να μάθουμε την ελληνική γλώσσα και να ενσωματωθούμε πλήρως στη νέα υπέροχη κοινότητά μας».
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σημείωσε ότι απέναντι στη σημερινή κατάσταση «η λύση έγκειται σε ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος και σε ένα συγκροτημένο πολιτικό σχέδιο για την ανασυγκρότηση της κοινωνίας και της οικονομίας»
«Τα διλήμματα που αντιμετωπίζουμε είναι εξαιρετικά κρίσιμα και αφορούν το αν θα συνεχιστεί η παρούσα πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας», τόνισε ο Κώστας Τσουκαλάς στο Action24, για να υποστηρίξει ότι το ΠΑΣΟΚ είναι το μόνο κόμμα που ασκεί πολυθεματική δομική αντιπολίτευση.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σημείωσε ότι απέναντι στη σημερινή κατάσταση «η λύση έγκειται σε ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος και σε ένα συγκροτημένο πολιτικό σχέδιο για την ανασυγκρότηση της κοινωνίας και της οικονομίας». Συγκεκριμένα, «απαιτείται προστασία των δανειοληπτών και των συντάξεων, καθώς και ουσιαστική αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων με πολιτικές που θα στηρίξουν έμπρακτα το εισόδημα των πολιτών». Είπε ότι «αυτά είναι τα διακυβεύματα που θα αναμετρηθούν στις εκλογές» και ότι «δεν θα κριθεί το μάρκετινγκ του ενός ή του άλλου, αλλά οι προτεινόμενες πολιτικές». «Οι πολίτες ψηφίζουν με γνώμονα την τσέπη τους και επιλέγουν εκείνον που πιστεύουν ότι μπορεί να εγγυηθεί σταθερότητα και καλύτερες μέρες», υπογράμμισε.
Ο κ. Τσουκαλάς σημείωσε πως «την ώρα που το πολιτικό ενδιαφέρον μονοπωλείται επί μία εβδομάδα αποκλειστικά από τις δημοσκοπήσεις, το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε την Πέμπτη συγκεκριμένες προτάσεις για τη σύνταξη χηρείας, αναμένοντας την απάντηση της κυβέρνησης». Το ΠΑΣΟΚ, θύμισε, πρότεινε «να μην εφαρμοστεί η περικοπή που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου και διατήρησε η Νέα Δημοκρατία, να μην αναζητηθούν αναδρομικά ποσά, και να γίνει συμψηφισμός μέσω των φορολογικών υποχρεώσεων για τους συνταξιούχους του Δημοσίου που έχουν ήδη καταβάλει εισφορές». Στο ίδιο πλαίσιο, πρόσθεσε ότι «χθες, όταν ο κ. Πιερρακάκης ανακοίνωσε τη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, του υπενθυμίσαμε ότι πρόκειται για δικό τους νόμο του 2020, τον οποίο χρειάστηκαν έξι χρόνια για να υλοποιήσουν». «Είναι δυνατόν η κυβέρνηση να επαίρεται για έναν νόμο που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2020 και φτάνουμε στον Μάιο του 2026 για να δηλώσει ο αρμόδιος υπουργός ότι ‘σε λίγο καιρό θα τεθεί σε λειτουργία’;», σχολίασε, για να τονίσει: «Ποιος, λοιπόν, ασκεί δομική και πολυθεματική αντιπολίτευση πάνω στα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν τον κόσμο; Εκεί θα κριθούμε όλοι». Σχολίασε ότι «το ΠΑΣΟΚ δεν βρίσκεται σε κανέναν πανικό, ούτε διακατέχεται από εκνευρισμό», για να τονίσει πως «αν, όμως, επιχειρείται μια οργανωμένη προσπάθεια χειραγώγησης από συγκεκριμένα συμφέροντα, έχουμε υποχρέωση να την αναδείξουμε για να προστατεύσουμε την ίδια τη δημοκρατία».
Αναφερόμενος στις πρόσφατες δημοσκοπήσεις και σχολιάζοντας τις αποκλίσεις των μετρήσεων, ο κ. Τσουκαλάς σχολίασε ότι «εμείς δεν φωνάζουμε, θέσαμε ένα ζήτημα που βασίζεται στην κοινή λογική και το οποίο τελικά δικαιώθηκε: Επισημάναμε ότι δεν είναι δυνατόν δύο δημοσκοπήσεις, που δημοσιεύθηκαν με διαφορά μόλις τριών ημερών, να παρουσιάζουν τόσο μεγάλες αποκλίσεις. Η μία έδειχνε διαφορά οκτώ μονάδων και η άλλη μόλις μισής μονάδας. Προφανώς, μία από τις δύο έχει υποπέσει σε σφάλμα, είτε μεθοδολογικό είτε στο δείγμα, εκτός αν συμβαίνει κάτι άλλο. Θεωρώ ότι η χθεσινή δημοσκόπηση δικαίωσε αυτό το επιχείρημα, καθώς δεν αποτυπώθηκε διαφορά οκτώ μονάδων». Πρόσθεσε ότι είναι κρίσιμο ερώτημα το γιατί ενώ υπάρχει μια καταρχήν συμφωνία να μην δημοσιοποιούνται δημοσκοπήσεις πριν από την επίσημη ίδρυση των κομμάτων, οι συγκεκριμένες μετρήσεις διενεργήθηκαν νωρίτερα και τελικά δημοσιεύθηκαν.
Παράλληλα ο κ. Τσουκαλάς σχολίασε ότι «δεν είναι δυνατόν η ΝΔ να εγκαλεί σήμερα το ΠΑΣΟΚ επειδή ασκεί κριτική στις δημοσκοπήσεις, όταν η ίδια, για την ίδια ακριβώς εταιρεία, είχε εκδώσει ανακοίνωση μέσω του Γραφείου Τύπου της στις 22 Μαΐου του 2022, στην οποία προέβαινε σε δριμύτατη καταγγελία κατά της Real Polls, αναφέροντας ότι τα ευρήματά της είναι κατευθυνόμενα και στηλίτευε τις πρακτικές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ». «Εμείς εκφράζουμε την κοινή λογική. Είναι δυνατόν την ίδια περίοδο, μετρημένοι με τα ίδια κριτήρια, η διαφορά να ορίζεται ταυτόχρονα και οκτώ μονάδες και μισή μονάδα; Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό» τόνισε.
Σχετικά με τη δημιουργία νέων κομμάτων και την αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ είπε ότι «προφανώς, όταν ιδρύονται νέα κόμματα με επικεφαλής πρόσωπα γνωστά, που έχουν διαγράψει τη δική τους πορεία και έχουν υπάρξει πρωθυπουργοί, όπως ο κ. Σαμαράς και ο κ. Τσίπρας, ή η κα Καρυστιανού, η οποία έλαβε μεγάλη προβολή λόγω της δράσης της, είναι απολύτως λογικό να παρατηρείται μια προσωρινή αναδιάταξη των δυνάμεων».
Η Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος
Η Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος, την 1η Ιουνίου, δεν περιλαμβάνεται στις επίσημες αργίες που ορίζει ο νόμος για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.
Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στη χώρα μας, όμως, αργούν στην περίπτωση που η ημέρα αυτή (Αγίου Πνεύματος) έχει χαρακτηρισθεί αργία με απόφαση Περιφερειάρχη, όπως και με διάταξη ΣΣΕ, Κανονισμού Εργασίας της επιχείρησης, από επιχειρησιακή συνήθεια και έθιμο, κατά το οποίο η επιχείρηση παραμένει κλειστή την ημέρα αυτή. Εξίσου, κατά τον ίδιο τρόπο, μπορεί να ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι ως προς την προσαύξηση της αμοιβής για την εργασία που παρέχεται νόμιμα κατά την ημέρα του Αγίου Πνεύματος.
Πώς αμείβονται όσοι εργαστούν
Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι μισθωτοί δεν εργασθούν σύμφωνα με τα παραπάνω θα λάβουν κανονικά το μισθό τους, ενώ όσοι αμείβονται με ημερομίσθιο, δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους. Σημειώνεται ότι δεν είναι νόμιμος ο συμψηφισμός ημέρας οφειλόμενης ανάπαυσης (ρεπό), με την ημέρα του Αγίου Πνεύματος εφόσον λογίζεται ως ημέρα υποχρεωτικής αργίας
Αν παρότι έχει χαρακτηρισθεί η ημέρα του Αγίου Πνεύματος πρόσθετη εορτή αργία για μία επιχείρηση, αυτή λειτουργήσει φέτος κατ’ εξαίρεση, τότε οι εργαζόμενοι που απασχολούνται δικαιούνται προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο ημερομίσθιό τους (εφόσον αμείβονται με ημερομίσθιο) ή στο 1/25 του μηνιαίου μισθού τους (εφόσον αμείβονται με μηνιαίο μισθό).
Οι υπόλοιπες αργίες του 2026
Μετά του Αγίου Πνεύματος, λοιπόν, η επόμενη αργία είναι η Κοίμηση της Θεοτόκου, στις 15 Αυγούστου, η οποία «πέφτει» Σάββατο, γεγονός που δεν δημιουργεί αυτόματα τριήμερο, ωστόσο αποτελεί καλή ευκαιρία για μεγαλύτερες διακοπές με τη χρήση ολιγοήμερης άδειας.
Στη συνέχεια, η 28η Οκτωβρίου, επέτειος του «Όχι», είναι ημέρα Τετάρτη, δίνοντας τη δυνατότητα για ένα μικρό διάλειμμα, εφόσον συνδυαστεί με επιπλέον ημέρες άδειας.
Η χρονιά ολοκληρώνεται με τα Χριστούγεννα, στις 25 Δεκεμβρίου, που φέτος «πέφτουν» Παρασκευή, δημιουργώντας ένα ακόμη τριήμερο, ιδανικό για χειμερινές αποδράσεις. Η επόμενη ημέρα, 26 Δεκεμβρίου, είναι επίσης αργία, ενισχύοντας το εορταστικό κλίμα.
Η ανακοίνωση της Παναττικής Ομοσπονδίας Σωματείων Πωλητών Λαϊκών Αγορών
Κανονικά θα λειτουργήσουν τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος οι λαϊκές αγορές, σύμφωνα με ανακοίνωση της Παναττικής Ομοσπονδίας Σωματείων Πωλητών Λαϊκών Αγορών.
Ειδικότερα όπως τονίζει στην ανακοίνωση της η ΠΟΣΠΛΑ: «Οι λαϊκές αγορές θα λειτουργήσουν κανονικά τη Δευτέρα 1 Ιουνίου, ανήμερα του Αγίου Πνεύματος, και θα είναι έτοιμες να υποδεχθούν το καταναλωτικό κοινό.
Οι πωλητές των λαϊκών αγορών θα βρίσκονται στις θέσεις τους, προσφέροντας καθημερινά φρέσκα προϊόντα, μεγάλη ποικιλία επιλογών και τιμές που συνεχίζουν να στηρίζουν κάθε οικογένεια.
– Ασύγκριτη ποιότητα
– Μεγάλη ποικιλία προϊόντων
– Πραγματικά χαμηλές τιμές
Όλα τα απαραίτητα για το καθημερινό τραπέζι, αλλά και για κάθε ανάγκη του σπιτιού, θα βρίσκονται στους πάγκους των λαϊκών αγορών, με τη φρεσκάδα, την ποιότητα και την εξυπηρέτηση που οι καταναλωτές εμπιστεύονται διαχρονικά.
Τη Δευτέρα 1 Ιουνίου οι λαϊκές αγορές θα είναι ανοιχτές και σας περιμένουν κανονικά για τις αγορές της εβδομάδας».
Οι δύο κατηγορούμενοι για απόπειρα ανθρωποκτονίας οδηγήθηκαν στο γραφείο της ανακρίτριας Χανίων
Το κατώφλι της ανακρίτριας Χανίων πέρασαν στις 10:00 του Σαββάτου (30/05) η 25χρονη μητέρα και ο συνομήλικος σύντροφός της, κατηγορούμενοι για απόπειρα ανθρωποκτονίας, 10 μέρες μετά τη μεταφορά του 3χρονου κοριτσιού στο νοσοκομείο Χανίων, κακοποιημένου και αναίσθητου.
Αμφότεροι έχουν καταδικαστεί χωρίς αναστολή σε ποινές φυλάκισης, η μεν 25χρονη για τα ψέματα με τους ΑΜΚΑ, με την υποτιθέμενη αδερφή της, με τα δήθεν νεκρά μωρά και ο δε 25χρονος για παράνομη παραμονή στη χώρα. Οι δίκες έγιναν στο πλαίσιο του αυτοφώρου, ενώ, την Τετάρτη τούς απαγγέλθηκαν οι κατηγορίες για το κακούργημα καθώς αυτοί φαίνεται ότι ευθύνονται για τον τραυματισμό της 3χρονης.
Από αυτά, μόνο το 12 μηνών μωράκι είναι παιδί του 25χρονου, το οποίο όμως δεν έχει δηλωθεί πουθένα, δεν έχει ΑΜΚΑ, βιβλιάριο υγείας ή πιστοποιητικό γέννησης, όπως μεταδίδει το zarpanews.gr.
Το ζευγάρι με τα 4 παιδιά φαίνεται πως διαβιούσε σε χώρο θερμοκηπίου στα Χωραφάκια Ακρωτήριου όπου εργαζόταν ο 25χρονος. Ο ίδιος, Πακιστάνος υπήκοος, παρά το γεγονός ότι είναι στην Ελλάδα εδώ και 8 χρόνια όπως είπε και μάλιστα εργάζεται στα θερμοκήπια και στην λαϊκή αγορά, δεν διαθέτει κανένα νομιμοποιητικό έγγραφο, άδεια παραμονής, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ ή έστω άδεια εργασίας.
Ανάλογη είναι και η κατάσταση για τη μητέρα, η οποία έδωσε έναν ΑΜΚΑ όπου φαίνονταν 6 τοκετοί που μάλιστα δεν αντιστοιχούν με τα 4 παιδιά.
Πάντως, οι εξηγήσεις που έχει δώσει το ζευγάρι για τον τραυματισμό της 3χρονης, δεν έχουν πείσει τις Αρχές καθώς από την πρώτη στιγμή οι γιατροί του νοσοκομείου Χανίων αναγνώρισαν τα σημάδια της κακοποίησης και ειδοποίησαν αμέσως τις Αρχές.
Τροχαίο με εγκατάλειψη σημειώθηκε την Παρασκευή στο Αγρίνιο και συγκεκριμένα στην Αγία Βαρβάρα, όταν οδηγός ΙΧ εκσφενδόνισε 17 μέτρα 74χρονο και τον άφησε αιμόφυρτο στον δρόμο.
Σύμφωνα με το sinidisi.gr, ο οδηγός, ηλικίας περίπου 30 έως 35 ετών, που φέρεται να επέβαινε σε μπλε Fiat Punto, όχι μόνο δεν σταμάτησε να προσφέρει βοήθεια, αλλά ανέπτυξε ταχύτητα και εξαφανίστηκε από το σημείο.
Ο 74χρονος μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο, όπου νοσηλεύεται με σπασμένη κλείδα, κατάγματα στα πλευρά και σοβαρές κακώσεις. Παράλληλα υποβάλλεται σε αξονικές τομογραφίες, καθώς οι γιατροί εξετάζουν το ενδεχόμενο εσωτερικής αιμορραγίας.
Οι αστυνομικές αρχές του Αγρινίου έχουν εξαπολύσει εκτεταμένες έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη του οδηγού που εγκατέλειψε το θύμα αβοήθητο.
Την ίδια ώρα, η οικογένεια του 74χρονου απευθύνει δημόσια έκκληση σε όποιον γνωρίζει ή είδε οτιδήποτε σχετικό με το περιστατικό να επικοινωνήσει άμεσα με την Αστυνομία, ώστε να συμβάλει στον εντοπισμό του δράστη και στην απόδοση ευθυνών.
Η Ντόχα αντιτίθεται σε οιοδήποτε μόνιμο σύστημα διοδίων
Το Κατάρ εξέφρασε αντίθεση στην επιβολή μόνιμων τελών διέλευσης από τα Στενά του Ορμούζ, ωστόσο, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο προσωρινών χρεώσεων εφόσον αυτές συνδέονται με συγκεκριμένους σκοπούς, όπως η αποναρκοθέτηση και η αποκατάσταση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών του Κατάρ, Σέιχ Σαούντ μπιν Αμπντουλραχμάν αλ Τάνι, υπογράμμισε ότι η Ντόχα αντιτίθεται σε οιοδήποτε μόνιμο σύστημα διοδίων, καθώς το κόστος θα μετακυλιστεί τελικά στους καταναλωτές, μιλώντας σήμερα (30/05) στο ασιατικό συνέδριο ασφάλειας Shangri–La Dialogue, στη Σιγκαπούρη.
Αυτή η τοποθέτηση ήλθε σχετικά με τις συνομιλίες μεταξύ Ιράν και Ομάν για τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού χρεώσεων στα Στενά του Ορμούζ, με στόχο τη θεσμοθέτηση του ελέγχου της ναυσιπλοΐας σε έναν από τους σημαντικότερους εμπορικούς διαδρόμους του πλανήτη, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Το ζήτημα έχει αποκτήσει ιδιαίτερη βαρύτητα μετά το ουσιαστικό κλείσιμο των Στενών από το Ιράν, ως απάντηση στις αμερικανοϊσραηλινές αεροπορικές επιδρομές που ξεκίνησαν στα τέλη Φεβρουαρίου, προκαλώντας σοβαρές αναταράξεις στις διεθνείς ενεργειακές αγορές.
«Το Κατάρ, όπως και οι εταίροι στον Κόλπο, έχει ξεκαθαρίσει ότι η επιβολή τελών θα επιβαρύνει αναπόφευκτα τον τελικό καταναλωτή και γι’ αυτό είμαστε αντίθετοι σε μια τέτοια προοπτική», τόνισε ο Σέιχ Σαούντ.
Παράλληλα, άφησε περιθώριο για μία πιο ευέλικτη προσέγγιση σε βραχυπρόθεσμες χρεώσεις. Όπως επεσήμανε, εάν τα έσοδα χρησιμοποιηθούν για συγκεκριμένους σκοπούς, όπως επιχειρήσεις αποναρκοθέτησης ή άλλες προσωρινές ανάγκες που σχετίζονται με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τότε το θέμα θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης.
Η ιδέα επιβολής διοδίων στα Στενά του Ορμούζ έχει ήδη συναντήσει ισχυρές αντιδράσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αλλά και χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι οποίες απορρίπτουν οιαδήποτε χρέωση για τη διέλευση πλοίων από τη στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδό.
Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν μία από τις κρισιμότερες αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και της μεταφοράς ενέργειας, καθώς μέσω αυτών διακινείται σημαντικό μέρος των παγκόσμιων εξαγωγώνπετρελαίου και φυσικού αερίου.
Η καταβολή του επιδόματος παιδιού θα γίνει απευθείας στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων
Τον Ιούνιο θα γίνει η πληρωμή του έκακτου επιδόματος παιδιού, ύψους 150 ευρώ ανά παιδί, η οποία θα καταβληθεί χωρίς αίτηση σε 1.000.000 νοικοκυριά.
Η καταβολή του επιδόματος παιδιού θα γίνει απευθείας στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας έως τα τέλη Ιουνίου 2026. Η ενίσχυση καλύπτει περίπου το 80% των οικογενειών με παιδιά σε όλη τη χώρα, αντιστοιχώντας σε σχεδόν ένα εκατομμύριο νοικοκυριά.
Πώς καθορίζεται το ποσό του επιδόματος
Το ύψος του επιδόματος διαφοροποιείται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών και τα εισοδηματικά κριτήρια των οικογενειών. Για οικογένεια με ένα παιδί, το ποσό ανέρχεται σε 150 ευρώ, με εισοδηματικό όριο έως 40.000 ευρώ για έγγαμους και 39.000 ευρώ για μη έγγαμους.
Για οικογένειες με δύο παιδιά η ενίσχυση φτάνει τα 300 ευρώ, με όριο εισοδήματος 45.000 ευρώ για έγγαμους και 44.000 ευρώ για μη έγγαμους. Οι οικογένειες με τρία παιδιά λαμβάνουν 450 ευρώ, εφόσον το εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ για έγγαμους και τις 49.000 ευρώ για μη έγγαμους.
Για πολύτεκνες οικογένειες με επτά παιδιά, το ποσό ανέρχεται στα 1.050 ευρώ, ενώ τα εισοδηματικά όρια φτάνουν τις 65.000 ευρώ για έγγαμους και 64.000 ευρώ για μη έγγαμους. Στις μονογονεϊκές οικογένειες τα ποσά παραμένουν τα ίδια, με ελαφρώς χαμηλότερα εισοδηματικά όρια.
Χωρίς νέα αίτηση η καταβολή
Η διαδικασία πληρωμής του έκτακτου επιδόματος παιδιού θα πραγματοποιηθεί χωρίς να χρειαστεί η υποβολή νέας αίτησης από τους δικαιούχους. Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα προχωρήσουν στην αυτόματη πίστωση των ποσών, αξιοποιώντας τα δεδομένα του υφιστάμενου συστήματος καταβολών.
Η χορήγηση του έκτακτου επιδόματος παιδιού εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο κυβερνητικών μέτρων για την οικονομική στήριξη των νοικοκυριών, σε περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων που επιβαρύνουν τα οικογενειακά εισοδήματα. Η χρηματοδότηση προέρχεται από το δημοσιονομικό υπερπλεόνασμα, στοχεύοντας στην άμεση ανακούφιση των γονέων.
Η αυτόματη καταβολή του επιδόματος χωρίς νέα αίτηση αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά τους δικαιούχους και να ενισχύσει την οικονομική τους σταθερότητα μέσα στο κρίσιμο αυτό διάστημα.